Május a vidám események hónapja volt. Sok örömteli percet töltöttünk együtt az iskolai és osztályprogramokon. Szinte mindegyikhez kapcsolódott játékos mozgás, zene, tánc. Ebben a hónapban a Boldogságóráinkat ezeken a napokon tartottuk meg, tevékenységünket ezekhez a programokhoz kötöttük.
A város zeneiskolájába kaptunk meghívást, ahol a zene adta felszabadultságot élvezhettük. Hangszerekkel ismerkedtünk, melyeket egy-egy zenerészlet erejéig a zeneiskolás pedagógusok és tanítványaik szólaltattak meg.
Meghatározó élményt nyújtott a városi művelődési központban az Alma együttes koncertje. A fergeteges hangulatot az együttes mókás előadása, a ritmus, a zenéhez kapcsolódó mozgás, a vidám dallamok, a vicces dalszövegek biztosították.
Egész napra szóló örömet biztosítottak az iskolai gyermeknap programjai is. Már reggel kezdetét vette a jó hangulat, a napot közös énekléssel, táncolva nyitottuk meg. Később csapatépítő, játékos ügyességi feladatok, kézműves foglalkozások, táncbemutató szórakoztatta a gyerekeket. Ez alkalomból kolléganőmmel egy csodaszép, az osztályunk összetartozását kifejező csapat-plakátot is készítettek a gyerekek.
A Tánc Világnapja alkalmából rendezett Tánckarneválra is kilátogattunk az iskolánk előtt álló térre. Csatlakoztunk a Boldogságórás program „Kihívás napjához”, teljesítettük a feladatot, mikor a téren énekelve táncolt együtt az osztályunk.
A hónap nevezetes napjai közül a Madarak fák napját ünnepeltük meg oly módon, hogy az olvasókönyvünk madarakról, fákról, erdő életéről szóló olvasmányai közül szemelgettünk.
A sok program mellett a hónapban csak egy Boldogságórára volt időnk, amikor a témához kapcsolódóan a testmozgás fontosságáról, az egészségünk védelméről esett szó. Kiemeltük az érzékszervek védelmét is, ehhez kapcsolódó játékokat játszottunk. Ez alkalommal sem maradt el a mozgás, összekapcsolva a zenével. „Ha táncolsz, élsz…ha élsz, táncolsz.”
Testmozgás
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A téma különösen közel áll az elsős gyerekek mindennapjaihoz. A játékos, mozgásos feladatokon keresztül ezen az órán is megtapasztalhatták, hogy a mozgás örömforrás, nem csupán kötelező tevékenység. A gyerekek aktívak voltak, felszabadultan mozogtak, sokat nevettek, különösen az állatutánzós játékban. Az óra hatékony volt azért is, mert erősödött a gyerekekben a közösségi élmény, aminek tanév elején prioritása van.
Boldogságórás tevékenységünket az Európai elhízás elleni naphoz kötöttük. Ezen a napon a mozgásé, az egészséges ételeké volt a főszerep. A tornateremben mozgásos mondókákat soroltunk, váltóversenyeket tartottunk. A csoportszobában ételpiramist készítettünk, valamint arról beszélgettünk, melyek az egészséges és egészségtelen ételek. A délelőtt folyamán a gyerekek aktívan vettek részt minden tevékenységben, örömmel mozogtak, érdeklődtek az egészséges ételek iránt.
A gyerekek az osztályban (leginkább a fiúk) szeretnek focizni, kosarazni. A lányok inkább ülni és beszélgetni szeretnek jobban.
Szerettem volna egy olyan feladatot kitalálni, amiben mind a két nem tagjai szívesen részt fognak venni. Mozognak, mégis jobban megismerik egymást.
Ezért lett megalkotva az ismerkedős ugróiskola. A gyerekek az egyik számra dobták a babzsákot, addig el kellett ugrálni és utána kaptak egy kérdést, amire válaszoltak. A kérdések egyre nehezebbek, mélyebbek lettek.
