Évek óta minden áprilisban elénekeljük ezt a dalt. Csak a covid szakította meg ezt a hagyományt. Az idén így énekeltünk.
Megbocsátás
Április hónapban a megbocsátást gyakoroltuk. Nagy hangsúlyt fektettünk rá, mert a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás képessége. Azt, hogy mit jelentett számunkra a sok-sok Boldogságóra, egy Boldogító levélben fogalmaztuk meg közösen. Jót nevettünk a Te tetted? nyelvtörőjével. Az érzések játékában megjelenítettük a lelkesedést, vidámságot, szomorúságot, reményteliséget. A gyerekek komolyan vették a feladatot, ügyesen „bántak” a hangjukkal, arckifejezéseikkel. Próbáltuk elképzelni és papírra vetni a Bocsánat-állatot. Az instrukcióm szerint mindenki szabadjára engedhette kreatív fantáziáját. Csatlakozva a TeSzedd! akcióhoz „megbocsátottunk” azoknak az embereknek, akik a szemetükkel rosszul bánnak. A megbocsátást az év minden napján gyakoroljuk azért, hogy ne cipeljünk haragot, inkább engedjük el sérelmeinket.
Ebben a hónapban Boldogító levelet írtunk, de nem hagyományos módon. Felelevenítettük a gyerekekkel, hogy melyik téma, feladat tetszett nekik legjobban az elmúlt közel három évben. Mit jelent nekik a Boldogságóra? Mi volt, ami a legközelebb állt hozzájuk, mi volt számukra a legemlékezetesebb? Nem volt könnyű a választás! Csak úgy záporoztak az élmények, az emlékek. Végül mindenki megfogalmazott egy-egy gondolatot, amit egy hatalmas levélként küldünk el Nektek, hogy együtt ünnepeljünk Veletek. A leírt gondolatokhoz rajzot is készített minden kisdiák.
A hónap témája a megbocsátás. Azt gondolom, hogy ez egy felnőttek számára is nehéz téma. Nehéz, hiszen a megbocsátás művészetét sokaknak életül végéig sem sikerül elsajátítaniuk.
A témát Ferenczei Éva sünis bábjátékával vezettem be. A gyerekek nagyokat kacagtak és hangosan hőbörögtek a bábjáték cselekményén. Néhány apróbb módosítást végrehajtottunk az eredeti történethez képest, volt, ahol a gyerekeket is bevontam a mese folytatásába. – Pl. Szép dolog volt-e elvennie a süninek az almát, kipukkasztania a lufit. Végül, amikor a süni be szeretett volna állni társai közé játszani, megkérdezték a szereplők a gyerekeket, hogy mit kellene tennie a süninak – bocsánatot kérni-, és megbocsátanának-e. Bizony volt olyan gyerek, aki rögtön azt felelte, hogy bizony nem kellene megbocsátani a süniek. A kisállatok viszont elmondták, hogy ők mégis megbcsoátanak, hiszen látják, hogy a süni megbánta a korábbi viselkedését és együtt játszani mégis jobb, mint kirekeszteni egymást.
A mese után a gyerekek is belebújhattak a szereplők bőrébe és különböző csínyeket, rosszaságokat követtek el a kisállatok egymás ellen, ami után bocsánatot kellett kérniük egymástól. Gyakorolniuk kellett és a továbbiakban is figyelnünk kell rá, hogy a bocsánatkérés konkrét legyen és lehetőség szerint őszinte. Ez a mai világban úgy érzem, hogy egyre ritkább és a gyerekek egymás felé is csak megszokásból, elvárásból odalöknek egy-egy bocsit és mennek tovább, de emiatt előfordul, hogy az, aki ellen vétettek nem bocsát meg. Elenengedni a sérelmeket hatalmas feladat.
A mese lezárásához elővettük az ejtőernyőt és egy lufit igyekeztünk rajta tartani, összedolgozni úgy, hogy a lufi ne repüljön el róla. Ezzel a gyerekek kicsit feloldódtak, a ssss és szszszsz hangok ismételgetésével kicsit kiengedték az esetleg bennük is felgyülemlett feszültséget.
A téma lezárásakor egy pitypang mezőt készítettünk együtt, amire az általuk sorolt néhány bocsánatkérő szót és a megbocsátás szavait is felírtuk. A hónapunk záró gondolata:
„Ahogy a tavaszi szellő elfújja a pitypang magjait, úgy a bocsánatkérés szavaira elszáll szívünkből a harag.”
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
Csoport: Méhecske (kiscsoport)
Pedagógusok: Marcsóné Nagy Anikó, Balázsné Barta Anikó
Időszak: 2023-04-17-2023-04-21
Heti terv címe:
A Föld napja (április 22.),
Kertünk lakói, tavaszi virágok.
