A „Mozgáskotta” mozgásfejlesztő eszköz használatát kombináltuk a Boldogságóra hónap dalaival. A zene, a tánc nagyon motiválja a gyermekeket.
Testmozgás
BOLDOGSÁGÓRA- MÁJUS
A foglalkozás helye: Aprófalva Óvoda, Vajszló, Pacsirta csoport
Korosztály: Mini-kicsi csoport
A foglalkozás ideje: 2025. május 20.
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás témája:
– Alapprogram: A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása
– Önbizalom Program: Inspiráló magabiztosság
– Önbizalom Program: Hősiesség, bátorság
– Önbizalom Program: Vitalitás, lelkesedés
– Mindfulness Program: Tudatos séta a természetben
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1.:Szervezési feladatok:
Az egészséges életmódra szoktatás minden nap jelen van az óvodai életünkben, hiszen minden héten tartunk gyümölcsnapokat, illetve reggelente, mivel korán érkeznek a vidéki gyermekeink, friss gyümölcstállal kínáljuk meg a kicsiket.
A mindennapos mozgásra is nagyon nagy figyelmet fordítunk, hiszen nagy mozgásigénnyel rendelkeznek a kicsik.
2.:Szellőztetés, friss levegő biztosítása a csoportszobában.
A foglalkozást kezdő relaxáció
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai közül választottam:
– Égig érő fa vagyok..
– Lengetem a karom, pedig alig akarom..
– Repül a madár, szárnyalva száll..
A foglalkozást kezdő éneklés:
Bagdy Bella: Jól érzem magam c. dalára mindenki saját elképzelése szerint fejezheti ki a jóérzéseit, tánc formájában.
A TÉMA BEVEZETÉSE
– Dudás Eszet: Madárka c. versére mozgathatjuk meg a testrészeinket.
– „Mozogjatok együtt!”
Az útmutatóban fellelhető mozgásos mondókára megmozgatjuk a testünket.
– „Életmentés természetesen”- Akadálypálya: Madármentés/ útmutatóban található játékos feladat
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Megjelentetem Boldog Dórát, amivel jelzem, hogy most a mese következik.
Bezzeg Andrea: A lusta király c. mese
A mese után lehetőséget biztosítok egy kis kötetlen beszélgetésre, ahol a mese tartalmára vagyok kíváncsi és azokra az érzéseikre, amiket átéltek a mese alatt.
Önbizalom Program: Inspiráló magabiztosság
-”Erőt adó magabiztosság”
Zenére fogunk mozogni, táncolni. Amikor a zene elhallgat, megpróbálunk egy erőt adó pózban elhelyezkedni. Előtte mindenki kitalálhatja, hogy melyik az a mozgás, ami erőt sugároz szerintük.
– -”Bárkiből lehet hős!” .
Mit gondoltok, bárkiből lehet hős?
Megpróbálunk olyan tevékenységeket felsorolni, amik mostanában történtek a csoportunk életében, és hősies viselkedésre vallanak.
Erősség Program: Vitalitás, lelkesedés:
-”Yorknak volt egy hercege”
Mozgásos, szórakoztató feladatsorokkal emeljük a vidám hangulatot.
-Mindfulness Program: Tudatos séta a természetben
Jövő héten gyermeknapi kirándulást szervezünk a szomszédos falu játszóterére.
A foglalkozás lezárása
– A testmozgás jelének kihelyezése a Boldogvárunk következő lépcsőfokára, majd közös képünk elkészítése, ami mindig a kezdőképünk a feltöltéskor.
– „Kacsatánc” járása közösen.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be a családot!
Gyermeknapon meghívjuk a szülőket, hogy közösen játszhassunk együtt
– Vond be az óvodát!
Minden csoportunk erre az időszakra időzíti a tavaszi csoportkirándulásait.
REFLEXIÓ
Lassan vége lesz ennek a nevelési évnek, így megpróbáltuk felidézni az egész évben történteket, emlékeztünk a sok izgalmas programról, sok nevetésről és persze a negatív tapasztalatokról is.
Mivel én márciusig dolgoztam, így kevesebb lehetőségem volt a mindennapokba becsempészni a Boldogságórát, de a kolleganőm megpróbálja folytatni a megkezdett munkámat.
A foglalkozásokat igyekszem mindig előkészíteni, ezért többször is belátogatok az intézménybe, aminek örülnek a gyerkőcök is.
A szülőkkel is jó kapcsolatot próbálok ápolni, hiszen az ő segítségül nem sikerült volna megvalósítani az idei Boldogságóráinkat.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Miért jó mozogni, szabadon szaladni? Szeretsz versenyezni? Megbeszéltük a mozgás által felsza-badító öröm érzését. Kiemeltük azokat a diákokat az osztályunkból, akik versenyszerűen sportol-nak. Megtapsoltuk őket. Lerajzolták A mezei nyúl és a sündisznó című mese szereplőit.
