Április témája. / Megbocsátás
Varázsszavak:
Sajnálom,
kérlek bocsáss meg,
köszönöm,
szeretlek🙂!
A tündértestvérek meséje után varázspálca járt körbe és arra kerestük a választ,ha tehetnénk mit kívánnánk a tündértől.
Azt kértem a gyerekektől tárgyi dolog most nem lehet. Csodaként éltem meg azt is hogy ezt megértették,értelmezni tudták, de az is csodálatos volt ,amilyen válaszokat kaptam.
Szeretet,ölelés.. mindenkinek legyen étele.
Az egyik kisfiú azt mondta: mindenki szeressen mindenkit, de magát is. Kulcsmondat ez. Önmagunk szeretete talán a legfontosabb.
Nem tagadom/ örömkönnyek szöktek a szemembe. Később szíveket készítettek, amelyet annak adhattak oda akit nagyon szeretnek,kedvelnek. Mi felnőttek is részesülhettünk ebből. ❣️❣️💘
Megbocsátás
A megbocsájtás gyakorlása ismét egy olyan téma ami a középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekeknek nehezen megfogható. Ha megbántanak valakit, vagy két tanuló között valami konfliktus van, akkor csak felnőtt irányításával kérnek bocsánatot, és a megbántott gyermek pedig egy ölelés kíséretében megbocsájt. Ezt a gyakorlatot évek óta végezzük, de még önálló kezdeményezéssel soha nem találkoztam. Természetesen a témát megbeszéltük, feldolgoztuk az ajánlások alapján. Meghallgattuk a hónap dalát, kiszíneztük a bocsánat macit. Feldolgoztuk A három csibe olvasmányt és rajzoltak megbocsájtó állatot. A Föld napjára pedig az osztály kezdeményezésére elénekeltük Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a földért című dalát.
Az áprilisi téma a megbocsátás.
A megbocsátás feltételezi, hogy valami olyan sérelem történt, amit nem tudunk elfogadni, feldolgozni, és ezért haragszunk vagy legszívesebben meg nem történtté szeretnénk tenni a múltat. A megbocsátásnak tehát az a célja, hogy visszaállítsuk a sérelem előtti állapotunkat.
Sérelemnek leggyakrabban azt éljük meg, amikor valakitől kritikát vagy elutasítást kapunk, vagy cserben hagy minket egy fontos helyzetben. Ezekre a kellemetlen helyzetekre gyakran reagálunk hasonló módon, például megpróbáljuk elkerülni, megszűntetni vagy kontrollálni ezeket az élményeket. A sérelmek átélése után természetes reakció a düh, vagy harag átélése.
Továbbá nem mindegy, hogy kitől kapjuk a sérelmeket, hiszen attól esnek legfájóbban, akik hozzánk közel állnak és fontos személyek számunkra. Amikor egy ilyen biztonságos kapcsolatban átéljük a sérelem következtében fellépő kellemetlen érzelmi állapotot, akkor gyakran a fizikai fájdalomhoz hasonló érzéseket élünk át, valamint csökken a szerethetőségünkbe vetett hitünk és gyengül a bizalom is.
Ha ugyanis képesek vagyunk megbocsátani, elfogadni és elengedni a múlt sérelmeit, ha nem rágódunk tovább, ezáltal csökkenhet a bennünk lévő fájdalom, harag vagy ellenségesség, és növekedhet a másik irányába érzett elfogadás, szeretet, ami megkönnyebbüléssel járhat. Ezek a pozitív érzések pedig kedvező hatással vannak a testi és lelki egészségünkre is, hiszen nem terheli a lelkünket tovább a múlt fájdalma. A megbocsátó, kiengesztelő magatartás helyreállítja a fontos kapcsolatokban a felborult egyensúlyt és utat nyithat az újra közeledés felé.
A megbocsátás során fontos az építő hozzáállás, vagyis a társas harmóniára és fejlődésre törekvés. A szeretetből fakadó megbocsátás nincs feltételekhez kötve, mert a szeretet diktálja.
A témát rendkívül sokoldalúan ,nagyon sok idő alatt dolgoztuk fel:
1.Rengeteget beszélgettünk arról,amikor minket bántottak meg. Milyen érzés volt ez, s hogy esett a bocsánatkérés?
