A Földike elnevezésű projektemet összhangba tudtam hozni a megbocsàtàs témàjàval.
Először is beszélgettünk arról, hogy mi is az a megbocsàtàs és mikor jön létre. A gyerekek nagyon jól tudtàk, hogy ha megbàntanak valakit, akkor az az illető haragot, mérget és dühöt érezhet. Àtbeszéltük, hogy ha megbocsàtunk annak, aki megbàntott minket, akkor sajàt magunknak is jót teszünk. Beszélgettünk arról, hogy hogyan lehet kiengesztelni és bocsànatot kérni a másiktól.
És végül átvezettem a megbocsàtás témàjàt a projektembe ugy, hogy beszélgettünk arról, hogy a földnek az a jó ha békességben élnek egymàssal az emberek. A gyerekek nagyon jól tudtàk azt, hogy mi kell ahhoz, hogy békesség legyen az emberek és a természet között.
Megtanultuk a Megbocsàtás mondókàjàt.
Tenyér lenyomattal elkészítettük a Földünk béke plakàtjàt.
Fàkat készítettünk, melyekkel a Föld napja alkalmából körbe sétàltuk az óvodànkat.
Megbocsátás
I. BEVEZETŐ RÉSZ
1. Lazító gyakorlat: Összehangoló
2. Ráhangolódás: Bagdi Bella: Hó oponopono c. dallal.
3. Rávezetés: Miről szólt a dal? beszélgetéssel.
II. FŐRÉSZ:
1. Célkitűzés: Téma felvetése.
2. Téma megbeszélése. egyéni tapasztalatok, vélemények. Szakirodalom: A megbocsátás 3 megközelítése, 6 szintje.
3. Közmondások értelmezése.
4. Játékos gyakorlat: A „Szabadulás útja”
5. Feladatlap párban: A „Megbocsátás jelei”.
III. BEFEJEZŐ RÉSZ
1. Bocsánatkérő kártya készítése szabadon.
2. Meditációs gyakorlat.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A Föld napja alkalmából együtt énekeltünk.
„Az igazi megbocsátás az a gyógyszer, mely a legmélyebb érzelmi sebeket is begyógyítja.” (Részlet A megbocsátás gyógyító ereje c. ingyenes kiadványból)
Megbocsátani nem könnyű. Ha őszintén, szívből sajnáljuk, akkor talán könnyebb.
A gyerekek sokszor kérnek bocsánatot, attól, akit megbántottak. Van, hogy kérésre teszik meg, de az nem igazán őszinte. Amikor maguktól kérnek bocsánatot, az inkább szívből szól. Sokszor és sokat kell mondani, hogy igyekezz nem megbántani a másikat, de, ha már megtörtént, kérj bocsánatot. Ezt nem csak ebben a hónapban kell gyakorolni, hanem minden nap. Mindig tanulunk valami újat, megismerünk egy más érzést. A megbocsátással nem felejtjük el a bennünket ért sérelmet, de ha meg tudunk bocsátani, akkor jobb érzés kerít hatalmába bennünket.
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a bocsánatkérésről, annak formáiról. El is játszottunk néhányat. Elmesélték, ők, hogyan szoktak bocsánatot kérni társaiktól, szüleiktől, vagy attól, akik megbántottak.
Vadkan Vendel történetén keresztül igyekeztem megmutatni, hogy a megbocsátás milyen fontos. Hiszen, ha nem akarunk egyedül maradni, kiközösítve lenni, akkor magunktól kell rájönni a megoldásra (vagy némi segítséggel).
Csoportokban eljátszották a mese egy-egy fontos részletét. Öröm volt látni, amikor megbocsátottak Vadkan Vendelnek. Megbeszélés nélkül, egyszer csak megölelték.
Bocsánatot kérő kártyát készítettek, amit át is adtak annak, akit megbántottak. Hálás voltam, hogy részese lehettem ezeknek a pillanatoknak.
Végül meghallgattuk a hónap dalát, és közben mindenki végiggondolta, kitől szeretne még megbocsátást kérni. Ezeket a gondolatokat belesuttogták a tenyerükben lévő köveknek, majd beledobtuk ezeket a vízbe. Jelképesen is elengedtük a problémát. Hisz, ha nem gyötrődünk a megbántáson, jobban érezzük magunkat, egészségesebbek leszünk.
Személy szerint, én ismét sokat tanultam a gyerekektől a megbocsátásról, miközben én is igyekeztem megmutatni, miért is kell és fontos a megbocsátás, valamint annak a gyakorlása.
Köszönöm.
