A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása volt. A témával mind iskolai kereteken belül, mind iskolán kívül foglalkoztunk. Az osztályomnak nagyon motiváló volt minden feladat, hiszen nagyon szeretnek mozogni, játszani, túrázni, szinte fáradhatatlanok.
A téma bevezetéséként az étkezéssel kapcsolatos vidám nyelvtörő gyakorlatokkal játszottunk, amely megalapozta a foglalkozás hangulatát. Ezután egy „beszélgetőkört” indítottunk a mozgás, az egészséges életmód fontosságáról. A gyerekek okos gondolatokat osztottak meg egymással a helyes táplálkozás fontosságáról, nagyon élvezték, hogy saját, sportolással kapcsolatos szokásaikról, élményeikről beszélhetnek. A beszélgetés után meghallgatták a „A mezei nyúl és a sündisznócska” meséjét, majd elmondták gondolataikat a történettel kapcsolatban, kitaláltak a meséhez másik befejezést. A mese után rejtvényt fejtettek, játékos, mozgásos feladatokat végeztek, „Én és a mozgás…” , a testmozgással, sporttal kapcsolatos gondolataik, szokásaik alapján. Ezután rajzban fejezték ki, hogy miért érdemes a testmozgást gyakorolni, ill. sportágválasztó feladatlappal dolgoztak. A foglalkozást Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalával zártuk, amelyet nagyon élveztek a gyerekek, felélénkítette őket, és természetesen mozgással kísérték a daltanulást. A havi témát iskolán kívül egy „kincskereső, kódfejtő” túrával zártuk, melyet a Gellért-hegyen valósítottunk meg. A gyerekek boldogan keresték a kincseket, szaladtak hegynek, lépcsőknek felfelé, lefelé, fára másztak, szikláról ugráltak, barlangot kutattak.
A havi téma feldolgozása nagyon élvezetes, élményekkel teli volt az osztályom számára.
Testmozgás
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
A május havi boldogság óránkat a hónap dalával kezdtük. Körbe álltunk és a „Jól érzem magam boogie” zene szövegére mozogtunk, megmozgattuk a kezeinket és a lábainkat, pörögtünk, forogtunk, nagyon jót táncoltunk. A közös zenés mozgás után megbeszéltük a tanulókkal, hogy a testünk mozgató rendszere csontokból, és izmokból áll, amelyek biztosították számunkra a mozgás lehetőségét. A gyerekeknek nagyon tetszett a bemutatott játék csontváz, mindenki hozzá próbálta a testéhez a csontvázat, és nagyokat kacagtak a furcsa pókszerű csontujjakon. Azt is megállapítottuk, hogy bár mindenkinek egyforma felépítésű a csontja, de aki többet mozog, sportol, annak erősebb izmai fejlődnek, ezért nagyon fontos a mozgás a testünk egészségéhez.
Az erős, egészséges izmok fejlődését, egészséges táplálkozással is elő tudjuk segíteni, ezért egy gyermek anatómia atlasz segítségével megnéztük a gyomor bélrendszer felépítését és egy emésztőrendszert imitáló pulóver segítségével mindenki eljátszhatta egy finom, egészséges, salátalevél útját a szervezetünkben.
Legvégül egy saját készitésü táplálékpiramis segítségével megbeszéltük az egészséges tápanyagfélék, helyes arányait.
A boldogság óránk végén még egyszer meghallgattuk a „Jól érzem magam boogiet”, és a közös tánc után vidáman szaladtunk ki az udvarra labdázni.
Nagy örömünkre a május havi boldogság óránkra vendég is érkezett. Egy óvónéni jött hozzánk látogatóba, megnézni a csoportot, így sok szép képet tudtunk készíteni s nem kellett megszakítani a foglalkozást, a fotózások miatt.