Milyen érzés volt,amikor mi bántottunk meg valakit, nehéz-e bocsánatot kérni,s utána mit érzünk?
Nagyon sokat és nagyon őszintén meséltek a gyerekek. Örömmel töltött el,hogy rájönnek mennyire jó dolog,ha megbocsátanak nekünk.
2.Sajnos az osztályban több alkalommal probléma merült fel a hónapban a társak között, ezeket együtt mindig megbeszéltük osztályszinten,külön,együtt, s a szülőkkel. Megoldási javaslatokat gondoltunk ki közösen. Bocsánatot kértünk,megbántunk, őszinték voltunk ,megbocsátottunk és megkönnyebbülve kezet fogtunk.
Mivel a gyerekek serdülni kezdenek, sajnos hevesebbek, erősebbek az érzelmeik, kritikusabbak, gyorsabban ítélnek és cselekszenek. Egyre több konlfliktus alakul ki, s egyre gyakrabban szükséges ebbe beavatkozni. Szerencsére ezeket együtt sikerül megoldani.
3.Játékos feladatok (rejtvény) keretében jártuk körül a SAJNÁLOM szót. Megbeszéltük ennek igazi,mély értelmét.
Erről énekeltünk is: „Sajnálom,kérlek bocsáss meg,…”
4.Rajzoltunk,színeztünk bocsánatkérő üzeneteket.
5.”Forró zuhany” játék keretében pozitív tulajdonságaikkal bombáztuk a 2 legtöbb konfliktust előidéző gyereket. Boldogan hallgatták,hogy a sok megszidás és probléma mellett mégis mennyi értéket találnak bennük a társaik. Ez nagyon tanulságos volt.
6. A hónap során 3 NAGY KIBÉKÜLÉS is volt,mely mögött sok közös munka van.
Az egyik legnehezebb és legtöbb érzelmet felszínre hozó hónap volt,nagy eredményekkel. Érdemes volt ennyi energiát áldozni a problémákra.
Az áprilisi téma a megbocsátás volt.A foglalkozást a „Repül a karom,ha akarom,ha nem akarom”című relaxációs gyakorlattal kezdtük.Aztán elmeséltem Bezzeg Andrea:Tündéri bocsánat című meséjét.Az ezt követő beszélgetés alkalmával megbeszéltük,hogy milyen érzés az,amikor megbántják őket,hogyan lehet ezt jóvá tenni.A „Varázsszavak” c.játék során azt is megbeszéltük,milyen fontos ezek használata a mindennapjainkban.Bagdi Bella:Ha boldog vagy..c.dalával zártuk a délelőttöt.
Egyik kedvenc zenekarom a Kowalsky meg a Vega. Nagyon szeretem a dalszövegeiket. Évek óta ezzel a dallal kezdem „A megbocsátás gyakorlása” témakör bevezetését a gyerekeknek. A dallamok már ismerősen csengtek, hiszen Napraforgóim több alkalommal hallották. Megbeszéltük, mi a dal mondanivalója. A bocsánatkérés és a megbocsátás is nehéz feladat. Célom az, hogy a gyerekek tiszta szívből kérjenek elnézést/bocsánatot. Ne üres szóként használják a bocsánat vagy bocsi szót. Szívükből érezzék, mit jelent a bocsánatkérés és a megbocsátás.
A beszélgetés után elmeséltem Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című történetét. Az ovisaimat pedig arra kértem, emlékezzenek vissza, mikor kértek utoljára bocsánatot:
„Belefirkáltam Léna rajzába és bocsánatot kértem.”
„Amikor anyával csúnyán beszéltem.”
„A papámnak kiabálva válaszoltam és rosszul esett neki. Utána azt mondtam, bocsánat.”
Majd a következő kérdésre vártam a válaszokat: Volt már olyan helyzet az életedben, amikor megbántott valaki és nagyon haragudtál rá?
„Egyszer apa veszekedett velem, hogy tegyem el a játékokat a szobában. Nem is én szedtem elő, hanem a tesóm. Mérges voltam apára.”
