A májusi témánk a „testmozgás” volt. Bátran állíthatom, hogy ez a téma állt az osztályhoz a legközelebb ebben a tanévben. Szinte kivétel nélkül szeretnek mozogni. Többen rendszeresen sportolnak: táncolnak, korcsolyáznak, fociznak, kosárlabdáznak, röplabdáznak, futnak.
Együtt is mozogtunk, hisz az osztálykiránduláson az „Einstand – A Pál utcai fiúk nyomában” című program keretében a Nemzeti Múzeumtól a Füvészkertig jutottunk el. A közel 3 órás séta során megelevenedtek Molnár Ferenc regényének helyszínei, szereplői. A tanulók játékos formában eleveníthették fel az olvasottakat, és sok érdekes, új információval gazdagodhattak. Együtt mozogtunk, játszva tanultunk!
Testmozgás
A tanító néni az egészséges életmódról beszélgetett a gyerekekkel. Megkérdezte:
– Mitől leszünk egészségesek?
A gyerekek elmondták, hogy sok gyümölcsöt, zöldséget kell enni, sok vizet inni, jókat aludni, és minden nap mozogni is kell!
Ezután eljátszottunk egy játékot: „Egészség-torna” lett a neve. A tanító néni sorolta az egészséges ételeket, mi pedig mindegyikhez mozdulatokat találtunk ki:
• Ha azt mondta, hogy alma, akkor úgy tettünk, mintha almát szednénk a fáról.
• A répánál guggoltunk, mintha kihúznánk a földből.
• A tej szóra karikáztunk a kezünkkel, mint a tehén tőgye.
• A hal szóra úsztunk a levegőben.
• A víz szóra nagyot kortyoltunk képzeletben.
Ezután következett a „Torna a testemért” játék: különböző mozgásokat végeztünk – futkároztunk, ugráltunk, nyújtózkodtunk, mint a cicák, és gurultunk, mint a narancs.
A végén a tanító néni azt kérdezte:
– Hogy éreztétek magatokat mozgás közben?
A legtöbben azt mondták, hogy jókedvűek lettek, kipirult az arcuk, és szívesen mozognának többet is.
Megbeszéltük, hogy minden nap mozogni fogunk legalább egy kicsit, mert a testünk hálás lesz érte. Azt is megbeszéltük, hogy a mozgás nem csak a testünknek, hanem a kedvünknek is jót tesz!
Május- Testmozgás
A májusi Boldogságórát Activity-vel kezdtük. Sportágakat kellett elmutogatniuk a gyerekeknek egymásnak. Csoportokban játszottuk, nagy sikere volt. Az óra második lépésében a könyvben lévő idézetekből húztak tanulóim, majd ezek alapján gondolatébresztő beszélgetést folytattunk. Ezt a „Bajnok lett a Down-szindrómás fiú” története, annak megbeszélése követte. Mivel osztályomban több sportoló is van, lelkesen megosztották véleményüket, tapasztalataikat a nehézségekről, kitartásról, sportszerűségről. Sajnos nem sok időnk maradt, csupán annyi, hogy megcsináljuk a rendszeres testmozgással kapcsolatos tesztet, és elvégezzük a kiértékelést. Májusban egy napot tanulmányi kirándulással töltöttünk egy Öko-kertben, ahol sok hasznos, fenntarthatósággal kapcsolatos foglalkozás mellett a gyerekek szabadon játszhattak. Legkedveltebb a trambulin volt, és a foci illetve tollas, mely tevékenységek jól összekapcsolhatók a hónap témájával. Itt még volt alkalmunk folytatni a beszélgetést a testmozgás fontosságáról, egészségünkre való jótékony hatásairól.
A mozgást nem megszerettetni kell a gyerekekkel, hisz a mozgás szeretete, minden
gyermekben benne van. A mi feladatunk, hogy minél sokszínűbb lehetőséget kell biztosítanunk, hogy mozgásigényüket kielégíthessék, lehetőséget adva változatos mozgásformákra és sok-sok szabad játékra, lehetőleg a szabadban.
Nagyon vártam ezt a témakört, tudva, hogy a gyerekek egyik kedvence, külön öröm volt, hogy már
részben az udvarra is tudtam tervezni a jó idő miatt.