A boldogságóra talán egyik legjobban várt hónapja a május, amikor a téma a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása. Az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. Az egészséges táplálkozás, az elegendő és pihentető alvás, valamint a rendszeres mozgás nemcsak a testi egészség megőrzésében játszik kulcsszerepet, hanem közvetlen hatással van a kognitív funkciókra, a tanulási képességre, valamint az intelligencia szintjére is. A mozgás során felszabaduló endorfinok javítják a hangulatot, csökkentik a stresszt és elősegítik a mentális kiegyensúlyozottságot. A gyerekek természetüknél fogva nagyon szeretnek mozogni, játszani, futni, felfedezni a világot – ez a fizikai aktivitás pedig nemcsak az egészségüket, hanem a szociális készségeik fejlődését is támogatja. Azonban ahogy nőnek, és fokozatosan belépnek a felnőttkorba, a mozgás öröme és a rendszeres testmozgás gyakran háttérbe szorul a tanulmányok, a munka és az egyéb kötelezettségek miatt. A mozgásszegény életmód azonban hosszú távon nemcsak fizikai problémákhoz – például elhízáshoz, szív- és érrendszeri betegségekhez – vezethet, hanem a mentális egészséget is súlyosan károsíthatja. Pedig tudjuk, hogy a rendszeres testedzés és sportolás, mint a mentális egészség védőfaktora, első helyen áll. A sport fejleszti a kitartást, az önfegyelmet, és hozzájárul az önbizalom növeléséhez is. Emellett a közösségi sporttevékenységek – például csapatsportok – segítik a társas kapcsolatok erősítését, ami szintén elengedhetetlen a pszichés jólléthez. A test és a lélek egészsége szorosan összefügg, és a rendszeres mozgás az egyik legjobb módja annak, hogy ezt az egyensúlyt fenntartsuk. Ezért kiemelten fontos, hogy már gyermekkorban kialakuljon a mozgás szeretete, és ezt a szokást a felnőttek is példamutatással erősítsék. A mindennapi életbe beépített mozgás – akár séta, kerékpározás, vagy bármilyen más sport – nemcsak egészségesebbé, hanem boldogabbá és energikusabbá is teheti az embert.
A délutáni boldogságórát az udvaron terveztem megvalósítani, ahol a gyerekeket egy izgalmas, változatos akadálypálya várta. A szabadtéri környezet nemcsak friss levegőt és mozgásteret biztosított, hanem lehetőséget adott arra is, hogy a gyerekek játékos formában fejlesszék mozgáskoordinációjukat, egyensúlyérzéküket és kitartásukat. A foglalkozást közös bemelegítéssel kezdtük, amely során nyújtó és átmozgató gyakorlatokat végeztünk. A gyerekek kölüböző mozgásformát próbálhattak ki: lehetőségük volt ugróiskolázni, egyensúlyozó gyakorlatot végrehajtani, célba dobni, szlalomozni, valamint – az udvari játékok bevonásával – mászókát átmászni, hintázni.
A gyerekek rendkívül élvezték az akadálypályát. Látható volt rajtuk az öröm, a lelkesedés és az, hogy örömmel mozognak együtt. Egymást bátorították, szurkoltak egymásnak, és az egész program során érezhető volt a közösség ereje, a pozitív, támogató légkör. A feladatok sikeres teljesítése nemcsak fizikai, hanem lelki megerősödést is hozott: a gyerekek büszkék voltak önmagukra, sikerélményhez jutottak, ami tovább erősítette önbizalmukat és pozitív énképüket.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A mozgás fontos része a midennapjainkak.Változatos napi és heti rendben biztosítjuk a gyermek mozgásigényének folyamatos
kielégítését. Minden nap szervezünk mozgástevékenységet (tornaszobában vagy udvaron). A gyerekhét alkalmával sportnapot tartottunk a szabadban, összekötve környezeti tartalommal. A település határában megnéztük a gyönyörű vetéseket, közben mozgásos vetélkedőt tartottunk. A héten lehetőséget kaptunk még egy közeli kalandparkban való részvételre is, ahol önfeledten szórakozhattak, mozogattak a gyerekek.
„Inspiráló magabiztosság”
A foglalkozást a tornateremben kezdtük.
