Mert mozogni jó!
Minden egèszsèges embernek lèteleme, szüksèglete valamilyen fajta mozgás. Legyen az tánc, torna, szaladgálás, motorozás, biciklizès – a lènyeg, hogy mozgásban legyünk. Rengeteg energiát le tudunk így vezetni, kiegyensúlyozottabbá, örömtelivè, boldogabbá válik az èletünk. Az óvodás gyermekeket erre nem nagyon kell bíztatni! A hèt minden napján találunk olyan mozgásformát, aminek vègzèse felszabadítja ès ugyanakkor fel is tölti őket.
Testmozgás
Gyulai Implom József Általános Iskola
A Kihívás napján és annak egész hetében a gyerekek kihívhatták tanáraikat és az iskola minden dolgozóját egy vagy több iskola körüli futókör teljesítésére, hiszen nemcsak Boldog hanem Aktív iskola is vagyunk. A képek magukért beszélnek…
Beszámoló
Boldogságóra 9.: Testmozgás
Az óra időpontja: 2025. május folyamatosan
Résztvevők: 4. osztály
Tervezésekor próbáltam arra törekedni, hogy minél több mozgást végezzünk a hónap folyamán, s minél több tevékenységet friss levegőn tudjunk megvalósítani. Pici korban kialakított szokás a mozgás iránt az élet során is működhet, s így az egészségükért tevékenykedő felnőttekké válhatnak tanulóink. A mozgás lebonyolításához több helyszínt választottam a hónap során. 6 km-es gyalogtúrát teljesítettünk a gyerekekkel. A tanteremben mikor fáradtabbak voltak tanítványaim mozgás kockával (a kocka oldalára mozgásos piktogramokat helyeztem, gurítottunk és ami felül volt azt a gyakorlatot végeztük) játszottunk felfrissülésként. Kihívás napján minél több sport tevékenységet végeztünk. Életképnek iskola szinten súlyzót formáltunk meg. Ez nemcsak az erőt, hanem az együttműködést és kapcsolatteremtést is szimbolizálta súlyzó formájában. Nagyon hatékonynak ítélem a testmozgás téma feldolgozását.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a rendszeres mozgás minden életkorban
kulcsfontosságú az egészség megőrzésében, és számtalan jótékony hatással bír testünkre és
lelkünkre egyaránt. Különösen fontos, hogy már kis gyerekkorban megszerettessük a
mozgást, és a rendszeres sportolás idejekorán beépüljön a gyerekek mindennapjaiba . A
rendszeres mozgáshoz soha nincs túl korán! Pedagógusként a mi feladatunk is, hogy
megmutassuk gyerekeknek a mozgás örömét, elültessük benne a rendszeres sportolás iránti
igény “magját” .Pontosan ez a korosztály az (Kb. 6-8 éves ) ekkorra érnek meg a gyerekek
arra, hogy már jobban megértsék a sportban érvényes játékszabályokat. Ekkorra már képesek
elfogadni az alárendeltséget, könnyebben alkalmazkodnak, és fontos lehet számukra a
csapathoz tartozás és a csapatszellem.Ez a hónap a testmozgásról szólt. A rendszeres
testmozgás az egészséges életmód egyik alap pillére.
Cél volt minél több olyan játékos, élményekkel teli mozgásprogram szülessen, amelyeket ők
maguk gondoltak ki, terveztek és valósítottak meg. Így exatlonoztunk, táncoltunk,
zumbáztunk, arobikoztunk….stb. Részt vettünk egy országos kíhívásban amikor egy
egésznapot a testmozgásra szenteltünk. Megismerkedtünk különböző labdajátékokkal: foci,
kézilabda, kosárlabda, röplabda. A grundbirkózást is nagyon szeretik osztályunk kis tanulói.
Sportfesztivált is tartotttunk, ahol különböző állomásokon játszottak a gyerekek. Úszni is heti
rendszereséggel járunk. Szabadidőben többször építettünk akadálypályát amit
különbözőképpen kellet teljesíteni. A rollerezést nagyon szerették a gyerekek. A meditálást,
ill relaxációt is nagyon fontosnak tartom egy-egy óra végén, hiszen nagyon lényeges hogy
tudjanak magukra figyelni és tudják magukat „lecsendesíteni” egy kicsit. A rendszeres
mozgás és sportolás jótékony hatásait felsorolni teljes mértékben lehetetlenség! A
testmozgásnak értékképző szerepe van. A sportolás egyben az önismeret magasiskolája is.
Megtanít méltósággal nyerni és emelt fővel veszíteni, őszinte alázatra nevel már
kisgyermekkortól. Nagyon sokat ad a gyermekek személyiségfejlődéséhez. A különböző
csapatjátékokban megtapasztalhatják, milyen fontos az alkalmazkodóképesség – mások
elfogadása és a magunk helyének megtalálása az adott közösségben – amely az
együttműködés alapfeltétele. Fair playre, segítőkészségre, másokért való odafigyelésre tanít.