A testmozgás témát rendhagyó módon, egy osztálykirándulás keretében dolgoztuk fel, melynek helyszíne a bőszénfai szarvasfarm volt. A gyerekek egész napos aktív programokon vettek részt: sokat sétáltunk a természetben, megfigyeltük az állatokat, közben pedig különböző játékos mozgásos feladatokat is beiktattunk. A kirándulás során készült rajzokkal és élménybeszámolókkal dolgoztuk fel az élményeket, valamint közösen megbeszéltük, hogyan hat a testmozgás a közérzetünkre és hangulatunkra. A nap végére mindenki kellemesen elfáradt, sok új tapasztalattal és örömteli pillanattal gazdagodva.
A mozgás az emberi jólétünk alapvető feltétele. Az óvodások életét teljes mértékben átszövi a mozgás, a mozgásos játékok öröme. Nem is csoda, hogy a felnőttekhez képest mennyivel rugalmasabbak, kitartóbbak a gyerekek. Jó lenne nem elfelejtenünk, hogy napi 20 perc egyszerű mozgással mennyi mindent teszünk nem csak a fizikai, de a lelki egészségünkért is. Felmérések szerint az inaktivitásból származó egészségügyi kockázatok elkerüléséhez hetente legalább 5 napon minimum 30 perces testmozgásra van szükség, ami akár háromszor tíz perces szakaszokban is teljesíthetőek. A hónapban sokféleképpen hívtuk fel a figyelmet mi is a testmozgás fontosságára. Csatlakoztunk a Kihívás napja országos programhoz, melynek témáját idején a „Gomba alatt” című mese köré szerveződött. Több helyi kirándulást szerveztünk, gyalog és lovaskocsival is. Gyermeknapon közlekedési akadálypályát, ugrálóvárat szerveztünk a gyerekek nagy örömére. A mozgás mellett az egészségnevelésről sem feledkeztünk meg, a tavaszi zöldségek témahéten jártunk zöldségesben, a gyerekek otthonról is hoztak zöldségféléket, közösen készítettünk zöldségtálat amit kóstolás követett.
A hónap feladatait közül a „Tükörjáték” volt a kedvenc, amikor egy-egy sportot, mozgásformát utánozva kellett kitalálni a társaknak az utánozó mozgásból, mi lehet a megfejtés. Nem győztek újabbnál, újabb sportokat bemutatni. Sokan járnak Bozsik focira, ovis tornára, társas táncra. Szívesen mutatták be tudásukat, így tigrisbukfencet, cigánykereket, focitrükköket is. A társas táncos tanult „kacsatánc” a havi témához is kapcsolódott, zenére pár perc alatt mindenki megtanulta. Jókat nevettek a zene gyorsulásakor, igazán felszabadultakká váltak.
A gyermeknapi járműves akadálypálya mellett jó ötletnek találtam az „életmentés természetes!” akadálypálya megvalósítását is a színesebb programok érdekében is. A madármentés, az állatorvos és az apró sebesülés kezelése érzékenyítő játékok még inkább hozzájárultak, hogy megtanulják a gyerekek mit tegyenek, ha bajba jutnak akár ők, akár bajba jutott állattal találkoznak. Az állomáskérdéseket is kifüggesztettük, így a csoportok közösen beszélgettek róla. Állatbarát óvodaként fontos célunk továbbá az állatok védelme, óvása így még inkább szélesítettük ismereteiket.
Az Erősségprogram feladatai közül a „Bátorságkavicsot” választottuk. Van egy pici kapcsos ládikónk, amibe apró színes kavicsokat rejtettem. Közösen kitaláltuk melyik szín mit jelentsen: a pirosat akkor vegyük ki, ha valakinek szeretetre, ölelésre van szüksége. A kéket, ha valakinek levegőre vagyis kis távolságra van szüksége. A citromsárgát akkor, ha valaki fél. A narancssárgát, ha valaki fáradt és pihenni szeretne és a zöldet, ha valaki konfliktus miatt szomorú, de már képes lenne a békülésre. Egészen érdekes volt amikor a délelőtti játékelpakolás után körbe ülve megnéztük kinél milyen színű kavicsok vannak. Mondani sem kellett a megoldást, mindig kezdeményezte valaki. Jó őket így látni.
