A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA 1.
(6-10 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Villámlazítás”
Egyenes állásban szorítsuk ökölbe a kezünket, majd hajlítsuk be az alkart, emeljük a mellkashoz. Ezután feszítsük meg a lábainkat is, és a farizmunkat is. Majd egy sóhajtással engedjük ki a feszültséget a izmokból.
5’ A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 169-172. oldal alapján beszélgetés Mit jelent megbocsátani? Kinek mi jut eszébe ezzel kapcsolatban?
(A kézikönyv alapján beszélgetés kezdeményezése… )
5’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 128. oldal egyéni munka Mit látsz rajtam? – Mennyire látszik valakin, ha haragos? És mennyire látszik rajta, ha meg tudott bocsátani? Válasszatok az érzelmi állapotok közül, és rajzoljátok le a kislány vagy a kisfiú rajzra.
10’ A téma feldolgozása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 174. oldal mese-
A három csibe Hallgassátok meg a mesét, amiben a harag és a megbocsátás is szerepel. Közben figyeljétek a mesét, hogy kit milyen bosszúság ér, mert a következő feladatban ezzel fogunk dolgozni.
7’ Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek, 130. oldal mesefeldolgozás Milyen sérelem érte a szereplőket? Nézzétek meg ezeket párban, és utána megbeszéljük.
10’ Bagdi Bella Ho’oponopono c. dal meghallgatása zenehallgatás Hallgassuk meg a következő dalt és figyeljük a varázsszavakat. 4 lesz belőle ennyit elárulok. Hogy kapcsolódnak ezek a megbocsátáshoz?
5’ A téma lezárása Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 180. oldal alapján egyéni munka, beszélgetés Még dolgoznom kell rajta.
Mindenki mondja el, hogy mennyire nehéz számára a megbocsátás, és most hogy érzi magát az óra elejéhez képest.
Megbocsátás
Megbeszéltük a gyerekekkel mi történik akkor, amikor megbántunk valakit. Hogy érezzük magunkat olyankor, ha megbántottak, vagy mi bántottuk meg a másikat. Szerepjáték során eljátszottunk egy jelenetet is, amelyben megjelent egy békítő kis angyal és segített a társaknak kibékülni. Ezután rajzórán a gyerekek egy szép rajzot készíthettek és az óra végén átadhatták egymásnak, ha úgy érezték, hogy valamivel esetleg a tanév során megbántották egymást és szeretnék kiengesztelni a másikat. Volt olyan tanuló, aki magát a békítő angyalkát rajzolta le. A varázsszavakat is egy kis mondóka segítségével megtanultuk, így nem felejtik el, hogy mit kell tenni legközelebb, ha valakit véletlenül megbántunk.
„Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz.
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
Veled örül majd, mert nagyon szeret téged,
S ezentúl, ha megbántod a másik szívét,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!”
Az megbocsátás témát össze tudtam hangolni az ehavi témánkkal, a csoportban folyó munkával, hiszen anyák napjára készül a csoport. Hiszen ki az aki többször bocsát meg, mint egy anya, ki az aki feltétel nélkül szeret, akkor is ha rossz fát teszünk a tűzre? A gyerekek egyként adták meg a választ: az anyukák. Csoportunk egyik tagját öröke fogadták a szülei, ezért nagyon ügyeltem arra, hogy ne édesanyát, hanem anyukát használjak a beszélgetések során, hogy ne bántsam meg az érzéseit, hiszen tisztában van az örökbe fogadás tényével.
Kitértünk a foglalkozás alatt arra is, hogy ki az akit akár akarattal, akár akaratlanul is megbántottak a gyerekek. Természetesen lehetőséget biztosítottam számukra a jóvá tételhez, bocsánatot is tudtak kérni. Felszínre kerültek a régebbi sérelmek, melyeket most sikerült oldani, megbocsátottak kis társaiknak. Ennek eredményeként a fiúk már együtt építettek egy óriási közös tornyot. Tisztáztuk a megbocsátás fontosságát, különösen azt, hogy azzal, hogy bocsánatot kérünk, nem tudjuk meg nem történtté tenni a dolgokat, csak a haragot, dühöt, duzzogást tudjuk feloldani .
Két irányú volt a feladat teljesítése. A 10-es számú bolygón előforduló konfliktusokra a kisebbek mozgásos megoldásokat készítettek nagy örömmel. A nagyobbak versben fejezték ki sajnálkozásukat. A felső tagozatosok visszaemlékeztek a régebbi boldogságórákra. Nagy örömmel olvastam arról, hogy sok szép emlék maradt meg a gyerekekben a közösen töltött időkről.
A megbántás igyekszünk a csoportunkban varázsszavak használatával jobbá tenni. Tetteinkkel is elnyerhetjük a másik személy bocsánatát. Közösen készítettünk bocsánat kérő gyümölcstálat, ültettünk sajnálom virágokat.
Ne szólj szám, nem fáj fejem.. Összegyűjtötték a megbocsátással kapcsolatos gondolatokat és papírra vetették.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást „Az én hangom” és a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, a gyermekek megsimogathatták a bábokat, és a bábok is megsimogatták a gyermekeket. Elmondták a báboknak a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk az emberek tulajdonságokról, az értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, amit érdeklődéssel figyeltek a gyermekek, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A megbocsátás fontossága az óvodás gyerekek körében megtapasztalható. Beszélgettünk a gyerekekkel milyen problémáik lehetnek egymással a csoportban. Naponta összevesznek, és kibékülnek egymással, de előfordul többször is, hogy az óvó néni közbenjárásával oldódik csak meg egy-egy konfliktus. Ezeket mindig megbeszéljük, hogy senkiben se maradjon feszültség, harag. A megbocsátás fejleszti a személyiséget, mert „Aki megbocsátott: az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, leteszi a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak: nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat”. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát”.
Tavasz szél játékkal kezdtük a boldogságóránkat, voltunk „szellőcskék” és viharos „forgószelek” is. Szellőcskeként papír fecniket fújkáltak a gyerekek, forgószélként, lufit kellet fenntartani a levegőben.