A feladatok közül „Az életmentés természetes!”- akadálypálya feladatot választottuk. Egy akadálypályát választottunk 4 megállóval. Minden megállónál kaptak a gyerekek kérdést, ha arra helyesen válaszoltak, akkor mehettek tovább.
Testmozgás
A testmozgás témát több foglalkozási órán dolgoztuk fel, és szinte felölte az egész hónapot. Az első órán „Medve vagyok és cammogok” relaxációs gyakorlattal kezdtünk. Ezután beszélgettünk a témáról, hogy miért fontos a testmozgás, ki milyen sportot szeret. Majd mindenki kapott egy olyan színezőt, amin az a sport képe szerepelt, amit ő a legjobban szeret. Színezés közben meghallgattuk a hónap dalát, egy-két hallgatás után már tudták a szövegét. Miután végeztek a színezéssel a gyerekek táncoltak a hónap dalára, mozgással követték a dal szövegét. Az első órát a „Villámlazítás” relaxációval zártuk.
A második órát mesehallgatással kezdtük. Nicholas Oldland: Vadvízi kaland című meséjét olvastam fel nekik. Ezután megbeszéltük a mese tanulságát. A gyerekek folytatták még a színezést, közben még hallgattuk a hónap dalát. Miután végeztek a színezéssel, kivágták a tablóra a figurákat. Mikor mindenki végzett, az egész osztály a dal szövegére táncolt, mozgott. Az órát „Nyújtó relaxációval” zártuk.
A hónap témájának feldolgozásához kollégák és az iskolai védőnő segítségét is igénybe vettem.
A gyerekeknek hetente egy testnevelés órán néptánc van. Ebben a hónapban néptáncbemutatót tartottunk. A gyerekek nagyon igényes, színvonalas műsort mutattak be a szülők, vendégek legnagyobb örömére.
A városunkban több játszótér van, jobbnál jobb játékokkal. Ebben a hónapban felkerestük az egyiket és ott is mozoghattak kedvükre.
Fontosnak tartottam azt is, hogy az eddig ismert testmozgáson túl olyanokkal is megismerkedjenek, amilyennel még nem találkoztak. Az egyik kollégám zumba órát tartott nekik, az iskolai védőnő pedig jóga órát. A gyerekek mindkét órán nagyon lelkesek voltak, tetszettek nekik az új mozgásformák.
Végül lezárásként megbeszéltük, hogy mi tetszett nekik legjobban a téma feldolgozása során. Milyen sportokat szeretnének még megismerni, kipróbálni, miért fontos a mozgás. Az utolsó foglalkozás végén mindenki elmondta a véleményét. A különböző foglalkozásokon készült fényképek, és a kedvenc sportról szóló színezőkből elkészítettük a közös tablót.
Az osztály napirendjébe be van építve, hogy minden nap van mozgásos órájuk a gyerekeknek.
Ennek a célja, hogy a mozgássérülésük fokának megfelelő fejlesztést kapjanak, valamint a minél önállóbb feladatmegoldás. Emellett még kiemelt cél a mozgás megszerettetése a gyerekekkel, ehhez a célhoz osztálykirándulás keretein belül különböző helyszíneket látogatunk meg és fedezzük fel őket tömegközlekedéssel és gyalog.
Májusi foglalkozásunkat a mese feldolgozásával kezdtük. Beszélgettünk többek között a mozgás fontosságáról, de megtanultuk azt is hogy többet ésszel mint erővel. Beszélgettünk a különböző sportágak szépségéről, kinek mi tetszik a legjobban, ki mit sportol. A gyermekek lerajzolták a teknőst és a sünit.
A tornateremben vicces mozgásos játékokat játszottunk, versenyeztünk, majd jogával zártuk a foglalkozást.
Mert mozogni jó!
Minden egèszsèges embernek lèteleme, szüksèglete valamilyen fajta mozgás. Legyen az tánc, torna, szaladgálás, motorozás, biciklizès – a lènyeg, hogy mozgásban legyünk. Rengeteg energiát le tudunk így vezetni, kiegyensúlyozottabbá, örömtelivè, boldogabbá válik az èletünk. Az óvodás gyermekeket erre nem nagyon kell bíztatni! A hèt minden napján találunk olyan mozgásformát, aminek vègzèse felszabadítja ès ugyanakkor fel is tölti őket.
Gyulai Implom József Általános Iskola
A Kihívás napján és annak egész hetében a gyerekek kihívhatták tanáraikat és az iskola minden dolgozóját egy vagy több iskola körüli futókör teljesítésére, hiszen nemcsak Boldog hanem Aktív iskola is vagyunk. A képek magukért beszélnek…
Beszámoló
Boldogságóra 9.: Testmozgás
Az óra időpontja: 2025. május folyamatosan
Résztvevők: 4. osztály
Tervezésekor próbáltam arra törekedni, hogy minél több mozgást végezzünk a hónap folyamán, s minél több tevékenységet friss levegőn tudjunk megvalósítani. Pici korban kialakított szokás a mozgás iránt az élet során is működhet, s így az egészségükért tevékenykedő felnőttekké válhatnak tanulóink. A mozgás lebonyolításához több helyszínt választottam a hónap során. 6 km-es gyalogtúrát teljesítettünk a gyerekekkel. A tanteremben mikor fáradtabbak voltak tanítványaim mozgás kockával (a kocka oldalára mozgásos piktogramokat helyeztem, gurítottunk és ami felül volt azt a gyakorlatot végeztük) játszottunk felfrissülésként. Kihívás napján minél több sport tevékenységet végeztünk. Életképnek iskola szinten súlyzót formáltunk meg. Ez nemcsak az erőt, hanem az együttműködést és kapcsolatteremtést is szimbolizálta súlyzó formájában. Nagyon hatékonynak ítélem a testmozgás téma feldolgozását.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeres mozgás minden életkorban
kulcsfontosságú az egészség megőrzésében, és számtalan jótékony hatással bír testünkre és
lelkünkre egyaránt. Különösen fontos, hogy már kis gyerekkorban megszerettessük a
mozgást, és a rendszeres sportolás idejekorán beépüljön a gyerekek mindennapjaiba . A
rendszeres mozgáshoz soha nincs túl korán! Pedagógusként a mi feladatunk is, hogy
megmutassuk gyerekeknek a mozgás örömét, elültessük benne a rendszeres sportolás iránti
igény “magját” .Pontosan ez a korosztály az (Kb. 6-8 éves ) ekkorra érnek meg a gyerekek
arra, hogy már jobban megértsék a sportban érvényes játékszabályokat. Ekkorra már képesek
elfogadni az alárendeltséget, könnyebben alkalmazkodnak, és fontos lehet számukra a
csapathoz tartozás és a csapatszellem.Ez a hónap a testmozgásról szólt. A rendszeres
testmozgás az egészséges életmód egyik alap pillére.
