A Szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjában, az utóbbi időszakban, a pandémia okozta események hatására már a legkisebbekben is tudatosodott az egészség fogalma, megőrzésének fontossága, hogy hogyan vigyázzunk magunk és társaink épségére, egészségére, jóllétére. A test edzése, váz és izomrendszerünk fejlesztése, napi karbantartása különösen fontos feladat egészségünk megőrzése szempontjából. A gyerekeknek lételeme a mozgás, a játék. Ezt kihasználva igyekeztünk megszervezni mozgásos tevékenységünket, amit témánkhoz illeszkedve /bogaram/ bogaras plüss állatok felhasználásával is színesítettünk. Az egyébként visszahúzódó, mozgásos tevékenységektől tartózkodó gyerekeket is sikerült így aktivizálni. Örömmel, önfeledten játszottak, észre sem véve, hogy közben minden porcikájukat megmozgatták, alkalmazkodtak társaikhoz, gyakorolták a térben történő tájékozódást, fejlesztették irányérzéküket, testsémájuk ismeretét, oldaliságukat. Ezek a kompetenciák segítették a későbbiekben a feladatlapos megoldásokat is. Az egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát gyorsan megtanulták, játékidőben is gyakran mondogatták. Az időjárás függvényében a lehető legtöbb időt igyekszünk a szabadban tölteni, hogy egyéni igényeik szerint kipróbálhassák, fejleszthessék testi képességeiket.
Testmozgás
Gyermeki fantáziával díszített veteményes kerteket készítettek a 2. b osztály tanulói, hiszen rajzaikon nem csupán a valóságos vetemények jelentek meg, hanem teret kapott a képzeletbeli csokikert is. A gyerekek alkotás közben megértették a vetemények gondozásának fontosságát. Kiderült, hogy az osztályban a gyermekek nagyon szeretik a kerti tevékenységeket és kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges életmódra, valamint a mértékletes csokoládé fogyasztásra is.
1. Relaxációs gyakorlatok
2. Boldogság mondóka: A mai napon…
Ölelőkör zenére
3. Mese: Boldogság Dóra meséje: A lusta király
– mese feldolgozása
4. A mozgás fontossága
– mozgás a test edzése nélkülözhetetlen dolog, nagyon fontos számunkra, hogy egészségünket megúrizzük:
a) táplálkozás
b) mozgás
c) megfelelő menyisíégű folyadék
d) pihenés
– neked mi a legfontosabb mozgásformád, mit szeretsz sportolni?
– sportok felsorolása
– egészséges ételek felsorolása
– egészségre káros ételek
– kedvenc játékod a játszótéren
5. Testmozgás: bemelegítés (sétálunk sétlunk, kendervászon, lenvászon, mozgatja a fejecskéjét, fújja a szél a fákat, ujjaimat mutgatom, lassan forog a kerék) körbenjárás (erre kakas, aki nem lép egyszerre, poros úton – lábujjhegyen, sarkon, irányokat váltogatva, páros lábon szökkelés)
6. Munkafüzet feladatai
7. Zene hallgatása: Boldog vagyok…
8. Testmozgás jelének felhelyezése a vár lépcsőjére
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A termünk ablakában napraforgót nevelgetünk nagy szeretettel. Sajnos az időjárás nem kedvezett a növekedésének. 2 hét alatt ekkorát sikerült nőnie.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A gyerekekkel feldolgoztuk a témát. Közösen elkészítettük a társasjáték tábláját, amit a szabadban ki is próbáltunk. Nagyon jól éreztük magunkat!
Azt hiszem, minden szerénység nélkül állíthatom, hogy ebben a hónapban sikerült maximálisan motiválni a gyerekeket, a foglalkozások elérték céljukat.
Mivel én magam is azt vallom, hogy a mozgás fél egészség, ezért elsős Csoda-csapatommal már korábban is beszélgettünk arról, hogy a rendszeres sport még a hangulatunkat is jobbá varázsolja. Tudom, hogy többen járnak közülük heti többször is edzésre, bár ezek a sportfoglalkozások a fennálló korlátozások miatt csak most indultak újra.
