A gyerekek az osztályban (leginkább a fiúk) szeretnek focizni, kosarazni. A lányok inkább ülni és beszélgetni szeretnek jobban.
Szerettem volna egy olyan feladatot kitalálni, amiben mind a két nem tagjai szívesen részt fognak venni. Mozognak, mégis jobban megismerik egymást.
Ezért lett megalkotva az ismerkedős ugróiskola. A gyerekek az egyik számra dobták a babzsákot, addig el kellett ugrálni és utána kaptak egy kérdést, amire válaszoltak. A kérdések egyre nehezebbek, mélyebbek lettek.
Testmozgás
A testmozgás témát rendhagyó módon, egy osztálykirándulás keretében dolgoztuk fel, melynek helyszíne a bőszénfai szarvasfarm volt. A gyerekek egész napos aktív programokon vettek részt: sokat sétáltunk a természetben, megfigyeltük az állatokat, közben pedig különböző játékos mozgásos feladatokat is beiktattunk. A kirándulás során készült rajzokkal és élménybeszámolókkal dolgoztuk fel az élményeket, valamint közösen megbeszéltük, hogyan hat a testmozgás a közérzetünkre és hangulatunkra. A nap végére mindenki kellemesen elfáradt, sok új tapasztalattal és örömteli pillanattal gazdagodva.
A mozgás az emberi jólétünk alapvető feltétele. Az óvodások életét teljes mértékben átszövi a mozgás, a mozgásos játékok öröme. Nem is csoda, hogy a felnőttekhez képest mennyivel rugalmasabbak, kitartóbbak a gyerekek. Jó lenne nem elfelejtenünk, hogy napi 20 perc egyszerű mozgással mennyi mindent teszünk nem csak a fizikai, de a lelki egészségünkért is. Felmérések szerint az inaktivitásból származó egészségügyi kockázatok elkerüléséhez hetente legalább 5 napon minimum 30 perces testmozgásra van szükség, ami akár háromszor tíz perces szakaszokban is teljesíthetőek. A hónapban sokféleképpen hívtuk fel a figyelmet mi is a testmozgás fontosságára. Csatlakoztunk a Kihívás napja országos programhoz, melynek témáját idején a „Gomba alatt” című mese köré szerveződött. Több helyi kirándulást szerveztünk, gyalog és lovaskocsival is. Gyermeknapon közlekedési akadálypályát, ugrálóvárat szerveztünk a gyerekek nagy örömére. A mozgás mellett az egészségnevelésről sem feledkeztünk meg, a tavaszi zöldségek témahéten jártunk zöldségesben, a gyerekek otthonról is hoztak zöldségféléket, közösen készítettünk zöldségtálat amit kóstolás követett.
A hónap feladatait közül a „Tükörjáték” volt a kedvenc, amikor egy-egy sportot, mozgásformát utánozva kellett kitalálni a társaknak az utánozó mozgásból, mi lehet a megfejtés. Nem győztek újabbnál, újabb sportokat bemutatni. Sokan járnak Bozsik focira, ovis tornára, társas táncra. Szívesen mutatták be tudásukat, így tigrisbukfencet, cigánykereket, focitrükköket is. A társas táncos tanult „kacsatánc” a havi témához is kapcsolódott, zenére pár perc alatt mindenki megtanulta. Jókat nevettek a zene gyorsulásakor, igazán felszabadultakká váltak.
A gyermeknapi járműves akadálypálya mellett jó ötletnek találtam az „életmentés természetes!” akadálypálya megvalósítását is a színesebb programok érdekében is. A madármentés, az állatorvos és az apró sebesülés kezelése érzékenyítő játékok még inkább hozzájárultak, hogy megtanulják a gyerekek mit tegyenek, ha bajba jutnak akár ők, akár bajba jutott állattal találkoznak. Az állomáskérdéseket is kifüggesztettük, így a csoportok közösen beszélgettek róla. Állatbarát óvodaként fontos célunk továbbá az állatok védelme, óvása így még inkább szélesítettük ismereteiket.
