A mozgás és a sport szeretete az osztályközösségünk minden tagjára jellemző: foci, lovaglás, ritmikus gimnasztika, pom pom tánc, mazsorett, balett és moderntánc,néptánc, taekwondo, atlétika, jóga egyaránt segítik a testi erőnlétünk fitten tartását. A sündisznó és a nyúl történetét a Märchenwelt mesesorozatból jól ismerik a gyerekek, német órán többször megnéztük már és beszéltünk a főszereplők jelleméről. Májusban a népismeret órák anyagát tűzdeltük tele aktív mozgással, nem is akárhogy! Őseink nyomába eredtünk és az ő mindennapjaikra jellemző kemény munka mozgássorozatát próbáltuk „újra élni” a Bólyi Tájház udvarán. A régi parasztházak elrendezéseinek és berendezési tárgyainak megismerése után az udvar játékos mozgásra és a régi játékok kipróbálására adott lehetőséget. Morzsoltunk, szecskáztunk, ekét tartottunk, szekeret és talicskát toltunk és még a rénfára is „fellógattuk” magunkat. A régi fajátékok használata nagyszüleink életébe adott betekintést, amit nagy örömmel keltettünk életre. Múlt és jelen, tradíció és innováció jól megfértek egymás mellett. A mozgás akkor és most is fontos része a mindennapoknak: fitten tart, közösséget épít és segít jó csapatjátékossá válni.
Testmozgás
Ismét eltelt egy hónap csak úgy repül az idő. A tanulók fáradtan, de annál nagyobb kitartással végzik a megszokott dolgaikat. Májusban a rossz időn kívül volt jó is. Sokat voltunk kint a szabadban, kirándultunk, válaszokat kerestünk, gyermeknapi programon vettünk részt, akadályversenyt rendeztünk, különböző nehézségű mozgási feladatokat oldottunk meg. Mint mindig meghallgattuk a hónap zenéjét, feldolgoztuk a program kínálta elméleti anyagot. Kipróbáltuk az ajánlott játékokat. Mindig megemlítem és most is meglepődöm, hogy milyen gondolatokat, érzéseket keltenek tanulóimban az új ismeretek, az érzések kifejezése, mások segítése. A program segítségével a diákok egyre jobban megértik egymást és saját érzéseiket. Öröm látni, ahogy segítik ügyetlenebb társaikat és támogatást nyújtanak egy-egy nehéz helyzetben, feladatban. Fáradnak, ez látszik, de igyekeznek a lehető legjobban helytállni.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A gyerekek általában szeretnek mozogni, meglepőnek tartották, hogy a testmozgás egy boldogság fokozó gyakorlat.
Az egészséges életmód kapcsán nemcsak a testmozgásra és az étkezésre kell odafigyelni, hanem a lélek ápolására is. Valaki a meditációban találja meg a békét, van aki a terápiában, míg mások olyan hobbiban, amely lehetővé teszi a tudatos jelenlétet és a befelé figyelést. Nem kérdés, hogy a természet közelsége sokaknak segít a stressz csökkentésében és a lelki feltöltődésben. Így Mi is a kertészkedéshez a lélekápolás egy módjához fordultunk.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Foglalkozás leírása:
A mai Boldogságóra a testmozgás és az egészséges életmód fontosságára hívta fel a figyelmet. A gyerekek játékos formában tapasztalhatták meg a mozgás örömét és jelentőségét. A mozgásos utánzós játékok során lelkesen vettek részt, táncoltak, ugráltak, futottak, és ügyesen utánozták a mozdulataimat
Ezután képeken keresztül ismerkedtünk az egészséges és kevésbé egészséges szokásokkal. A gyerekek aktívan reagáltak a képekre, és több esetben önállóan is megnevezték az ételeket, tevékenységeket. A foglalkozás végén mindenki elkészítette saját „Egészséges napom” alkotását, amelyeken megjelentek a mozgás, a zöldség- és gyümölcsfogyasztás elemei is. A tízóraihoz saját termesztésű zöldhagymát és salátát készítettünk és fogyasztottunk el jóízűen.
• A mozgásos részek során nőtt az aktivitási szint
• A képes kártyák vizuálisan segítették a megértést
• Több gyermek spontán mondta: „Otthon is fogok tornázni”
• A gyerekek örömmel fogyasztották el a maguk készítette tízóraikat.
