„Májusi eső aranyat ér!” Igen tudjuk, de most már sokkal többet szeretnénk futkosni és játszani a szabadban – de hát sárban nem a legjobb:((
Áthidaló megoldásainkból:
Vetítős előadást kaptunk az egészséges életmódról, gyümölcs- és zöldségkóstolót tartottunk, fűszernövényekkel és gyógynövényekkel ismerkedtünk:)
Az Iskolagyümölcs Program munkafüzete alapján foglalkozást tartottunk – sokat tanultunk ismét!:)
Behozhattuk kedvenc plüssünket, és velük tornáztunk együtt:):)
Fára mászás is a kedvencünkkel!:)
Kötélmászó versenyt rendeztünk, nem lettünk sárosak:)
Kresz-vetélkedőt követően bringa-ügyességi játékot és versenyt rendezünk:)
S végül: kis falunkban nemcsak a Sport és Egészség hónapjában, hanem szinte mindig – télen-nyáron, hóban, esőben, napsütésben – mi gyalog, vagy bringán járunk ám a suliba!
Testmozgás
A hónap elején megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az egészséges életmód fontos eleme a rendszeres testmozgás. Készítettünk egy tervet egész hónapra. Minden héten más- más izomcsoportot fejlesztettünk napi gyakorlással. Az utolsó héten gyermekheti programot tartottunk az iskolában. Ennek keretében volt egy sport délutánunk. A hónap során begyakorolt fejlesztési feladatokból állítottam össze egy akadálypályát, ezen kellett végig haladniuk. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot, sőt otthon is motiválták a szülőket a közös mozgás rendszeresítésére. Így eredményesnek mondható a mozgásprogramunk.
Az Eszterlánc kiscsoport számára a Testmozgás téma megvalósítása könnyen ment, hisz csoportunk lételeme a mozgás. A gyermekek életkori sajátosságaihoz, egyéni tempójához és állóképességükhöz igazodva terveztünk számukra mozgásos játékokat és feladatokat. Minden napot a már jól ismert „Égig érő fa vagyok….” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd változatos, mimetizált mondókákkal (Nyújtsd ki kezed…, Napsugaras nyárban…) mozgattuk át minden testrészünket. Igyekeztünk kreatív megoldásokkal, játékos mozdulatsorokkal felkelteni és kielégíreni a gyermekek mozgásigényét. Plüssökkel zenére együtt tornáztunk, vonalak között egyensúlyoztunk és babzsákkal „erősítettünk”. Mivel óvodánk rendelkezik műfűves ovi-focipályával, a „Tűz-víz-repülő” játékot ott játszottuk. Pihenés képen a mesehallgatás sem maradhatott el. A mindennapi zöldség vagy gyümölcs evés pedig jól szolgálta az egészséges életmódra nevelést. Az egész heti játékos gyakorlatok végzésével nem csak jól szórakoztunk, hanem nagy mértékben fejlődött a gyerekek motoros képességei is.
Május első hetén tartottam meg a Boldogságóra testmozgás – egészséges életmód témakörét, így egybekötöttem a május 6-án tartandó Sport nappal. Az első napon a szokásunkhoz híven megnéztük, hogy hol tartunk a Boldogságvárhoz vezető úton és mesével vezettem be a következő témánkat. A mese után megbeszéltük a kérdéseket, valamint az egészséges életmóddal kapcsolatos ismeretanyagainkat is felelevenítettük. Megtanultuk Matyi mondókáját, majd a gyerekek kiszínezték a Lusta királyt.
A második napon egészségpiramist készítettünk: képeket gyűjtöttünk ételekről, mozgásformákról, a gyerekek kivágták és közös megbeszélés után felhelyeztük a piramis megfelelő szintjére. Mi az, amiből többre van szükségünk, és mi az, amit mértékkel vagy ritkán kellene fogyasztanunk, annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk. Ehhez készítettem illusztrációként képeket (egészséges-egészségtelen ételek). Utána a közös piramis alapján mindenki kapott egy előre kinyomtatott példányt, ezt pedig kiszínezhették. Mivel van egy cukorbeteg kislány a csoportunkban, ezen a napon tartottunk vele egy mini előadást a csoportnak a cukorbetegségről (képek segítségével). Bár már a csoport megszokta, és természetes számukra a jelenség, amikor elővesszük a cukormérőt és tudják, hogy ő nem ehet akármit és akármikor, valamint a mozgás is különös figyelmet igényel nála. De úgy gondoltam, hogy a heti témánkban aktuális, hogy beszélgessünk kicsit róla ilyen formában is. Majd megmozgattuk magunkat a Tükörjátékkal, én kezdtem, majd mindenkire sor került, egymást választhatták ki a gyerekek. Nagyon élvezték az utánozó mozgást. A munkafüzet feladatlapja alapján (65. o.) segítettünk a nyuszinak megtalálni az ugróköteleket, és párosítottuk a sporteszközöket a zsákba.
A harmadik napon a Lufi a magasban – mozgásos játékkal edzettük magunkat, mielőtt a rabló nyomába eredtünk volna, azaz a Kapjuk el! – játék előtt. Ebben segítségemre volt a kolleganőm, beavattam a játékba, mivel ő érkezett azon a napon később, megkértem, hogy játssza el a kétségbeesést, mert nem találja a papucsát. Előtte az udvaron papírból kivágott lábnyomokat helyeztem ki egy kis akadálypályával tarkítva. A gyerekekkel közösen kezdtünk gondolkodni, hogy most mi tévők legyünk, nincs meg óvó néni papucsa. Elővettem egy nagyítót és kukucskálni kezdtem vele az udvarra. Mondtam a gyerekeknek, hogy furcsa nyomokat látok. Így elindult a nyomozás, libasorban jöttek utánam, nyomról-nyomra haladtunk az udvaron, míg végül megtaláltuk a babaház mögé dugva. A gyerekek fantáziáját nagyon beindította ez a játék. Elnevezték papucs tolvajnak, volt, aki azt mondta, hogy ő már reggel látta a nyomokat, mikor jött óvodába (pedig akkor még nem voltak nyomok), volt, aki azt mondta, hogy biztos azért nem vitte el a papucsot, mert hallotta, hogy közelítünk, ezért megijedt és eldobta a papucsokat.