Úgy éreztem, a hónap megfelelő indítása volt, hogy a Bringázz a munkába! kezdeményezést átgondolva egy kolléganőmmel Fuss a munkába! projektbe fogtunk, és az egyik nap futva érkeztünk meg az iskolába. Azért azt hozzáteszem, hogy mi más városban lakunk, ezért aznap 16 km-t futottunk a tanítás előtt. A gyerekek (is) nagyon büszkék voltak, napokig tervezték, hogy ők mit és mennyi idő alatt tudnának lefutni.
Hogy ne csak a tanító néni kedvenc sportjával ismerkedjenek meg a gyerekek, ezért a munkafüzetben lévő sportágválasztós feladaton keresztül átbeszéltük, hogy ki melyik sportot szereti nézni, csinálni, illetve melyiket szeretné kipróbálni. Ennek hatására az egyik kisfiú kedvet kapott, és jelentkezett a már szeptember óta iskolai szinten működő judo foglalkozásra.
Május utolsó szerdája a Kihívás Napja, így adott volt, hogy aznap is mozogjunk egy keveset. Az elmúlt időszakban mindannyiunknak kevesebb lehetősége volt a sportolásra, felnőttnek és gyereknek is egyaránt hiányzott már a mozgás, a jó levegő, a társas kapcsolatok. Hogy mindezek újra életünk aktív részeivé váljanak, iskolánk a szervezésemmel csatlakozott a #FindYourMile nemzetközi kezdeményezéshez, és az első, a második és a harmadik osztály sikeresen teljesítette a kihívást. Egy mérföldet, azaz 1,6 km-t tettek meg eleinte sétálva, majd a tanító nénikkel együtt sprintelve… mert a mozgás akkor jó, ha aktív. Csapatom a sportolás örömén kívül egy-egy oklevéllel is gazdagodott a program végén.
Természetesen ebben a hónapban is énekeltünk, relaxáltunk, illetve kézműveskedtünk is, egy 3D-s kerékpárt készítettünk. A vidámságunk megőrzése érdekében sétáltunk az iskola mezítlábas ösvényén, részt vettünk a szomszédos parkban egy erdőfürdőzésen, a hónap végén pedig az „Egészségesen élek, sokat sportolok és egészségesen étkezem.” kártyán lévő mondathoz tartva magunkat, közösen elfogyasztottuk egy nagy tál almát.
Elindult a pamutgomolya a magikus szavak labirintusaban.
Tanultunk,szorakoztunk a mocsaron atkeltunk.
Elindult a pamutgomolya a magikus szavak labirintusaban.
Tanultunk,szorakoztunk a mocsaron atkeltunk.
A májusi téma a „Testmozgás gyakorlása” volt. Bagdi Bella Jól érzem magam dalát meghallgattuk, a mindennapos mozgásunkat egész hónapban ezzel a dallal mozogtuk végig. A gyerekeknek nagyon tetszik, a többszöri hallgatás, mozgás élvezetes, meg is tanultuk. Nagyon vidáman végezzük, még az egyébként visszafogottabb gyermekek is felvidulnak tőle. Megtartjuk ezt a dalt a továbbiakban is.
Boldog Dóra két csiga vendéget hozott nekünk, megkérdezte a gyerekeket, mit tudnak a csigákról:
– csúsznak,- viszi magával a házát, – bebújik a házába, – eszik a leveleket, – ha esik az eső, bebújik a házába, – van szemük, – ha dörög az ég, bemegy a házába, – mindig esznek, – sokat vannak a levegőn
Megbeszéltük, hogyan táplálkoznak, hogyan mozognak. Dóra feltette a csalafinta kérdést, vajon hogyan tudnánk felgyorsítani a csigákat?
– mindenhova levelet teszünk, és akkor felgyorsulnak
– levélkupacot csinálnak
– énekeljünk nekik, akkor gyorsabbak: Gryllus: Lassan jár a csigabiga….
