Szeretlek,köszönöm,sajnálom,kérlek!🥰
Megbocsátás
Ez a témakör nem volt könnyű a gyerekek szemszögéből, megértetni velük, hogy a megbocsátással magunknak teszünk jót.
Nagyon sokat beszélgettünk, ez egy igazi „kibeszélős hónap” volt. A beszélgetőkörök alkalmával többen elmondták, mikor bántódtak meg, kerültek olyan helyzetbe, ami számukra nagyon nehéz volt. Elmesélték, hogy kinek osztották meg ezt, és milyen tanácsot kaptak.
Tudatosítottam bennük, hogy mindenkivel előfordul, hogy megbánt másokat és nem volt benne semmi szándékosság. Lehetőséget kaptak, hogy ha osztálytársaikat bántották meg, most kérjenek tőle bocsánatot és egy öleléssel „pecsételjék” ezt meg.
Kowalsky meg a Vega Sajnálom bocsáss meg dalát nagyon szívesen énekelték.
Talán akkor értették meg a megbocsátás magunkra gyakorolt jótékony hatását, amikor egy hátizsákot teleraktunk könyvekkel, ami a haragot, a bosszúságot, a neheztelést jelképezte és ezzel kellett sétálniuk, magukkal cipelve a sérelmek által okozott érzést. Egy idő után levették a hátizsákot a hátukról, és a megkönnyebbültség érzését élhették át. Bízom benne, hogy ez az érzés megmarad bennük.
Hangulati bevezetés: Játék: Gyümölcssaláta c. közös játék
Motiváció: „Egy igazi barát megbocsát!” Mit jelent számotokra ez a gondolat?
Beszélgető kör: Hogyan tudjuk kezelni, ha valaki megbántott bennünket? Volt-e olyan élményetek, amikor megbocsátottatok valakinek? Milyen érzések voltak bennetek? A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A megbocsátás jele c. történet feldolgozása röviden.
A beszélgetést segítő kérdések:
Mi a tanulsága a történetnek? Hogyan érezhetjük magunkat, amikor megbocsátunk, vagy mi kérünk mástól bocsánatot? Milyen előnyökkel járhat a megbocsátás annak, aki megbocsát? (fejleszti a személyiséget, leteszi a sérelmet, lemond a haragról)
Kívánj jót azoknak, akik megbántottak!
Kívánom, hogy biztonságban légy!
Kívánom, hogy egészséges légy!
Kívánom, hogy boldog légy!
Kívánom, hogy könnyen élj!
Közös feladat: Bocsánatkérő pillangók készítése, pillangóreptetés
Készítsük el a megbocsátás pillangóit! Gondoljatok egy helyzetre a közelmúltból és amikor valakire valamiért mérgesek lettetek, vagy megbántott valaki benneteket. A pillangóra írjátok rá érzéseiteket, gondolataitokat, vagy színekkel mutassátok meg!
Gondolatban reptessétek fel a pillangótokat, hadd repüljenek! Engedjétek el a sérelmeiteket, bocsássatok meg!
A munkálkodás közben meghallgattuk a hónap dalát.
Hangulati lezárás:
Hogyan éreztétek magatokat, amikor elkészültek a megbocsátás pillangói?
A pillangókat reptessük fel!
A Boldogságórán segíthetünk a gyerekeknek megérteni, hogy a harag és a bosszú nem vezet boldogsághoz, hanem csak rossz érzéseket okoz. A megbocsátás segít abban, hogy újra békében élhessenek egymással, és ne cipeljenek magukkal fájó érzéseket újra bizalmat építsenek. A Boldogságórán való beszélgetés segíthet abban, hogy a gyerekek megértsék, hogy megbocsátani nemcsak másoknak, hanem saját maguknak is segít.
Megbocsátás, a varázsszavak erejével
Relaxációs gyakorlattal indítottunk, a Hintaszékkel. Bemutatás után, mindenki próbálta végrehajtani a feladatot, de a hátrafelé dőléskor, a mozdulat lefékezésekor nehézségekbe ütköztek a gyerekek, szemmel láthatóan féltek attól, hogy eldőlnek, ezért kissé bátortalanok voltak a feladat végrehajtásánál.
Beszélgetéssel folytattuk. Felmutattam egy papírból kivágott szomorú arcot és megkérdeztem a gyerekektől, hogy milyen érzelmet olvasnak le erről, illetve mikor érezzük ezt, ők mitől szoktak szomorúak lenni. Nagyon érett válaszok születtek (Pl.: ha valaki… megbánt, csúnyán beszél velem, szétrombolja a játékomat, nem lesz a barátom…). Ezután elővettem a mosolygós arcot és arra a kérdésre kerestük a választ, hogy hogyan érhetjük el azt, hogyha megbántunk valakit, aki ezért szomorú lesz, hogy jó kedve legyen (Pl.: bocsánatot kérünk, megöleljük, megsimogatjuk…).
A tevékenységet a Tündéri bocsánat című mesével folytattam, melynek a végén többször elismételtük a varázsszavakat (sajnálom, bocsánat, köszönöm, szeretlek). A Varázsszavak játékkal folytattuk, pár kisgyermek kivételével mindenki szeretett volna szólni egy társához.
A tevékenység zárásaként leültünk az asztalokhoz és mindenki elé tettem egy lapot, melyen két kör volt, szemekkel. Elmondtam a gyerekeknek, hogy szeretném, ha az egyiket mosolygós szájjal, a másikat szomorúval egészítenék ki. Szerintem többen megértették a feladatot, mint amennyi jó megoldás született, csak a szomorú archoz tartozó száj megrajzolása jelentett számukra problémát.
