A 2.b osztály májusi alkotása a „Csibetánc” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Brezsnyákné Baksi Ildikó
Testmozgás
A 2.a osztály májusi alkotása a „Testmozgás: kedvenc sportom, példaképeim…” címet kapta.
A májusi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
A „jóga” szanszkrit eredetű szó, azt jelenti: összekötés, egyesülés. A jógagyakorlatok a maguk teljességében fejtik ki hatásukat, megteremtik a test, a szellem, a tudat és a lélek egyensúlyát. Ily módon segít a jóga megoldani, leküzdeni a mindennapos próbatételeket. A keleti bölcselet egy formája, ami Indiában fejlődött ki a hinduizmus kulturális közegében. Iskolánkban törekszünk arra, hogy tanítványaink e nyüzsgő és felpörgetett világban egy kis nyugalomra leljenek. Jógaoktatóként minden évben sort kerítek rá, hogy ellazuljanak, kikapcsoljanak. Sok kolléga is szívesen bekapcsolódott és végigcsinálta a gyakorlatokat. Jó érzéssel távozott mindenki a foglalkozásról.
A mozgás jótékony hatásairól beszélgettünk a gyerekekkel. Nem kell feltétlenül élsportolónak lenni ahhoz, hogy egy tornateremben, edzőteremben vagy a szabadban elfoglaljuk magunkat, hiszen számtalan mozgásforma van, amely fitten és egészségesen tartja az embert (kerékpár, tollaslabda, túrázás, kocogás, úszás, tánc és így tovább). Mindannyian egyetértettünk abban, hogy mozogni jó, mozogni kell és hobbi szinten sokféle sportágat megízlelhetünk, majd megtapasztaljuk, hogy számunkra melyik a leghasznosabb, legkedveltebb, amelyet azután akár évekig is élvezhetünk.
A mai digitalizált világban különösen fontos, hogy a gyerekek már egészen kisgyermekkorban megszeressék a mozgást és a sportot. Az aktív életmód nemcsak fizikailag erősíti őket, hanem energikusabbá, kiegyensúlyozottabbá is teszi őket, és pozitívan hat a gondolkodásuk fejlődésére is. Emellett számtalan örömteli élményhez juttatja őket. Egy beszélgető körrel indítottunk, amelyben arról meséltek, ki hogyan érkezett ma az óvodába, milyen közlekedési eszközt használt. Legtöbben autóval érkeztek, ami gyermeke számára természetes. A ráhangolást egy vidám relaxációs gyakorlattal, a „Malomkörzéssel” kezdtük, amit egyre gyorsabban végezve jókedvű hangulatot teremtettünk. Ezt követte „A testmozgás dala” –a Jól érzem magam boogie –, amit örömmel énekeltek és mozogtak rá. A bevezetés után következett a lufi fújó verseny, amelyet nagy lelkesedéssel fogadtak. Ezt követően a mesepárnáikon elhelyezkedve, figyelmesen hallgatták A lusta király történetét. Mivel mozgásos játékhoz bőven kellett hely, átvonultunk a tornaterembe ahol kezdetét vette az igazi mozgásos élmény. A mozgás szabadsága, a játék izgalma és a versengés öröme teljesen magával ragadta a gyerekeket. Jól elfáradva, de vidáman tértünk vissza a csoportszobába, ahol kiszínezték a testmozgás jelét. Közben beszélgettünk arról, miért fontos a mozgás, sportolás, és ki mit szeretne kipróbálni. A Boldogságórát a gyerekek egyik kedvenc dalával, a Boldog vagyok- dallal zártuk. A ballagásra való készülődés sok energiát, munkát jelentett. Ez a nap egy kis felüdülés volt Mindenki számára.
Az egészséges életmódhoz kapcsolódva sokat beszélgettünk az egészségről, az egészséges életmódról. Plakátokat készítettünk a témához kapcsolódóan, reggeli bemelegítésként zumbáztunk. Ezen a napon készítettünk közösen gyümölcssalátát, amit jóízűen el is fogyasztottunk. Beszélgettünk az egészségtelen ételekről, helyes táplálkozási szokásokról, a mozgásszegény és mozgásgazdag életmódról.