„Egyszer Jocóka elvette azt a legó darabot, amiből építettem. Nagyon haragudtam rá.”
Ezeket a helyzeteket természetesen megbeszéltük és arra a következtetésre jutottunk, hogy a harag nem jó tanácsadó. Jó érzés békességben élni.
A megbocsátás témaköre (megint) remekül illeszkedett témaprojektünkhöz, ami a Föld napjához kapcsolódott. A gyerekeknek arról beszéltem, hogy megbocsáthatunk azoknak az embereknek is, akik szemetelnek és szennyezik a környezetünket. Ne haragudjunk rájuk, ne forduljunk feléjük utálattal, inkább példás viselkedésünkkel tereljük őket jobb útra! Mindig van remény a változásra!
A „Mérges torta” játékunk évek óta remekül működik. Megfigyeltem, hogy a konfliktusok többségét sikerül jól kezelni, vagy elkerülni. Ha valakit valami sérelem ér, az első gondolata az, hogy visszaadja, megbosszulja azt. Ez azonban nem megoldás! A nyugodt állapot elérése után jöhet a konfliktus megbeszélése, majd (szükség esetén) az őszinte bocsánatkérés és megbocsátás.
A munkafüzet feladatait is megoldottuk, Bagdi Bella dalai is rendszeresen szóltak, a megbocsátás mondókát is megtanultuk és természetesen a varázsszőnyegünkre is rápattantunk.
A téma kapcsán két tanóra keretében megnéztük és megbeszéltük Pál Feri: Hogyan bocsájthatnék meg? – A megbocsátás „anatómiája” című videóját. Az előadó érzékletes példákkal mutatja be a bántalmazás alaptípusait (fizikai, verbális, szexuális, gazdasági), majd elmagyarázza, hogy épül fel az igazságosság rendszere a kapcsolatokban: hogy teszünk szert negatív és pozitív jogosultságokra folyamatosan, melyeknek figyelmen kívül hagyása során születik meg az igazságtalanság, és az el nem ismert negatív és pozitív jogosultságok rombolóvá válhatnak. Rámutat a történelmünk során el nem ismert jogosultságok romboló társadalmi hatására. A szerzett „kapcsolati javak” vissza- vagy tovább adása kapcsán segít megkülönböztetni az igazságtalanságot és a méltányosságot. Ezt követően pedig végigvezet bennünket a megbocsátás folyamatán. Először rögzíti a megbocsátás akadályait: felejtés, tagadás, bagatelizálás, meg nem történtté tevés, melyek egyben az egyén első természetes védekező mechanizmusai is egy átélt trauma, igazságtalanság során. Ezt követően jelenik meg a romboló düh és a harag. A következő lépésben bűntudat és szorongás társul ehhez, és hol ez, hol a harag kerekedik újra felül. Majd dönthet úgy a sérett, hogy meg akar bocsátani, többnyire egyéni vagy kapcsolati okokból. Beszűkült nézőpontja önmagáról a megtörtént eseményre és a megbocsátás folyamatára irányul. Képes reflektív módon kezelni a történteket, önmagát nemcsak áldozatként látja, hanem a saját felelősségét is látja, az elkövetőt pedig képes emberként kezelni. A megküzdési folyamat végén pedig értékesebb embernek fogja magát érezni.
Ennek a hónapnak a témája nagyon aktuális a Tulipán csoportban.
Sajnos többször tapasztaltuk, hogy ha valakit megbántanak az óvodában csak annyit mondanak, hogy „bocsi”. Mi már nagy csoportosak vagyunk és érzelmi élet érése, fejlődése során tapasztalják a gyerekek, hogy nem elég már, hogy a társuk csak annyit mond, hogy „bocsi”. Ha fáj, ha bánt valami nagyon nehéz megbocsátani. Erről a napindító beszélgetéseinken sokat szoktunk beszélgetni, hiszen ez az életkor, a 3 éves kor egy mérföldkő. Tudjuk, hogy erről beszélni kell, hiszen vannak érzelmi mérgeink, amit nehéz kitisztítani még nekünk felnőtteknek jobban, mint a gyerekeknek. Sajnos tapasztaljuk, hogy otthonról hozott kis sérelmek itt a csoporton belül jönnek ki a gyerekekből. Azt, hogy ki, milyen mintát hoz otthonról, azt befolyásolni nem tudjuk, bár próbálkozunk, de itt az óvodában, a Tulipán csoportban meg lehet, meg kell mindent beszélni, még, ha ez néha nehéz is.