Az egyéni sportoknak köszönhetően pedig sokat fejlődik a gyerekek a kitartása, a megküzdési
képessége, az akaratereje. Ezekkel a készségekkel és tulajdonságokkal felvértezve pedig az
élet bármely területén könnyebben veszik majd az akadályokat. A sport az érzelmeinkre is
jótékony hatást gyakorol, boldoggá tesz. Képes olyan állapotba hozni a gyerekeket, amely egy
semmivel sem összehasonlítható érzést szül, a küzdelem élvezetéből sarjadó áramlás élményt.
Különböző sportok által fejleszthetjük tovább a gyermekek mozgásos képességeit, amik
hozzásegítik őket az agyféltekék közötti gyorsabb átváltáshoz, a gyors idegpályák
kialakításához, a gondolkodás gyorsaságának fejlesztéséhez, ezáltal pedig jobb teljesítményt
nyújtanak, kiemelkedőbb eredményeket érnek el. Nemcsak testükre, de lelkükre és elméjükre
is pozitív hatással van. Éppen ezért pedagógusként az egyik legfontosabb feladatunk, hogy
példamutatással, és megfelelő irányítással megszerettessük gyerekekkel a mozgást. A
gyermekkori sportolás az egészséges felnőtté válás egyik legfontosabb pillére.
A mozgáshoz úgy közelíts, ahogy az élethez: lelkesedéssel, örömmel és hálával. Mert a
mozgás az élet, az élet pedig mozgás. Mindkettőtől azt kapod, amit beleteszel.
A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb
nevelőeszköze
A hónapban a testmozgás volt a fő téma. Át beszéltük hogy miért jó a mozgás mi a hasznunk belőle és hogyan tud pozitívan hozzájárulni a minden napunkhoz és kapcsolatainkhoz.
A Május hónapunk a testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása körül forgott a 12. osztályban. Beszélgettünk arról hogy a testmozgás fontos a testi egészségünk megőrzéséhez és javításához valamint a mentális jólétünk javításához is. Emellett segít a testsúly kontrollálásában, a stressz csökkentésében és az álltalános életminőség növelésében. Valamint arról is, hogy a világ különböző pontjain milyen egészséges ételeket készítenek az emberek és mik azok az ételek amik kerülendők. Plusz testmozgást is vezettünk be a napjainkba és ez jó alkalom volt arra hogy a hónapban volt a Nemzeti Csirketánc Nap. Ez alkalmából eljárták a kacsatáncot a gyerekek amit nagyon élveztek. A hónap zárásaként figyelembe vettük A Magyar Természet Napját, ahol a gyerekek fonalból készítettek egy erdőt és rá fonal madarakat. Nagy élvezettel és örömmel készítettek minden egyes feladatot.
Mozgásban gazdag hónapot zártunk. Kiemelten foglalkoztunk a Kihívás Napi program megszervezésével, melynek keretében az egész iskolára kiterjedő programot szerveztünk lelkes, fiatal segítőimmel. Délelőtt gyönyörű környezetben a Tiszán sárkányhajóztunk, délután pedig Sporttúrán vettek részt a napközis gyerekek. Mindkét program nagyon sikeres volt. Felemelő volt látni a boldog, önfeledt gyerekarcokat.
A Boldogság szakkörösökkel elmentünk a közeli kilátóhoz és ott zártuk le az évünket. A kellemes helyszínen játékos feladatok segítségével valamennyi boldogságfokozó technikát gyakoroltuk.
A felső tagozatban kiemelten a megbocsátás témakörével foglalkoztam. Így egy év után azt érzem, hogy pozitívan alakult a felsősökkel a kapcsolatom. Várják az órákat és aktívak.
Az alábbiakban megosztom lelkes, szakmailag felkészült kollégám által elkészített Sporttúra forgatókönyvét.
Gyülekező az udvaron, a sportpályán (13:45).
Közös zenés bemelegítéssel nyitjuk meg a rendezvényt az udvaron (13:50):
Ezután a csapatok a menetlevelükben foglaltak szerint elindulnak az első állomáshoz (14:00). Fontos, hogy a sorrendet minden csapat tartsa, mivel így minimalizálható a torlódás veszélye!
