Boldogító levél
Megbocsátás
A gyerekekkel beszélgetőkör keretében Boldog Dóra elmeséli a sérelmeit (nem játszanak vele a gyerekek a babakonyhában, a mosdóban levizezték a ruháját, az udvaron hajába szórták a homokot). A gyerekek segítenek Dórának, hogy jobban érezze magát. Dórinak a kezdeti haragját és bosszúvágyát igyekeznek tompítani jó tanácsokkal és közös játékba hívással enyhíteni. Mindeközben a gyerekek elmondják, hogy milyen formái vannak a bocsánatkérésnek és megbocsájtás hogyan enyhíti a belső feszültségüket.
Bizalomjáték: A gyerekek játék közben is gyakorolhatják a jóindulat, megbocsátás, bizalom játékot. Az ovisok párt választottak maguknak, azok közül a gyerekek közül akivel a délelőtti játék során konfliktusa vagy sérelme volt. Megbocsájtásképpen a játék során a párok közül az egyik gyermek szemét bekötöttük, a másik gyermeknek kellett az akadályok között átvezetni úgy, hogy ne ütközzön belel egyetlen tárgyba sem. A közös játék során az építő hozzáállással a társas harmónia megerősödött.
A föld napi üdvözlet a világ minden országába. Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dal hallgatása után a gyerekek a földgömböt nézegetve, földrészeket és országokat soroltak fel , valamint a földet benépesítő emberekről és állatokról néztek óriáskönyveket. Mivel nem egy nyelvet beszélünk, ezért kialakítottunk egy sajátos nyelvrendszert, amely során testünkkel kommunikálunk, egyéni és közös koreográfiát találtunk ki, amellyel köszöntjük a föld minden lakóját.
A Föld napja alkalmából Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért dalát énekeltük. Énekelni hívtuk a 3. és 4. osztályosokat is.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Minden gyerek elképzelte, majd lerajzolta a saját bocsánat állatát, aki a messzi galaxisból érkezett közénk. Az állatok különböző tulajdonságokat kaptak, mindenkinek a saját elképzelése szerint.
Aki szerette volna nevet is adhatott neki. A bocsánat állatok elmehettek egymáshoz játszani, teázni vagy, akinek nézeteltérése akadt bocsánatot kérni a gazdája nevében.
Bizony, bizony akadt, akinek a nevében az állatkája bocsánatot kellett kérjen.
A bocsánat állatokat mindenki nagyon kedvesen fogadta egy kis süteménnyel, ropogtatni valóval kínálta jó házigazdaként. A nap végén meghallgattuk Bagdi Bella Szeretet dalát.
MEGBOCSÁTÁSA GYAKORLÁSA
Boldogságóránkat Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalának meghallgatásával kezdtük, majd Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációk közül elvégeztük a ,,Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár… című relaxációt. Meseolvasással folytattuk az órát, A három csibe című mesét olvastam el a gyerekeknek, melyben gyakori a harag, a bosszú, de a hősök tulajdonságai között szerepel a megbocsátás is. A gyerekek párokban rögzítették , hogy melyik meseszereplőnek milyen sérelmei voltak, miért lettek bosszúsak. A mese befejezése után beszélgettünk arról, hogy mit érezhettek a szereplők, mi bántotta a kiscsibét. Beszélgettünk arról, hogy a gyerekeknek a saját életükben mennyire nehéz bocsánatot kérni, mit éreznek azok, akik nem tudnak megbocsátani és milyen az élete azoknak akik képesek a megbocsátásra. Készítettünk bocsánatkérő kártyákat és tartottunk az osztályban egy megbocsátásnapot is.
A gyerekekkel közösen a beszélgetőkörben beszélgettünk a megbocsátásról, illetve arról az érzésről, ha megbántunk valakit, vagy valaki megbánt minket. Tavalyihoz képest úgy gondolom, hogy a gyerekek nyitottabbak voltak a témára, illetve jobban is sikerült a közös téma feldolgozás. Bagdi Bella: Hooponopono című dalára először úgy terveztem, hogy relaxálni fogunk, de mivel a gyerekek kérték a székfoglalós játékot és a rossz idő miatt a mozgásigény kielégítése érdekében inkább a székfoglalós játékra esett a választásom. A téma feldolgozásához Süni Simi meséjét választottam, amit eldramatizáltam a gyerekeknek. A mesét nagyon élvezték, a mese alatt beleélték magukat, illetve úgy érzem feldolgozták a mondanivalóját. Nagy élmény és öröm volt számomra, hogy az egyik kisgyermek, aki érzelmileg nehezen megközelíthető a mese végén elsőként futott oda hozzám és ölelt meg, úgy hogy alig akart elengedni.