Az Erősségprogram feladatai közül a „Bátorságkavicsot” választottuk. Van egy pici kapcsos ládikónk, amibe apró színes kavicsokat rejtettem. Közösen kitaláltuk melyik szín mit jelentsen: a pirosat akkor vegyük ki, ha valakinek szeretetre, ölelésre van szüksége. A kéket, ha valakinek levegőre vagyis kis távolságra van szüksége. A citromsárgát akkor, ha valaki fél. A narancssárgát, ha valaki fáradt és pihenni szeretne és a zöldet, ha valaki konfliktus miatt szomorú, de már képes lenne a békülésre. Egészen érdekes volt amikor a délelőtti játékelpakolás után körbe ülve megnéztük kinél milyen színű kavicsok vannak. Mondani sem kellett a megoldást, mindig kezdeményezte valaki. Jó őket így látni.
Az Önbizalom program feladatai közül a héten az „erőt adó pózokat, „erőt adó szoborjátékot” játszottuk el több ízben. A „Plüssdobáló” mókás játéknak bizonyult, örültek a barátok, persze többször máshova repült a játék, de kedvesen odaadták egymásnak.
A Mindfullness téma feladatait mindig szívesen próbálom ki a gyerekekkel, igyekszem tudatosítani. A mostani is nagyon tetszett: „Tudatos séta a természetben”. A játék végeztével körbeültünk egy kivágott fa törzsét a nagy udvarunkon és itt meghallgatták a „Természet varázsa” havi ajánlott mesét. A hetet egy nagy közös boldogfutással zártuk.
Májusban végre itt a jó idő, sokat lehettünk az udvaron. A hónap utolsó hetében gyermek hetet tartottunk, többféle mozgásos játékkal. A gyerekek nagyon élvezték. Elfáradtak, de ugyanakkor fel is töltődtek. Felelevenítettük az év során tanult mozgásos mondókákat és énekeket is. Majd megbeszéltük, hogy utána hogyan érezzük magunkat. Sok vidámsággal, nevetéssel telt ez a hét.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”
„Villámlazítás”
Foglalkozást kezdő ének:
Meghallgattuk Bagdi Bella „Jól érzem magam” című dalát, a mozdulatokat csináltuk mi is.
A téma bevezetése:
Többször elmondtuk mozdulatokkal kísérve a munkafüzetben található mondókát, ezzel jól átmozgattuk a testünket.
Megbeszéltük, hogy jól esett-e? Milyen hatással volt ránk?
A téma feldolgozása:
Előbújt Boldog Dóra és kezdődhet is a mese.
Mese:
Bezzeg Andrea: A lusta király
Beszélgetés:
– Mi baja volt a királynak?
– Milyen jelt kellett követnie?
– Milyen akadályokba ütközött? Milyen mozdulatokkal oldotta meg őke?, Játszuk el mi is!
– Milyen lett a mese végére a király, hogy érezte magát?
– Szerintetek mit tehetünk még az egészségünkért?
A téma lezárása:
Kiszíneztük az ugró macskát, az előre megadott színek alapján.
Kiszíneztük a testmozgás jelét.
1. Ráhangolódás (5 perc)
Beszélgetőkör – „Mi tesz engem boldoggá?”
A gyerekek körben ülnek és elmondják, mi az, amitől boldognak érzik magukat.
A pedagógus irányítja a beszélgetést a testmozgás felé:
– Mozogtál ma?
– Mit szeretsz mozogni?
2. Játékos mozgás – Tornázunk együtt! (10 perc)
Zene segítségével közös mozgás (pl. Kerekecske-gombocska, táncos torna)
Egyszerű mozgásformák utánzása (állatmozgások, ugrálás, nyújtás).
Játék: „Mozgás-szobor” – Zene szól, táncolunk, ha megáll, akkor mozdulatlanul kell
állni.
3. Beszélgetés – Egészséges életmód (10 perc)
Képes kártyák, beszélgetésindító kérdések:
-Melyik étel egészséges, melyik nem?
– Miért fontos a reggeli?