Pap Jánosné: Macigondok meséjére fűztem fel a foglalkozást, mivel mese segítségével mindig könnyebb megőrizni a gyermekek mozgáskedvét, és a kevésbé mozgékony gyermekeket is könnyen motiválhatjuk a mozgásra. A gyerekek szívesen vettek részt a mesés tornán, örömmel mozogtak meseszereplőként társaikkal együtt, vagy épp lelkesen nyújtottak segítséget az arra szoruló mesehősnek.
A foglalkozás további részét az udvarra terveztem. Az udvaron 10 sportág képes kártyáit
rejtettem el. A gyerekeknek ezt kellett megkeresniük. Megbeszéltük milyen sportágak láthatóak a képen. A csoportomba járó gyerekek közül többen is sportolnak (judo, foci, tánc), ők örömmel osztották meg ezzel kapcsolatos élményeiket.
Ezt követően Activity játszottunk, mindenki húzott egy kártyát, és a rajta lévő sportágat el kellett mutogatnia a társainak.
A délelőttöt a fiúk kérésének engedve, egy „foci-kupával” zártuk.
A testmozgás foglalkozás keretein belül az egészséges életmódra nevelés céljaként egyrészt a tornaterem adta lehetőségeket aknáztuk ki, ezért játszottunk egy Boccia játékot. Majd a jó időt kihasználva a szabadtéri sport és játékeszközöket használtuk.
Cél: A testmozgás örömének megtapasztalása, a bátorság megélése játékos helyzetekben
Tevékenységek:
• Mozgásos kihívás: Kiscsoportos „vicces sportverseny”
• Bátorság-interjú: Párokban kérdezgetik egymást: mikor voltál bátor? Mi motivált?
• Kreatív plakát: „A mozgás ajándékai” – mit ad a testmozgás a lelkednek?
• Vitalitás-skála: Mennyire érzed most energikusnak magad? Milyen tevékenységek töltenek fel?
Kérdések:
• Miben vagy bátor a hétköznapokban?
• Mikor érezted, hogy „élsz” – teljes energiával?
Reflexió: Milyen mozgásformát tudnál beépíteni a mindennapjaidba?
– Beszélgettünk az egészséges és egészségtelen dolgokról: miket eszünk, milyen mozgásformákat ismerünk, mik az egészségtelen dolgok.
– Relaxációs gyakorlat: „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”.
A gyakorlat során kitártuk a karunkat, majd utánoztuk a madarak repülését.Tettszés szerint kifejeztük, milyen szabadok a madarak, hogyan szárnyalnak.
– Játék: „Tükörjáték”
Különféle mozgásformákat mutogattunk el (úszás, futás, lovaglás, karate). Közösen kitaláltuk, majd elmutogattuk.
– Játék: „Tűz, víz, levegő”
A gyerekek sétáltak a szőnyegen, ha azt hallották, hogy „tűz”, akkor leguggoltunk, ha „víz”, akkor valahová fel kellett állni, ha pedig „repülő” akkor le kellett hasalni a földre.
– Cicafa készítés: Készítettünk közösen egy fát, amelyet kiszíneztünk együtt. Végül mindenki választott egy cicát, melyik lenne szívesen, majd a fára ragasztottuk.
– Meghallgattuk Bagdi Bella: Tükördal c. személyiségfejlesztő dalát.
Beszélgetés a testmozgás fontosságáról és az egészséges táplálkozásról. Utána játékosan álltak a gyerekek jobb és bal oldalra ki melyik sportot szereti vagy melyikben érzi ügyesebbnek magát.
,, Tanítsd meg a gyermeknek, hogy gyakran az utolsókból elsők lesznek, de a sor vége is gyönyörű, ha emelt fejjel, egyenes gerinccel áll, mert belátni a tájat.”
Ma a tornaórán egy érdekes kísérletet csináltunk. Ezzel azt szerettem volna szemléltetni, hogy a gyerekek megértsék: A látszat néha csal! Soha ne add fel! Küzdj a végsőkig! Nem mindig az győz, akire számítunk!
Majd játszottunk közösen.