Havi Boldogságóránkat a Föld napi rendezvényünkkel együtt tartottuk meg. Kiscsoport lévén a gyerekek szüleivel közösen rendeztünk egy játékos délelőttöt, amelyen közösen gyógyítottuk meg a Földünket: szedtük szelektíven a hulladékot, „teknősöket mentettünk”, fákat ültettünk. Beszélgettünk ezek fontosságáról, majd a téma lezárásaként megfestettük közösen Földanyát, a megbocsátás jeleként a szeretet szívecske jelét tettük rá két ölelő kéz védelme alatt, miközben Bagdi Bella : Hooponopono c. dalát hallgattuk aláfestésként. A délutáni pihenő alatt a Tündéri megbocsátás c. mesét hallgathatták meg a gyerekek.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A hónap témája a megbocsátás volt.
Az óra elején arról beszélgettünk, hogy ki érzi úgy, hogy viselkedésével, kritikus megjegyzésével előfordul, hogy megbánt másokat, gyakorta kellene bocsánatot kérnie emiatt. (Inkább fiú tanulók számoltak be ennél a lehetőségnél az osztálytársakkal, barátokkal kapcsolatos konfliktushelyzetekről, nézeteltérésekről, bántó megjegyzésekről.)
Később arról beszéltünk, hogy előfordul-e, hogy valaki azt érzi, hogy őt bántották, sértették meg valamivel, s ő emiatt esetleg érzékenyebbé, sértődékenyebbé, zárkózottabbá vált-e. (Itt inkább a lányok jeleztek problémát, főleg a szülők válása miatti biztonságvesztés, fájdalom miatt.)
Az érzések játékát is kipróbáltuk. Egyszerűbb volt, amikor azonos érzelmeket kellett kifejezniük a párbeszéd során, nehezített volt, amikor eltérő érzelmi állapotban volt a kérdező és válaszoló. Ekkor könnyebben elnevették magukat. 🙂
Ezután a nyelvtörő segítségével fejlesztettük a memóriánkat, szociális együttműködésünket. (Te tetted e tettet, te tettek tettese, te. ) A feladatot eleinte egyszerűnek gondoltam, de a végrehajtása nem ment könnyen. Előbb értelmezni kellett, hogy miről is beszélünk, majd megfelelő hangsúllyal kellett gyakorolni, hogy ne hadarásnak tűnjön a mondanivaló. Nagy nevetések, vidám pillanatok adódtak ennél a feladatnál is.
Leginkább mégis a bocsánat állatka elkészítése tetszett a diákoknak, hiszen kreatívan, saját érzéseik, élményeik alapján létrehozhattak egy akár kitalált állatkát rajz formájában, mely negatív érzéseiknek, megbánásuknak, sajnálatuknak, szégyenérzetüknek a testet öltött megfelelőjévé, egy állatkává alakult. Voltak, akik több állat testrészeit gyúrták egybe, valakinek nagy és félelmetes, valakinek kicsi és kedves állatka jelentette a bocsiállatkát. Néhányan nevet is adtak neki.
Az órát a hónap dalának meghallgatásával zártuk.
Igazán hangulatos, kedves önismereti óra alakult ki a téma feldolgozása során.
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka
3.Relaxációs gyakorlat – tükör játék
4.Beszélgetés a témáról
5.Tavaszi szél játék
6.Megbocsátásmező-hol tudnék megnyugodni?
A Tündéri bocsánat mesével kezdeményeztem beszélgetést és játékot. A Keresek egy gyermeket című játékkal (ahol a külső és belső tulajdonságokat kell felsorolni és azokból kikövetkeztetni, hogy kiről van szó) rávilágítottunk arra, hogy a pozitív tulajdonságok, tetteink mellett akad olyan, amin szeretnénk változtatni. Ha valakit megbántunk, bocsássunk meg és a lelkünk is megkönnyebbül. Készítettünk egy kis szív házikót, amivel bocsánatot kérünk, ha megbántottunk egy gyermeket, vagy felnőttet. Megnyíltak a gyermekek és ráébredtek, hogy milyen rossz érzés az, ha társunkat nem engedjük az asztalhoz ülni, vagy társulni a játékba, várépítésbe. A csoportban a gyermekeknek az a szokása, hogy a Béke, béke, összeveszni szamárság – kisujjukkal összekulcsolva kérnek bocsánatot.