Erdei kirándulás sok játékos feladattal.
Testmozgás
Az osztállyal először megbeszéltük, hogy miért is fontos a testmozgás, az egészséges életmód. Ezután megbeszéltük, ki mit sportol. Ezt követően kimentünk a szabadba. Különböző labdás játékokat játszottunk. Az egyik játékban akinek dobták a labdát mondani kellett egy sportot, a másikban pedig egy sportolót.
Csólyospálosi Általános Iskola
Az osztállyal a hónapban a testmozgás témakörével foglalkoztunk. Először megbeszéltük, hogy miért is fontos a testmozgás, egészséges táplálkozás. Majd csapatokban dolgoztak a tanulók. A feladatok között volt híres sportolók leírása, olimpia versenyszámok felsorolása, valamint activity feladatok is.
Boldogságunk nagyban függ egészségünk állapotától. A mindennapos testnevelés órák, a rendszeres testmozgás erősíti immunrendszerünket, így kevésbé leszünk fogékonyak a fertőzésekre. A sok testi-lelki hatás mellett sok más tényező is van, ami miatt boldogabbá tesz minket a sportolás. Például a közösségi élményen, versenyeken keresztül: ha csapatban játszunk, a játék közben történő együttműködés és kommunikáció mind a jó érzéseket fokozza. Ha a mozgást a szabadban végezzük, a friss levegő, a természet közelsége is nyugodtabbá és boldogabbá tesz minket. Szeretjük boldoggá focizni magunkat az órák közti szünetekben is.
Az osztályomra különösen jellemző a mozgékonyság, így a májusi témánk – a testmozgás és az egészséges életmód – igazán testhezállónak bizonyult.
Bevezetésként egy gondolatébresztő idézettel kezdtünk:
„Az élet olyan, mint a biciklizés. Ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.”
A tanulókkal közösen értelmeztük az idézet üzenetét, majd beszélgettünk arról, milyen előnyökkel jár a rendszeres mozgás, és miért elengedhetetlen része az egészséges életmódnak.
A gyerekek sokoldalú, átgondolt válaszokat adtak a testmozgás és a sport pozitív hatásairól. Ezután kitöltöttük a tankönyvben szereplő egészségtudatossági tesztet. Örömmel tapasztaltam, hogy annak ellenére, hogy az osztály egyharmada nem sportol rendszeresen, mindenki elérte az átlagos egészségszintet. Még azoknál a diákoknál sem tapasztalható lustaság, akik nem űznek versenysportot.
A komolyabb beszélgetést egy játékos, interaktív feladat követte: a tanulók különféle kérdésekre adott válaszaik szerint választhatták meg, a terem melyik oldalára állnak. A vidám hangulatot a „Jól érzem magam” című dal meghallgatásával koronáztuk meg.
A következő osztályfőnöki órán azt is megbeszéltük, hogy hogyan kapcsolódhat a testmozgás a korábban megismert boldogságfokozó technikákhoz, mint például az öröm, optimizmus, megküzdés vagy a célkitűzés.
A téma feldolgozását egy délutáni, sportos programmal tettük még emlékezetesebbé, amelyet a kihívás napjához kapcsolódva szerveztünk meg. Városunk fekvése – a Tisza partján – ideális lehetőséget biztosított egy különleges vízi programhoz: a sárkányhajózáshoz. Az idő is kedvezett, így egy mozgásban gazdag, jó hangulatú délutánt tölthettünk együtt a természetbe
Hajdúszoboszló, Bárdos Lajos Általános Iskola
Szeretjük a sportot!
A 9. Boldogságóránk nagyon mozgalmasra sikerült, tele nevetéssel, mozgással. Még a fotózás is csak a végén jutott eszünkbe.
A Boldog vagyok dalocskát meghallva, a gyerekek már tudják, hogy mi fog következni, és örömmel pakolták össze a játékaikat.
A kezdő relaxáció után, Boldog Dóra elmondta a mondókáját és Bábok segítségével megelevenedett a Lusta király című mese.
A meséből a mozgásos versike és a „Jól érzem magam” dal vezette át a tevékenységet a „Tűz, víz, repülő játékba, majd a „Hajótöréssel” zártunk. Levezetésképpen lufit fújtunk és négy csapattal lufi fenntartót játszottunk.
Pihenés képen kiszínezték a gyerekek a labda jelet, amit felhelyeztünk a 9. lépcsőfokra.
Májusi boldogságóránk a mozgás jegyében telt.
Az órát az „Egy, kettő, három, négy…” kezdetű, mozgással kísért mondókával indítottuk, majd az „Előre a bal kezemet…” kezdetű, szintén mozgásos mondókával folytattuk.
Felolvastam a gyerekeknek Bezzeg Andrea: A lusta király c. meséjét, ami jó alap volt a mozgással kapcsolatos beszélgetés felvezetéséhez. Aki szerette volna, elmondta a véleményét a meséről, majd megbeszéltük a mozgás fontosságát. Felsorolták, hogy ők milyen mozgásformákat szeretnek vagy éppen nem szeretnek. Mindenki egyetértett abban, hogy mind a fizikai, mind a lelki egészségünk szempontjából óriási szerepe van a testmozgásnak. Szóba került még az egészséges táplálkozás is.
A mesében, a király által mondogatott biztató versikét („Ha valamit nagyon akarsz, eléred azt…”) kinyomtatva feltettem a táblára, hogy olvasgassák, ha szükségük van rá, nyugodtan ismételgessék magukban.
Az óra utolsó harmadában a tanteremben berendezett „akadálypályán” ügyességi sorversenyt rendeztünk. Ez az óra villámgyorsan eltelt, a gyerekek nagyon élvezték.