A gyerekek az idén kezdték a fogalmazás alapjait és a levélírásban még nincs tapasztalatuk. Így pár gondolattal, mondattal pórbálták számukra a legfontosabb gondolatot megfogalmazni, számukra mit ad a Boldogság Program. Egy szép vázába tették a szív alakú leveleiket, elolvasva szinte nem is volt 2 hasonló; izgalmas, mókás, vicces feladatok, amik a tanulást is segítik, egészség megőrzése, mozgás fontossága, segítségadás másoknak, elfogadni a másik embert, a rosszban meglátni a jót. Élményt ad, szeretetet ad, bátorságot, kevesebb veszekedés van az osztályban. Megbocsájtani nehéz, azt is segített megtanítani.
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A boldogságóránkon egy utazásra indultunk Bagdi Bella Repülj velem című dalára. A csoportom kedveli azokat a tevékenységeket, amikor a szőnyegen feküdve, képzeletükre támaszkodva kell megfogalmazni gondolataikat. Mindenki elmondhatta, hogy ő melyik országba repült el, és mit látott ott. Az egyik kisgyerek elmesélte, hogy ő városunk fölött repült, és az egyik óvoda udvarán veszekedő kislányokat látott. Valószínű, hogy azért ezt a történetet mesélte, mert előző nap barátnői kizárták a játékból, ami nagyon rosszul esett neki. Természetesen akkor is megbeszéltük, hogy ez miért nem jó a másiknak, és mit kell ilyenkor tenni. Megtanítottam nekik egy varázsszót a Hooponopono-t. A szó jelentése a hibát kijavítani. A kifejezés nagyon megtetszett nekik. Azt is megbeszéltük, hogy a sajnálom, a köszönöm, a kérlek, bocsáss meg és a szeretlek varázsszavak szintén a bocsánatkérés kifejezései. Csoportunkban nagyon sok baráti kapcsolat alakult ki az évek folyamán, melyeket mi is támogatunk. Elkerülhetetlen, hogy néha nem egyeznek, ilyenkor mindig segítünk konfliktusaik rendezésében. A megbocsátás kifejezéseit egy figyelemfejlesztő játékkal gyakoroltuk. Akire rámutattam a varázspálcával, annak azonnal mondani kellett egy bocsánatkérő kifejezést.
Ezután elmeséltem a gyermekeknek a négy barát a süni, a mókus, a nyuszi és a mackó történetét. Úgy gondolom, hogy ezzel a történettel is közelebb vittem őket a megbocsátás fontosságának megértéséhez. Ezt követően rajzolhattak azoknak, akiket megbántottak. A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a hónap dalát: Bagdi Bella: Hooponopono-t.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Nézz a felhők mögé – Ablak a megbocsátáshoz játék során megfigyeltük az eget, megbeszéltük mit láttunk, mik tarkítják a látványt? Aki akarta le is rajzolhatta.
Ezután a Tavaszi szél játékkal néhány ki-be légzést követően, gyakoroltuk az „sz” hangzó kimondását. Felsoroltuk a szél különféle formáját (Szellő, fuvallat, szélvihar stb.) A csoportszobában mozogva kipróbáltuk, hogy milyen lehet a szél, az „sz” hangzó gyengédebb és erősebb megszólaltatásával.
Bemutattuk milyen a Bocsánat mama, a Bocsánat papa és milyenek a Bocsánat gyerekek. Eljátszottuk a Bocsánat családot, ahol folyton mindenki bocsánatot kér mindenért, amit tesznek, és mondanak, milyen egy köztük zajló párbeszéd pl.:egy sietős reggelen a felkeléstől az óvodába érésig?
Végül lerajzolták a Megbocsátás mezejét, és kiszínezték a Földgömböt a Föld napjára emlékezve, akár mint a megbocsátás mezeje. Megbeszéltük milyen növények, állatok élnek a megbocsátás mezején? Milyen tárgyak vannak itt? Milyen színekben pompázik? Hogyan érzi magát az, aki itt időzik? Mit tud itt csinálni? Aki eljön erre a mezőre, az megtanul megbocsátani másoknak és magának is, félti, óvja és el tudja engedni a nehéz érzéseit.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Megírtuk a 10 éves születésnapra a Boldogító levelet. Nagyon kreatívak voltak a gyerekek, és tele voltak jó kívánságokkal. Bocsika állatkák is születtek, nagyon aranyos és fantáziadús állatfiguráknak gondolták a tanulók ezt az élőlényt. Sokat nevettünk, és nagyon vidáman teltek el a boldogságórák. A Föld napja alkalmából csatlakoztunk a Te Szedd! akcióhoz, így az iskolánk környékét megtisztítottuk. Hálásak vagyunk, hogy részt vehetünk ebben a programban, és kívánunk a Csapatnak jó egészséget, sok örömet, boldogságot, ötletes feladatokat, további jó munkát.
