A májusi boldogságórákon A testmozgás és az egészséges életmód fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy a rendszeres testmozgás nélkülözhetetlen tevékenység , mely a mindennapjaink részét kell képeznie. Jótékony hatásai: oldja a szorongást, levezeti a stresszt, segíti a szociális beilleszkedést, önbizalmat növel, javítja a koncentrációt, tanulást, alvást, fokozza a boldogságunkat, növeli a munkakedvet és az egészségünkre is jótékony hatással van. Kedvenc sportólókat, sportágakat soroltak. Különböző sportokban is kipróbálták már többen magukat: boksz, futball, karate, úszás. Egészséges napirendet is összeállítottunk, melynek az egészséges ételek is részesei voltak. A hónap nevezetes eseményeibe is bekapcsolódtunk:
• 05.08. Fagylalt nap (Rumini Tükörszigeten musical Fagylaltdalát is meghallgattuk)
• 05.14. Nemzetközi csirketánc nap (Kacsatáncot jártunk közösen)
• 05.17. Európai elhízás elleni nap (egészséges-egészségtelen ételek, italok szétválogatása)
• 05.22. A magyar természet napja (A természet varázsa c. mese elolvasása, megbeszélése)
• 05.25. Gyermeknap (iskolai gyermek és fordított napi programokon való részvétel 05.23.)
Testmozgás
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Sziklaforrás csoport
A Kihívás napjára intézményi programot szerveztünk. A Mozogj velünk SZÍVESEN zenés, táncos mókánkra kis szívecskékkel, színes szalagokkal érkeztek az iskola udvarára a gyerekek. A tenyérnyi szívecske a mi Boldogság programos szimbólumunk közvetítette a részvételi szándékukat, a közös jelképet. Kicsik, nagyok, felnőttek, segítséggel, vagy önállóan, de megmutattuk, hogy mi is sportos közösség vagyunk!
Mindenki a maga képessége szerint vett részt a mozgásban, örömmel.
Egymás vállát fogva vonatoztunk körbe, a szívecskék a magasba repültek, majd a végén örömmel vitték magukkal azt, ami hozzájuk repült.
Úgy vélem, hogy az egészséges mozgás mellett a lelkes mosolygós gyermekarcok a legnagyobb eredménye a Kihívás napi programnak.
Iskolánk nagy udvara kiváló lehetőséget ad arra,hogy a szabadban is mozoghassanak a gyerekek.Van focipálya,kosárpálya,mászókák,hinta,mérleghinta ,aszfaltra festett ugróiskola,homokos ugrógödör és hatalmas füves területek.A képek az iskola udvarán készültek.
Segítsünk a lusta királynak!
A Boldogságóra könyvből többször elolvastam és meghallgattuk A lusta király meséjét. Többszöri hallgatás után úgy döntöttünk mi is segítünk a királynak elérni célját. Ahhoz, hogy meggyógyuljon, útra keltünk, hogy segíteni tudjunk neki. Azokból vált igazi „gyógyító”, akik példát tudtak mutatni a királynak. Megbeszéltük, hogy mi is szeretünk néha lustálkodni, akár a király a mesében. Példákat hoztunk a gyerekekkel arra, milyen tevékenységek sorolhatók a lustasághoz, mit jelent a semmittevés. A gyerekek ide kapcsolták a sokáig alvást, az egész napos mesenézést. De tudjuk, hogy nem uralkodhat el rajtunk ez az állapot, hiszen akkor ugyanolyan kedvetlenné és szomorúvá fogunk válni, mint maga a király. A mozgás jótékony hatását magunkon érezzük, hiszen azonnal a gyerekek eszébe jutott milyen jó biciklizni, rollerezni, sétálni, táncolni. Valóban mennyire feldobja a mindennapjainkat a mozgás. Párhuzamot vontunk az óvodába járás és a mozgás megkezdése között. Néha pont olyan nehéz reggel óvodába indulni, mint elkezdeni mozogni a lustaság állapotából. Majd, ha már ott vagyunk és csináljuk, mégis jól érezzük magunkat. Utána örömmel nézünk vissza az adott napra. A mesében haladva, végigjártuk a legény útját, mígnem mozgásos, ügyességi játékokon keresztül tudtunk a palotába jutni.
A gyerekek közben gyakorolták az együttműködést, az eszközök használatával az egymásra való odafigyelést, alkalmazkodást. Fejlődött mozgáskoordinációjuk és egyensúlyérzékük. Alakítottuk a mozgáshoz kapcsolódó pozitív érzéseiket, a mesés kerettel motiváltuk és figyelmüket fenntartottuk. A mese és mozgás összekapcsolása során a gyerekek koncentrációja és szándékos figyelme fokozott volt, ahogy figyelemmegosztásuk és reakcióidejük is alakult. Motiváló eszközök voltak számukra, a kalapok és koronák.
A mozgás után levezetésképpen a gyermekek, a morgós királyból boldog királyt varázsoltak színezéssel és ragasztással. A lányok kedvéért a mesét egy királykisasszonnyal is kibővítettük.
A hónap témája a testmozgás. Úgy döntöttem ennek a hónapnak a tematikája a méhek világnapja köré csoportosul.
Méz-mese (Hétvári Andrea)
Miért fontosak a méhek? Megnéztünk egy rövid videót.
https://www.youtube.com/watch?v=hmr47dBdYvg
Mit olvastunk a méhek mozgásáról? Mit fejeznek ki ezek a mozgások? Utánozzuk őket!
