A megbocsátás gyakorlására fordítottunk nagy hangsúly áprilisban. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. A beszélgető-kör alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Több napon keresztül készítettük a megbocsátás erdejét. A varázsszavakhoz kártyalapokat készítettünk, azok segítségével kártyajáték formájában gyakorolhatták a varázsszavakat. Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást, legnépszerűbb mégis a „varázsszavak” játék volt. Nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a varázsszavakat: kérem, köszönöm, ne haragudj, sajnálom… minél gyakrabban használják és az esetleges problémáikat ezek segítségével próbálják megoldani. A varázsszavak kártyalapjaiból az otthonukba is vittek a gyerekek.
Megbocsátás
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Több osztályét ide töltöm,mert a rendszer nem engedi máshová
A bocsánatkérés és a megbocsátás az érem két oldala. Erről beszélgettünk a gyerekekkel és felelevenítettük a Béke, béke barátság rigmust
Április 22. – A Föld napja
A harmadikosok is nagyon készültek erre a napra. Meghallgatták Globy kalandjait, eljátszották a Naprendszer bolygóinak mozgását, plakátot készítettek, ismeretterjesztő filmet néztek, végül a szabadban aszfaltrajzoltak.
A Föld napja, és az ilyenkor szervezett programok igyekeznek rámutatni arra, hogy milyen életmódot kellene követnünk, és arra is, hogy egyénileg mit tudunk tenni környezetünk védelméért. A gyerekek a nap végére sok új ismerettel, hasznos tanácsokkal gazdagodtak.
Az órára lábpacsival, hátunk masszírozásával és Bagdi Bella Rossz kedvet elűző nótájával hangolódtunk. A bennünkrejlő érzésekről beszélgettünk, melyek az arcunkra vannak írva, később ezeket az érzéseket lerajzolták füzeteikbe. A témát A három csibe c. belga népmese segítségével dolgoztuk fel. Megvitattuk milyen sérelmek érték a meseszereplőit, majd a saját sérelmeikről, bosszúságaikról is mindent elmondtak.
Bocsánatkérő kártyákat készítettek és átadták osztálytársaiknak, akiket valamivel megbántottak. Dramatikus játék után, mindenki lerajzolhatta saját megbocsátás állatát.
Boldogságóra – április / 2.c osztály
Téma: A megbocsátás gyakorlása
Két boldogságóránkat a témakörhöz ajánlott dalocskával, lazítással indítottuk. A cél az átszellemülés, a téma magunkba szívása, átgondolása. Ezután Fodor Ákos idézete került föl a táblára: „ Ha megdobnak kővel…. – építsd be a házadba! „ A gyerekek hamar megértették az idézett mondat lényegét, mondanivalóját. Sőt! Példákkal támasztották alá, hogy ők mit gondolnak erről…..
Ezután megbeszéltük, hogy miért is fontos tudnunk bocsánat kérni és megbocsátani. Ilyenkor ugyanis leteszünk a haragról és ez egy hatalmas gyógyító erő számunkra is.
Következő lépésben leírták a gyerekek, hogy miért szeretik a boldogságórákat. Amiből kiderült, hogy azért mert együtt vagyunk, lazítunk, mosolygunk, éneklünk, játszunk, rajzolunk és közösen dolgozunk, beszélgetünk.
A második órában „Bocsánat – állatok „készültek wc papír és papírszalvéta gurigákból,a fenntarthatósági héttel összekapcsolódva. A gyerekek elmondták, megmagyarázták miért azt az állatot rajzolták le és készítették el.
Az órák ismételten nagyon jó hangulatban, tevékenyen teltek.
Siófoki Edit tanító néni
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Az osztállyal többször végeztünk már relaxációt, ezért most is a Boldogság könyv megbocsátás relaxációját végeztük el.
Április a megbocsátás hónapja. Hogy mit jelent megbocsátani? Hogy is tanítsuk ezt meg a gyerekeknek, mikor számunkra is bonyolult feladat?