Az ötödik osztály májusi alkotása „A testmozgás fontos” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Kereki Kristóf
Gólok, izgalom, igazi csapatszellem – fociláz a Prizmában!
lelkes kezdeményezésből kiindulva megszerveztük a Prizma alsósok -s felsősök közötti nagy focibajnokságot.
A végeredmény? Fantasztikus meccsek, feszültséggel teli pillanatok, hatalmas gólok, igazi sportszerűség – és egy szurkolótábor, aki fergeteges hangulatot teremtett!
Gólok, izgalom, igazi csapatszellem – fociláz a Prizmában!
lelkes kezdeményezésből kiindulva megszerveztük a Prizma alsósok -s felsősök közötti nagy focibajnokságot.
A végeredmény? Fantasztikus meccsek, feszültséggel teli pillanatok, hatalmas gólok, igazi sportszerűség – és egy szurkolótábor, aki fergeteges hangulatot teremtett!
A hatodik osztály májusi alkotása a „Sportolj az egészségedért!” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Vargáné Losonczi Éva
Az év második családi Boldogságóráját a tornateremben tartottam, mivel mozgással összekötött játékos feladatokat terveztem a szülőkkel együtt. 12 szülő jött el a foglalkozásra. (6 hiányzó gyermek volt ezen a napon)
Az óra elején a mozgás fontosságáról, sportokról és egyéb mozgásformákról beszélgettünk. A gyerekek a szüleikkel együtt oszlopba álltak és kérdések alapján álltak jobbra, vagy balra aszerint, hogy melyik jellemző rá.
Majd meditációs gyakorlattal folytattuk: Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…Ezt követően a hónap dalát meghallgattuk, ebben követve mozgással a dalban kapott instrukciókat.
A gyerekeket a szülőkkel együtt 4 csoportra osztottam. Beszélgettünk arról, hogy ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, a mozgáson kívül mire kell még figyelni. A táplálkozás, egészségmegőrzés, az egészség védelme volt, amikről bővebben beszélgettünk. Az egészséges életmódhoz tartozik, amikor olyan helyzetbe kerülünk, hogy életet kell menteni, vagy segíteni kell másokon. Akár egy állat, akár egy bajba jutott ember is segítségre szorulhat. Ehhez kapcsolódó játékokkal folytattuk az órát. Mentettünk fészekből kiesett fiókát, segítettünk hőgutát kapott állatkának, sebet kötöztünk, mentőt hívtunk, sebesültet szállítottunk. Minden játék után megbeszéltük, hogy egy éles helyzetben mi a teendő.
Az órát tánccal zártuk, mindenki eltáncolta a Kacsatáncot.
A mozgást a gyermekek nagy szeretettel végzik. Legjobban a szabadban szeretnek lenni, futni, mozogni, de a tornateremben a különböző eszközök segítségével is szívesen mozognak. A „jól érzem magam” dal nagy sikert aratott, nagyon tetszett a gyermekeknek , örömmel táncolták énekelték a dalt. A lusta király meséje is tanulságos volt számukra, jól motiválta őket.
A tükörjáték kezdetben nehézkesen indult, de a végén nagyon élvezték a gyermekek.
A gyermekekkel kört alkottunk és mindenkinek el kellett mondania a kedvenc testmozgását, sportját. Egyenként haladtunk a körben is folyamatosan ismételtük , mondtuk és mutattuk az adott gyermek kedvenc testmozgását. Pl: Móni néni szeret síelni mondat után , a mellettem lévő gyermek megismételte és hozzátette az ő kedvencét . Pl Móni néni szeret síelni, Peti szeret focizni….. A játék addig tartott míg mindenki sorra nem került.
Óvodánkban már, hagyomány, hogy minden évben rendezünk Családi napot. Nagyon jó közösségépítő hatással van a szülőkre. Ezen a napon a Vöröskereszttel szorosan együttműködve egészségszűrés, véradás is van az óvodánkban. Olyan vendégeket hívunk meg erre az alkalomra, akik motivácóval, érdekes előadással készülnek, ösztönzőleg hatva, hogy mennyire fontos a testmozgás, így pl.aerobic, karate, lovaglás.
Mi óvónénik minden évben érdekes, vicces sportversenyekkel készülünk a szülőknek, ahol csoportonként mérettetik meg ügyességüket. Oklevéllel és vándor serleggel jutalmazzuk a legügyesebb szülői csapatot.