7. osztály – Bölcs, megbocsátó fa
Megbocsátás
A megbocsátás fontos része az életünknek. Megbeszéltük, hogy mindannyiunkat érnek sérelmek, megbántanak, és mi is vétünk mások ellen, sőt önmagunk ellen is. Vajon bocsánatot kérünk-e, és mit jelent számunkra a megbocsátás? Tisztáztuk, hogy a megbocsátás nem a teljes elfelejtést jelenti, nem elnézést, nem is a tett mentegetését. A sérelmekről való beszélgetés során elmondták egymásnak ki-kit bántott meg, és hogyan kért bocsánatot. Megosztották egymással milyen érzés volt bocsánatot kérni és milyen érzés volt megbocsájtani. A foglalkozást a megbocsátás, a harag elengedésének meditációja zárta.
A foglalkozást ez alkalommal „A robbanásra kész rakéta” játékkal indítottuk, mellyel megszabadultunk az összes feszültségtől.
A téma bevezetéseként Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat c. meséjét meséltem el a gyerekeknek. Majd arra kértem őket, idézzenek fel olyan helyzeteket, amikor valaki megbántotta őket vagy éppen ők tettek olyan dolgot, amivel megbántottak és szomorúvá tettek valakit. Beszélgettünk a veszekedések, viták megoldásáról is, hogyan végződött, a kibékülés / megbocsátás milyen érzéssel töltötte el őket.
Ezt követően mindenki húzott egy kártyát. Kisgyerekek arckifejezéseiből próbáltuk beazonosítani az érzelmeket. Ezután mindenki megrajzolhatta, kiszínezhette a saját arcát is, ahogyan érzi magát, amikor megbocsátanak neki. Színezés közben meghallgattuk a Ho’oponopono dalt, kértem őket, hogy figyeljék meg milyen varázsszavakat hallanak a dalban. A dal végén ügyesen felsorolták a hallott varázsszavakat.
A színezést a Kibékülünk? játék követte. A Kinek nincsen párja dalra mindenki párt választott magának, akivel „csúnyán összevesztünk”, mégpedig úgy, hogy elővettük a legcsúnyább, legharagosabb nézésünket, mintha nagyon dühösek volnánk a párunkra. Utána kézfogással, mondókával kibékültünk.
„Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság?
Semmi, semmi barátom, csak egy lyuk a gatyádon.”
” Béke, béke barátság, összeveszni szamárság.
Ha mi egyszer összeveszünk, azon nyomban kibékülünk! Ölelés!!!”
A Jön a zombi játék, ami ez után következett, ami a gyerekek egyik kedvence. A délelőtt folyamán ezt később többször maguk is kezdeményezték.
A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a Hahó együttes Barátság c. dalát. A zenére szabadon mozoghattak, táncolhattak, a refrénre (Béke, béke barátság, mi volt ez a szamárság….) párt választottak maguknak, akivel kisujjfogással „kibékültek”.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
A megbocsátás témája nem volt könnyű számunkra. Megbeszéltük a megbocsátás folyamatát, előnyeit két oldalról is, a bocsánatot kérő és a megbocsátó szemszögéből is. Az írást választottam a feldolgozás módszerének. A gyerekek felidéztek egy esetet, amikor valaki megbántotta őket. Kérdések segítségével leírták a belső folyamataikat. (konkrét esemény, érzelmek megnevezése, gondolatok, okok, indítékok, szándékok, empátia, megértés, tapasztalatok…) Többen megosztották írásaikat. Elmondták, hogy néha bizony nehéz megbocsátani. Úgy ítélték meg, hogy bocsánatot kérni könnyebb.
Felolvastuk A megbocsátás jele című történetet, megbeszéltük a tanulságokat.
Meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát.
Megírtuk az ajánlás alapján a boldogító leveleket, hogy mit jelent nekünk a Boldogságóra? (képek)
A megbocsátás gyakorlását minden nap átélik a gyermekek. A csoportban, otthon, sokszor kerülnek olyan helyzetbe, amikor kompromisszumot kell kötniük, vagy meg kell bocsátaniuk. Fontos, hogy a megbocsátással kapcsolatos érzelmeket beszéljük meg. Többnyire ugyanis egy negatív esemény, érzelem szül megbocsátást. Ha gyermekeink már kicsi korban megtanulják a megbocsátás pozitív hatásait, felnőttkorban sokkal több empátiát tanúsítnak majd társaik felé.
Megbocsátó rajzokat készítettünk, amit otthon adhattak át a gyerekek, annak akitől bocsánatot várnak, vagy kérnek.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Tojas gyűjtes nagy öröm volt.
Kosár nem mindenkinek jutott.De azert mert tarsa elvette tőle megbocsajt neki.Ezutan már együtt gyüjtöttek tovabb.
Az áprilisi Boldogságórákhoz sok ötletet tudtam meríteni a kézikönyvből, munkafüzetekből és az emailben megküldött javaslatokból.
A foglalkozások ráhangolódó részében lazító-, nyújtó-, légzőgyakorlatokat végeztünk. Gyermekjóga gyakorlatokat is terveztem, melyekből néhányat meg is valósítottunk a foglalkozásokon.
Az „Ügyefogyott egér” című mese meghallgatása és dramatizálása lázba hozta a gyerekeket. Többször játszották el nagy-nagy lelkesedéssel.
Voltak befejezetlen mondatok is. „Azért haragszom, mert… Szeretek megbocsátani, mert…”
Meghallgattuk a „Hooponoponó” című dalt és a hozzá kapcsolódó interaktív játékot is eljátszottuk. A „varázsszavakkal üzenetet fogalmaztak meg a gyerekek egymásnak.
Készítettünk bocsánatkérő kártyákat.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A hónap dala a csoport egyik legkedvesebb dala. Máskor is sokat hallgatjuk.
A hónap meséjét nagy örömmel hallgatták, majd sokat beszélgettünk róla. Mivel már negyedik éve tartok nekik boldogságfoglalkozásokat, a varázsszavak teljesen természetesekké váltak, hiszen minden nap minden tevékenységükben jelen kell hogy legyen.
A megbocsátás jelképét sajátkis táblán készítették el.