A gyerekekkel elutaztunk egy képzeletbeli szigetre Bagdi Bella Ho’oponopono c. zenéjére. Elmeséltem a Boldogságóra kézikönyvben található mesét a királyról, aki szintén ezen a szigeten élt 🙂
Minden kisgyerek elmondhatta, mi történik, ha valami rosszat tesz, vagy mond és hogy milyen érzés, ha megbocsájtanak neki, vagy ő megbocsájt valakinek.
A beszélgetést szintén a Ho’oponopono zenével zártuk, relaxáltunk közben.
A gyermekekkel körbe ültünk a teremben. Kialakult szokásunk, hogy babzsákot dobálunk és akihez került, elmondja, hogyan érzi magát.
Ezt követően a megbocsátásról beszélgettünk, milyen nehézségei vannak, miért fontos.
A hónapban a gyermekekkel a Gyújtsunk egy gyertyát a Földért c. éneket tanultuk, melyet közösen elénekeltünk azokkal az osztályokkal, akik az intézményen belül részt vesznek a Boldogságóra Programban.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A megbocsátás gyakorlása
Elsős és másodikos kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.
A foglalkozás következő részében a megbeszéltük, hogy miként fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan leszünk tőle nyugodtabbak és boldogabbak. Mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, hogy megbánjuk és megbocsájtsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk. A megbocsátásunk mindig szeretetből fakad.
Az „elfújta a szél” gyakorlatban elképzeltük, milyen felhős, borús a hangulatunk, ha haragszunk, ezért gyorsan széllé változtunk. Újságpapír darabokból formált felhőket igyekeztünk magunk elől elfújni, az asztalon elhelyezett színes karikákba. A lelkes szélfújás gyorsan vidámságot csalt a csapat arcára.
A következő játékban az iskolaudvar egy napsütötte falán, „árnyjátékot” játszottunk. A gyerekek párokat alakítottak és rövid, konfliktus utáni megbocsátás jeleneteket adtak elő. Összeakasztott ujjaikkal, eljátszották az árnyak, az iskolánkban szokásos:
„Béke, béke, barátság,
Mi volt ez a szamárság?” -szövegű kibékülő versikét is.
A következő feladatban elkészítettük a közös „Megbocsátás mezőnket”, lelkesen rajzoltak a fiúk és a lányok. Jókat kacagtak a közös rajzon kialakult furcsaságokon.
A foglalkozás befejezéseként az udvaron vidám labdajátékkal lazítottunk.
E héten a szeles időjárásnak köszönhetően sok tapasztalatot szerezhettünk a felhőátvonulás tekintetében, a felhőformák megfigyelése terén. Így nem okozott gondot párhuzamot állítani a két dolog között. Egy kis rávezetéssel a gyerekek is megértették azt, hogy miért fontos, hogy meg tudjunk bocsátani magunknak, és a társainknak is. Vannak rossz napjaink, illetve másnak is lehetnek.
E héten a szeles időjárásnak köszönhetően sok tapasztalatot szerezhettünk a felhőátvonulás tekintetében, a felhőformák megfigyelése terén. Így nem okozott gondot párhuzamot állítani a két dolog között. Egy kis rávezetéssel a gyerekek is megértették azt, hogy miért fontos, hogy meg tudjunk bocsátani magunknak, és a társainknak is. Vannak rossz napjaink, illetve másnak is lehetnek.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Boldogságóránkat a Te tetted? című játékkal kezdtük, majd az érzések játékával folytattuk.Sok történet került elő a gyerekek emlékeiből, amikor a megbocsátásról kellett beszélgetni.A megbocsátás gyakorlása minden napi feladat osztályunkban, mert sajnos gyakori a vita,melyeket bocsánat kéréssel, kézfogással zárunk le.