Májusban a Testmozgás volt a témánk. Relaxáció után beszélgettünk arról, hogy mi is az a testmozgás, milyen pozitív hatásai vannak, miért leszünk tőle boldogabbak. Feldolgoztuk a témát A lusta király című mesével. Rendszeresen játszunk Tűz, víz, repülő játékot. Kiszíneztük a testmozgás jelét, miközben hallgattuk Bagdi Bella Jól érzem magam boogie dalát, majd a kiszínezett jeleket felragasztottuk a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
Májusban került megrendezésre az Oviolimpia, ahol évről évre a soproni és környékbeli óvodások mérik össze ügyességüket, gyorsaságukat. Így egész hónapban erre zajlott a felkészülés és 29-én megmérettük magunkat. A 6.helyet sikerült elérnünk, aminek nagyon örültünk. Nem mintha az eredmény számítana, sokkal inkább az, hogy gyerekek örömmel mozogjanak, sportoljanak.
Relaxációs gyakorlatnak most a „Repül a karom, ha akarom”-ot választottam. A gyerekek többsége, meglátásaim szerint örömmel próbálta helyesen végrehajtani a feladatot, de nem merték magukat kellőképpen elengedni. Sokszor fogjuk még ezt a feladatot gyakorolni és hiszem, hogy egyre inkább el tudnak majd lazulni.
Ezután leültünk a szőnyegre és képek segítségével átbeszéltük, hogy mi kell az egészséges életmódhoz. A gyerekek többsége nagyon aktív volt, hozzászólt a témához.
Mondókával, dallal ráhangolódtunk A lusta király című mesére. Úgy gondolom, hogy a mese cselekménye, előadásmódom elvarázsolta a gyerekeket, türelmesen, érdeklődve hallgatták végig.
Majd a gyermekek örömére, kezdetét vette Mozgásország három próbája címmel, a megmérettetés. Bukfencezniük, egyensúlyozniuk kellett, a földre helyezett babzsákokon végig kellett menniük. Most is, mint mindig, nagyon élvezték a mozgást.
A tevékenység zárásaként, Lufi a magasban! játékot játszottunk a gyerekekkel. Három csapatot alakítottunk. Egy kisgyermek kivételével, mindenki megértette a játék lényegét, illetve azt, hogy össze kell dolgozniuk ahhoz, hogy a levegőben tudják tartani lufijukat.
Ezen a napon még inkább a mozgása volt a főszerep.
A boldogságórák májusi témája a testmozgás volt. Ebből nekünk sosincs hiány. Így nem kellett különösebben a témára koncentrálnunk, hisz mozogni jó. Sokat táncolunk, dolgozunk a kertben, sétálunk, és kirándulunk. Amikor mozgunk, visszakerülünk a jelenbe. Mert nem tudunk egyszerre a mozdulatban lenni és a múlton vagy a jövőn rágódni. Mozgás közben a lélek is elcsendesedik, vagy épp kitisztul, mintha lemosnák róla a port. A séta, tánc, kertészkedés… mind meditáció is, ha hagyjuk. Mi így éljük meg a napjainkat. Ezért is vagyunk boldog osztály, amit a gyerekek előszeretettel hirdetnek is. Mit is csináltunk májusban? Megtartottuk a Nemzetközi Csirketánc napját. Hol máshol, mint a természetben, ami után vadvirágvadászatot tartottunk. A nap sok nevetéssel, vidáman telt, hisz egybekötöttük a mozgás örömét a szórakozással. Megéltünk a pillanat varázsát, rácsodálkoztunk a természet szépségeire. Napi szinten kertészkedtünk. A csoport imádja a kert adta örömöket és meg is tesz azért mindent, hogy a legszebb kert az övék legyen. A munka után mindig jöhet a pihenés a közös étkezés ahol megkóstoljuk a saját termesztésű bio zöldségeinket. Volt nap, amikor az állatkertben kalandoztunk, több kilométer séta közben tekinthettük meg a Nyíregyházi Állatpark állatait. Számunkra a boldogság nem a havi témák adta lehetőségekben rejlik, hanem az élet adta örömök megélésében.