Ez a téma nagyon aktuális volt az osztályban az idén. Ők maguk is belátták, hogy sajnos sokat marakodtak időnként. Ezért azt a feladatot kapták, hogy informatika órán szerkesszenek egy bocsánat kérő levelet annak, akivel legnagyobb harcban álltak. Az elkészült munkákat kinyomtattam, majd átadták egymásnak és megbeszélték a dolgokat. Jó volt látni az arcukat, miközben a leveleket olvasták, majd megbékültek egymással.
Megbocsátás
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Április
A megbocsátás gyakorlása
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)
Válaszolj a kérdésekre!
Hogyan fejlesztheti a megbocsátás a személyiségedet?
Hogyan kezeled, ha megbántottak, vagy ha megbántasz valakit?
Mi jut eszedbe róla?
„A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki (mentális) gyógyulást is.”
(Bob Gass)
„Erősebb, aki megbocsát, mint aki őrzi a sérelmeit, és erősebb, aki jóvátesz, mint aki csak megbotlik.”
(Raduan Nassar)
Empátiajáték
Bocsánatkérő levél
A gyerekek számára nagyon fontos a varázslat. Fontosnak tartom, hogy zavartalan legyen a gyerekek
szabad játéka és folyamatos legyen az átvezetés a tevékenységbe. A kivitelezés lényeges mozzanata,
hogy összehangolt munkánk legyen a pedagógiai asszisztenssel illetve a dajkával. A
tevékenységeimnél kihasználom a rugalmasság lehetőségét. Mindig úgy építem egymásra a
tevékenység elemeit, hogy a gyerekek hangulatától függően tudom a tevékenységemet megnyújtani
illetve rövidíteni. Úgy gondolom, hogy a jövőben a reggeli beszélgető kör a lehető legjobb időpont
egy-egy boldogságórás téma felvezetésére.
Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Mindenki készített egy rajzot, amit aztán olyan valakinek adhatott át, akit megbántott.
Az áprilisi boldogító levelet nagy lelkesedéssel töltögették a gyerekek.:))
Szituációs játékok formájában gyakoroltunk a bocsánatkérést és a megbocsátást.
A gyerekekkel megbeszéltük az éves témákat, ez alapján készítették el a levelet.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Egyik reggel az osztályban az egyik kisfiú nagyon zokogott, ő, akit még nem is láttunk sírni. Kiderült, hogy a legjobb barátja megbántotta. Mindjárt le is ültünk a beszélgetőkörbe, elmondhatta mindenki, milyen érzést keltett benne ez az eset. A legjobban a barátja esett kétségbe, mert nem igazán tudta, mihez kezdjen, ilyen még nem történt velük. Tanácsokat gyűjtöttünk: gondolják végig, mi történt, ki miben volt hibás, hogyan lehetne kibékülni. Mindenki arra gondolt, hogy ez lenne a legfontosabb. Ezért a legtöbben azt javasolták, hogy bocsánatot kell kérni. A megbántott kisfiút nagyon boldoggá tette, hogy ez megtörtént, könnyen megbocsátott, sőt alig várta, hogy megtehesse. A „vétkes” is megkönnyebbült, hogy újra a régi lett a barátság. Aztán még többször is visszatértünk erre a témára: nem mindig ilyen könnyű bocsánatot kérni és megbocsátani sem. Ez az eset viszont segíthet, mert példát tudott adni a gyerekeknek arra, hogy a megbocsátás mennyire fontos mindkét félnek. Hogy játékkal oldjuk fel a foglalkozás végét, megtanultuk a „Te tetted ezt ..” kezdetű mondókát, és labdázással játszottuk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Megtanultuk a nyelvtörőt és labdaadogatással eljátszottuk: Te tetted e tettet, te tettek tettese, te. Ezután a párbeszédet az érzékek játékával adtuk elő, majd mindenki elkészítette a Bocsánat-állatát. Élvezték az óra minden pillanatát.
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témával kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. Ez a téma mindennapos osztályunkban. A megbocsátás, a bocsánat kérés-és fogadás nem egyszerű feladat, még felnőtt korban sem.
A meséket hívtuk segítségül a megbocsátás témakörének körüljárásához.
Bocsánat kérő kártyákat készítettünk melyet a hátra lévő időszakban bárki bármikor odaadhat a társának,ha annak szükségességét érzi.
A gyerekek ezután rajzaikon, leveliken keresztül üzentek, mondták el érzéseiket.