Boldogságóra mozgásos tevékenység óvodában
Téma: Mozgás = Öröm – Testmozgás és jókedv kapcsolata
Korosztály: 4–6 évesek
Időtartam: 30–40 perc
Fejlesztési területek: nagymozgás, koordináció, érzelmi intelligencia, társas kapcsolatok
Célkitűzések:
A gyermekek megtapasztalják, hogy a mozgás örömet okoz.
Pozitív testélmények szerzése játékos formában.
Egymás támogatása, bátorítása a játék során.
Vidám hangulat kialakítása, nevetés, közös élmény.
1. Ráhangolódás – Érzéskör Mindenki mutat egy mozdulatot, ami neki örömet okoz (pl. ugrálás, pörgés, integetés). A többiek utánozzák.
2. Bemelegítő mozgás – Vidám zenére
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Zenére ugrálás, szökdelés, pörgés, tapsolás.
3. Fő rész – Játékos mozgás boldogsággal
Időtartam: 20 perc
„Nevető futás”
– A gyerekek futnak körbe, miközben különféle mozdulatokkal nevetnek (haha, hihi, hoho).
Cél: minél viccesebben, szabadabban nevetni.
Játék: Tűz, víz, repülő
4. Levezetés – Nyugalom és hála
Időtartam: 5 perc
Tevékenység:
– Légzőgyakorlat: orron be, szájon ki – „szagolj virágot – fújd el a gyertyát”
Testmozgás
Boldogságóránk megtervezésekor tudtam, hogy könnyű dolgom lesz, mert osztályunk 70%-a rendszeresen sportol. egyesületi tag. Először a munkafüzetben található tesztet töltöttük ki, majd az értékelés elolvasása után, mindenki megfogalmazhatta saját gondolatait az egészséges életmóddal kapcsolatban. Ezután egy véleményvonal alkotásával megnéztük, hogy ki mennyire gondolja igaznak azt az állítást, hogy a sport örömet okoz. Majd két csoportra osztottuk az osztályt ez alapján és az egyik csapat érveket gyűjtött a sport örömet okoz állítás mellett, míg a másik csapat ellenérveket gyűjtött össze. A szóvivők megválasztása után indult a vita, mely során a két szóvivő érveléssel próbálta meggyőzi egymást a saját álláspontjáról. Az izgalmas vita után megegyeztünk abban, hogy mindenkinek igaza. Egy a fontos, hogy találjuk meg magunknak azt a mozgásformát, ami valóban örömet okoz nekünk.
„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz! De bárhogy is legyen: mozogj!” (Ifjabb dr. Martin Luther King)
A Levendula csoportban május hónapban a testmozgás fontosságával ismerkedtünk meg a Boldogságóra keretében. A gyermekek izgatottan várták a foglalkozást, és lelkesen kapcsolódtak be a közös beszélgetésbe. Megvitattuk, miért van szüksége a testünknek mozgásra – meglepően sok érdekes és elgondolkodtató gondolat született. A gyerekek jó ötletekkel egészítették ki egymás gondolatait, igazi csapatmunka alakult ki.
A foglalkozást Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival kezdtük, amelyeket örömmel végeztek el a gyerekek. Ezután közösen mondtuk el a mozgással kísért mondókát:
Mondóka:
Egy-kettő-három-négy, nézd, a kezem égig ér!
Forgatom a fejemet, mozgatom a testemet.
Megnézem a lábamat, dobbantom a talpamat.
(magassal nyújtózkodás, fejforgatás jobbra-balra, törzsdöntés előre, lábérintés, topogás)
Ugrik hármat: hopp, hopp, hopp – boldogan tapsolgatok!
(csípőre tett kézzel három ugrás, majd taps)
A hangulat fokozódott, amikor a gyermekek kérésére közösen eltáncoltuk kedvenc dalukat, a „Repülj velem” című számot. Ezután meghallgatták „A lusta király” tanulságos történetét, majd következhetett a várva várt, nagymozgásos tevékenység.
Bevezető történet az akadálypályához:
„Az élet sokféle helyzetet hoz, amikor segítenünk kell másokon – akár egy bajba jutott kismadáron az erdőben. Most ti lehettek az életmentők! Akadályokon kell keresztüljutnotok, hogy segíthessetek, és közben meg kell hoznotok a helyes döntéseket is.”
1. állomás: Madármentés akadálypálya
• Bukfencezés, mintha sűrű bozótosban haladnánk,
• Egyensúlyozás „kidőlt fatörzsön” (padon),
• Plüssmadár megkeresése és óvatos visszajuttatása a „fészekbe” (kosárba).
