„Ha nem repülhetsz, fuss! Ha nem futhatsz, menj! Ha nem mehetsz, csússz!
De bárhogy is legyen: mozogj!”Készítsetek bátorságkavicsot, amit egy
szép dobozban vagy üvegben tárolhattok
a csoportban, és amikor szüksége van rá
valamelyik gyereknek, vehet belőle egyet,
hogy legyőzze vele a félelmeit.A tudatos séta (vagy sétáló meditáció) nagyszerű módja annak, hogy a gyerekek
megtanulják, hogyan figyeljenek a jelen pillanatra, és hogyan élvezzék a természet
szépségeit. Ez a tevékenység segít nekik a figyelem fejlesztésében, a stressz
csökkentésében.
Testmozgás
A májusi boldogságóra rendhagyóan, a természetben, egy erdei kirándulás során lett megtartva.
Az egész csoport részt vett benne. Élveztük az erdő illatát, hangjait, a friss levegőt, megtapintottuk a növényeket, megnéztük alaposan a bogarakat, csigákat. Amikor visszaérkeztünk a túráról a gyerekek felidézhették mit éreztek, mit hallottak, milyen érzések voltak/vannak bennük.
A mozgás öröme , a játék a szabadban felszabadultan látszott a gyerekek arcán. Nagyon jól érezték magukat az erdei kiránduláson.
A májusi boldogságóránk témája a testmozgás volt. A csoportunk több tagjának is mozgásproblémái vannak. Ennek ellenére mondhatjuk, hogy az egész kis csapatunk szeret mozogni. Mindenki a saját képességeihez mérten szívesen és lelkesen végzi a testmozgást. Nem csak a mostani testmozgás témájú boldogságórán, hanem a mindennapjainkban is természetes tanulóink számára az egymás segítése. Leginkább a mozgásos feladatok végzésénél figyelhető meg diákjaink között, ahogy a jobb képességekkel rendelkező tanulók támaszai a rászorulónak. Ezek a segítségek zömmel önkéntesek és látható örömet okoz a segítő és a megsegített számára is.
Már a ráhangolódásunk is mozgásos volt (Bumm Bumm Bumm – Gyerekdal) Téma feldolgozása során beszéltünk arról, hogy mikor szoktunk mozogni, milyen mozgásformák vannak. Kezünkkel, Lábunkkal és más testrészeinkkel mozgunk a mindennapi életben és a sportolás során is. Megbeszéltük, hogy fontos, hogy mindenki más minőségben és mennyiségben képes mozogni, de a mozgás minden esetben boldogságot okoz. Mozgás közben a test jobb megismerési lehetősége bemutatására egy test megismerő dalt hallgattunk (VIDÁM MANÓK EGYÜTTES- A TESTEM)
A beszélgetés után a mozgás kapta a főszerepet. A bemelegítéshez zenés bemelegítő dalt használtunk (Napsugár Együttes – Móka torna), majd minden tanuló választott egy tornaeszközt illetve egy feladatot, amelyet kedvel. Természetesen ezeket a feladatokat képességeikhez mérten mindannyian elvégezték. A záró dal ritmusára kötetlenül mozogtunk. (Bagdi Bella: Imádok élni)
Kellemesen elfáradva, vidáman köszöntünk el egymástól.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Május a mozgás hónapja.
Séta, néptánc, sok-sok udvari foglalkozás tarkította mindennapjainkat.
A jutalom mindig boldog Gyermekkacaj.
Záró foglalkozásként év közben tanult kedvenc dalaikat , mondókáikat ,körjátékaikat játszottuk
el az óvoda udvarán.
– Itt a köcsög mi van benne
– Járjuk a táncot …
– Erzsébet asszony
– Kacsatánc
A „Mozgáskotta” mozgásfejlesztő eszköz használatát kombináltuk a Boldogságóra hónap dalaival. A zene, a tánc nagyon motiválja a gyermekeket.
BOLDOGSÁGÓRA- MÁJUS
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda, Vajszló, Pacsirta csoport
Korosztály: Mini-kicsi csoport
A foglalkozás ideje: 2025. május 20.
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája:
– Alapprogram: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása
– Önbizalom Program: Inspiráló magabiztosság
– Önbizalom Program: Hősiesség, bátorság
– Önbizalom Program: Vitalitás, lelkesedés
– Mindfulness Program: Tudatos séta a természetben
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1.:Szervezési feladatok:
Az egészséges életmódra szoktatás minden nap jelen van az óvodai életünkben, hiszen minden héten tartunk gyümölcsnapokat, illetve reggelente, mivel korán érkeznek a vidéki gyermekeink, friss gyümölcstállal kínáljuk meg a kicsiket.