A gyerekek terpeszállásban álltak kezük a csípőn ,amelyet 2 percig megtartottak.
Óriás járással ,kihúzott háttal, egyenes gerinccel mentek körben a tornateremben.
Erőt sugárzó beállásokkal pózoltak a gyerekek.
Zenére ugrándoztak és táncoltak, amikor a zene elhallgatott ,erőt adó mozdulatlan szoborrá váltak.
Egy nagy lepedőből a magabiztosság zászlóját készítettük el , amelyet ki tűztünk a csoportszobában és készítettünk egy csoport képet.
Testnevelés órán a gyerekekkel a testmozgás és egészséges életmód szerepét tudatosítottuk, kapcsoltuk össze.
Sorakozás után, járás gyakorlatokkal készítették fel testüket, ízületeiket a gyakorlatokra a tanulók.
Gimnasztikai feladatként a mozgás kockák képein szereplő mozdulatokat kellett leutánozni.
Csoportalakítással két csapatot alakítottunk ki, a csapatok akadálypályákon végig haladva, játékos feladatokba ágyazva gyakorolták az eddig elsajátított természetes (futó, kúszó, mászó) gyakorlatokat.
A sorverseny során a baleset esetén szükséges teendőket is megismerték, szimulálták.
Óra végén az ismert kacsa táncot járták el, mellyel az óra végi szabad mozgást, játékot is biztosítottuk számukra.
A testnevelés órák egyébként is kedveltek a gyerekek körében, ezen az órán a játékos akadálypályák még inkább örömet okoztak számukra.
Kicsit fáradtan, de jó élményekkel zárhattuk az órát.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása volt. Ennek keretében gyalogosan piaclátogatáson vettünk részt, gyűjtőmunkát végeztünk gyümölcsök és zöldségek képeinek/rajzainak csoportosításával egyéni munkában, oktató videót tekintettünk és beszéltünk meg és csoportmunkában gyümölcssalátát készítettünk, amit el is fogyasztottunk.
Osztályunk részt vett Cegléd város által megrendezett Futókörök napján.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A gyerekek nagyon szeretnek mozogni, tornázni.
Kezdésként relaxàciós gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk a Jól érzem magam boogie című dalt, amire improvizáltunk tànclépéseket. Megnézték a témához kapcsolódó mesebàbozàst és tovább játszottunk, mozogtunk.
Tükör játék következett, ami nagyon viccesre kerekedett, jó hangulatban bohóckodtunk a ” tükör” előtt.
Szoborjàtékra is volt még kedv, majd pedig plüssdobáló játékban odafigyelve egymàsra soroltuk fel azon társak nevét akitől kaptuk és akinek dobtuk.
A Bagdi Bella Jól érzem magam című dalával kezdeményeztem a foglalkozást. Közösen eljátszottuk a dalt. Majd a Napimádás relaxációs gyakorlat következett. Ezután a szőnyegen ülve megbeszéltük a mozgás fontosságát, a gyermekek elmesélték, hogy mit szeretnek mozogni. „Én anyával sokat szoktam sétálni”, „Én járok piruettre”, „Én néptáncra”, „Apával szoktam focizni”, stb. Mesélték a mozgással kapcsolatos élményeiket. Boldog Dóra érkezett hozzájuk, és elmesélt nekik egy mesét – Bezzeg Andrea: A lusta király meséjét. Igény szerint beszélgettünk a mese után a történetről. Ez a foglalkozás egy rendhagyó boldogságóra volt, hiszen ezen a napon, a mozgás, az egészséges életmód fontosságát hangsúlyozva, ellátogattunk a csoporttal az állatkertbe. Ez egy egész napos program volt, ahol sokat sétáltunk, megnéztük az állatokat, és még mozgásos játékra is volt időnk. Délután kellemesen elfáradva érkeztünk vissza az óvodába. Másnap reggel pedig felragasztották a gyerekek a következő lépcsőfokra a mozgás téma jelét.