A hónapban a testmozgás volt a fő téma. Át beszéltük hogy miért jó a mozgás mi a hasznunk belőle és hogyan tud pozitívan hozzájárulni a minden napunkhoz és kapcsolatainkhoz.
Testmozgás
A Május hónapunk a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása körül forgott a 12. osztályban. Beszélgettünk arról hogy a testmozgás fontos a testi egészségünk megőrzéséhez és javításához valamint a mentális jólétünk javításához is. Emellett segít a testsúly kontrollálásában, a stressz csökkentésében és az álltalános életminőség növelésében. Valamint arról is, hogy a világ különböző pontjain milyen egészséges ételeket készítenek az emberek és mik azok az ételek amik kerülendők. Plusz testmozgást is vezettünk be a napjainkba és ez jó alkalom volt arra hogy a hónapban volt a Nemzeti Csirketánc Nap. Ez alkalmából eljárták a kacsatáncot a gyerekek amit nagyon élveztek. A hónap zárásaként figyelembe vettük A Magyar Természet Napját, ahol a gyerekek fonalból készítettek egy erdőt és rá fonal madarakat. Nagy élvezettel és örömmel készítettek minden egyes feladatot.
Mozgásban gazdag hónapot zártunk. Kiemelten foglalkoztunk a Kihívás Napi program megszervezésével, melynek keretében az egész iskolára kiterjedő programot szerveztünk lelkes, fiatal segítőimmel. Délelőtt gyönyörű környezetben a Tiszán sárkányhajóztunk, délután pedig Sporttúrán vettek részt a napközis gyerekek. Mindkét program nagyon sikeres volt. Felemelő volt látni a boldog, önfeledt gyerekarcokat.
A Boldogság szakkörösökkel elmentünk a közeli kilátóhoz és ott zártuk le az évünket. A kellemes helyszínen játékos feladatok segítségével valamennyi boldogságfokozó technikát gyakoroltuk.
A felső tagozatban kiemelten a megbocsátás témakörével foglalkoztam. Így egy év után azt érzem, hogy pozitívan alakult a felsősökkel a kapcsolatom. Várják az órákat és aktívak.
Az alábbiakban megosztom lelkes, szakmailag felkészült kollégám által elkészített Sporttúra forgatókönyvét.
Gyülekező az udvaron, a sportpályán (13:45).
Közös zenés bemelegítéssel nyitjuk meg a rendezvényt az udvaron (13:50):
Ezután a csapatok a menetlevelükben foglaltak szerint elindulnak az első állomáshoz (14:00). Fontos, hogy a sorrendet minden csapat tartsa, mivel így minimalizálható a torlódás veszélye!
1. Kötélhúzás
a. Szükséges szerek: 2db mászókötél és 6db bója
b. Helyszín: A faházak melletti füves rész
c. Feladat leírása: (kb. 3 játékmenet)
A kötél két végén helyezkedik el a két csapat. A pályán a kötél közepét megjelöljük egy szalaggal, és letesszük a középvonalra (bója). Ezen kívül a középvonal mindkét oldalán egy-egy győzelmi vonal (bója) is van kijelölve, kb. 2-3 méterre. A játék indítását az egyik napközis tanár jelzi („Start!” vagy taps). A csapatok elkezdik húzni a kötelet, céljuk az, hogy a középső jelzést áthúzzák az ő győzelmi vonalukon. Az a csapat nyer, amelyik át tudja húzni a kötél közepét a saját oldalára kijelölt győzelmi vonalon túlra.
2. Piros lámpa, zöld lámpa (tyúklépésben haladva)
a. Szükséges szerek: 4db bója
b. Helyszín: Az udvar futópályája
c. Feladat leírása:
Egy napközis tanár lesz a „lámpa”, ő áll az egyik végén a játéktérnek, háttal a többieknek. A többi játékos felsorakozik a másik oldalán a futópályának (startvonalon).