„A megbocsátás gyakorlása”
(Boldogságóra program 8. hónapjának témája)
Módszer: Bemutatás, Értékelés, Hibajavítás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Dicséret, Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma: Csoportos, Egyéni, Frontális, Mikrocsoportos
Differenciálás: Egyéni képességek figyelembevételével játékos cselekedtetés, szenzitív megtapasztaltatás megfigyelés során. Egyéni segítségadás a kiemelt figyelmet igénylő gyermekeknél. (SNI)
Bevezetés: A sétánk során megfigyeltük a kiskertekben a nyíló virágokat, a fűben a rovarokat, bogarakat. A költöző madarainkat, amelyek visszajöttek fészkeikbe. A héten újra felfedezzük a természet szépségeit.
Mindennapi mozgás
Cél: Szabályozott mozgás végrehajtás alapjainak elsajátítása., Természetes mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Közös játékkal az együtt játszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Udvaron tartott tevékenységhez kapcsolódó szokások alakítása.,
Tevékenységek:
Fészekrakó
Jön az eső
Fussunk, fussunk, szaladjunk
Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése., Élményekből fakadó éneklési kedv fejlesztése., A gyerekek zenei anyanyelvének megalapozása.,
Feladat: Baráti kapcsolatok erősítése a párválasztós énekes játékok segítségével., Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével.,
Tevékenységek:
Hold, hold fényes lánc (ÉNÓ83)
Bújj, bújj zöld ág (ÉNÓ152)
Bagdi Bella: Hooponopono
Bagdi Bella: gyújts egy gyertyát a földért.
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeket körülvevő természeti és társadalmi környezet megismertetése., Környezettudatos magatartás megalapozása., Logikus gondolkodás fejlesztése – környezet globális felfogása, összefüggések megláttatása,
Feladat: Elegendő idő biztosítása az események és a megtapasztalt jelenségek feldolgozásához., Gyerekek ismereteinek bővítése a természet-és a környezetvédelmi jeles napokról., Gyerekek ismereteinek bővítése a természeti környezet változásairól.,
Tevékenységek: A környezettudatos magatartás megalapozása. Természetet szerető személyiség kialakulásának elősegítése, fenntarthatóságra nevelés. A megbocsátás gyakorlása. (A Boldogságóra program 8. hónapjának témája.) Bolygónk, a Föld, ahol élünk.
Verselés, mesélés
Cél: Keltse fel érdeklődésüket a bábok világa, Türelmesen hallgassák végig a mesét, Közvetítsen új tudást a vers tartalma,
Feladat: Mesék, versek által a gyermekek érzelmi biztonságának, érzelmi intelligenciájuk fejlesztése, Mondókák és versek mondásakor a tiszta hangképzésre, a helyes artikulációra való ösztönzés.,
Tevékenységek:
Tavaszváró népi mondóka
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
Ferenczei Éva: Bábjáték (felnőttek előadása)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A gyurmázás során ügyesedjen finommotorikus készségük., A festés technikájával legyenek képesek esztétikus alkotásra.,
Feladat: A környezet esztétikus alakítása., Munkára nevelés alakítása a munkafogások gyakorlásával, környezetük rendben tartásával.,
Tevékenységek:
Bolygónk a Föld: közös kép készítése kartonra, a gyerekek által kiszínezve
Gyurmából Földgömb formázása
Boldogságóra Program (8.) megbocsátás jelének kiszínezése és a meséből a tündér kiszínezése.
Mozgás
Cél: Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása., Testgyakorlatokkal a gyerekek egészséges testi fejlődésének erősítése.,
Feladat: A kéziszerek kihasználásának sokoldalú bemutatásával a kreativitás fejlesztése, Az udvaron tartott tevékenységhez kapcsolódó szokások alakítása.,
Tevékenységek:
Páros labdagyakorlatok
Lufival való játékos feladatok, gyakorlatok.