Azt gondoltuk ki a gyerekekkel, hogy megfestjük a megbocsátás virágát és kitesszük a csoportunkba, elvihetőek játszani térbeépítésbe, egy kis beszélgető sarokba. A gyerekek szavaival élve ez nem „bocsi” virág, hanem a nagy betűs BOCSÁNAT! Megbeszéltük, hogy bocsi szó rövid és könnyen kimondható, a Bocsánat hosszabb, elgondolkodtatóbb.
Gyulai Implom József Általános Iskola
A Bázisintézményi pályázatunk és programunk egyik fő elemét képező Boldogságóra keretében bemutató órát tartottunk, melynek központjában a tematikát képező 10 ajánlás közül a megbocsájtás állt. Történeti hátteret felvillantva, a Holocaust emléknaphoz kapcsolódva, jutottunk el a duplaóra végére a saját megbocsájtás út kialakításához, árnyalásához. Célunk volt változatos munkaformák felhasználásával, minden diák bevonásával a fajsúlyos témák méltó felidézése megélő, megértő és lehetőség szerint feloldó formában.
Út önmagunkhoz: boldogságóra a 8.b osztályban
ÓRAVÁZLAT
I.
Ráhangolódás:
1. Zsebbevalók/szívbevalók 3. dia…..’5
• A mosoly ereje-relaxációs gyakorlat
• Mottó-Márai Sándor idézet
• Kavicsok: türelemgyakorlat- valami sérelem, harag, bánat…
2. Boldogságóra 4. dia…..’10
• Mit tanultunk eddig?
• szófelhő-mondatok E/1-ben
3. …: Megbocsátás 5. dia…..’16
• idézetek TK-kulcsszavak/ zsebbe
Jelentésteremtés:
4. Példabeszéd-páros munka 6. dia…..’26
• Képek csoportosítása, megbocsátás fókusszal- kulcsszavak/ zsebbe
5. Égő áldozat 7-8. dia…..’45
• Sorstalanság-könyv, ajánló…..BOLDOGSÁG?
• Saul fia- ÜZENETE?
• Magyar vagyok- MINDENEK ELLENÉRE! …..’36
• A megbocsátás fogalma 2. Müller Péter, Twain – TK, kulcsszavak /zsebbe…..’40
• Schindler listája: kavicsok-tanúságtétel, adom és elengedem/ tábla!……’45
II.
Ráhangolódás:
6. Lélektréning….’3
• villámrelax
• szélfútta fa
7. Gyakorlása 9. dia…..’6
• II. János Pál példája
8. Hoo’ponopono 10. dia…..’12
• varázslat, mágia- oldás és kötés?
• a zene-művészet-közösség ereje
Jelentésteremtés:
9. Jelei 11. dia (10. dia link)………’26
• történet
• Csoportmunka: színe, íze, szaga, tapintása, hangjai/dallama, gesztusai-szalagok-MÁJUSFA
• tanulsága?
10. Útja 12. dia…..’36
• Bella története
• mondatok felolvasása és kiegészítése, befele bólintás
11. Feloldása 13. dia…………’44
• anyáknapi idézetek
• dal ?
12. Együtt… az úton 14. dia…………’45
• Szeretetkönyv zárógondolat-kórus
A gyerekekkel beszélgetőkör formájában egy hosszas, mély beszélgetést folytattunk a bocsánatkérés fontosságáról és a bocsánat elfogadásáról.
Mindenki mesélt példákat az életéből, megállapítottuk, hogy senki sem tökéletes, mindenkinek vannak hibái.
Felolvastam a mesét a kiscsibékről, megbeszéltük a megbocsátás nem mindig egyszerű, de a szeretet erejének erősebbnek kell lennie.
Színes bocsánatkártyákat készítettünk, megbeszéltük, hogy szükség esetén felhasználják.