A Madarak és fák napjára építettem a májusi boldogságóránkat. Az órakezdő „A bagoly” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal lazítottuk el magunkat.
A téma bevezetését madarak neveire koncentráló fonaljátékkal, madaras dobókocka utasításait követő vicces mozgásokkal tettem izgalmassá. Ezután madarak és fák képeit követtük ritmusjátékkal, a „Jól érzem magam” hónap dalának felcsendülésével. Beszélgettünk a testmozgás fizikai és mentális boldogságfokozó hatásáról, az egészséges étkezés szerepéről. Ötleteket gyűjtöttünk mozgásfajtákra, melyeket otthon is rendszeresen gyakorolhatunk.
A téma feldolgozásához a technika és tervezés óránkkal jól összefonható, a zöld jeles naphoz kapcsolódó, papírból elkészíthető, reptethető madarakat alkottunk.
Az elkészült játékaink kipróbálását a napos, szeles időjárás tökéletesen segítette. Az óra hátralévő részét, egyben zárását, az iskola udvarán aktív mozgással töltöttük. A gyerekek vidáman versenyeztették a futás gyorsulásával a levegőben fokozatosan emelkedő, repkedő madaraikat.
A téma továbbgondolását házi feladat formájában otthon folytathatták a gyerekek. A munkafüzetre épített boldogságtémák kapcsolatkeresési feladatával bíztam meg őket.
Testmozgás
A testmozgás egészségmegőrző szerepéről beszélgetés, a csapatjáték örömének átélése. Akadálypálya az udvaron. Zenés torna.
Cél- és feladatrendszer:
Változatos mozgásos és zenés játékok biztosításával élmények nyújtása. Kondicionáló és koordinációs képességük alakítása. Figyelmük felhívása a szabályok betartásának fontosságára a balesetek megelőzéséért. Versenyszellem, csapatszellem formálása. A közös mozgás örömének és egészségmegőrző szerepének hangsúlyozása. Kudarctűrő képesség gyakorlása.
Kiemelt fejlesztési terület: Figyelem fejlesztése a balesetek elkerülésével. Szem- láb koordináció, térpercepció erősítése az ügyességi feladatok alkalmával. Feladattartás és kudarctűrő képesség fejlesztése. Együttműködés és szabályokhoz való viszonyformálása.
Módszerek: motiváció, beszélgetés, magyarázat, bemutatás, szemléltetés, utánzás, megfigyelés, játékos tevékenykedtetés, differenciálás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
Eszközök: tornaszerek, lufik.
A májusi Boldogságóra foglalkozásunkon két fontos dologgal foglalkoztunk: az egészséges ételekkel és a mozgással.
Arról beszélgettünk, ki hogyan viszonyul a testmozgáshoz és a sporthoz. A terem közepére álltam, és a gyerekeknek mindig választaniuk kellett, hogy a jobb vagy a bal oldalra állnak attól függően, mit gondolnak az adott állításról.
Ezután egy vidám dalt tanultunk meg: a „Kacsatánc / Csibetánc” címűt. Táncoltunk is hozzá, és nagyon jó hangulat kerekedett. Mindenki mosolygott és lelkesen mozgott.
Ezután megnéztünk sokféle ételt és italt. Megbeszéltük, melyek azok, amik segítenek egészségesnek maradni – például a zöldségek, gyümölcsök, hal, tojás, víz, zabkása. Ezeket naponta érdemes enni, mert energiát adnak és segítenek a fejlődésben.
Azt is megbeszéltük, hogy vannak olyan ételek (mint a hamburger, pizza, üdítő, fánk, cukorka), amik nagyon finomak, de csak ritkán szabad őket enni, mert túl sok cukrot vagy zsírt tartalmaznak.