A „lámpa” elkiáltja magát:
„Zöld lámpa!” – Ekkor a játékosok elindulhatnak felé, futva vagy sétálva.
Amikor a „lámpa” hirtelen megfordul és azt kiáltja: „Piros lámpa!”, akkor az összes játékosnak meg kell állnia. (1-2. évfolyamnál lehet a távot zsugorítani azzal, hogy a napközis tanár közelebb áll fel.)
A „lámpa” figyeli, hogy valaki megmozdul-e. Aki mozog vagy nem tud megállni időben, annak vissza kell mennie a startvonalra.
A cél az, hogy három gyerek elérje a lámpát (első, második, harmadik helyezet), és megérintse a napközis tanárt, aki a lámpát játszotta.
3. Japán foci
a. Szükséges szerek: 2db labda
b. Helyszín: Udvar, ping-pong asztalok melletti szabadtér.
c. Feladat leírása: A résztvevők akkora körben állnak, hogy kiterpesztett lábbal a cipőjük széle a szomszédjukhoz érjen. a kör legyen teljesen zárt. Így, terpeszállásban előrehajolnak és kezükkel labdát gurítanak a földön, miközben a lábuk nem mozdulhat el a helyéről. A labdát igyekeznek egy másik játékos lába között csakis kézzel át gurítani a labdát. Akinek a két lába között a labda átcsúszott az kiáll a játékból, így a kör kisebb lesz, a játékosok megint úgy helyezkednek el, hogy a lábuk összeérjen. az megmarad utolsó kettő ember győz. A labda gurítását csakis kézzel szabad kivédeni, a lábakat elmozdítani vagy összezárni nem lehet. Szabad viszont cselezni a másikat megtéveszteni, amellyel a játék izgalmasabb lesz. Ha a labda elemelkedik a földről, akkor új játékmenetet kell megkezdeni.
Csak gurítani szabad a labdát!
Fontos, hogy a két mellettünk lévő szomszéd lábai között ne lőjünk gólt, mert ez esetben mi esünk ki!
d. Részletesebb feladatleírás: https://erzsebettaborok.hu/jatekajanlo-japanfoci/
4. Állomás: Karikás játék
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db hullahopp karika, 4db nagy jelző bója.
b. Helyszín: kosárlabda palánkok közötti része a pályának
Feladat leírása:
Az osztályok egyik fele felállnak egy oszlopba a karika mögé, a másik fele velük szemben. Az első ember kap a kezébe még egy karikát. Szípszóra az első ember beleugrik a földön lévő karikába, és a kezében lévő másik karikát leteszi maga elé úgy, hogy érintse az előzőt. Ezután átlép az imént lerakott karikába és a mögötte lévőt felveszi, ezután a felvett karikát kell maga elé tennie az előbb leírt módon. Így kell haladnia a tanulónak, karikáról karikára a szemben lévő első emberig. Ha odaért, odaadja a kezében lévő karikát a szemben álló első embernek és kiugrik a földön lévő karikából. Amikor ez megtörtént a másik tanuló (aki a kezébe kapta a karikát) beleugrik a földön lévő karikába és halad a számára szemben lévő csapatrészhez.
5. Állomás: Erőfitogtatás/ ,,Gyurmázás”
a. Szükséges szerek: Nem kell
b. Helyszín: az iskola street workout (kondi) parkja
c. Feladat leírása: Csoportonként egy megadott mennyiségű erősítő gyakorlatot kell végezni a parkban található szereket használva.
Előreláthatólag, ha teljes közeli az osztálylétszám, ez esetben nagyobb számokban is lehet gondolkodni. 3-4 évfolyamok esetén 200-300 db körüli erősítő feladat, osztályonként, 1-2 évfolyam esetén 100-200 db (a mennyiségeket az állomásfőnökök határozzák meg, de előtte szükséges a konzultáció e téren a csoportokat kísérő napközis tanárokkal.