Cél volt minél több olyan játékos, élményekkel teli mozgásprogram szülessen, amelyeket ők
maguk gondoltak ki, terveztek és valósítottak meg. Így exatlonoztunk, táncoltunk,
zumbáztunk, arobikoztunk….stb. Részt vettünk egy országos kíhívásban amikor egy
egésznapot a testmozgásra szenteltünk. Megismerkedtünk különböző labdajátékokkal: foci,
kézilabda, kosárlabda, röplabda. A grundbirkózást is nagyon szeretik osztályunk kis tanulói.
Sportfesztivált is tartotttunk, ahol különböző állomásokon játszottak a gyerekek. Úszni is heti
rendszereséggel járunk. Szabadidőben többször építettünk akadálypályát amit
különbözőképpen kellet teljesíteni. A rollerezést nagyon szerették a gyerekek. A meditálást,
ill relaxációt is nagyon fontosnak tartom egy-egy óra végén, hiszen nagyon lényeges hogy
tudjanak magukra figyelni és tudják magukat „lecsendesíteni” egy kicsit. A rendszeres
mozgás és sportolás jótékony hatásait felsorolni teljes mértékben lehetetlenség! A
testmozgásnak értékképző szerepe van. A sportolás egyben az önismeret magasiskolája is.
Megtanít méltósággal nyerni és emelt fővel veszíteni, őszinte alázatra nevel már
kisgyermekkortól. Nagyon sokat ad a gyermekek személyiségfejlődéséhez. A különböző
csapatjátékokban megtapasztalhatják, milyen fontos az alkalmazkodóképesség – mások
elfogadása és a magunk helyének megtalálása az adott közösségben – amely az
együttműködés alapfeltétele. Fair playre, segítőkészségre, másokért való odafigyelésre tanít.
Az egyéni sportoknak köszönhetően pedig sokat fejlődik a gyerekek a kitartása, a megküzdési
képessége, az akaratereje. Ezekkel a készségekkel és tulajdonságokkal felvértezve pedig az
élet bármely területén könnyebben veszik majd az akadályokat. A sport az érzelmeinkre is
jótékony hatást gyakorol, boldoggá tesz. Képes olyan állapotba hozni a gyerekeket, amely egy
semmivel sem összehasonlítható érzést szül, a küzdelem élvezetéből sarjadó áramlás élményt.
Különböző sportok által fejleszthetjük tovább a gyermekek mozgásos képességeit, amik
hozzásegítik őket az agyféltekék közötti gyorsabb átváltáshoz, a gyors idegpályák
kialakításához, a gondolkodás gyorsaságának fejlesztéséhez, ezáltal pedig jobb teljesítményt
nyújtanak, kiemelkedőbb eredményeket érnek el. Nemcsak testükre, de lelkükre és elméjükre
is pozitív hatással van. Éppen ezért pedagógusként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy
példamutatással, és megfelelő irányítással megszerettessük gyerekekkel a mozgást. A
gyermekkori sportolás az egészséges felnőtté válás egyik legfontosabb pillére.
A mozgáshoz úgy közelíts, ahogy az élethez: lelkesedéssel, örömmel és hálával. Mert a
mozgás az élet, az élet pedig mozgás. Mindkettőtől azt kapod, amit beleteszel.
A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb
nevelőeszköze
A hónapban a testmozgás volt a fő téma. Át beszéltük hogy miért jó a mozgás mi a hasznunk belőle és hogyan tud pozitívan hozzájárulni a minden napunkhoz és kapcsolatainkhoz.
A Május hónapunk a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása körül forgott a 12. osztályban. Beszélgettünk arról hogy a testmozgás fontos a testi egészségünk megőrzéséhez és javításához valamint a mentális jólétünk javításához is. Emellett segít a testsúly kontrollálásában, a stressz csökkentésében és az álltalános életminőség növelésében. Valamint arról is, hogy a világ különböző pontjain milyen egészséges ételeket készítenek az emberek és mik azok az ételek amik kerülendők. Plusz testmozgást is vezettünk be a napjainkba és ez jó alkalom volt arra hogy a hónapban volt a Nemzeti Csirketánc Nap. Ez alkalmából eljárták a kacsatáncot a gyerekek amit nagyon élveztek. A hónap zárásaként figyelembe vettük A Magyar Természet Napját, ahol a gyerekek fonalból készítettek egy erdőt és rá fonal madarakat. Nagy élvezettel és örömmel készítettek minden egyes feladatot.