A 10.A osztállyal májusban a testmozgás fontosságáról, a vitalitásról és a bátorságról beszélgettünk. A csoportbon korábban hárman is sportoltak versenyszerűen, de jelenleg már senki sem. A tanulók azt mondták, hogy kevés a lehetőség, és nehéz hosszú távon kitartani egy egy sport mellett. Azzal mindenki egyetértett, hogy a mozgás jót tesz a lelkünknek is, a kettő egymás nélkül nem létezhet. A sport türelemre, kitartásra, motivációra, együttműködésre tanít, amiket a mindennapi életben is tudnak használni.
Én és a mozgás feladatnál rendszeresen sportoló nem volt. A tanulók szerint minden korosztálynak való a sport, bárki, bármikor elkezdheti. A sportot nem szeretik nézni, viszont sportolni, ténylegesen részt venni benne igen. Úszni nem szeretnek az osztály tanulói, többségük nem is tud úszni. A táncot szeretik, szerintük ugyanolyan fárasztó és nehéz, mint bármely más sport. A futásnál megoszlottak a vélemények: a fiúk kedvelik, a lányok nem. Extrém sportokat szívesen kipróbálnának: ejtőernyőzés, búvárkodás, vadvízi evezés.
Megnéztük a bátor kapcsolódásokhoz tartozó filmet, mely után röviden beszélgettünk a témáról. A tanulók szerint nagyon nehéz kezdeményezni, és inkább a másiktól várják mindezt. Sokszor még akkor sem kezdeményeznek, amikor az már nagyon kínos, vagy fontos lenne. A kapcsolat elején leginkább a pozitív, jó oldalukat mutatják meg, csak később engednek mélyebb betekintést a személyiségükbe.
Emberi kapcsolatokban bátornak lenni: kihívás, magabiztosság, őszinteség, boldogság.
Foglalkozás témája: Testmozgás
Foglalkozás feladatai:
– mentális egészség fejlesztése
– önbizalom növelése
– tanulási képességek fejlesztése
– önértékelés pozitív befolyásolása
– társas kapcsolatok fejlesztése
I. Foglalkozást kezdő relaxáció
Bagdy Emőke: ” Napimádás” relaxációs gyakorlata
II. Személyiségfejlsztő gyermekdal éneklése
Bagdi Bella: Jól érzem magam című dala
III. A téma feldolgozása:
Holleanyó
IV. A foglalkozás lezárása:
– Kis mókusok kia házból!
– A testmozgás jelének felragasztása
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Ebben a hónapban „A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása” témakört választottuk. A téma feldolgozása során kiemelt figyelmet fordítottunk a madarak és a fák napjának. Az életben sokszor adódnak olyan helyzetek, amikor segítenünk kell másokon, legyen az egy növény, egy állat vagy egy ember. Egy akadálypálya segítségével gyakoroltuk az életmentést. Sűrű bozóton és kidőlt fatörzsön átküzdve magunkat megmentettünk egy kismadarat, aki kiesett a fészkéből. Ezt követően az előttünk álló nehézségek ellenére is vizet vittünk a háziállatoknak, majd elsiettünk velük az állatorvoshoz. Az állatok ellátását követően megtanultuk, hogy hogyan tudunk kezelni egyszerűbb sérüléseket, horzsolásokat. A végső feladatként megtanultuk, hogy mit kell tenni, ha egy súlyosabb balesetett látunk. A gyerekek nagyon ügyesen begyakorolták, hogy hogyan kell segítséget hívni vészhelyzetben.
A testmozgás témáját nagyon sok területen alkalmazhatjuk, mely minden esetben örömet, felszabaduló érzést nyújt a gyerekek számára.
Az ovisainkkal sok programot szervezünk, így a nevelési év végén is, melyek (pl. anyák napja-tánc; ovis kirándulás; séták, közeli játszótér, közlekedési nap, gyereknap és a pizsi-party) a mozgásigényüket megfelelően kielégíti. A legutóbbi testmozgáskor az Anyák napi táncformát mutattuk be szeretteinknek; a közelben lévő új „Játszóteret” avattuk fel; valamint a középső- és nagycsoportos gyerekekkel kirándulni utaztunk el Csongrádra a „Vadnyugati városba”, ahol nagyon sok élménnyel és tapasztalattal lettünk gazdagabbak. Ezeket a pillanatokat sem felejtik el egyhamar a gyerekek.
