A májusi boldogságóra témája a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása. Ennek jegyében az iskolánk alsó és felső tagozata reggeli közös táncolással kezdett, hogy közösen égessük a kalóriát és a zsírt. Ezáltal felhívtuk a gyerekek figyelmét az elhízás veszélyeire, és a helyes táplálkozási szokások betartására. A jó hangulathoz és a dinamikus mozgáshoz a gyerekek nagy slágerét választottuk.
Testmozgás
A mai Boldogságóra foglalkozásunkat különleges, állatasszisztált keretek között valósítottuk meg, két terápiás kutya részvételével. A program középpontjában egy játékos, mesébe illő történet állt: egy plüss gólya „mentése”. Az óvodás gyermekek egy izgalmas akadálypályán haladtak végig, amely Muffik elemekből, hullahopp karikákból és hidrogyöngyökkel teli állomásokból állt. A történet szerint a gólyát az egyik kutyus „elcsente”, és a gyerekek feladata az volt, hogy a másik kutya segítségével visszajuttassák a fészekbe.
A foglalkozás során a gyerekek sokat mozogtak, miközben fejlődött egyensúlyérzékük, finommotorikájuk, valamint szenzoros érzékelésük is. A kutyákkal való együttműködés különösen motiváló volt számukra, és játékos formában érzékenyítettük őket az állatok iránti felelősségre, az empátiára és a segítségnyújtás fontosságára. A program tematikájával kapcsolódtunk a Madarak és fák napjához is: a foglalkozás során a gyerekek különböző érdekes információkat tanultak a gólyákról, például élőhelyükről, táplálkozásukról és vándorlási szokásaikról. Így a nap nemcsak érzelmi és mozgásos élményekben, hanem ismeretszerzésben is gazdag volt.
A testmozgás, egészséges életmódot választottam májusi témaként, mert az English Plus tankönyvünkben a ‘School/Physical activity’ a jelenlegi anyagunk.
Bemelegítő feladatként szókincsbővítést végeztünk : https://www.cambridgeenglish.org/
, aztán az ‘Én és a mozgás’ feladatot próbáltuk ki. Ezt a fajta, mozgásos feladatot szeretem használni, hogy néha felálljanak a padból a gyerekek.
Következő órára mindenki kutatást végzett a kedvenc sportolójáról és ez alapján kitötltöttek egy adatlapot, amelybe beleírtam a javasolt kérdéseket is.
‘Gallery walk’ formájában mindenki elolvashatta a többiek adatlapját és azokról le kellett írni, hogy mit tanulhatunk ezektől a sikeres sportolóktól.
Ezenkívül kipróbáltuk még az ‘Active circle’ című feladatot, amikor kártyák alapján kell bizonyos mozdulatokat, mozgásokat végezniük. Ezt a játékot egy Mindfulness Erasmus képzésen vettem a Smart Teachers Play More szervezettől.
https://www.smartteachersplaymore.com/
A Boldogságóra keretében a gyerekek akadálypályákon keresztül ismerkedtek meg az egészséges életmóddal és az elsősegélynyújtás alapjaival. Madármentés, kisállatgondozás, horzsolás ellátása és mentőhívás – mindegyik állomás egy-egy életszerű helyzetet idézett fel, amelyben a mozgásnak és a gyors döntéshozatalnak egyaránt fontos szerepe volt. A játék során fejlődött a tanulók együttműködése, segítőkészsége, problémamegoldása és testi ügyessége is. A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják: segíteni jó, és hogy az egészséges életmód része a rendszeres mozgás is. A tantermi kereteket átlépve eljártuk a Kacsa táncot is.
A Boldogságórán megtanulhatják a gyerekek, hogy a rendszeres testmozgás javítja a hangulatot, csökkenti a stresszt, és boldogabbá teszi őket. Ha a gyerekek megtapasztalják, hogy a mozgás nemcsak a testükre, hanem a lelki állapotukra is jótékony hatással van, akkor könnyebben beépítik azt a mindennapjaikba. A testmozgás emellett társas élmény is lehet, hiszen a gyerekek együtt játszhatnak és versenyezhetnek, így erősítve a barátságokat. Boldogságórán való beszélgetés segíthet abban, hogy a gyerekek pozitívan álljanak a testmozgáshoz, és ne csak kötelező feladatként tekintsenek rá. Így a testmozgás az egészséges és boldog élet alapja lesz számukra.
A tanév végéhez közeledve fáradtak már a gyerekek. Új, eddig még ki nem próbált játékokba vontam be őket. Rájuk sem lehetett ismerni. Ugráltak, koncentráltak, izgultak, szurkoltak, nevettek… teljesen felpezsdült tőlük a tornaterem. Igazi élménnyé vált számukra a testnevelés óra, egyben a kihívások és a mozgás szeretete.