A foglalkozás célja teljesült: a gyerekek pozitív élményként élték meg a mozgást, és tudatosodott bennük, hogy a testünkről való gondoskodás örömforrás is lehet. A játékos feladatok és a közös alkotás fejlesztette a szociális kapcsolatokat is.
A Málna csoportban az év minden napján szentelünk időt a testmozgásra, így a hónap kihívását örömmel teljesítettük. Szerencsések a nézsai óvodások, mert még egy-egy rövidebb séta alkalmával is hamar a természetben találjuk magunkat, így májusban is találtunk alkalmat arra, hogy séta közben a kedvenc szabad füves „területünkön” megálljunk, megcsodáljuk a vadvirágokat. S ha már megálltunk, pihenés helyett spontán futóversenyt is rendeztek a gyerekek, melyhez örömmel „asszisztáltunk” mi, felnőttek is.
A mindennapos mozgásainkba ebben a hónapban is sok mozgásos mondókát építettünk be, a „nagy tornáink” alkalmával pedig sok futó- és fogójátékot játszottunk, mely nagy örömöt okozott a gyerekeknek. A szabad játékidő alatt is több alkalommal építettünk a gyerekeknek mozgásos akadálypályát a csoportszobában, így aki kedvet érzett, bármikor használhatta azt.
A mozgásainkat gyakran zártuk relaxációs lecsendesedéssel, erősítettük a gyermekek egészségtudatát, lelki egészségét.
A szülőknek köszönhetően ebben a hónapban is sok gyümölcsöt fogyaszthattak a gyerekek, mely szintén hozzájárult a testi egészségükhöz.
Májusban is elővettük a csoport kedvenc zenéjét, a „Van nekem egy álmom,..” című dalt Bagdi Bellától és örömmel mozogtunk rá több alkalommal is.
Osztálykirándulásra mentünk a gyerekekkel egy zalai faluba: Kerecsenybe, ahol a polgármester és felesége jóvoltából őshonos állatokkal ismerkedtünk. A kezdetben félénk gyerekek ölelték, simogatták az állatokat, felültek a csacsi hátára, lovagoltak is. Valahogy az állatok közelében eltűnnek a magatartás problémák, máshogy mozognak az izületek, türelmesebbek, csendesebbek a gyerekek. Ma mindenki HŐS volt, akár a szülők, akik segítettek, együtt örültek a gyerekekkel. Csodás napunk volt!
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Összehangoló 1, 2 (indiánszökkellés)…”
„Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj…”
„Malomkörzés…”
• Foglalkozást kezdő éneklés:
Világomban minden rendben van CD : „ Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie…”
• A téma bevezetése:
„Mozogjatok együtt! Mondjátok együtt a mondókát!” (kézikönyv 192.oldal)
„Színezzék ki a gyermekek a szökellő kiscicát a megfelelő színűre!” (munkafüzet 67. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Bezzeg Andrea: A lusta király (kézikönyv 193-197. oldal)
• Játék:
„Tükörjáték” (kéziköny 198. oldal)
„Tűz, víz, repülő” (kézikönyv 198.oldal)
„Lufi a magasban” (kézikönyv 199. oldal)
„Versengések” (kézikönyv 199. oldal)
„Vigyázz a várra” (kézikönyv 200. oldal)
• A téma lezárása:
• „ A testmozgás jele” (kézikönyv 201. oldal)
• „Zárókör – Mindenki beszéljen a kedvenc sportjáról! Mondja el, hogy mi tetszik neki benne, hogy valóban űzi is azt a sportot vagy csak szeretnék kipróbálni! (kézikönyv 202. oldal)
• Téma átvezetése:
Mászókázás az udvaron
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A tanulóknak sikerült időben továbbítani a vízzel teli poharat. A kisállatot lehűtöttük, megitattuk, majd az állatorvos gyógyító gondoskodását élvezte.
A május havi boldogságóránkat belecsempésztük a kirándulásunkba. A felsőörsi meseösvényt jártuk végig, az állomások között különböző feladatok voltak. A meséken keresztül gazdagodott a gyermekek érzelemvilága, a játékos feladatok pedig észrevétlenül fejlesztették személyiségüket. A testmozgás változatos volt, túrázás, focizás, játszótéri játék, séta 🙂
A nap végére fáradtan, de boldogan ölelték át szüleiket. Reméljük, hogy sok élménnyel gazdagodtak a Bambi csoportosok és olyan emlékeket raktározhattak el, melyekre szívesen emlékeznek vissza.