Készítsünk egy saját kis „kaptárat”!
Májusban több tematikához is tudtam kapcsolni a Boldogság órát, a madarak- fák napja alkalmából az Erősség programból a Házfoglalás játékot illesztettem be.A házak színes babzsákok voltak, amit el tudtak fogkalni a gyerekek. Érdekes volt a mondóka, a Babot főztem…, szándékosan nem énekeltük, mert ismerünk egy hasonló dalt, nem szerettem volna, ha keverik a gyerekek.
Mivel már nagyon vágynak a szabadba, és egyre hangosabbak,így a lelkesedés- játékkal gyakoroltuk a hangerő levételét. Megbeszéltük a jelzéseket, így a későbbikeben már automatizálódik majd a hangerő beállítása.
A Yorknak volt egy hercege versikét is megtanultuk, egyre gyorsabb tempóban gyakoroltuk, utána megvizsgáltuk a szívdobbanásunkat, mennyivel gyosrabban ver, ha intenzív mozgást végzünk. A vidámság itt nem ért véget, a Kacsatáncra többször is táncoltunk, a mozgáson kívül még jó kis csapatépítő jűték is, hogy nem csak a barátokkal járjuk a táncot.
Óvodánk is bekapcsolódik a városi mozgásos programokba, nem csak a gyerekekkel, hanem a dolgozókkal is részt vettünk a Kihívás napján, ezzel is példát mutatva a felnövekvő nemzedéknek.
A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása I.
– Drámajáték: Pillangók tánca, Pillangóröptetés: „Repülj pillangóm a barátomhoz!”
– Mondóka: Lepke, lepke, szállja a tenyerembe!
– Vers: Szilágyi Domokos: Lepke-dal
– Pillangókergetés, pillangótánc
– Akadálypálya: Mentsük meg a pillangót! Segítsünk a bajban! (3 akadály: -alagútmászás, -kövekre lépés, hogy ne essünk a patakba,- szaladás bója körül, pillangó megkeresése és a szabad pillangó virágra helyezése)
Tapasztalatok: Tudjuk és tapasztaljuk, hogy az óvodásoknak óriási a mozgásigénye, így a mindennapunk aktív része a mozgás. A Boldogságprogram havi témáját a heti témakörbe építettem be (Pillangók, rovarok). Különösen örültek az Akadálypályának, többször is megismételték, végigmentek rajta. A gyerekek arcán tükröződött a segítségadás, a „valami jót tettem” sikere, élménye, maga a „boldogság”.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
Fergeteges testmozgással töltöttük a délelőttöt. Csapatokban mérhették össze ügyességüket a gyerekek, játékos versenyekben és sportmérkőzés keretében.
A Boldogságóra keretében megtartott foglalkozás középpontjában a testmozgás és az egészséges életmód állt. A tanulókat először egy rövid, zenés ráhangoló meditáció segítette abban, hogy megérkezzenek testben és lélekben is az órára. A gyerekek lehunyt szemmel elképzelték, hogy egy varázslatos, zöldellő tájra utaznak, ahol az Egészségmanók élnek – olyan kis lények, akik segítenek abban, hogy az emberek egészségesen, boldogan éljenek. A meditáció után közösen beszélgettünk arról, milyen lehet ez az Egészségmanó-birodalom, kik lakhatják, milyen manók segítenek az embereknek egészségesen élni. A gyerekek fantáziájára építve közösen alkottunk egy mesét, amelyben szerepelt például Futó-Fanni, aki mozgásra bíztat mindenkit, Vitamin-Vili, aki a helyes táplálkozás fontosságát hirdeti, és Alvó-Alíz, aki az elegendő pihenésre figyelmeztet. A mesealkotás során mindenki elmondhatta ötletét, és egyre jobban kibontakozott a történet, amely végül egy egészségfesztiválban csúcsosodott ki, ahol a manók közösen táncoltak, tornáztak és tanították az embereket. A mese után a gyerekek rajzban is megörökíthették a történetet vagy kedvenc szereplőjüket. Nagy lelkesedéssel alkották meg az Egészségmanók világát, színes ceruzákkal és zsírkrétákkal keltve életre a szereplőket. Ezután beszélgetés következett arról, hogy mit is jelent az egészséges életmód, milyen szokásokkal tehetünk nap mint nap az egészségünkért. A tanulók saját tapasztalataikat is megosztották: ki mit sportol, milyen zöldséget szeret. A beszélgetést egy közös mozgásos rész követte. Egyszerű, vidám tornagyakorlatokat végeztünk zenére, majd táncoltunk is egy közösen választott, lendületes dalra. A gyerekek felszabadultan mozogtak, sokat nevettek, és érezhető volt, hogy élvezik a testmozgás örömét. Az óra végén közösen elénekeltük a foglalkozásra választott dalt.
A gyermekekkel az egészséges életmódról beszélgettünk,a mozgás,egészséges táplálkozás fontosságáról.Zenés tornával melegítettünk be az azt követő játékos sorvesenyekre.
A zöldség-gyümölcs napon gyümölcssalátát készítettünk közösen a gyerekekkel.Igyekeztünk mindent játékos,vidám hangulatban lebonyolítani.A gyermekek nagyon élvezték a feladatokat.