– Mennyit kell aludnunk?
– Miért jó vizet inni?
4. Kreatív feladat (10 perc)
– Rajzold le, hogyan sportolsz, vagy mit csinálsz, amitől boldog vagy!
A gyerekek lerajzolják kedvenc mozgásformájukat vagy egészséges szokásaikat.
Akik szeretnék, bemutathatják a rajzukat a többieknek.
5. Levezetés – „Boldogságmanó üzenete” (5 perc)
Meseolvasás a Boldogságmanóról, aki elmondja, milyen fontos, hogy minden nap
mozogjunk, jól étkezzünk és eleget aludjunk.
Búcsúmozdulat: mindenki mond egy mozdulatot, amit a többiek utánoznak.
Értékelés:
Szóbeli megerősítés, dicséret.
Mosolygós arc rajzolása és mondat befejezése az óra végén:” Ma boldogan mozogtam,
mert…”
Bevezetés:
– „Mikor voltál bátor utoljára?” – mini beszélgetések körben.
Fő rész:
• Mozgás-önkifejezés – mutasd meg, hogyan érzed magad testbeszéddel.
• Bátorságtörténet írása – kis jelenetben, képregényként vagy sztoriban.
• Magabiztosság-térkép – mikor érzem jól magam a bőrömben? Mi segít benne?
Pókhálókészítés: egymásnak kedvességek mondása, mit kedvelünk benne
• Energia-skála – saját energiaszintünk követése egy héten át.
Zárás:
– „A testem segít nekem abban, hogy…”
A boldogság nem csak a lelkünk állapota, mert a testünk is kulcsszerepet játszik abban, hogyan érezzük magunkat nap mint nap. A rendszeres testmozgás nemcsak az egészségünket javítja, hanem a hangulatunkra, önbizalmunkra és kapcsolatainkra is pozitívan hat. Nem véletlen, hogy a boldogságórákon erre is hangsúlyt fektetünk! Egy kellemes séta, egy kis torna vagy akár egy táncolós délután után is jobb lett a kedvünk a gyerekekkel. Azt éreztük, hogy a testmozgás segít a stressz levezetésében, javítja az alvás minőségét és támogatja az önfegyelmet, kitartást, sőt még a koncentrációt is. Ezek mind olyan képességek, amelyek a boldogság és a kiegyensúlyozott élet alapjai. Sokan nem szeretnek egyedül mozogni, ezért mi ezt közösen tettük. Ezek az együtt töltött aktív pillanatok erősítették a kapcsolatokat és örömteli emlékeket hoztak. A boldogság sokszor a legapróbb dolgokban rejlik, például abban, hogy teszünk valamit magunkért. A testmozgás egy ilyen ajándék, amit minden nap megadhatunk önmagunknak. Vártuk a jó időt, a napsütést, sokat sétáltunk, voltunk a játszótéren, homokoztunk.
Boldogságóra – Cica Csoport: Testmozgás és Mozgásos Játékok
A Cica csoportban tartott Boldogságóra ezen a foglalkozáson a testmozgás és az egészséges életmód fontosságát emeltük ki. A gyerekek imádják a mozgást, így próbáltuk minél több lehetőséget biztosítani a fizikai aktivitásra, miközben szórakoztató és interaktív módon dolgoztuk fel a témát.
A foglalkozás elején a gyerekek egy egyszerű relaxációs technikát végeztek, amely elősegítette, hogy felkészüljenek a mozgásos tevékenységekre. A „Malomkörzés” mondóka segített a testük felfrissítésében, miközben a légzésükre is figyeltek.
Ez a mozgásos relaxáció nyugodt légkört teremtett, hogy minden gyermek jól érezze magát, és felkészüljön a következő, dinamikusabb tevékenységekre.
Miután felkészültek a relaxációval, a gyerekek egy közös mozgásos éneket énekeltünk és végeztünk el. Az „Egy-kettő-három-négy” mozdulataink segítettek abban, hogy a gyerekek figyelmét felkeltsük, és átmozgassák a testüket. Az ének közben a mozdulatok szórakoztatóak és interaktívak voltak, így a gyerekek élvezték, hogy a testüket különböző irányokba mozgathatták: karokat, lábakat, fejet, miközben tapsoltak és ugráltak.