Példa.: Vannak 20-an egy másodikos osztályban. Mindenki megcsinál 10 fekvőtámaszt és készen is vannak az előre meghatározott 200 db erősítő elemmel. Ha vannak kevésbé sportosok az osztályban, akkor ők kevesebbet csinálhatnak, ha a sportosabbak meg tudják csinálni pluszban kiesett mennyiséget.
A parkban található szerekkel a következő feladatok végezhetőek el, balesetmentesen:
tolóckodás
vagy
húzódzkodás (ha tudnak)
fekvőtámasz 🡪 láb a létra egyik alsó fokán, VAGY kéz a létra egyik alsó fokán (könnyített verzió)
lábemelés a hasazó szeren,
vagy lábemelés a párhuzamos korláton
fordított evezés
6. Állomás: A kézilabdakapu ,,bombázása”
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db különböző méretű labda vagy kézilabda (összesen 8db), 8db jelzőszalag (kapunként 4db), 8db különböző méretű hullahopp karika (kapunként 4db).
b. Helyszín: A kinti pálya két kézilabda kapuja
c. Feladat leírása: A gyerekek beállnak egyoszlopos vonal alakzatba a kapu elé, a kijelölt hely mögé (3-4 évf 9m-es szaggatott vonal, 1-2 évf 6-os vonal (a szaggatott vonallal párhuzamosan futó vonal).
A hullahopp karikák a kapuban fel vannak lógatva. A kisebb karikák 3 pontot érnek, a kapufák 2 pontot érnek és a nagyobb karikák 1 pontot.
A csapatnak az lesz a feladata, hogy a labdát átdobják a karikákok, vagy el kell találniuk a kapufát. A megdobott pontokat az állomásfőnök fogja számolni, valamint ő fogja mérni az időt is.
Aki eldobta a kezében lévő labdát, az el is meg az eldobott labdáért és odaadja a soron következőnek. A játékmenet 4-5 percig tarthat, amit időzítővel mér az állomásvezető.
Ez a hónap is az értékek gyarapításával telt. Rengeteg tennivalónk akadt egész májusban.
A kiskertünkben megtisztogattuk a madárházakat. Nagy örömünkre kis tojáskákat is fedeztünk fel bennük. Egy egészen új madárházat is tettünk fel a többi négy közé, melyeket az előző években helyeztünk el a cseresznyefákon. A madarak és fák napja alkalmával énekeltünk és furulyáztunk a virágos fák alatt, miközben az igazi madárkák is beszálltak a közös éneklésbe! Csodálatos élményben részesültünk!
Visszamenve a tanterembe, a természet által megihletve , az osztály egy csodálatos kompozíciót készített ! Több hetes munkafolyamat zajlik azóta. Nap, mint nap gyurmáznak óriási lelkesedéssel, s egyre színesebb és terjedelmesebb a gyurma – élővilágunk!
A néptánctalálkozónk a testmozgás margójára írva, nagyon sikeres lett, így még a vasárnapunk sem maradt egészséges mozgás nélkül.
A városi könyvtárban a bolygókról és csillagokról tartott előadáson még több új tudást és tapasztalatot szereztünk.
A gyermeknapi versmondók találkozója több tanulónkat is verstanulásra serkentette. Közülük ketten jutottak el a színpadra is, és nagyon szépen, kifejezően mondták el vidám verseiket.
A Nemzetközi Csirketánc Napjára megtanultuk, és elő is adtuk a csirketáncot, melyet megosztunk veletek is! Fogadjátok szeretettel lelkes táncunkat és énekünket!
A természet varázsa című mesét többször elolvasva, megtanultuk, hogy minden kellemetlen helyzetet csak szeretettel és odaadással lehet jó irányba terelni. Kertészkedni már tudjuk, hogy milyen jó, hiszen minden évben kiskertünket beültetjük és gondozzuk a kis növénykéinket.
Gyermeknap-csodanap- elkészültek a Szívmanós kifestők, melyet szeretettel fogadtunk. Nagyon hálásak vagyunk érte!