– ehhez kapcsolódva: ha kifogy az eleség…
– vizes levélre rátesszük az úton, és akkor csúszik gyorsabban
– eléraknánk egy lány csigát, és szerintem akkor felgyorsul
– turbóval
– kereke van a lábánál, akkor gyorsabb
A beszélgetés végén Gryllus V: „Lassan jár a csigabiga” című zenéjére elindul a két csiga ellentétes irányban, amikor leállt a zene, akinek a kezében van a csiga, az a gyermek mond egy zöldség nevet. A játék lezárásaként felkerekedtünk, és végig énekeltük a csigákkal a dalt, lassabban, gyorsabban.
A május a gyerekhét programjaival zárult, sportversenyt szerveztünk, a gyógypedagógus vezette le a programot, a végén minden gyermek kapott emlékérmet is. Nagyon élvezték a különböző ügyességi feladatokat. Az óvónénik bábjátéka zárta a hetet, a Versenyfutás című magyar népmesét báboztuk el. A mese után megkínáltuk őket répával, karalábéval, káposztával, amit szívesen fogyasztottak. A két óvodapedagógus,- mindketten részt veszünk a Boldog Órák szervezésében- irányításával versenyeztettük a két sünivel a gyermekcsapatot, aminek hatalmas nevetés lett a vége.
A májusi téma a „Testmozgás gyakorlása” volt. Bagdi Bella Jól érzem magam dalát meghallgattuk, a mindennapos mozgásunkat egész hónapban ezzel a dallal mozogtuk végig. A gyerekeknek nagyon tetszik, a többszöri hallgatás, mozgás élvezetes, meg is tanultuk. Nagyon vidáman végezzük, még az egyébként visszafogottabb gyermekek is felvidulnak tőle. Megtartjuk ezt a dalt a továbbiakban is.
Boldog Dóra két csiga vendéget hozott nekünk, megkérdezte a gyerekeket, mit tudnak a csigákról:
– csúsznak,- viszi magával a házát, – bebújik a házába, – eszik a leveleket, – ha esik az eső, bebújik a házába, – van szemük, – ha dörög az ég, bemegy a házába, – mindig esznek, – sokat vannak a levegőn
Megbeszéltük, hogyan táplálkoznak, hogyan mozognak. Dóra feltette a csalafinta kérdést, vajon hogyan tudnánk felgyorsítani a csigákat?
– mindenhova levelet teszünk, és akkor felgyorsulnak
– levélkupacot csinálnak
– énekeljünk nekik, akkor gyorsabbak: Gryllus: Lassan jár a csigabiga….
– ehhez kapcsolódva: ha kifogy az eleség…
– vizes levélre rátesszük az úton, és akkor csúszik gyorsabban
– eléraknánk egy lány csigát, és szerintem akkor felgyorsul
– turbóval
– kereke van a lábánál, akkor gyorsabb
A beszélgetés végén Gryllus V: „Lassan jár a csigabiga” című zenéjére elindul a két csiga ellentétes irányban, amikor leállt a zene, akinek a kezében van a csiga, az a gyermek mond egy zöldség nevet. A játék lezárásaként felkerekedtünk, és végig énekeltük a csigákkal a dalt, lassabban, gyorsabban.
A május a gyerekhét programjaival zárult, sportversenyt szerveztünk, a gyógypedagógus vezette le a programot, a végén minden gyermek kapott emlékérmet is. Nagyon élvezték a különböző ügyességi feladatokat. Az óvónénik bábjátéka zárta a hetet, a Versenyfutás című magyar népmesét báboztuk el. A mese után megkínáltuk őket répával, karalábéval, káposztával, amit szívesen fogyasztottak. A két óvodapedagógus,- mindketten részt veszünk a Boldog Órák szervezésében- irányításával versenyeztettük a két sünivel a gyermekcsapatot, aminek hatalmas nevetés lett a vége.