„Az igazi megbocsátás az a gyógyszer, mely a legmélyebb érzelmi sebeket is begyógyítja.” (Részlet A megbocsátás gyógyító ereje c. ingyenes kiadványból)
Megbocsátani nem könnyű. Ha őszintén, szívből sajnáljuk, akkor talán könnyebb.
A gyerekek sokszor kérnek bocsánatot, attól, akit megbántottak. Van, hogy kérésre teszik meg, de az nem igazán őszinte. Amikor maguktól kérnek bocsánatot, az inkább szívből szól. Sokszor és sokat kell mondani, hogy igyekezz nem megbántani a másikat, de, ha már megtörtént, kérj bocsánatot. Ezt nem csak ebben a hónapban kell gyakorolni, hanem minden nap. Mindig tanulunk valami újat, megismerünk egy más érzést. A megbocsátással nem felejtjük el a bennünket ért sérelmet, de ha meg tudunk bocsátani, akkor jobb érzés kerít hatalmába bennünket.
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel a bocsánatkérésről, annak formáiról. El is játszottunk néhányat. Elmesélték, ők, hogyan szoktak bocsánatot kérni társaiktól, szüleiktől, vagy attól, akik megbántottak.
Vadkan Vendel történetén keresztül igyekeztem megmutatni, hogy a megbocsátás milyen fontos. Hiszen, ha nem akarunk egyedül maradni, kiközösítve lenni, akkor magunktól kell rájönni a megoldásra (vagy némi segítséggel).
Csoportokban eljátszották a mese egy-egy fontos részletét. Öröm volt látni, amikor megbocsátottak Vadkan Vendelnek. Megbeszélés nélkül, egyszer csak megölelték.
Bocsánatot kérő kártyát készítettek, amit át is adtak annak, akit megbántottak. Hálás voltam, hogy részese lehettem ezeknek a pillanatoknak.
Végül meghallgattuk a hónap dalát, és közben mindenki végiggondolta, kitől szeretne még megbocsátást kérni. Ezeket a gondolatokat belesuttogták a tenyerükben lévő köveknek, majd beledobtuk ezeket a vízbe. Jelképesen is elengedtük a problémát. Hisz, ha nem gyötrődünk a megbántáson, jobban érezzük magunkat, egészségesebbek leszünk.
Személy szerint, én ismét sokat tanultam a gyerekektől a megbocsátásról, miközben én is igyekeztem megmutatni, miért is kell és fontos a megbocsátás, valamint annak a gyakorlása.
Köszönöm.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
Évek óta minden áprilisban elénekeljük ezt a dalt. Csak a covid szakította meg ezt a hagyományt. Az idén így énekeltünk.
Április hónapban a megbocsátást gyakoroltuk. Nagy hangsúlyt fektettünk rá, mert a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás képessége. Azt, hogy mit jelentett számunkra a sok-sok Boldogságóra, egy Boldogító levélben fogalmaztuk meg közösen. Jót nevettünk a Te tetted? nyelvtörőjével. Az érzések játékában megjelenítettük a lelkesedést, vidámságot, szomorúságot, reményteliséget. A gyerekek komolyan vették a feladatot, ügyesen „bántak” a hangjukkal, arckifejezéseikkel. Próbáltuk elképzelni és papírra vetni a Bocsánat-állatot. Az instrukcióm szerint mindenki szabadjára engedhette kreatív fantáziáját. Csatlakozva a TeSzedd! akcióhoz „megbocsátottunk” azoknak az embereknek, akik a szemetükkel rosszul bánnak. A megbocsátást az év minden napján gyakoroljuk azért, hogy ne cipeljünk haragot, inkább engedjük el sérelmeinket.
Ebben a hónapban Boldogító levelet írtunk, de nem hagyományos módon. Felelevenítettük a gyerekekkel, hogy melyik téma, feladat tetszett nekik legjobban az elmúlt közel három évben. Mit jelent nekik a Boldogságóra? Mi volt, ami a legközelebb állt hozzájuk, mi volt számukra a legemlékezetesebb? Nem volt könnyű a választás! Csak úgy záporoztak az élmények, az emlékek. Végül mindenki megfogalmazott egy-egy gondolatot, amit egy hatalmas levélként küldünk el Nektek, hogy együtt ünnepeljünk Veletek. A leírt gondolatokhoz rajzot is készített minden kisdiák.
A hónap témája a megbocsátás. Azt gondolom, hogy ez egy felnőttek számára is nehéz téma. Nehéz, hiszen a megbocsátás művészetét sokaknak életül végéig sem sikerül elsajátítaniuk.
