A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
Megbocsátás
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
Megbeszéltük a gyerekekkel a bocsànat szó jelentèsét. Meghallgattuk relaxàciós zene ként bagdi bella ho’oponopon cimu dalát. Eljátszottuk a tavaszi szèlt. Ès bocsànat àllatot rajzoltunk.
Napi szinten vannak olyan élethelyzetek, melyekben elhangzik az a mondat: „Most haragszom rád!”. Vajon miért is? – szoktam én ilyenkor kérdezni. Majd leülünk, és megbeszéljük, hogy mi is történt, abban az adott pillanatban. Fontos része az is, hogy a végén egymástól elnézést kérjünk, és megöleljük.
Március hónapban sok hasonló szituációnak lehettünk szem-, és fültanúi. Játékszituációban mindez úgy zajlik, hogy sok esetben önállóan, óvodapedagógus beavatkozását nem igényelve történik meg a megbeszélés, ölelés, utána pedig folytatódik is tovább a játék. Illetve elindulhat egyfajta kibeszélése is a dolognak játék közben a játék menetét nem megszakítva.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A testi-lelki és szellemi harmóniára való törekvés egyik fontos pillére a megbocsátás képessége. A hétköznapok során a gyermekek között többször előfordul, hogy megsértik, megbántják egymást. Sajnos a játék közben, vitás helyzetekben úgy gondolják, hogy egy-egy bántó szóval felülkerekedhetnek a társaikon. A boldogságóra remek lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a konfliktusok megoldásáról, a bocsánatkérésről, a megbocsátásról. A gyermekek saját emlékeiket, történeteiket mesélték el, fogalmazták meg érzéseiket, majd közösen megbeszéltük a megoldási lehetőségeket. A mesehallgatás segítette a gyerekeket az érzéseik megfogalmazásában.
Az órán bocsánatkérő kártyákat készítettünk, melynek segítségével könnyebb volt a pozitív ráhangolódás, a harag elengedése.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Gyermekeink naponta többször is összevesznek ,majd megbocsátásra ösztönözzük őket. Ezeket a bántásokat megbeszéljük,hogy senkiben se maradjon feszültség.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A Boldogságórákról beszélgettünk. Felidéztük az órák hangulatát, beszélgettünk a megélt pillanatokról. A legkedvesebb emlékeket, a legviccesebb jeleneteket,, a legemlékezetesebb foglalkozásokat összegyűjtöttük. Kértem írják vagy rajzolják le ezzel kapcsolatos gondolataikat. A sok nevetés, a közös táncolás és a boldogságórák vidám hangulata mindenkiben szép emlékeket csalt elöl. Az óra lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát.
Domoszlói III. András Általános Iskola
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Majd beszélgettünk, hogy ki hogyan érzi magát, volt, akinek nem volt jó kedve, mert a fiúk megbántották, így aztán nagyon aktuális volt a témánk. Bizony nagyon nehéz bocsánatot kérni, ami őszinte, de még nehezebb azt el is fogadni. Mindannyian megtapasztalták már mindkét oldalt. Így aztán az Érzések játéka nagyon jó kis játék volt számunkra. Majd arról beszélgettünk, hogy mennyi mindent csináltunk a Boldogságórákon és összegyűjtöttük, hogy melyek is voltak a legek a csoport számára….
A megbocsátás mindkét félnek felszabadító érzés, de ehhez bizalomelőleg szükséges. Ahogy megbocsátjuk, hogy a másik hibázott, képesek vagyunk elfogadni a másikat jó és rossz tulajdonságaival együtt. Így jobb emberré válunk mi is és a másik fél is, ha érzi a felé irányuló bizalmat. Fontos, hogy a gyerekek megtanulják a valós kibékülés értelmét, nyilván ezt hosszú évek alatt fogják hitelesen közvetíteni. Aki megbántott minket, fájdalmat okozott nekünk, de ezen a saját magunk lelki egészsége érdekében szükséges felülkerekedni. A múlt rossz dolgai segítségével eltűnhetnek, így a jelent képesek vagyunk teljes mértékben megélni.
A Tündéri bocsánat meséje sokat segített abban, hogy a gyerekeknek a sérelmeik elengedését megtanítsuk, de legalábbis elinduljanak ezen az úton. Vagyis nem csak arról beszéltünk, hogy kit miért szeretünk, hanem arról is, hogy miért haragszunk rá. Ha haragszunk, azt hogyan lehet feloldani.