Az április havi boldogságóra téma a megbocsátás, mely a gyerekek mindennapjaiban előforduló jelenség.
A boldogságóra kezdő relaxációnak most olyan közös mozgást választottam, amit a gyerekek már jól ismernek. Ezek lassan végezhető nyújtó gyakorlatok, amit kb 10 másodpercig ki is tartanak.
Közben hallgattuk a Bagdi Bella Ho’oponopo c. dalát.
Téma bevezetése: Nagy hangsúlyt fektettem magára a megbocsátásról és a megbocsátani tudásról való beszélgetés kiteljesedésére. Adott helyzetek, szituációk felidézése, azok megoldása.
Téma feldolgozása: A tündéri bocsánat c. mesével.
A csoportunkban elég sok testvérpár szokott lenni, most is van több is, de a baráti kapcsolatokban is előforduló konfliktusok megoldásához is hozzásegítenek ezek a mesék.
A varázsszavakkal való játék során a gyerekek tetszőlegesen választhattak maguknak párt. Jellemzően ahhoz mennek oda, aki a legközelebb áll hozzájuk.
Játék: A Ho’oponopo dalra sétálgatnak, majd amikor elhallgat a zene egy társat kell választani, akinek mondanak valamelyik varázsszóval egy mondatot. Pl.: Bocsáss meg, hogy elvettem a játékot tőled! A Szeretlek varázsszót önmagában használták.
Téma lezárása: Levél, azaz rajz készítése a boldogságóra csapatnak és a megbocsátás jelének kiszínezése.
Megbocsátás
A boldogságóra áprilisi témája a megbocsátás volt. Nehéz téma, de szükséges.
A foglalkozásunk elején meghallgattuk a megbocsátás dalát, amit a gyermekek figyelmesen hallgattak, és a nap folyamán dúdolgatták is.
A megbocsátás napján felidéztünk a gyerekekkel közösen olyan helyzeteket, amikor valaki valami rosszat tett, amivel megbántotta az illetőt. Mi lett annak a következménye, milyen volt számára azon nap megbocsátás nélkül. Hogy miért kell bocsánatot kérni? Ennek a megértése még nehéz a gyermek számára. Ezért egy mesével próbáltam elmagyarázni számukra. A mesét bábjáték formájában adtam elő. Izgatottan figyelték, és utána ők is eljátszották a történetet.
A nap folyamán többször használtunk varázsszavakat, mint pl. a sajnálom, szeretlek, megbántam.
Hiszen a MEGBOCSÁTÁS a boldogság első lépése!
Mindenkivel előfordul, hogy olyat tesz, vagy mond, amit nem kellett volna. A megbocsátás pozitív hatással van ránk. Fonros, hogy a gyerekek is megtanuljanak agresszív megnyilvánulás helyett megbocsátani. Mindennap légzőgyakorlatokat végeztübk, és nem csak ebben a hónapban, hanem nálunk ez már szokássá vált. A légzőgyakorlat után bevezettük a masszírozást. A gyerekek körben álltak és egymás hátát, vállát simogatták, masszírozták, majd megfordult a kör és akit masszíroztak, ő viszont masszíroztak. A gyerekek többsége rajzolt megbocsátás állatkát,majd megbeszélték, kinek melyik tetszik. Még azt is elmondták, hogy melyiket fogadnák el, ha őket megbántaná valaki. Az egyik kislány annyira belelkesedett, hogy az édesanyjának mondta otthon, hogy ő szeretné elhozni az óvodába az egy hetes kiskacsáját és kiscsibéjét. Édesanya felhívott telefonon, hogy elhozhatják-e , mert a kislány teljesen lázban van. Természetesen megbeszéltük, hogy elhozhatja. A többieknek nagyon szívesen mutatta, hogy milyen jó simogatni őket.