Nos, úgy döntöttem, megmutatom nekik. Hiszen a személyes példa a kisgyermek számára a követendő út. Ahogy viselkedünk mi felnőttek, úgy „másolnak” ők.
Osztályomban autista, magatartászavaros, figyelem zavaros tanulásban és értelmileg akadályozott, valamint halmozottan sérült gyerekek járnak. Naponta fordulnak elő olyan helyzetek, amikor a követendő példa az egész osztályközösség alakulását befolyásolják.
A héten, talán a frontoknak, talán a gyógyszereinek köszönhetően, az egyik kisgyermeknek 3-szor volt dührohama. Olyankor, ami a keze ügyébe kerül, a földhöz vágja, csapkod, trágár szavakat használva ordít, majd zokog. Pályám során már sokféleképpen megpróbáltam megoldani ezeket a helyzeteket. A célravezető megoldásra úgy harminc év után jöttem rá. Bármit is mond rólam (anyám és felmenőim emlegetése stb) nem rólam szólnak ezek a mondatok. Ezért nem tulajdonítok jelentőséget nekik. Ahelyett, hogy a földbe döngölném, méginkább megaláznám, higgadt maradok. Először is felmérem, ki van veszélyben, mert ezeknek a dühromoknak előzményei vannak. Pl. elültetem mellőle a gyerekeket valamilyen ürüggyel. (csoportmunka…) Jelzem felé, hogy látom, hogy valami nem stimmel vele. Gyakran ő maga sem tudja, miért szenved. Próbálom elterelni a gondolatait, a humor a legjobb eszköz. Van, hogy sikerül megelőzni az őrjöngést. Ha mégis kitör, de úgy látom nincs veszélyben senki, akkor próbálom a tanórát tovább folytatni kicsit halkabban. Arra is volt már példa, hogy kiemeltük a közösségből, átvittük egy terembe, ahol megnyugodhatott. Érzem a többiek fürkésző tekintetét, vajon mi fog történni. Mert nekik ez félelmetes lehet. Ha azt látják, hogy mennek tovább a dolgok, megnyugszanak. A megbocsátás szerepe azután értékelődik fel, miután a gyermek lecsendesedett és rendszerint bocsánatot kér. Neki is, a többieknek is érezniük kell, hogy nem a gyermek volt rossz, hanem a viselkedése. Azon pedig bármikor lehet változtatni. Természetesen vannak következmények, amit nehéz elviselni, ilyenkor következetesnek kell lenni. A megértés nem azt jelenti, hogy ő megtehet bizonyos dolgokat. Hiszem, tapasztaltam, hogy ez a helyes út. Nehéz, embert próbáló, de az egyetlen járható út.
Beszámoló
Boldogságóra 8. : A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2023. április
Résztvevők: 2. osztály
A megbocsátás témájával egész hónapban foglalkoztunk, hiszen gyerekek között gyakran előforduló konfliktus forrás egymás megbántása. Sokat beszélgettünk arról, hogy nem jó dolog haragot tartani, s rosszban lenni másokkal. Ilyenkor mindenki feszültnek érzi a másik jelenlétét a közösségben, s a békülés után megkönnyebbülünk. Tanulságként megfogalmaztuk, hogy a megbocsátás lehetőségével élve saját magunkkal is jót teszünk. Beszélgettünk arról, is hogyan tudjuk kifejezni, ha valakinek megbocsátunk.(Bocsánatkérés, apró gesztusok, kedvesség, rajz…) Saját élethelyzeteket is elmeséltek a gyerekek egymásnak a megbocsátás történeteikkel. Bocsánatkérő állatkát is készítettünk rajzos formában és újrahasznosított papír tojástartókból kézműveskedve. Az elkészült rajzot vagy állatkát volt olyan tanuló, aki egyből bocsánatkérésre felhasználta és átadta az általa megbántott társának. A rajzolás és a színezés közben a hónap dalát hallgattuk. A villámlazítást sokszor alkalmazták a gyerekek a hónap során, hiszen ha valaki megbántotta őket nem reagálták le tettlegesen , hanem a mérgük elszállta után bocsánatot tudtak kérni egymástól.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)