Az Önbizalom program feladatai közül a héten az „erőt adó pózokat, „erőt adó szoborjátékot” játszottuk el több ízben. A „Plüssdobáló” mókás játéknak bizonyult, örültek a barátok, persze többször máshova repült a játék, de kedvesen odaadták egymásnak.
A Mindfullness téma feladatait mindig szívesen próbálom ki a gyerekekkel, igyekszem tudatosítani. A mostani is nagyon tetszett: „Tudatos séta a természetben”. A játék végeztével körbeültünk egy kivágott fa törzsét a nagy udvarunkon és itt meghallgatták a „Természet varázsa” havi ajánlott mesét. A hetet egy nagy közös boldogfutással zártuk.
Májusban végre itt a jó idő, sokat lehettünk az udvaron. A hónap utolsó hetében gyermek hetet tartottunk, többféle mozgásos játékkal. A gyerekek nagyon élvezték. Elfáradtak, de ugyanakkor fel is töltődtek. Felelevenítettük az év során tanult mozgásos mondókákat és énekeket is. Majd megbeszéltük, hogy utána hogyan érezzük magunkat. Sok vidámsággal, nevetéssel telt ez a hét.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”
„Villámlazítás”
Foglalkozást kezdő ének:
Meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” című dalát, a mozdulatokat csináltuk mi is.
A téma bevezetése:
Többször elmondtuk mozdulatokkal kísérve a munkafüzetben található mondókát, ezzel jól átmozgattuk a testünket.
Megbeszéltük, hogy jól esett-e? Milyen hatással volt ránk?
A téma feldolgozása:
Előbújt Boldog Dóra és kezdődhet is a mese.
Mese:
Bezzeg Andrea: A lusta király
Beszélgetés:
– Mi baja volt a királynak?
– Milyen jelt kellett követnie?
– Milyen akadályokba ütközött? Milyen mozdulatokkal oldotta meg őke?, Játszuk el mi is!
– Milyen lett a mese végére a király, hogy érezte magát?
– Szerintetek mit tehetünk még az egészségünkért?
A téma lezárása:
Kiszíneztük az ugró macskát, az előre megadott színek alapján.
Kiszíneztük a testmozgás jelét.
1. Ráhangolódás (5 perc)
Beszélgetőkör – „Mi tesz engem boldoggá?”
A gyerekek körben ülnek és elmondják, mi az, amitől boldognak érzik magukat.
A pedagógus irányítja a beszélgetést a testmozgás felé:
– Mozogtál ma?
– Mit szeretsz mozogni?
2. Játékos mozgás – Tornázunk együtt! (10 perc)
Zene segítségével közös mozgás (pl. Kerekecske-gombocska, táncos torna)
Egyszerű mozgásformák utánzása (állatmozgások, ugrálás, nyújtás).
Játék: „Mozgás-szobor” – Zene szól, táncolunk, ha megáll, akkor mozdulatlanul kell
állni.
3. Beszélgetés – Egészséges életmód (10 perc)
Képes kártyák, beszélgetésindító kérdések:
-Melyik étel egészséges, melyik nem?
– Miért fontos a reggeli?
– Mennyit kell aludnunk?
– Miért jó vizet inni?
4. Kreatív feladat (10 perc)
– Rajzold le, hogyan sportolsz, vagy mit csinálsz, amitől boldog vagy!
A gyerekek lerajzolják kedvenc mozgásformájukat vagy egészséges szokásaikat.
Akik szeretnék, bemutathatják a rajzukat a többieknek.
5. Levezetés – „Boldogságmanó üzenete” (5 perc)
Meseolvasás a Boldogságmanóról, aki elmondja, milyen fontos, hogy minden nap
mozogjunk, jól étkezzünk és eleget aludjunk.
Búcsúmozdulat: mindenki mond egy mozdulatot, amit a többiek utánoznak.
Értékelés:
Szóbeli megerősítés, dicséret.
Mosolygós arc rajzolása és mondat befejezése az óra végén:” Ma boldogan mozogtam,
mert…”