A gyerekek megbocsátás kártyákat készitettek. Ezekre irták azokat a szavakat,mondatokat,gesztusukat,amelyeket akkor használnak,ha bocsánatot kérnek valakitől.
Megbocsátás
A témához kapcsolódó mesét többször elolvastam a gyerekeknek. Megbeszéltük.miről szól,kik szerepelnek benne. Igaz- hamis játékkal próbáltam erősíteni a történet kapcsán a megbocsájtás fontosságát.
A heti mesélést követően a gyerekek a szereplő bábokkal saját szavaikkal elmesélték.
Körben játszottunk,hogy mi a megbocsájtás lényege, szó esett érzelmekről,szeretetről ,haragról,szomorúságról, vidámságról. Kidomborodott a lényeg,hogy ha megbocsájtunk nem nyomja a lelkünket és könnyedebben,vidámabban élhetjük mindennapjainkat,mint haraggal a lelkünkben.
A gyerekek körbe adták a megbocsájtás testi kifejezését: kézfogást, ölelést.
Játszottunk olyat is,hogy egymás fülébe kellett súgni a ” varázsszavakat”, s aki el súgták az megjegyezte ,s a kör végén mindenki kimondta melyik szót súgták a fülébe.
Lerajzoltuk a megbocsájtás fáit, tele jótettekkel,pozitívumokkal,melyeket szívecskékkel ábrázoltak. A legkifejezőbb rajz,egyik kislányé volt,aki az ” anya fát” rajzolta ,és mellette a két kis fát , ő magát,meg a testvérét, s el is tudta mondani ,kinek miért rajzolt szívet, miket kellett már egymásnak megbocsájtaniuk.
Repülő varázsszőnyeget készítettek a fiuk óriás puzzleből, ott is a témával kapcsolatban mondták el egyenként a kívánságaikat, a kulcsfontosságú szavakat.
A megbocsátásról beszélgetve elképzeltük, hogy milyen különleges Bocsánat- állatkák lehetnének egy képzeletbeli országban, vagy egy távoli bolygón. Hogy nézne ki, milyen színe lenne, mit tudna? A legtöbb gyerek kedves, hozzábújós, megbocsátani tudó állatkákat képzelt el.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek a megbocsátó szavakat rögzítették.
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A gyerekek a Boldogságórák kedves-kedvenc pillanatait örökítették meg.
Április: A megbocsátás gyakorlása
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
A meséhez csoportmunkában készítettünk illusztrációkat.
Alkottunk bocsánatkérő kártyákat is. Eljátszottuk a „Szabadulás útja” játékot.
A Föld Napját a szegedi Vadasparkban ünnepeltük.
Élményekben gazdag sikeres hónapot zártunk.
Ezen a héten úgy gondoltam, hogy összefoglaljuk mindazt, amit a négy év során hallottunk a Boldogságóra témáiról. Az ötletet a 10 éves évforduló adta, illetve a ‘Boldogító levél’ című feladat.
Párokban kaptak a tanulók egy rövid magyar nyelvű összefoglalót a 10 témáról, amit angolul kellett összegezni és előadni. Ezután fényképek segítségével felidéztük, hogy milyen feladatokat végeztünk el.
Végül megírták a gyerekek a leveleket, magyar és angol nyelven.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A Süni csoportban a megbocsájtás hónapjában a választható feladatok közül a Bocsánat-állatot választottuk és elkészítettünk a csoportunk plakátját. Meghallgattuk a hónap dalát is, majd gyakoroltuk a bocsánat gesztusjelét is. Megbeszéltük, hogy mi hogyan szoktunk bocsánatot kérni egymástól a csoportban. Végül pedig tableten játszhattak a tanulók.
A megbocsátás gyakorlását egy órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. Ezután megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Elmeséltem nekik a „A két jóbarát” meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplők, hogyan kértek bocsánatot egymástól, hogyan engesztelték ki egymást. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani, hogyan történt, mit éreztek közben, milyen szavakat használtak, melyeket összegyűjtöttünk („Varázsszavak”). Nagyon örültem neki, hogy az esetek többségében fontos volt nekik, hogy megbocsássanak a másiknak, de az is, hogy bocsánatot kérjenek. Korábban technika órán mindenki készített egy virágot, amire most ráírták a számukra legtöbbet jelentő „Varázsszót” (Bocsáss meg, Sajnálom, Köszönöm stb). Az elkészült virágokat kihelyeztük az osztályterembe. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról. Az órát meditációval zártuk.
Április hónapban a megbocsátás témakörével foglalkoztunk. Megbeszéltük, milyen fontos, hogy meg tudjunk bocsátani.
A gyerekek bocsánat kártyákat készítettek szülőknek, egymásnak.