1. Kötélhúzás
a. Szükséges szerek: 2db mászókötél és 6db bója
b. Helyszín: A faházak melletti füves rész
c. Feladat leírása: (kb. 3 játékmenet)
A kötél két végén helyezkedik el a két csapat. A pályán a kötél közepét megjelöljük egy szalaggal, és letesszük a középvonalra (bója). Ezen kívül a középvonal mindkét oldalán egy-egy győzelmi vonal (bója) is van kijelölve, kb. 2-3 méterre. A játék indítását az egyik napközis tanár jelzi („Start!” vagy taps). A csapatok elkezdik húzni a kötelet, céljuk az, hogy a középső jelzést áthúzzák az ő győzelmi vonalukon. Az a csapat nyer, amelyik át tudja húzni a kötél közepét a saját oldalára kijelölt győzelmi vonalon túlra.
2. Piros lámpa, zöld lámpa (tyúklépésben haladva)
a. Szükséges szerek: 4db bója
b. Helyszín: Az udvar futópályája
c. Feladat leírása:
Egy napközis tanár lesz a „lámpa”, ő áll az egyik végén a játéktérnek, háttal a többieknek. A többi játékos felsorakozik a másik oldalán a futópályának (startvonalon).
A „lámpa” elkiáltja magát:
„Zöld lámpa!” – Ekkor a játékosok elindulhatnak felé, futva vagy sétálva.
Amikor a „lámpa” hirtelen megfordul és azt kiáltja: „Piros lámpa!”, akkor az összes játékosnak meg kell állnia. (1-2. évfolyamnál lehet a távot zsugorítani azzal, hogy a napközis tanár közelebb áll fel.)
A „lámpa” figyeli, hogy valaki megmozdul-e. Aki mozog vagy nem tud megállni időben, annak vissza kell mennie a startvonalra.
A cél az, hogy három gyerek elérje a lámpát (első, második, harmadik helyezet), és megérintse a napközis tanárt, aki a lámpát játszotta.
3. Japán foci
a. Szükséges szerek: 2db labda
b. Helyszín: Udvar, ping-pong asztalok melletti szabadtér.
c. Feladat leírása: A résztvevők akkora körben állnak, hogy kiterpesztett lábbal a cipőjük széle a szomszédjukhoz érjen. a kör legyen teljesen zárt. Így, terpeszállásban előrehajolnak és kezükkel labdát gurítanak a földön, miközben a lábuk nem mozdulhat el a helyéről. A labdát igyekeznek egy másik játékos lába között csakis kézzel át gurítani a labdát. Akinek a két lába között a labda átcsúszott az kiáll a játékból, így a kör kisebb lesz, a játékosok megint úgy helyezkednek el, hogy a lábuk összeérjen. az megmarad utolsó kettő ember győz. A labda gurítását csakis kézzel szabad kivédeni, a lábakat elmozdítani vagy összezárni nem lehet. Szabad viszont cselezni a másikat megtéveszteni, amellyel a játék izgalmasabb lesz. Ha a labda elemelkedik a földről, akkor új játékmenetet kell megkezdeni.
Csak gurítani szabad a labdát!
Fontos, hogy a két mellettünk lévő szomszéd lábai között ne lőjünk gólt, mert ez esetben mi esünk ki!
d. Részletesebb feladatleírás: https://erzsebettaborok.hu/jatekajanlo-japanfoci/
4. Állomás: Karikás játék
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db hullahopp karika, 4db nagy jelző bója.
b. Helyszín: kosárlabda palánkok közötti része a pályának
Feladat leírása:
Az osztályok egyik fele felállnak egy oszlopba a karika mögé, a másik fele velük szemben. Az első ember kap a kezébe még egy karikát. Szípszóra az első ember beleugrik a földön lévő karikába, és a kezében lévő másik karikát leteszi maga elé úgy, hogy érintse az előzőt. Ezután átlép az imént lerakott karikába és a mögötte lévőt felveszi, ezután a felvett karikát kell maga elé tennie az előbb leírt módon. Így kell haladnia a tanulónak, karikáról karikára a szemben lévő első emberig. Ha odaért, odaadja a kezében lévő karikát a szemben álló első embernek és kiugrik a földön lévő karikából. Amikor ez megtörtént a másik tanuló (aki a kezébe kapta a karikát) beleugrik a földön lévő karikába és halad a számára szemben lévő csapatrészhez.
5. Állomás: Erőfitogtatás/ ,,Gyurmázás”
a. Szükséges szerek: Nem kell
b. Helyszín: az iskola street workout (kondi) parkja
c. Feladat leírása: Csoportonként egy megadott mennyiségű erősítő gyakorlatot kell végezni a parkban található szereket használva.
Előreláthatólag, ha teljes közeli az osztálylétszám, ez esetben nagyobb számokban is lehet gondolkodni. 3-4 évfolyamok esetén 200-300 db körüli erősítő feladat, osztályonként, 1-2 évfolyam esetén 100-200 db (a mennyiségeket az állomásfőnökök határozzák meg, de előtte szükséges a konzultáció e téren a csoportokat kísérő napközis tanárokkal.