Reflexió: A tevékenységek során a megtapasztalás volt a legfőbb célunk. A gyerekek érezzék át a természet szépségeit. A szülőket és gyerekeket arra kértük, hogy hozzanak egy-egy tavaszi egynyári, vagy évelő virágot, amit elültethetünk közösen az óvoda udvarán. Nagyon sokan, és nagyon sokat hoztak és még a mai napig is kapunk virágokat. A sétánk során megfigyeltük a természetet és arról is beszélgettünk, hogy miért nem szabad szemetelni. A nagycsoportosok kezdeményezésébe mi is bekapcsolódtunk és otthon a gyermekek a szüleikkel együtt a házuk előtt az utcán a környezetüket megtisztították az eldobott „szeméttől”! Kesztyűt húztak és zacskóba, majd a kukába gyűjtötték az eldobott papírzsebkendőt, csokispapírt stb. A csoportszobában tudják, hogy hová kell tenni a szemetet és rendbe raktuk a polcokon a játékokat. A fenntarthatóságra nevelés része, hogy a mosdóban ne folyassuk sokáig a vizet, fölöslegesen ne kapcsoljuk fel a villanyt, ne pazaroljunk! Beszélgettünk arról is, hogy reggelente mindenki köszönéssel és öleléssel érkezik a csoportba, majd azután megy játszani. Észrevettem, hogy mostanában, több gyermek is alkalmazza ezt a fajta „megbocsátást”, ha egy játékon összevitatkoznak. A varázsszavakat: „sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” hamar megjegyezték. A Ho’oponopono című Bagdi Bella dal még a kicsik számára is fülbemászó! Szívesen hallgatjuk naponta többször, ha a gyerekek kérik. A Föld napja alkalmából megnéztük és meghallgattuk a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című gyönyörű videót, majd együtt énekeltük. Sok mindent megtanultunk ebből a dalból, hogy mire is kell vigyáznunk! Azért, hogy a Földünkön lévő élőlények (mi emberek, állatok, rovarok, bogarak, növények stb.) minél egészségesebben tudjanak élni. Szuper tanulságos és szép hetünk volt!
Az időjárás is segítette a tevékenységeinket. Sokat voltunk a friss levegőn, játszottunk, szaladgáltunk, élveztük a napsütést és nem utolsó sorban játékosan tanultunk!
Zsadány, 2023. 04. 22.
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
„Megbocsájtás nélkül nincs jövő!”
„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön” Vigyázz rá! Szólt a havi boldogságórás mottónk! Közösen ünnepeltük a Víz és a Föld világnapját, játékokkal mozgással és sok-sok dallal színesítettük a boldogságórás perceket.
Áprilisban, amikor a tavasz jöttére újraélednek a fák, téli álmukból felébredtek az állatok, itthon csivitelnek a kis fecskék, kizöldül a táj, s a Föld újjáéled, akkor a legfontosabb végiggondolnunk, hogy mi mit is tehetünk érte! Vigyázni, óvni, szeretni kell! S ez csak úgy lehetséges, ha figyelünk és megbocsátunk. Először is magunknak, majd az egész világnak.
Mit jelent mindez boldogságórás csapatként! Nem könnyű, hiszen úttörőként kell elől járni, s példát mutatni másoknak. Játékos projekt órák keretében tanultunk a Víz és a Föld világnapjáról, a húsvétünnepköréről. Szemetet szedtünk egy élhetőbb bolygóért!
Végül egy Boldogító levélben gondolkodtunk el azon, hogy mit is jelent nekünk a boldogságóra?
A Bagolyvári csapatom őszinte sorai mélyen meghatottak, könnyet csaltak a szemembe. Egy kisiskolás hogyan is látja a világot, a boldogságot? Sokszor azt gondoljuk, hogy milyen nehéz egy-egy feladat, kihívás, de az út végére megértjük, és belátjuk, hogy csak hinni kell, s sikerülni fog minden akadály. Ha sokszor úgy érezzük, nem vagyunk rá képesek, akkor sem szabad feladni a reményt és a hitet.
Végezetül a levelek olvasása során csodálatosan tükrözik vissza az ő három éves boldogságórás életükben, hogy szeretnek énekelni, táncolni, rajzolni, kreatívkodni, pihenni, relaxálni, kikapcsolni és sokat nevetni, megölelni és együtt lenni. Hinni a csodákban, egymásban, s tudni, hogy jobb velük a világ!
A megbocsátás témáját „ A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Tavaszi szél ” játékkal folytattuk. Aztán Bagdi Bella „Repülj velem ” dalára varázsszőnyegen repültünk Hawaii szigetére, ahol a Ho’oponopono – interaktív játékhoz megtanultuk a varázsszó helyes kiejtését, majd miután a mese segítségével megfejtettük a különös szó jelentését – Hibát kijavítani! A benne rejlő négy másik üzenetet – „Sajnálom!” „Kérlek, bocsáss meg!” „Köszönöm!” „Szeretlek!” – a „Jön a Zombi!” játék segítségével gyakoroltuk. A játékot nagyon megkedvelték a gyerekek, így a hónap folyamán sokszor eljátszottuk.
„A nézz a felhők mögé” feladat megvalósításával egy héten át folytattunk időjárás megfigyelést, majd mindenki elkészíthette „Ablakát a megbocsátáshoz” melyeket az egyik játéktároló szekrény oldalára fel is ragasztottunk. A délelőtti szabad játék során a gyerekek szívesen nyitogatták, csukogatták az ablakokat, ahogy játékuk megkívánta!