A következő napon tartottuk meg a Sport napot a közelben lévő sportpályán. Kivittük magunkkal az eszközöket. Bemelegítő játék volt a Tűz-víz-repülő és a Mókusok ki a házból. Ezt követte futóverseny, távolugró verseny és kislabdadobó verseny, zárásként pedig sorverseny. Mindenki aktívan vett részt a sporttevékenységeken, szurkoltak egymásnak, lelkesek voltak, örültek egymás sikerének. Majd átadtam a díjakat: mindenki kapott a nyakába egy érmet (papírból készült) és gratuláltam a Sport napon való részvételükhöz. A tevékenységet piknikkel zártuk a sportpályán: almát, répát rágcsálhattak.
Az utolsó napon a munkafüzet gyümölcsös feladatait készítették el (66. o), közben megbeszéltük újra, hogy miket kell tennünk annak érdekében, hogy egészségesek legyünk. Mire kell odafigyelnünk a táplálkozás és a mozgás során. A heti tevékenységet a Jól érzem magam boogie-val zártuk és felkerült az utolsó előtti jel is a helyére. A gyerekek már nagyon izgatottak, hogy mi fog történni, ha bejutunk a várba.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az emberi jólétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás, legyen szó sporttevékenységről, táncról, futkározásról, sétálásról.
A testmozgás azonban legalább annyira fontos része az egészséges életmódnak, mint a táplálkozásra való odafigyelés vagy a megfelelő tisztálkodás. A mozgás a gyerekek számára nélkülözhetetlen, nem helyetesíthető semmi mással. A sok mozgás, örömteli sportolás, ötletes- színes erőpróbák, közös küzdés, sportjátékkal megvalósuló közösségépítés. A gyermekek játékos mozgás közben tanulják meg a stresszes helyzetek könnyebb elviselését, segíti őket a szociális beilleszkedésben és az egészséges önbizalom kialakulásásban.
A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában, az utóbbi időszakban, a pandémia okozta események hatására már a legkisebbekben is tudatosodott az egészség fogalma, megőrzésének fontossága, hogy hogyan vigyázzunk magunk és társaink épségére, egészségére, jóllétére. A test edzése, váz és izomrendszerünk fejlesztése, napi karbantartása különösen fontos feladat egészségünk megőrzése szempontjából. A gyerekeknek lételeme a mozgás, a játék. Ezt kihasználva igyekeztünk megszervezni mozgásos tevékenységünket, amit témánkhoz illeszkedve /bogaram/ bogaras plüss állatok felhasználásával is színesítettünk. Az egyébként visszahúzódó, mozgásos tevékenységektől tartózkodó gyerekeket is sikerült így aktivizálni. Örömmel, önfeledten játszottak, észre sem véve, hogy közben minden porcikájukat megmozgatták, alkalmazkodtak társaikhoz, gyakorolták a térben történő tájékozódást, fejlesztették irányérzéküket, testsémájuk ismeretét, oldaliságukat. Ezek a kompetenciák segítették a későbbiekben a feladatlapos megoldásokat is. Az egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát gyorsan megtanulták, játékidőben is gyakran mondogatták. Az időjárás függvényében a lehető legtöbb időt igyekszünk a szabadban tölteni, hogy egyéni igényeik szerint kipróbálhassák, fejleszthessék testi képességeiket.
Gyermeki fantáziával díszített veteményes kerteket készítettek a 2. b osztály tanulói, hiszen rajzaikon nem csupán a valóságos vetemények jelentek meg, hanem teret kapott a képzeletbeli csokikert is. A gyerekek alkotás közben megértették a vetemények gondozásának fontosságát. Kiderült, hogy az osztályban a gyermekek nagyon szeretik a kerti tevékenységeket és kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmódra, valamint a mértékletes csokoládé fogyasztásra is.
1. Relaxációs gyakorlatok
2. Boldogság mondóka: A mai napon…
Ölelőkör zenére
3. Mese: Boldogság Dóra meséje: A lusta király
– mese feldolgozása
4. A mozgás fontossága
– mozgás a test edzése nélkülözhetetlen dolog, nagyon fontos számunkra, hogy egészségünket megúrizzük:
a) táplálkozás
b) mozgás
c) megfelelő menyisíégű folyadék
d) pihenés
– neked mi a legfontosabb mozgásformád, mit szeretsz sportolni?
– sportok felsorolása
– egészséges ételek felsorolása
– egészségre káros ételek
– kedvenc játékod a játszótéren
5. Testmozgás: bemelegítés (sétálunk sétlunk, kendervászon, lenvászon, mozgatja a fejecskéjét, fújja a szél a fákat, ujjaimat mutgatom, lassan forog a kerék) körbenjárás (erre kakas, aki nem lép egyszerre, poros úton – lábujjhegyen, sarkon, irányokat váltogatva, páros lábon szökkelés)
6. Munkafüzet feladatai
7. Zene hallgatása: Boldog vagyok…
8. Testmozgás jelének felhelyezése a vár lépcsőjére
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A termünk ablakában napraforgót nevelgetünk nagy szeretettel. Sajnos az időjárás nem kedvezett a növekedésének. 2 hét alatt ekkorát sikerült nőnie.