A javasolt gyakorlatok alapján a kihívás napján kiszaladtunk gyorsan a központi parkba. Szorosan egymásba kapaszkodva a 22 gyerek, velem együtt, körbeszaladtuk a gyönyörű szép virágos parkot. Minden autós integetett a piros arcú mosolygós kis csapatnak, a járókelőknek is vidámság ült ki az arcára ! Mindenki még egy rövid gyors tempójú kört is lefutott.Megörökítettük ezt a vidám , friss reggeli futásunkat a jó öreg barnamedvével együtt, aztán igyekeztünk vissza a terembe, mert el is eredt az eső.
Köszönet és hála minden jó ötletért és kihívásért, hiszen velük együtt lett boldogabb a mi és mások világa!
A kilencedik Boldogságórán az egészséges életmód és a mozgás kapcsolódását beszéltük meg.
Elolvastuk a Down- szindrómás fiú történetét.
Papírcetlikre felírtunk különböző sportágak neveit, zsákba tettük, és kihúzás után elmutogattuk egymásnak.
„Én és a mozgás” feladattal folytattuk.
Nagyon jól éreztük magunkat.
A kézikönyv 240. oldalán lévő kép megbeszélésével kezdtük. Megvitattuk, hogy a fogyatékkal élőknek nehezebb dolguk van-e, ha sportolni akarnak. Elolvastuk a Down-szindrómás fiú történetét. Próbálkoztunk a dramatizálással, ez nem igazán sikerült. Beszélgettünk viszont a saját tapasztalatokról, hiszen sokan sportolnak az osztályból.
A Kihívás Napján többen spinning edzésen vettek részt, meséltek az élményeikről, megnéztük a videót, amit a szervező kolléga készített.
A Kassai Utcai Tagintézményünkben a kihívás napját tartottunk meg 100 gyermekkel közösen. A Boldogságóra aktuális témája a testmozgás. Ha már testmozgás, akkor sportoljunk együtt kicsik és nagyok. Ennek alapjául egy olyan esemény jött létre, mely évről évre megrendezésre kerül különböző programokkal és vendég sportolókkal. Idén a sport mellett a tánc jelent meg, melyet néhány kollegámmal közösen mutattuk be a gyerekeknek. Természetesen velünk együtt táncolt mindenki. Egy bemelegítő tánc után akadály pályán ment végig minden csoport és próbálhattak ki sok mókás feladatot. Idén a labdajátékok kaptak főbb szerepet. Dobni, rúgni és vezetni is lehetett labdát. Az ügyességi feladatok után egy közös torna várt a gyerekekre, amit nagyon élveztek. Rengetek nevetés és vidámság volt jelen a kihívás napján. A gyerekeket megjutalmaztuk egy kihívás napi medállal. Fantasztikus élmény volt . Örömmel vesszük, amikor az egész óvoda csatlakozik a boldogságóra programhoz. Így a mottónk erre a hónapra: mozogj és nevess együtt!
Gyermeknap
Az iskola a gyermekek részére Gyermeknap alkalmából gazdag programot nyújtó rendezvényt szervezett. A tanulók zenés tornával kezdték a napot, mely mindenkit megmozgatott. Utána egy hagyományőrző klub bohócai mókás jeleneteket adtak elő, majd a bábszínházban mesejátékot tekinthettek meg a gyerekek. A következőkben az egyik mentőcsapat kereső kutyával végeztek bemutató gyakorlatot. A bátrabbak megsimogatták a szelíd, barátságos kutyákat. A délelőtt folyamán hat helyszínen különböző érdekes foglalkozásokon vehettek részt tanulóink. Volt csillámtetoválás, doboz dobálás, jelmezes fényképezés, kreatív kézműveskedés és büfé. Állandó zene kísérte a programot, így a tanulók az állomások közötti szabadidejükben táncolhattak. Nagyon tartalmas, feledhetetlen napjuk volt a gyermekeknek. Örültünk, hogy sok örömben részesíthettük őket.