A hét témáját mindennapi mozgással kezdtük, ahol a madarak repülését utánoztuk nagy „szárnycsapásokkal”. Az együtt mozgás örömét átélve, madarakról készült képeket válogattunk, s rendeztük őket csoportokba, a hallott szempontok szerint. A külső jegyeket és táplálkozási szokásukat átbeszélve, az udvaron megnéztük a madáretetőket, madárodúkat, kihelyeztünk itatóba vizet, s meglepődve tapasztaltuk, hogy egy cinegecsaládot leltünk az egyikben. Édesen kuporogtat az új jövevények az odú alján és melengették egymást a hirtelen jött hideg időben. Inspiráló volt a látvány, s felelevenítettük Móra Ferenc: Cinege cipője c. versét. Nagy izgalommal serénykedett mindenki a hét többi napján, hogy ne maradjanak víz nélkül „kicsikéink”. A hét zárásaként kirándulást tettünk Gyenesdiásra a Festetics Imre Élményközpontba, ahol játékos formában ismerkedhettünk Madarak és fák napja alkalmából; a madarak életével, élőhelyével, táplálékával, szaporodásával. A kitömött gólyát látva néhány gyermek elkezdte a gólya, gólya gilice dalt, amit végül mindenki elénekelt a tárlatvezetőnek. A jó hangulatot fokozta, hogy kézműves foglalkozás keretében, szabadon választott technikával, elkészíthették az erdő lakóit. Mindenki sok tapasztalatot, ismeretet és élményt szerzett a téma kapcsán.
Az órát mozgásos motiváló feladattal kezdtük. „Add tovább a mozgást!” A boldogságóra keretében a testmozgás fontosságáról beszéltünk és a hatásairól a fizikai és mentális egészségünkre. A gyerekek egy oktatóvideót is megtekintettek az óra első felében, amelyről meg is fogalmazták véleményüket és közösen össze is foglaltuk. A gyerekek elmondták a saját mozgással kapcsolatos élményeiket és tapasztalataikat. A közös beszélgetés után mindenki választhatott különböző mozgást, sportágat ábrázoló színezők közül, amelyből plakátot készítettünk.
Az óra végén és azután közösen röplabdáztunk az iskola udvarán. A gyerekek ezt élvezték szerintem a legjobban az eddigiek során.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A hónap témája a testmozgás volt, amit komplex módon a madarak fák napjába integráltam a gyermekek számára, mindezt egy projekthét keretében valósítottam meg.
Hétfőn: először térkép és saját fotók alapján összefoglaltuk a helyi biodiverzitás sokszínűséget, hiszen Orosházán számtalan tó és védett madár él, így a gyerekek egy robotpályán DOC manócska robot segítségével nem csak a képeket gyűjthették össze és ismerhették fel, melyik hol készült, hanem egyéni történeteiket is lemondhatták, mikor, kivel jártak ott és milyen állatokat láttak. Valamit egy kirakót is készítettem számukra, mely a helyi jellegzetes madárvilágot mutatja be. Ezt követően madármentő akadálypályát építettek a gyerekek a csoportszobában karikák segítségével a végén, pedig egy-egy bajba került madarat juttathattak vissza a saját kis fészkükbe, amit szintén maguk építettek meg.
Kedden: Ritmusláncot játszottunk, különböző ritmushangszerek segítségével, ismert madaras dalokat énekeltünk, mint a Kemény tetején kelepel a gólya, ennek a ritmusát adhatták vissza a gyerekek, ezt követően pedig körbe álltunk, mindenki kitalált egy ritmust az első gyerek lejátszotta, majd a második gyerek megismételte, és hozzá tette a sajátját, és így haladtunk tovább. Ezt követően hideg meleg játékkal a teremben elrejtett játék madarakat találhatták meg a gyerekek.
Szerdán a heti torna termi torna is a madarakról szólt, itt karikák segítségével kört alkottunk, úgy, hogy minden gyerek, mindkét kezében karikát tartott, közösen mondókáztunk:
„Én vagyok a vörösbegy,
Énekelnék, de nem megy,
csak lassanként tanulom.
Rest vagyok ha jól lakom.”
Ezt többször elismételtük, amikor vége lett a karikákon át be kellett bújni a körben, az a madármentő volt az ügyesebb, aki több madárfiókát tudott összegyűjteni.
Mivel a fiókák megéheztek, ezért fonalakból kivágott ” gilisztákkal” kellett megetetni őket, úgy, hogy csakis a lábfejüket használva gyűjthettek eleséget a gyerekek.
Csütörtökön a Rigó dala című mesével ismerkedhettek meg a gyermekek, majd az erdő hangjai relaxációs zenére sétálhattak a fák között, amik a teremben lévő székek voltak.
Pénteken pedig megalkották saját madaras fájukat, így vizuális kreativitásuk is ki tudott bontakozni. Valamint matematikai madaras számkihívásokat oldhattak meg, hiszen sok madár eltévedt és segíteni kellett őket különböző szempont szerint csoportotokba rendezni.
Egész évben folyamatosan megfigyeltük a madarakat ,etettük, itattuk őket, hiszen madárbarát óvoda címmel is rendelkezünk, készítettünk madáretetőket újrahasznosított anyagokból, illetve kisállatkereskedésben is jártunk, élményt nyújtva a gyerekeknek arról, hogy milyen madarakat lehet otthon háziállatként tartani. Egész héten nagyon élvezték a különböző mozgásos kihívásokat, és össze is tudták foglalni a tanév során megszerzett madarakkal kapcsolatos tudásukat.