Katica Klára csengővel és mondókával kalandra hívta a gyerekeket. Elmeséltem a Tündéri bocsánat mesét gondolatébresztőnek majd beszélgetni kezdtünk. Ki bántott meg vagy kit bántottál meg? mit tettél utána, mi az a jól esett, mi az ami nem. Szerencsére nem volt sok kellemetlen élmény. Ilyenkor látszik, hogy a gyerekek mennyire tiszták még, milyen gyorsan lendülnek túl dolgokon. Majd piros szeretet szíveket osztogattunka legjobb barátoknak. A foglalkozást relaxációval és közös énekléssel zártuk.
Megbocsátás
A gyerekekkel beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Mi az, amivel fájdalmaz okozunk a társunknak, melyek azok a dolgok, amikkel megbántjuk a másikat, melyek azok, amelyek nekünk is fájnak. Elmondtuk, milyen helyzetekben szoktunk haragot érezni egymás iránt és arról is beszélgettünk, hogy amíg meg nem vigasztalódunk, bocsánatot nem kérnek tőlünk, az nekünk is, és annak is rossz, akire mérgesek vagyunk. A Nagy megbocsátás plakátját elkészítettük, a mesét, és a hónap dalát meghallgattuk. Sokat hiányoztak a gyerekek ebben a hónapban, de amikor csak tehettük, beszélgettünk.
Beszélgettünk arról, hogy az emberek, gyerekek nem mindig türelmesek és előfordul, hogy megbántjuk egymást. Ezt később megbánjuk, mert igazából szeretjük a barátainkat. Kitaláltuk, hogyan lehetne bocsánatot kérni és kiengesztelni társainkat. A gyerekek kis képeket színeztek és miután elmesélték saját történeteiket, átadták egymásnak ezeket a bocsánatkérő, szeretetet közvetítő képeiket.
Szituációs játékokban gyakoroltuk a bocsánatkérést, majd „hajóra szállva a megbocsátás tengerén hajóztunk. „
Az aktuális hónap témája a megbocsátás volt. A foglalkozást „Az én hangom” című relaxációval indítottuk, majd Ho’opponoppo című dalt kapcsoltam be a gyerekeknek. Megtanultuk a varázsszavakat a mondóka által, és kiszíneztük a munkafüzet 56. oldalán lévő szivárványos képet a gyerekekkel.
A téma feldolgozását mesével folytattam. A „tündéri bocsánat” című vers tetszett a gyerekeknek. Lili és testvére Lola tündér története nagyon tanulságos volt mindannyiunk számára. A mesélés, verselést követően kiszínezték az 57. oldalon lévő tündért és megkerestük a kis tündérek árnyékát. A feladatokat örömmel teljesítették.
A feladatgyűjtemény 64. Oldalán lévő szeletet gyümölcsök összegét kötöttük össze a számjegyekkel. A feladatlapot mindenki hibátlanul megoldotta. Játékból elutaztunk a Hawaii szigetekre, megtanultuk a „hoponoponó” varázsszót. A játék során megtanulták a gyerekek, hogy nincs olyan hiba, amit ne lehetne kijavítani és gyakoroltuk a varázsszavakat is, amelyek segítenek abban, hogy pozitív érzelmek jussanak előtérbe.
A foglalkozás végén kiszíneztük a megbocsátás jelét és felhelyezték a vár következő lépcsőfokára. A tevékenység lezárásaként énekeltünk, és táncoltunk a kedvenc dalukra.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ez a téma nagyon aktuális volt az osztályban az idén. Ők maguk is belátták, hogy sajnos sokat marakodtak időnként. Ezért azt a feladatot kapták, hogy informatika órán szerkesszenek egy bocsánat kérő levelet annak, akivel legnagyobb harcban álltak. Az elkészült munkákat kinyomtattam, majd átadták egymásnak és megbeszélték a dolgokat. Jó volt látni az arcukat, miközben a leveleket olvasták, majd megbékültek egymással.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Április
A megbocsátás gyakorlása
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. …a haraggal csak magadat bünteted. …”
(Mark Twain)
Válaszolj a kérdésekre!
Hogyan fejlesztheti a megbocsátás a személyiségedet?
Hogyan kezeled, ha megbántottak, vagy ha megbántasz valakit?
Mi jut eszedbe róla?
„A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki (mentális) gyógyulást is.”
(Bob Gass)
„Erősebb, aki megbocsát, mint aki őrzi a sérelmeit, és erősebb, aki jóvátesz, mint aki csak megbotlik.”
(Raduan Nassar)
Empátiajáték
Bocsánatkérő levél
A gyerekek számára nagyon fontos a varázslat. Fontosnak tartom, hogy zavartalan legyen a gyerekek
szabad játéka és folyamatos legyen az átvezetés a tevékenységbe. A kivitelezés lényeges mozzanata,
hogy összehangolt munkánk legyen a pedagógiai asszisztenssel illetve a dajkával. A
tevékenységeimnél kihasználom a rugalmasság lehetőségét. Mindig úgy építem egymásra a
tevékenység elemeit, hogy a gyerekek hangulatától függően tudom a tevékenységemet megnyújtani
illetve rövidíteni. Úgy gondolom, hogy a jövőben a reggeli beszélgető kör a lehető legjobb időpont
egy-egy boldogságórás téma felvezetésére.
Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Mindenki készített egy rajzot, amit aztán olyan valakinek adhatott át, akit megbántott.
Az áprilisi boldogító levelet nagy lelkesedéssel töltögették a gyerekek.:))