A témát Ferenczei Éva sünis bábjátékával vezettem be. A gyerekek nagyokat kacagtak és hangosan hőbörögtek a bábjáték cselekményén. Néhány apróbb módosítást végrehajtottunk az eredeti történethez képest, volt, ahol a gyerekeket is bevontam a mese folytatásába. – Pl. Szép dolog volt-e elvennie a süninek az almát, kipukkasztania a lufit. Végül, amikor a süni be szeretett volna állni társai közé játszani, megkérdezték a szereplők a gyerekeket, hogy mit kellene tennie a süninak – bocsánatot kérni-, és megbocsátanának-e. Bizony volt olyan gyerek, aki rögtön azt felelte, hogy bizony nem kellene megbocsátani a süniek. A kisállatok viszont elmondták, hogy ők mégis megbcsoátanak, hiszen látják, hogy a süni megbánta a korábbi viselkedését és együtt játszani mégis jobb, mint kirekeszteni egymást.
A mese után a gyerekek is belebújhattak a szereplők bőrébe és különböző csínyeket, rosszaságokat követtek el a kisállatok egymás ellen, ami után bocsánatot kellett kérniük egymástól. Gyakorolniuk kellett és a továbbiakban is figyelnünk kell rá, hogy a bocsánatkérés konkrét legyen és lehetőség szerint őszinte. Ez a mai világban úgy érzem, hogy egyre ritkább és a gyerekek egymás felé is csak megszokásból, elvárásból odalöknek egy-egy bocsit és mennek tovább, de emiatt előfordul, hogy az, aki ellen vétettek nem bocsát meg. Elenengedni a sérelmeket hatalmas feladat.
A mese lezárásához elővettük az ejtőernyőt és egy lufit igyekeztünk rajta tartani, összedolgozni úgy, hogy a lufi ne repüljön el róla. Ezzel a gyerekek kicsit feloldódtak, a ssss és szszszsz hangok ismételgetésével kicsit kiengedték az esetleg bennük is felgyülemlett feszültséget.
A téma lezárásakor egy pitypang mezőt készítettünk együtt, amire az általuk sorolt néhány bocsánatkérő szót és a megbocsátás szavait is felírtuk. A hónapunk záró gondolata:
„Ahogy a tavaszi szellő elfújja a pitypang magjait, úgy a bocsánatkérés szavaira elszáll szívünkből a harag.”
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
Csoport: Méhecske (kiscsoport)
Pedagógusok: Marcsóné Nagy Anikó, Balázsné Barta Anikó
Időszak: 2023-04-17-2023-04-21
Heti terv címe:
A Föld napja (április 22.),
Kertünk lakói, tavaszi virágok.
„A megbocsátás gyakorlása”
(Boldogságóra program 8. hónapjának témája)
Módszer: Bemutatás, Értékelés, Hibajavítás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Dicséret, Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma: Csoportos, Egyéni, Frontális, Mikrocsoportos
Differenciálás: Egyéni képességek figyelembevételével játékos cselekedtetés, szenzitív megtapasztaltatás megfigyelés során. Egyéni segítségadás a kiemelt figyelmet igénylő gyermekeknél. (SNI)
Bevezetés: A sétánk során megfigyeltük a kiskertekben a nyíló virágokat, a fűben a rovarokat, bogarakat. A költöző madarainkat, amelyek visszajöttek fészkeikbe. A héten újra felfedezzük a természet szépségeit.
Mindennapi mozgás
Cél: Szabályozott mozgás végrehajtás alapjainak elsajátítása., Természetes mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Közös játékkal az együtt játszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Udvaron tartott tevékenységhez kapcsolódó szokások alakítása.,
Tevékenységek:
Fészekrakó
Jön az eső
Fussunk, fussunk, szaladjunk
Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése., Élményekből fakadó éneklési kedv fejlesztése., A gyerekek zenei anyanyelvének megalapozása.,
Feladat: Baráti kapcsolatok erősítése a párválasztós énekes játékok segítségével., Egymásra való odafigyelés fejlesztése a körbejárás, együtt mozgás segítségével.,
Tevékenységek:
Hold, hold fényes lánc (ÉNÓ83)
Bújj, bújj zöld ág (ÉNÓ152)
Bagdi Bella: Hooponopono
Bagdi Bella: gyújts egy gyertyát a földért.