A mindennapos mozgásra is nagyon nagy figyelmet fordítunk, hiszen nagy mozgásigénnyel rendelkeznek a kicsik.
2.:Szellőztetés, friss levegő biztosítása a csoportszobában.
A foglalkozást kezdő relaxáció
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai közül választottam:
– Égig érő fa vagyok..
– Lengetem a karom, pedig alig akarom..
– Repül a madár, szárnyalva száll..
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdy Bella: Jól érzem magam c. dalára mindenki saját elképzelése szerint fejezheti ki a jóérzéseit, tánc formájában.
A TÉMA BEVEZETÉSE
– Dudás Eszet: Madárka c. versére mozgathatjuk meg a testrészeinket.
– „Mozogjatok együtt!”
Az útmutatóban fellelhető mozgásos mondókára megmozgatjuk a testünket.
– „Életmentés természetesen”- Akadálypálya: Madármentés/ útmutatóban található játékos feladat
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Megjelentetem Boldog Dórát, amivel jelzem, hogy most a mese következik.
Bezzeg Andrea: A lusta király c. mese
A mese után lehetőséget biztosítok egy kis kötetlen beszélgetésre, ahol a mese tartalmára vagyok kíváncsi és azokra az érzéseikre, amiket átéltek a mese alatt.
Önbizalom Program: Inspiráló magabiztosság
-”Erőt adó magabiztosság”
Zenére fogunk mozogni, táncolni. Amikor a zene elhallgat, megpróbálunk egy erőt adó pózban elhelyezkedni. Előtte mindenki kitalálhatja, hogy melyik az a mozgás, ami erőt sugároz szerintük.
– -”Bárkiből lehet hős!” .
Mit gondoltok, bárkiből lehet hős?
Megpróbálunk olyan tevékenységeket felsorolni, amik mostanában történtek a csoportunk életében, és hősies viselkedésre vallanak.
Erősség Program: Vitalitás, lelkesedés:
-”Yorknak volt egy hercege”
Mozgásos, szórakoztató feladatsorokkal emeljük a vidám hangulatot.
-Mindfulness Program: Tudatos séta a természetben
Jövő héten gyermeknapi kirándulást szervezünk a szomszédos falu játszóterére.
A foglalkozás lezárása
– A testmozgás jelének kihelyezése a Boldogvárunk következő lépcsőfokára, majd közös képünk elkészítése, ami mindig a kezdőképünk a feltöltéskor.
– „Kacsatánc” járása közösen.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot!
Gyermeknapon meghívjuk a szülőket, hogy közösen játszhassunk együtt
– Vond be az óvodát!
Minden csoportunk erre az időszakra időzíti a tavaszi csoportkirándulásait.
REFLEXIÓ
Lassan vége lesz ennek a nevelési évnek, így megpróbáltuk felidézni az egész évben történteket, emlékeztünk a sok izgalmas programról, sok nevetésről és persze a negatív tapasztalatokról is.
Mivel én márciusig dolgoztam, így kevesebb lehetőségem volt a mindennapokba becsempészni a Boldogságórát, de a kolleganőm megpróbálja folytatni a megkezdett munkámat.
A foglalkozásokat igyekszem mindig előkészíteni, ezért többször is belátogatok az intézménybe, aminek örülnek a gyerkőcök is.
A szülőkkel is jó kapcsolatot próbálok ápolni, hiszen az ő segítségül nem sikerült volna megvalósítani az idei Boldogságóráinkat.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Miért jó mozogni, szabadon szaladni? Szeretsz versenyezni? Megbeszéltük a mozgás által felsza-badító öröm érzését. Kiemeltük azokat a diákokat az osztályunkból, akik versenyszerűen sportol-nak. Megtapsoltuk őket. Lerajzolták A mezei nyúl és a sündisznó című mese szereplőit.
Az ötödik osztály májusi alkotása „A testmozgás fontos” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Kereki Kristóf
Gólok, izgalom, igazi csapatszellem – fociláz a Prizmában!
lelkes kezdeményezésből kiindulva megszerveztük a Prizma alsósok -s felsősök közötti nagy focibajnokságot.
A végeredmény? Fantasztikus meccsek, feszültséggel teli pillanatok, hatalmas gólok, igazi sportszerűség – és egy szurkolótábor, aki fergeteges hangulatot teremtett!