Iskolánk 3. osztályával közösen adtunk elő egy vidám koreográfiát. Igyekeztünk bevonni a próbákba és az előadásba a többi osztály tanulóit is.Ez volt a mi flashmobunk.
Megbocsátás
A megbocsátás
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. A három csibe c. népmese feldolgozása után megoldották a munkafüzet ide tartozó feladatait. Megbeszéltük, hogy miért fontos az, hogy tudjunk megbocsátani a másik embernek. Felidézték a tanulók, milyen sérelem érte őket a múltban és a jelenben. Kiderült az is, hogy mindannyian könnyen tudnak megbocsátani, egyiküket sem érte olyan sérelem, ami miatt nehéz lett volna a megbocsátás. Akadályozottságuk miatt napi szinten gyakoroljuk a bocsánatkérést az apró, nem szándékosan okozott sérelmek esetén is. Két tanuló érzékenysége miatt gyakran sírás kíséri a bocsánatkérést, majd vigasztaló szavakkal tudjuk lezárni a témát. Megoldották a keresztrejtvényt, a vonatos feladatba beírták sérelmeiket, készítettek bocsánatkérő kártyákat, valamint listát arról, hogyan fejezik ki, ha megbocsátottak valakinek. A tanulók képességéhez igazodva választottam az óvodai feladatok közül is. Nagy örömmel végezték az árnyjátékot, fújtak papírdarabokat egy körbe, lerajzolták a felhőket az égen, majd az eső utáni tájat. Eljátszották a bocsánat családot is. A bocsánat-állat rajzolása közben ismét meghallgattuk a hónap dalát, majd meditációval zártuk az órát. Úgy gondolom, a feladatok végzése során megértették azt, hogy ha tudnak bocsánatot kérni, azzal maguknak tesznek jót.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Angyalok, 8. osztály
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. Megegyeztünk abban, hogy jó kibeszélni vagy kiírni magunkból a sérelmeket. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Jómadarak, 7. osztály
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
A foglalkozások alkalmával meditáltunk és többször elénekeltük a hónap dalát. Meghallgatták a témához tartozó mesét és oldottunk meg feladatokat a munkafüzetből. A megbocsátást minden nap gyakoroltuk, mert minden nap akad valami konfliktus. Elmondtam nekik a hónap meséjét és megbeszéltük a tanulságot. Nagyon kevés gyerek tudja kifejezni az érzéseit, de a boldogságóra lehetőséget adott sokat beszélni róla. A közös munkánk alkalmával papírszivecskéket készítettünk, amire bocsánatkérő varázs szavakat írtunk. Minden alkalommal jól éreztük magunkat!
A megbocsátás hónapjában nemcsak egymástól kértünk elnézést, hanem a földünktől is. Megbocsájtó pogácsákat sütöttünk annak, akit valaha a 3 év alatt megsértettünk, megbántottunk. Virágokkal teli üvegcséket adtunk szintén annak, akit esetleg megbántottunk. Időnk nagy részét azonban a Föld napjának szenteltük. A földönkívüliek kedves üdvözlésére alkalmas mozdulatainkat fűztük egy rövid koreográfiává a „Fele kék, fele zöld” c. dalra. A koreográfiát a második osztályosoknak is megtanítottuk, és a Föld napján flashmobként be is mutatuk. Ugyanezen a napon a szülőkkel együtt agyagból arcokat formáltunk egy-egy udvari fára. Ezel is felhívva minden tanuló figyelmét arra, hogy a környezetünk is él. A fák, virágok, s minden növény élőlény.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Vagányok, 5. osztály
Számomra – és azt hiszem sokak számára – ez nagyon nehéz feladat. Boldogság órán azonban nagyon őszintén el tudtunk beszélgetni a gyerekekkel a témával kapcsolatban. Komoly, mély dolgok jöttek a felszínre. Megértettük, hogy ha letesszük a bosszúvágyat és lemondunk a haragról, azzal önmagunknak teszünk jót. A mesehallgatás, színezés, zenehallgatás, relaxálás, rejtvény és bocsánatkérő levél írása a segítségünkre voltak a téma megértésében.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A hónapban sokat nosztalgiáztunk……………..
Végignéztük hónapról hónapra mennyi mindent csináltunk, mennyivel gazdagabbak lettünk hónapról hónapra, hiszen már4.éve vagyunk benne a Boldogságórás programban. (Jómagam pedig 9 éve)
Covid ideje alatt, az online oktatás során fontos kapocs volt.
Sokan az örömteli csemői táborozásról írtak. Ez volt az első táborozásuk, nagy élmény volt számukra.
Szívesen emlékeztek vissza pajzsok készítésére is, mint ahogy sok más dologra is.
Megbeszéltük,hogy jövőre, felső tagozaton sem hagyják abba,hanem folytatják,hiszen nagyon szívesen vesznek részt a Boldogságórákon.
A Kulturális Gálán pedig egyéb dalok mellett a Boldogság dalt és az Újév dalát is elénekeljük.
Sokat gyakorolunk, nagy izgalommal készülünk. Reméljük,hogy a szülők nem kis örömére. 🙂
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. Ezt követően, beszélgető-kört indítottam, melynek alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Milyen érzés ragadta el őket abban a pillanatban? Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást. Meghallgattuk a hónap dalát majd ez után mindenki megölelte egyik társát. Nagy hangsúlyt fektettünk egész hónapban arra, hogy a varázsszavakat: kérem, köszönöm, légyszíves, stb. minél gyakrabban használjuk.