A Föld világnapja alkalmából meghallgattuk Bagdi Bella és az Oscar-díjas Mindenki kórusa: Gyújts egy gyertyát a Földért dalát. A gyerekekkel előtte megbeszéltük, hogy egy idegen országnak küldjenek a zenére üzeneteket, úgy hogy csak táncolnak. Ez teljes mértékben örömtánc volt, nem betanított, egymást utánozták. Nagyon fontosnak tartom , hogy a gyerekek saját maguktól mozogjanak, nem szerettem volna nekik koreográfiát betanítani. Így nem volt bennük semmiféle feszültség, hogy megtudják-e tanulni, amit mutatok.
Óránkat két mozgásos gyakorlattal kezdtük. Először eltornáztuk a Fújja a szél a fákat, majd az Esik az eső, kopog a jég című mondókára mozogtak a fiúk. Ha már a szél és az időjárás elemeinél tartottunk, megbeszéltük, milyen fajtái vannak a szélnek, fújásokkal érzékeltettük a szél erősségeit. Újságokból különféle méretű darabokat téptek, amiket egy padra rajzolt körbe próbáltak fújással bejuttatni. Ezzel a gyakorlattal értettem meg a gyerekekkel, hogy milyen egyszerű a megbocsátás. Elég egy lágy szellő és elfújja a gondokat, a másik iránt érzett mérget. Megbeszéltük, mit jelent a megbocsátás, miért kell megbocsátanunk másoknak. Mindenki elmondhatta, milyen sérelmek érték, azokat meg tudták-e bocsátani az elkövetőnek. Illetve arról is beszéltünk, hogy ők kit bántottak már meg, és kaptak-e bocsánatot. A beszélgetés után megfejtettük a tankönyvben szereplő rejtvényt, aminek kulcsszava a SAJNÁLOM szó lett. Gyakoroltuk szituációs játékokkal a szónak a használatát.
Meghallgattuk a hónap dalát Bagdi Bellától az óra végén, ami lezárta a hónap témáját.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A témához kapcsolódó mese után tartottunk egy megbocsátásnapot, felnőttek és gyerekek is keresték az alkalmat a bocsánatkérésre és megbocsátásra. Ezután a varázsszavakat gyakoroltuk. Ez volt a gyerekek kedvence. Utána elénekeltük a kis dalunkat, „Összevesztünk, hajba kaptunk”, ezzel pecsételtük meg a kibékülést.
Nyelvtörős játékkal kezdtük, amit nagyon élveztek a gyerekek. ” Te tetted e tettet, te tettek tettese, te?”
Ezután beszélgettünk, arról, hogy minden tettnek van következménye. Ha valami olyasmit tettünk, ami másnak rossz, vagy megbántottuk vele, akkor annak mi lehet következménye, folytatása. Eljutottunk oda, hogy ha a „tettes” megbánja és bocsánatot kér, akkor a másik fél, ha teheti bocsásson meg.
Ekkor kértem meg a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyen állat lenne szerintük a megbocsátás. Több nyuszi, maci és cica is született, de előfordult unikornis is. Amit elkészültek a rajzok, körbejártunk és megnéztük az állatokról készült rajzokat.
A foglalkozás végén pedig mindenki kapott egy levélpapírt és leírhatta, hogy miért jó a boldogságóra vagy mi volt a legkedvesebb emléke. Ezekből szemezgettünk egy párat.
Nyelvtörős játékkal kezdtük, amit nagyon élveztek a gyerekek. ” Te tetted e tettet, te tettek tettese, te?”
Ezután beszélgettünk, arról, hogy minden tettnek van következménye. Ha valami olyasmit tettünk, ami másnak rossz, vagy megbántottuk vele, akkor annak mi lehet következménye, folytatása. Eljutottunk oda, hogy ha a „tettes” megbánja és bocsánatot kér, akkor a másik fél, ha teheti bocsásson meg.
Ekkor kértem meg a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyen állat lenne szerintük a megbocsátás. Több nyuszi, maci és cica is született, de előfordult unikornis is. Amit elkészültek a rajzok, körbejártunk és megnéztük az állatokról készült rajzokat.
A foglalkozás végén pedig mindenki kapott egy levélpapírt és leírhatta, hogy miért jó a boldogságóra vagy mi volt a legkedvesebb emléke. Ezekből szemezgettünk egy párat.