Az éneklés és mozgás azonnal bevonta a gyerekeket, hiszen az egyszerű ritmus és a testrészek megmozgatása segítette őket abban, hogy élvezzék a mozgás örömét.
A mozgásos játékok után egy szórakoztató mese következett, amely a gyerekeket arra tanította, hogy miért fontos a mozgás. A mese, Bezzeg Andrea: A lusta király, egy olyan történetet mesél el, amelyben a király megpróbálja elkerülni a mozgást, de rájön, hogy a testmozgás nemcsak a testi erőt, hanem a boldogságot is segíti.
A mese után következő beszélgetés során a gyerekek elmondhatták, hogy mi a kedvenc mozgásformájuk, és mi az, amit jónak tartanak az egészség megőrzéséhez. A kérdéseink segítettek a gyerekeknek átgondolni, hogy mi mindent tehetnek a saját egészségükért.
Mi a legkedvesebb mozgásformád?
Sorolj fel egészséges dolgokat!
Mi az, ami árthat az egészségednek?
Ha lenne egy játszótered, milyen mozgásos játékokat tennél bele?
A beszélgetés során a gyerekek bátran megosztották gondolataikat, a bátortalanabbakat is bátorítottuk, hogy válaszoljanak. A gyerekek kreatívan válaszoltak, és örömmel beszéltek arról, hogy miért fontos számukra a mozgás és az egészséges életmód.
A következő tevékenység egy igazán izgalmas és gyors mozgásos játék volt, a „Tűz! Víz! Repülő!”. Ez a játék nemcsak szórakoztató volt, hanem segített abban is, hogy a gyerekek koordinálják a mozgásaikat és gyorsan reagáljanak. A játék során a gyerekek gyorsan meg kellett tanulniuk, hogyan alkalmazzák a parancsokat (pl. „tűz”, „víz”, „repülő”), miközben figyeltek a többiekre is, és folyamatosan mozogtak. Ez a tevékenység fejlesztette a reakcióidőt, a mozgáskoordinációt és a csapatmunkát.
A foglalkozás záró aktív játékaként egy csapatépítő játék következett: „Lufi a magasban!”. A gyerekeket csapatokra osztottuk, és minden csapat kapott egy-egy felfújt lufit. A feladat az volt, hogy a lufit minél tovább a levegőben tartsák. A játék során minden gyereknek figyelnie kellett egymásra és a lufira, miközben együtt dolgoztak a cél elérése érdekében
Ez a játék nemcsak a mozgást támogatta, hanem az együttműködésre, figyelemre és a közös célért való munkára is nagy hangsúlyt fektetett.
A fizikai aktivitás után következett a nyugodtabb, alkotó tevékenység: a gyerekek a testmozgás jelét kiszínezték. A színezés lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek kreatívan fejezzék ki a mozgás fontosságát, miközben megnyugodtak
A foglalkozás során a gyerekek aktívan részt vettek a mozgásos tevékenységekben, és láthatóan élvezték a fizikai aktivitást. A testmozgás nemcsak a fizikai egészségre volt jótékony hatással, hanem a közösségi élmény is erősödött, hiszen mindenki egy csapatként dolgozott együtt. A mese és a beszélgetés segített a gyerekeknek jobban megérteni a mozgás fontosságát, és miként támogathatják saját egészségüket.
A gyerekek rendkívül lelkesek voltak, és minden egyes játék, beszélgetés és alkotás után láthatóan boldogan és energikusan távoztak. Az egészséges életmód és a mozgás fontossága tehát nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is fontos része volt ennek a Boldogságórának.
Ez a foglalkozás remek lehetőség volt arra, hogy a gyerekek megtapasztalják a mozgás örömét, miközben a csapatmunka és az egészséges szokások fontosságát is hangsúlyoztuk.