Áprilisban Bibó táborban vett részt az osztályunk a Velencei – tónál. Az öt napos állampolgári és nevelési táborban, ahol 50 gyerek volt összezárva tanultak, önismereti foglalkozásokon vettek részt, csapatot építettek………és persze konfliktusok is adódtak. De a bocsánatkérés, a megbocsátás is jelen volt a mindennapjaikban.
„Egy igaz barát megbocsát.” – hiszen itt mindenki barát és barátnő volt. És most is az.
Megbocsátás
Mindennapjaink része, hogy különböző élethelyzetekben, megbántottnak, sértettnek érezzük magunkat. Szinte elkerülhetetlen, hogy időről időre olyat tegyünk vagy mondjunk, amivel ne okoznánk sérülést, fájdalmat másoknak, szeretteinknek. Ezért fontos a gyerekeket megtanítani a bocsánatkérés fontosságára a megbocsátás erejére.
A boldogságórát azzal kezdtük , hogy elmondtunk egy versikét a családról.
Megbeszéltük a család és barátok fontosságát. Aztán beszélgettünk arról, hogy történt-e már olyan, hogy valaki, vagy valakit megbántottak. Mindenki elmondhatta a saját történetét.
Meghallgatták a Tündéri bocsánat c. mesét. Megbeszéltük a mese tartalmát és mondanivalóját. Ezután közösen elkészítettük a mi tündéreinket.
Szituációs és feszültségoldó játékokat játszottunk
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Megbocsátani is meg kell tanulni, ha szeretünk valakit, akkor elnézünk mindent. Érzéseinket szeretetvirágba öntöttük.
A megbocsátás hónapján összegyűjtötték a gyerekek, hogy mi mindent köszönhetünk meg az életünkben.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A megbocsátás gyakorlása téma feldolgozásakor a gyerekek megtekinthették az óvó néni bábjátékát. A mese témája remek lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyerekek megértsék megbocsátani nemcsak annak jó érzés, akinek megbocsátanak, hanem annak is, aki meg tud bocsátani. A beszélgetés után a gyerekek maguk is eljátszották a kedves bábjátékot.
A mi tanulóinknak a megbocsátás egy nehezebben megfogható fogalom. Csak egy beszélgetős órát tartottunk, ahol hosszasan, minden oldalról körüljártuk a témát. Milyen érzés bocsánatot kérni, milyen érzés megbocsátani. Hogyan tudjuk a hibáinkat kijavítani vagy elkerülni.
Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalát
„Azt hiszed, ez a bocsánatkérés: egy varázsige, amit ráolvasol valakire, hogy megbocsásson? A bocsánatkérés lehetőség, hogy beismerd a hibáidat.”
Az áprilisi boldogságórát az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát. Felidéztük a tavalyi évben megismert „A megbocsátás jele” című történetet. A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak, és megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait is.
A csoport ezután a megbocsátásra vonatkozó idézeteket gyűjtött, majd mindenki felírta ezeket egy-egy falevélre, és elhelyezte egy faágon. Olyan idézetek kerültek fel a jelképes fánkra, mint pl. „A megbocsátás az az illat, melyet az ibolya hint arra a cipősarokra, amely eltapossa őt.” (Mark Twain)
Az óra végén meditáció következett.
Nehéz elmagyarázni egy elsősnek hogyan gyakorolható a megbocsájtás. Sok-sok türelem, fejben átgondolás kell hozzá. Amikor haragszunk valakire, akkor nem szabad hirtelen a felfokozott érzelmeink alapján döntést hozni és cselekedni, már pedig a gyerekek éppen így viselkednek, de sajnos elég gyakran a felnőttek is. A Föld napja remek alkalom volt az érzékenyítésre, hogy mennyi minden fájhat a Földünknek is. Sokat beszélgettünk erről, és az érzelmeinkről, hangulatainkról.
Egyetértettünk abban, ha megbántunk valakit, akkor illik használni a varázsszavainkat:
Ne haragudj!, Bocsánat!, Elnézést! stb. illetve azt jóvá is lehet tenni kedves cselekedetekkel, hiszen mindannyian hibázunk.
Nap mint nap érik sérelmek a gyerekeket. Ezeket el lehet panaszolni, meg lehet beszélni és jóvá is lehet tenni. Egy szép napon körbeültünk egy üres cserépből készült köcsögöt. Beszélgettünk a sérelmekről, amik érik őket. Akár a mai napon történt, akár régebben. Ezeket a rossz emlékeket beledobtuk a kör közepén lévő cserépedénybe. Itt a köcsög mi van benne c. mondókával óvatosan körbeadogattuk. Akinek a kezében maradt a mondóka végére annak kellett kitalálni, elmondani, hogy hogyan tenné jóvá, ha valakit megbántana. Bocsánatkérés, ölelés, segítségadás, közös tevékenység szerepeltek a válaszok között. A legvégén lezártuk a köcsög tetejét, hogy ne jöjjenek ki a sérelmek.