Öröm volt látni, hogy a nap folyamán többször is használták a varázsszavakat a gyermekek.
Boldogságóránkon egy jól ismert irodalmi mű alapján beszélgettünk a megbocsátásról. Arany János Toldi c. elbeszélő költeménye erkölcsi és lelki témát is feldolgoz, amelyek közül kiemelkedik a megbocsátás kérdése. Toldi Miklós nemcsak fizikai erejével, hanem belső küzdelmeivel is példát mutat.
Jellemének egyik legfontosabb vonása az indulataival való küzdelem. Bár hatalmas ereje és lobbanékony természete gyakran sodorja veszélybe, képes tanulni hibáiból és uralkodni érzelmein. Ez különösen akkor válik nyilvánvalóvá, amikor bátyja, Toldi György igazságtalanul bánik vele. Miklós nem azonnal torolja meg a sérelmeket, hanem idővel megbocsát testvérének, ezzel is bizonyítva erkölcsi nagyságát.
A megbocsátás motívuma nemcsak a testvéri viszonyban jelenik meg, hanem Miklós önmagával szembeni harcában is. Saját hibáit felismerve és kijavítva válik igazi hőssé, aki nemcsak az ellenségeit győzi le, hanem saját gyengeségeit is.
Miklós példája arra tanít, hogy a boldogság és a másokkal való harmonikus kapcsolat eléréséhez elengedhetetlen a megbocsátás képessége, legyen szó másokról vagy önmagunkról.
A mű arra ösztönöz, hogy ne engedjünk az első indulatnak, hanem próbáljunk megértéssel és türelemmel viszonyulni a körülöttünk lévőkhöz. Ez a hozzáállás nemcsak személyes fejlődésünket segíti, hanem hozzájárul egy együttérzőbb közösség kialakításához is.
Sokszor csak felszínesen mondjuk, hogy semmi baj azonban belülről nem így gondoljuk. Számba vettünk olyan történéseket és dolgokat amik így alakultak és kitaláltunk rá megoldásokat hogy tényleg a megbocsátás útjára lépjünk.
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
A kisgyerekek körül mindig történnek események. Nagyon gyorsan kerülnek nehéz helyzetbe egymással.
Sajnos otthonról nagyon kevesen hoznak pozitív mintákat arra, hogy an tudnak egymással kiengesztelődni, hogyan tudnak megbocsátani. Sok öntörvényű kisdiák van az iskolában. Nem csoda, hiszen ezeket a formákat tanulták meg, ágyazódtak be a személyiségükbe. Így gyakran kell a megbocsájtás folyamatát gyakorolni. Ami egészen érdekes, hogy ugyanabba a hibába kerülnek sorozatosan vissza, és a régi sérelmeiket is hordozzák.
Nagyon jó gyakorlat volt a pillangóröptetés. A színezés közben arra kellett gondoljanak, hogy ki milyen helyzetben bántotta meg őket.
A felszabadulás, az elengedés a pillangó röptetés során hihetetlen szépséggel ült az arcukra.
Megismerkedtünk két új relaxációs gyakorlattal: a „Bagoly” és a „Medve vagyok és cammogok” elnevezésűekkel. Ezután a füzetbe rajzolt minden gyermek egy fejet, vagy haragos, vagy megbocsátó arccal. Mindenkiét sorra megnéztük és kitaláltuk, melyik arcot rajzolta a kettő közül. Majd felolvastam a „Három csibe” című mesét, erről elbeszélgettünk és kigyűjtöttük a füzetünkbe, hogy melyik szereplőt milyen sérelem érte a történet során. Gyűjtögettünk a saját életünkből példákat, ki hogyan adta a másik tudtára, hogy megbocsátott neki. Ezután bocsánatkérő rajzokat és üzeneteket készítettünk és ezeket kitűztük a faliújságra.
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témakörével kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. A megbocsátás, a bocsánat kérés-és fogadás nem egyszerű feladat, még felnőtt korban sem.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd a gyerekek színesceruzát ragadtak és kiszínezték a megbocsátás színezőt. A megbocsátás pillangóira olyan varázsszavakat írtunk, amivel „megsimogathattuk” társaink lelkét. Ezeket a pillangókat az elkövetkezendő hetekben bárki, bármikor odaadhatta a társának, ha annak szükségességét érezte.
Az április nagyon eseménydús volt. Több jeles napról is megemlékeztünk. Locsolkodtunk, megünnepeltük a Föld Napját, a Fenntarthatósági Témahét keretén belül a zöldenergia – források sokszínűségét is megismerhették a gyerekek. Újrahasznosított fonalmunkák készültek, farmert gyűjtöttünk a Máltai Szeretetszolgálatnak, akik újrahasznosított farmerból használati tárgyakat népszerűsítettek iskolánkban. Több öko mesét is megismertek a gyerekek, mely közül egyet le is rajzoltak, majd AI képgenerátorral mesefilm részletté alakítottuk. Megismertük a Természettár vezetőjének előadásából, hogy hogyan rejtőzködnek az állatok. A méhek világnapja alkalmából mézes matematika órát tartottunk, csupa méhes logikai feladattal színesítve az órát. Sok érdekes dolgot megtudhattunk a méhek életéről. Az óra végén mézet is kóstoltunk.