Fejlesztési cél: A testmozgás pozitív hatásainak megtapasztalása, mozgás örömének átélése, szociális kapcsolatok erősítése.
(Ezt a foglalkozást a tornateremben tartottam.)
Ráhangolódás: Sportszőnyegen körbe ülés , rövid beszélgetés:
-Ki mit sportolt a hétvégén?
-Miért jó mozogni?
Bevezetés a témába: A testmozgás fontosságának felismerése:
-Rövid történet elmesélése: Panka és Peti kalandja Mozgásföldön. (egyszerű rajzzal támogatva)
-Közös beszélgetés: Mit csináltak a gyerekek? Hogy érezték magukat?
Mozgásos játék:
-Állatok mozgása-játék (a gyerekek utánozzák az általam megnevezett állatok mozgását – pl.béka, nyuszi, rák, medve, kismadár)
-Akadálypálya (Kalandok Mozgásföldön – bebarangoljuk azt a területet, ahol Panka és Peti jártak a mesében)
-Egyensúly-híd : egyensúlyozó járás pad tetején
-Ugráló-mező : karikába ugrás
-Labdás-rét : labdagurítás szemben ülő társnak
-Mászó-hegy : mászás bordásfalon
Mindenki a saját tempójában halad. A pálya teljesítése végén „Mozgáspecsétet” kapnak.
Levezetés:
-Mozgásos zenehallgatás (vidám zene közben szabad mozgás, tánc.
-Irányított relaxálás (lefekvés szőnyegre, ellazulás)
A testmozgás hónapjában a szokásoktól eltérően nem a tanteremben tartottuk az órát, hanem a tornacsarnokban a 9.A osztállyal. Az óra elején nagyon röviden beszélgettünk a testmozgás fontosságáról és hogy a mozgás milyen sokat segít a mentális egészségünk megőrzése érdekében. Sajnos azt tapasztalom, hogy egyre kevesebb tanuló sportol vagy mozog rendszeresen, osztályonként általában 1 vagy 2 tanuló. A tanulók tisztában vannak a jótékony hatásokkal, de ezen a területen még sokat kell fejlődni (motiváció, kitartás, magabiztosság, stb). Mivel az osztályfőnök testnevelést oktat, sportegyesület vezető (kajak-kenu-SUP) és maga is világbajnok sportoló volt, így nagyon sok sporttal kapcsolatos programot és előadást szervez, tart az osztályának és az iskola többi osztályának is.
A feladatok közül az akadálypályát végeztük el, ahol madarat kellett menteniük a tanulóknak. Sajnos eszköz hiány miatt kicsit módosítottunk a leírt akadálypályán, mely az alábbiakból állt:
– Felfestett vonalon futni (híd)
– szlalom (erdő)
– bordásfal (madár fészke)
– labdapattogtatással vissza
Az állomáskérdésre a tanulók helyes válaszokat adtak, tehát vadállatot nem akartak hazavinni, megsimogatni sem, és helyesen sorolták fel a sérülésre utaló jeleket is.
Az akadálypályát mindenki végigjátszotta, sőt, még egy körben időre is versenyeztek. A tanulók jól érezték magukat, jó hangulatban telt az óra.
Két nap múlva az intézmény 9. osztályos tanulói – így ezen osztály is – gyalogtúrán vettek részt, ahol Drégely várához kirándultak. Megkoszorúzták Szondi György emléktábláját; ezt követően a Drégely Vár Védőinek emlékére állított kopjafa köré a várból leomló kövekből hordták vissza valamennyit egy halomba segítve az Alapítvány munkáját. A várból lefelé a Drégelyvári Nomád Tábor és Szabadidő Központban pihentek meg, ahol az íjászatot is kipróbálhatták.
A május testmozgással teli hónapnak ígérkezik, mely lehetőséggel tanulóink élnek is.