Példa.: Vannak 20-an egy másodikos osztályban. Mindenki megcsinál 10 fekvőtámaszt és készen is vannak az előre meghatározott 200 db erősítő elemmel. Ha vannak kevésbé sportosok az osztályban, akkor ők kevesebbet csinálhatnak, ha a sportosabbak meg tudják csinálni pluszban kiesett mennyiséget.
A parkban található szerekkel a következő feladatok végezhetőek el, balesetmentesen:
tolóckodás
vagy
húzódzkodás (ha tudnak)
fekvőtámasz 🡪 láb a létra egyik alsó fokán, VAGY kéz a létra egyik alsó fokán (könnyített verzió)
lábemelés a hasazó szeren,
vagy lábemelés a párhuzamos korláton
fordított evezés
6. Állomás: A kézilabdakapu ,,bombázása”
a. Szükséges szerek: osztályonként 4 db különböző méretű labda vagy kézilabda (összesen 8db), 8db jelzőszalag (kapunként 4db), 8db különböző méretű hullahopp karika (kapunként 4db).
b. Helyszín: A kinti pálya két kézilabda kapuja
c. Feladat leírása: A gyerekek beállnak egyoszlopos vonal alakzatba a kapu elé, a kijelölt hely mögé (3-4 évf 9m-es szaggatott vonal, 1-2 évf 6-os vonal (a szaggatott vonallal párhuzamosan futó vonal).
A hullahopp karikák a kapuban fel vannak lógatva. A kisebb karikák 3 pontot érnek, a kapufák 2 pontot érnek és a nagyobb karikák 1 pontot.
A csapatnak az lesz a feladata, hogy a labdát átdobják a karikákok, vagy el kell találniuk a kapufát. A megdobott pontokat az állomásfőnök fogja számolni, valamint ő fogja mérni az időt is.
Aki eldobta a kezében lévő labdát, az el is meg az eldobott labdáért és odaadja a soron következőnek. A játékmenet 4-5 percig tarthat, amit időzítővel mér az állomásvezető.
Ez a hónap is az értékek gyarapításával telt. Rengeteg tennivalónk akadt egész májusban.
A kiskertünkben megtisztogattuk a madárházakat. Nagy örömünkre kis tojáskákat is fedeztünk fel bennük. Egy egészen új madárházat is tettünk fel a többi négy közé, melyeket az előző években helyeztünk el a cseresznyefákon. A madarak és fák napja alkalmával énekeltünk és furulyáztunk a virágos fák alatt, miközben az igazi madárkák is beszálltak a közös éneklésbe! Csodálatos élményben részesültünk!
Visszamenve a tanterembe, a természet által megihletve , az osztály egy csodálatos kompozíciót készített ! Több hetes munkafolyamat zajlik azóta. Nap, mint nap gyurmáznak óriási lelkesedéssel, s egyre színesebb és terjedelmesebb a gyurma – élővilágunk!
A néptánctalálkozónk a testmozgás margójára írva, nagyon sikeres lett, így még a vasárnapunk sem maradt egészséges mozgás nélkül.
A városi könyvtárban a bolygókról és csillagokról tartott előadáson még több új tudást és tapasztalatot szereztünk.
A gyermeknapi versmondók találkozója több tanulónkat is verstanulásra serkentette. Közülük ketten jutottak el a színpadra is, és nagyon szépen, kifejezően mondták el vidám verseiket.
A Nemzetközi Csirketánc Napjára megtanultuk, és elő is adtuk a csirketáncot, melyet megosztunk veletek is! Fogadjátok szeretettel lelkes táncunkat és énekünket!
A természet varázsa című mesét többször elolvasva, megtanultuk, hogy minden kellemetlen helyzetet csak szeretettel és odaadással lehet jó irányba terelni. Kertészkedni már tudjuk, hogy milyen jó, hiszen minden évben kiskertünket beültetjük és gondozzuk a kis növénykéinket.
Gyermeknap-csodanap- elkészültek a Szívmanós kifestők, melyet szeretettel fogadtunk. Nagyon hálásak vagyunk érte!
A javasolt gyakorlatok alapján a kihívás napján kiszaladtunk gyorsan a központi parkba. Szorosan egymásba kapaszkodva a 22 gyerek, velem együtt, körbeszaladtuk a gyönyörű szép virágos parkot. Minden autós integetett a piros arcú mosolygós kis csapatnak, a járókelőknek is vidámság ült ki az arcára ! Mindenki még egy rövid gyors tempójú kört is lefutott.Megörökítettük ezt a vidám , friss reggeli futásunkat a jó öreg barnamedvével együtt, aztán igyekeztünk vissza a terembe, mert el is eredt az eső.
Köszönet és hála minden jó ötletért és kihívásért, hiszen velük együtt lett boldogabb a mi és mások világa!