Egyik délelőtt, amikor a megbocsátásról beszélgettünk, mindenkinek lehetősége adódott a saját „bocsánat-állatának ” megrajzolására. A gyerekek boldogan meséltek egymásnak furcsa kis barátaikról.
Elalvás előtt többször meséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét, melynek mondókáját a gyerekek sokszor hallották így könnyen megtanulták. A mondókához tartozó színezőt aztán mindenki ajándékul hazavihetett saját családjába.
Így sikerült bevonni a családtagokat is a hónap témájába, amit reményeim szerint otthon is tovább gyakoroltak ezután.
Áprilisban a megbocátás gyakorlásával foglalkoztunk. A haragról való lemondás, a konfliktusok helyes kezelése, a sérelmek elengedése – olyan témák, amelyek nap mint nap előkerülnek a diákok között. Gyakran beszélgetünk róluk és a problémákat legtöbbször sikerrel oldjuk meg. Fontos, hogy hagyjunk időt arra, kogy kibeszéljük a negatív érzelmeket és engedjük el őket.
Lehet, hogy a témaválasztás miatt, vagy a több hónapos boldogságóra program hatására – a diákok egyre jobban várják a boldogságórákat, egyre inkább élvezik a foglalkozásokat , hozzászólásaik egyre érzelemmel telibbek. A diákok egyre popzitívabban tekintenek magukra és a világra, melyben élnek.
Áprilisban háromszor tartottunk boldogságórát.Az első alkalommal a diákok arról számoltak be, hogy ők sem a családban, sem az iskolában nem bántottak meg senkit és őket sem bántották meg. A második valkalommal már meséltek konfliktusokról. Azt is elmesélték, hogy sok-sok beszélgetéssel oldották meg. Harmadszor maguktól meséltek el konfliktusos helyzeteket. Egymásnak adtak tanácsokat. Vagy előadták , hogy mit tennének a megbántott vagy a megbántó helyében. Ösztönösen használták a „sajnálom; bocsáss meg; kérlek, ne haragudj” kifejezéseket. Volt olyan alkalom, hogy szituációs játék segítségével oldottuk fel a szereplők konfliktusait.
A foglalkozásokat énekléssel kezdtük – Hoponopono és rövid meditációkkal zártuk.
Elmeséltem a Három kiscsibe történetét. Felidéztük külön – külön a szereplők sérelmeit és mi történt velük.
A diákok készítettek bocsánatkérő kártyákat, színezőket színeztek.
Kisfilmeket – „Nem értünk egyet”, „A düh kezelése” néztünk a okosbobozban, amik nagyon hasznosnak bizonyultak.
Harmadszorra a „Tékozló fiú” történetével ismertettem meg a diákokat. Elolvastam-értelmeztük-eljátszottuk a példabeszédet. Még egy rajzfilmet is megnéztünk. Ennek hatására 4 rajzból álló képregényt szerkesztettünk, színeztünk.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Iskolánk 3. osztályával közösen adtunk elő egy vidám koreográfiát. Igyekeztünk bevonni a próbákba és az előadásba a többi osztály tanulóit is.Ez volt a mi flashmobunk.
A megbocsátás
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. A három csibe c. népmese feldolgozása után megoldották a munkafüzet ide tartozó feladatait. Megbeszéltük, hogy miért fontos az, hogy tudjunk megbocsátani a másik embernek. Felidézték a tanulók, milyen sérelem érte őket a múltban és a jelenben. Kiderült az is, hogy mindannyian könnyen tudnak megbocsátani, egyiküket sem érte olyan sérelem, ami miatt nehéz lett volna a megbocsátás. Akadályozottságuk miatt napi szinten gyakoroljuk a bocsánatkérést az apró, nem szándékosan okozott sérelmek esetén is. Két tanuló érzékenysége miatt gyakran sírás kíséri a bocsánatkérést, majd vigasztaló szavakkal tudjuk lezárni a témát. Megoldották a keresztrejtvényt, a vonatos feladatba beírták sérelmeiket, készítettek bocsánatkérő kártyákat, valamint listát arról, hogyan fejezik ki, ha megbocsátottak valakinek. A tanulók képességéhez igazodva választottam az óvodai feladatok közül is. Nagy örömmel végezték az árnyjátékot, fújtak papírdarabokat egy körbe, lerajzolták a felhőket az égen, majd az eső utáni tájat. Eljátszották a bocsánat családot is. A bocsánat-állat rajzolása közben ismét meghallgattuk a hónap dalát, majd meditációval zártuk az órát. Úgy gondolom, a feladatok végzése során megértették azt, hogy ha tudnak bocsánatot kérni, azzal maguknak tesznek jót.