Állomáskérdés:
Szabad-e egyedül megfogni, megetetni vagy megitatni egy fiókát?
Válasz: Nem! Csak megfigyelni szabad, és mindig felnőtt segítségét kell kérni. A madarakat még felnőttként sem szabad fecskendővel vagy pohárral itatni, mert könnyen félrenyelhetnek!
A napot egy sétával zártuk: ellátogattunk a lángosozóhoz, majd a közeli kiserdei játszótérre, ahol a gyerekek nagy örömmel próbálták ki a különféle mozgásos játékeszközöket.
Madarak és fák napja téma volt a héten az oviban, e köré építettük kicsit a boldogságóra programunkat. Az állatok megsegítésére nagyon korán kell megtanítani a gyermekeketm hiszen ez később is végigkísérheti az életüket. Az állatok szeretete mindegyikükben benne van, most ezt a szeretetet próbáltuk kinyilvánítani a plüssállatokon keresztül. Megvizsgáltuk a beteg kis álatokat, megitattuk, gondoztuk őket. Eljátszottuk, hogy milyen az, ha egy állat bajba kerül. Egy szeméttel teli óceánban nylonzacskó tekeredett eg halacska fejére, abból próbáltuk kiszabadítani. Egy kismókus belegabalyodott egy zsinőrkötegbe, melyet ollóval vágtak le a gyerekek róla. Így némileg a finommotorikát is fejleszettük játék közben. Nagyon sokat tanutunk a témával kapcsolatban és a gyerekeknek nagyon tetszettek a kitalált játékok. A képek elkészülte után egész délelőtt hasonló játékokat játszottunk. Várjuk a következő szuper témákat.
Az órát a Lusta király című mese tanári bemutató olvasásával kezdtük. Megfigyelési szempontként azt adtam, figyeljék meg hogyan változik meg a király.
A gyerekeknek tetszett a mese, jól megállapították a lusta királyból, hogy lett egészséges király.
Az óra második felében először szalvéta dobálással, integetéssel mozgattuk át magunkat, majd a mesét dramatizáltuk. A gyerekek választottak egy „lusta” királyt és egy Matyit, aki megtornáztatta mind a királyt, mind a királyi udvart.
Az ehavi boldogságóra rendhagyó környezetben zajlott. Egy iskolai kirándulás alkalmával rengeteget kellett sétálnunk és a hazafelé vezető vonatúton arról beszélgettünk, miért nagyon fontos a testi és a lelki egészség szempontjából is, hogy rendszeresen mozogjunk. Megbeszéltük, hogy milyen pozitív hatásai vannak a testmozgásnak és az aktív életmódot folytató tanulók megpróbálták a kevésbé aktív társaikat észérvekkel motiválni. Mivel a saját bőrükön érezték, hogy milyen az, ha sokat mozgunk, és milyen az, ha nehezen tart valaki lépést a többiekkel, nagyon hasznosnak éreztem a beszélgetést.
A tanóra elején néhány tornagyakorlatot hajtottunk végre, felfrissítettük magunkat. Ezután arról beszélgettünk, hogy az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Erre akkor kerül sor, amikor sportolunk, kertészkedünk, táncolunk vagy házimunkát végzünk. Az iskolában naphosszat ülő helyzetben vagyunk, pedig a fittség megőrzése – amelyhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás,– is hatással van a gondolkodási funkciókra és az intelligencia szintjére.
A Bátorság Nyilával előre megírt célokra céloztunk, például: „félelem”, „lustaság”, „önbizalomhiány”, “figyelmetlenség”, „aggodalom”, „izgalom”, „bizonytalanság”. Minden „kilőtt” nyíl után elmondtunk hangosan egy pozitív megerősítést magunknak, például: „Képes vagyok megcsinálni!”, „Bátor vagyok!”, „Ügyesen próbálkozom!”, “Jobban odafigyelek a feladataimra!”…stb. A játék célja az volt, hogy érzelmi önmegerősítésen keresztül támogassuk önbizalmunkat, bátorságunkat, miközben a magyarok hagyományos sportját: az íjászkodást is megismertük és beépítettük. Ezt valósítottuk meg a közös tablónkon.
Borsod Abaúj Zemplén Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Gönci Tagintézménye
A óra témájábban arra fókuszáltunk,a nehézségek dacára soha ne adjuk fel!
A sün és a nyúl versenyfutása mesét dolgoztuk fel tárgyjátékkal.A tárgyak szereplővé válása nagyon izgalmas feledat volt a gyerekeknek.