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeket körülvevő természeti és társadalmi környezet megismertetése., Környezettudatos magatartás megalapozása., Logikus gondolkodás fejlesztése – környezet globális felfogása, összefüggések megláttatása,
Feladat: Elegendő idő biztosítása az események és a megtapasztalt jelenségek feldolgozásához., Gyerekek ismereteinek bővítése a természet-és a környezetvédelmi jeles napokról., Gyerekek ismereteinek bővítése a természeti környezet változásairól.,
Tevékenységek: A környezettudatos magatartás megalapozása. Természetet szerető személyiség kialakulásának elősegítése, fenntarthatóságra nevelés. A megbocsátás gyakorlása. (A Boldogságóra program 8. hónapjának témája.) Bolygónk, a Föld, ahol élünk.
Verselés, mesélés
Cél: Keltse fel érdeklődésüket a bábok világa, Türelmesen hallgassák végig a mesét, Közvetítsen új tudást a vers tartalma,
Feladat: Mesék, versek által a gyermekek érzelmi biztonságának, érzelmi intelligenciájuk fejlesztése, Mondókák és versek mondásakor a tiszta hangképzésre, a helyes artikulációra való ösztönzés.,
Tevékenységek:
Tavaszváró népi mondóka
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat
Ferenczei Éva: Bábjáték (felnőttek előadása)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A gyurmázás során ügyesedjen finommotorikus készségük., A festés technikájával legyenek képesek esztétikus alkotásra.,
Feladat: A környezet esztétikus alakítása., Munkára nevelés alakítása a munkafogások gyakorlásával, környezetük rendben tartásával.,
Tevékenységek:
Bolygónk a Föld: közös kép készítése kartonra, a gyerekek által kiszínezve
Gyurmából Földgömb formázása
Boldogságóra Program (8.) megbocsátás jelének kiszínezése és a meséből a tündér kiszínezése.
Mozgás
Cél: Megfelelő mozgástapasztalat biztosítása., Testgyakorlatokkal a gyerekek egészséges testi fejlődésének erősítése.,
Feladat: A kéziszerek kihasználásának sokoldalú bemutatásával a kreativitás fejlesztése, Az udvaron tartott tevékenységhez kapcsolódó szokások alakítása.,
Tevékenységek:
Páros labdagyakorlatok
Lufival való játékos feladatok, gyakorlatok.
Reflexió: A tevékenységek során a megtapasztalás volt a legfőbb célunk. A gyerekek érezzék át a természet szépségeit. A szülőket és gyerekeket arra kértük, hogy hozzanak egy-egy tavaszi egynyári, vagy évelő virágot, amit elültethetünk közösen az óvoda udvarán. Nagyon sokan, és nagyon sokat hoztak és még a mai napig is kapunk virágokat. A sétánk során megfigyeltük a természetet és arról is beszélgettünk, hogy miért nem szabad szemetelni. A nagycsoportosok kezdeményezésébe mi is bekapcsolódtunk és otthon a gyermekek a szüleikkel együtt a házuk előtt az utcán a környezetüket megtisztították az eldobott „szeméttől”! Kesztyűt húztak és zacskóba, majd a kukába gyűjtötték az eldobott papírzsebkendőt, csokispapírt stb. A csoportszobában tudják, hogy hová kell tenni a szemetet és rendbe raktuk a polcokon a játékokat. A fenntarthatóságra nevelés része, hogy a mosdóban ne folyassuk sokáig a vizet, fölöslegesen ne kapcsoljuk fel a villanyt, ne pazaroljunk! Beszélgettünk arról is, hogy reggelente mindenki köszönéssel és öleléssel érkezik a csoportba, majd azután megy játszani. Észrevettem, hogy mostanában, több gyermek is alkalmazza ezt a fajta „megbocsátást”, ha egy játékon összevitatkoznak. A varázsszavakat: „sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” hamar megjegyezték. A Ho’oponopono című Bagdi Bella dal még a kicsik számára is fülbemászó! Szívesen hallgatjuk naponta többször, ha a gyerekek kérik. A Föld napja alkalmából megnéztük és meghallgattuk a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című gyönyörű videót, majd együtt énekeltük. Sok mindent megtanultunk ebből a dalból, hogy mire is kell vigyáznunk! Azért, hogy a Földünkön lévő élőlények (mi emberek, állatok, rovarok, bogarak, növények stb.) minél egészségesebben tudjanak élni. Szuper tanulságos és szép hetünk volt!
Az időjárás is segítette a tevékenységeinket. Sokat voltunk a friss levegőn, játszottunk, szaladgáltunk, élveztük a napsütést és nem utolsó sorban játékosan tanultunk!
Zsadány, 2023. 04. 22.
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus