A mozgás a gyermekek számára örömforrás, mely nemcsak testi, hanem lelki, szociális és kognitív fejlődésük alapját is képezi.
A tavaszi időszakban egyre többet tartózkodunk a friss levegőn és számos lehetőségünk van sportolásra. Családi napon ovi körfutáson, kavicskeresőn, ügyességi pályán vehettek rész, mellyel a családokat ösztönöztük a testmozgásra.
Egy konkrét foglalkozást is kiemelek, mely során oldódott a gyermekek feszültsége, szorongása és jókedvre derítette őket. A foglalkozást a varázslatos léggömb relaxációval kezdtük, majd mozgásos játékokkal folytattuk.
Elsőként akadálypályát építettünk karikából és málnát (kislabdákat) kellett gyűjteniük a plüss mackóknak. A karikák voltak a kövek a folyón, és egymás után páros lábon kellett végig ugrálni bennük. Kosárba gyűjtötték a kislabdát, majd újra páros lábon ugrálva hozták a mackókhoz. Vigyázniuk kellett, hogy a labda a kosárból ne pattanjon ki.
A második feladatban a karikák körül zenére sétáltak. Ha a zene megállt annyi labdát kellett kivenni a tálból ahány pettyet, a nagyobbaknak számot, a karikában elhelyezett papíron látnak.
A harmadik játékot nagyon kedvelték „Yorknak volt egy hercege”, vidám hangulat kerekedett közben, nagyokat nevettek, ha véletlen eltévesztették a feladatot.
Ezek a tevékenységek hozzájárultak az önbizalom, együttműködés alakításához is, miközben a gyerekek átélhették az öröm és boldogság érzését.
Testmozgás
Boldogságóránk elején arról beszélgettünk növendékemmel, miért jó a rendszeres testmozgás, és ennek milyen jótékony hatásai vannak a furulyázásban: a hangszerjátékhoz fizikai erőnlét kell, így fontos, hogy ne fáradjunk el tőle, hanem feltöltődjünk.
Ezután légzőgyakorlatot végeztünk a tüdőkapacitás növelése céljából. Majd következett a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” nevű gyakorlat. A kargyakorlat felszabadultság-érzetet okoz, lazítja a vállízületet, javítja a testtartást, segíti a bordák működését. Ezt követően labdáztunk: ez pontosítja az ujjak billentésérzetét, segíti a szem-kéz koordinációt, fejleszti a szociális készségeket, csökkenti a reakcióidőt, és stresszoldó hatású.
Az óra további részében arról beszélgettünk, miért szeret tanulóm táncolni, majd elfurulyázott egy barokk táncot a zongorakíséretemmel.
Növendékem élvezettel végzett el minden feladatot ezen a Boldogságórán.
Május a testmozgás, az egészséges táplálkozás hónapja.
Mivel az időjárás is engedi, így egyre több szabadtéri mozgásos programot terveztünk erre a hónapra. Kerékpártúrát szerveztünk, labdajátékokat játszottunk, tollaslabdáztunk, fejkosárlabdáztunk, nyújtóversenyeztünk. Az osztálykirándulást a Kiskunhalasi Csetényi Élményparkba szerveztük, ahol szintén a mozgásé volt a főszerep. Volt Kalandpálya, csónakázás, végig mentünk a Madársétányon, kerestük a helyes utat a Csipkelabirintusban és végül még megkoronáztuk a napot egy Játszótéri mozgással is.
Tartottunk egy egészséges napot, amikor mindenki egészséges ételeket hozott, és elmondták egymásnak, miért ajánlják az adott étel, gyümölcs, zöldség fogyasztását.
Egy játékos vetélkedő keretében ötvöztük a testmozgást és az egészséges táplálkozást is.
Egèszsègünk megőrzése érdekében beszélgettünk a helyes táplálkozásról, a mozgás fontosságáról és a mentális egészségről. A beszèlgetès után zenès koreográfiára mozogtak a gyerekek.
A foglalkozás lényege, jól érzem magam, hisz egészséges vagyok, és bármikortudok, képes vagyok mozogni. A mozgásformák szokszínűsége örömet okoz nekünk, legyen az úszás, futás, biciklizés, de akár tánc is. A mese rávezető jellegű volt, a lusta királyból más ember lett. Játszottunk, énekeltünk és a végén kiszíneztük a pettyeslabdát és fehelyeztük a bolodgságvárhoz vezető lépxsők kilencwdik fokára.
Ahhoz, hogy egészségesek legyünk, és azok is maradjunk szükségünk van testmozgásra. A jóga gyermekek számára kevésbé ismert mozgásforma. Pedig elrepülni jóga országba csodás esemény. Átmozgattuk magunkat, miközben kellemes, nyugtató zene szólt a háttérben.
Boldogságóra a Katica csoportban.
Testmozgás
E havi témánkat ismét relaxációs mozgással és Boldog Dóra ráhangoló versikéjével kezdtem.
Mesénk a Lusta király volt.
Jót kuncogtak a mese elején a gyerekek. Soha nem hallottak még lusta királyról.
A történetet miután meghallgatták beszélgettünk a királyról. Milyen az ha valaki lusta? Mi mindent csinálnak meg a szolgálók a királyok helyett? Felöltöztetik, megfürdetik, mindent a helyébe visznek.
Bizony így ellustulnak, egészségük tönkre megy.
A mese is bemutatta a gyerekek számára, hogy a testmozgással boldogabbak és egészségesebbek lehetünk mi is és persze a királyok is.
Ekkor véletlen egy levél pottyant ki a könyvemből.
A mi Katica csoportos gyerekeinknek volt címezve. Maga az egyfejű sárkány írta. Elrabolta a csoport kedvenc cicáját.
Feladatokat írt nekünk, ha azt teljesítjük, visszakaphatjuk a cicát.
Nagyon izgatott lett mindenki. Mi a feladat?- kérdezték.
Első feladat 3 fekvőtámasz volt mindenkitől. Viszonylag könnyen teljesíthető volt.
Második feladatként súlyemelést kaptunk. Mindenkinek a saját székét kellett felemelve tartani míg 30- ig elszámoltunk.
Ezt is teljesítettük.
A harmadik feladat egy lábon állás volt. No ez bizony már többszöri próbálkozást igényelt. 30- ig számolva egylábon állni? Nagyon küzdött mindenki.
3. próbálkozásra ezt is teljesítettük.
Végül lézerfények vonalai
/ fonalai/ között kellett mindenkinek átjutnia úgy, hogy ne érjen hozzá egy picurkát sem.
Izgalmas volt nagyon.
Voltak akik könnyedén, de voltak olyanok is akik csak 3. próbálkozásra teljesítették.
Izgatottan buzdították egymást, hogy sikeresen végrehajtsák a feladatokat.
Végül útbaigazított a levélben a sárkány, hogy hol rejtette el a cicust.
Nagy volt az öröm és a boldogság, hogy újra a karjaikban tarthatták a csoport cicusát.
A testmozgás, a küzdelem, a csapatjáték nagy örömet okozott minden kis óvodásomnak.
Bátran mondhatom, hogy sugárzott a boldogságtól kis arcuk mire kiállták a mozgásos próbákat és visszanyerték jutalmul kiscicájukat.
Május témaköre: A mozgás öröme
Április 30-án az alsós iskolai kirándulás alkalmával felkerestük a Kis-Balaton Látogatóközpontot, ahol megnéztünk egy csodálatos videófilmet a Kis-Balaton híres állat-és növényvilágával kapcsolatban. Délután pedig a tanösvényen tettünk egy sétát.
A boldogságórát megelőzően, máj. 16-án kirándultunk egy jót a falu határában található Zala folyóhoz. Célom az volt, hogy az egészséges mozgáson kívül megtapasztaljuk érzékszerveink segítségével a természet szépségeit. Tanítványaim a séta közben hangosan rácsodálkoztak a növényekre, állatokra, természeti jelenségekre stb… Természetesen gyűjtöttünk terméseket is, melyeket felhasználunk majd technika- és rajzórán. A folyó gazdag élővilágának megfigyelését végeztük. Jólesett a mozgás mindannyiunknak, kellemesen elfáradtunk. Útközben sokat beszélgettünk. A környezettudatos viselkedésre nevelés maximálisan megvalósult.
Mivel jól sikerültek a kirándulások, ezért a boldogságórán már kellő mértékben motiváltak voltak a gyerekek.
Tanítványaimmal boldogan oldottuk a játékos feladatokat a szabadban.
1. Viharjáték
2. Ügyességi verseny: Törpék és óriások (élelemgyűjtés, öltöztetés, sziklagörgetés)
3. Ugróiskola
Bevezető relaxáció – görgetés
A mezei nyúl és a sündisznó című mese feldolgozása kérdések és feladatok segítségével
Mozgás a szabadban
Jó okom van rá…
Levezető meditáció – villámlazítás