1. Foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39.o. 26. sz. gyakorlat
2. Dalos játék : Ilyen nagy az óriás …..
3. A téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: A lusta király c. mese előadása, bemutatása
4. Beszélgetőkör
5. Feladat: Boldogságóra munkafüzet 64. oldal
6. A foglalkozás lezárása: Testmozgás jel elkészítése
7. A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Világomban minden rendben van c. dalának meghallgatása
Testmozgás
A foglalkozás során a gyermekek játékos formában ismerkedtek meg az egészséges életmóddal, a mozgással, a testmozgás örömével és fontosságával. A babakonyhában az egészséges és egészségtelen ételek válogatása közben a gyerekek megállapították, hogy az egészségtelen ételek sokkal finomabbak, melyen jót derültem.
A Boldogságóra Program keretében olyan történetet, mozgásos és versengő játékokat alkalmaztam, amelyek nemcsak testi, hanem érzelmi és szociális fejlődésüket is támogatták.
A tevékenység felépítése a már jól bevált szokásrendszer mentén történt, amely megteremtette a családias, nyugodt, biztonságos légkört a gyermekek számára. A meseszignál, a mesemécses, valamint Boldog Dóra megjelenése biztosította a ráhangolódást és a figyelem összpontosítását. A relaxációs gyakorlatokat a kézikönyvből választottam, melyeket nagyon szeretnek a gyerekek, s segítették őket a mozgásra való felkészülésben, ugyanakkor feszültségoldó hatásuk is érvényesült.
A választott mese – a két hiú kisbéka története – könnyen értelmezhető, humoros, ugyanakkor mély mondanivalót hordozott magában: a külsőségek és a belső értékek, illetve az élet vagy a külalak – külcsíny közötti kapcsolatot segített megérteni. A választás elé állította a kisbékákat, melynek során a rossz döntés végzetes lett volna. Az ok- okozati összefüggést jól megértették a gyerekek, azonosulni tudtak a szereplőkkel, és a mese végén megfogalmazott kérdéseken keresztül képesek voltak levonni a tanulságot. A mese utáni beszélgetés során a gyerekek önállóan meg tudták fogalmazni a véleményüket, gondolataikat. Példákat is mondtak a szeretett testmozgásra, melyhez mindig valamilyen pozitív érzést is kötöttek.
A ellentét a békák mozdulatlansága és a mozgás öröme között kiváló alapot adott a sporttevékenységek bevezetésére.
A mese után következő mozgásos játék – akadálypálya és kötélhúzás – nemcsak fizikai kihívást jelentett, hanem fejlesztette, összehozta a csapatokat, erősítette a közösségi érzést, együttműködés. A versenyhelyzethez való alkalmazkodás közben mindenki részese lehetett a sikernek. Figyeltem arra, hogy a csapatok kiegyenlítettek legyenek, és minden gyermek megtapasztalja azt, hogy Ő is értékes, hasznos tagja a saját csapatának, számítanak rá.
A mozgás örömét tovább erősítette a választás lehetősége: a gyermekek kipróbálhatták a motorokat a pályán, mely egy 3 éves számára elég veszélyes, nagy sporteszköznek tűnik. Meglepő módon még a lányok is felültek a motorokra, a közösség húzó ereje őket is magával ragadta, de amikor már rajta ültek, akkor azért kérték a segítséget.
A gyermekek aktív, örömteli részvétellel, sok nevetéssel és lendülettel kapcsolódtak be a tevékenységekbe. sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy a mozgás nem csupán testgyakorlás, hanem az egészség, az önkifejezés és a boldogság fontos eszköze is lehet.
Személyes példamutatással is igyekszem a gyerekeket a sport szeretete felé terelni, de emellett fontos beszélni is erről a mindennapokban. A májusi foglalkozást egy olyan beszélgetőkörrel kezdtük, amely során szóba kerültek a sportok, és hogy milyen hatással vannak az emberre. Ki milyen mozgást végez, hogyan érzi magát, ha jól elfárad egy sportos foglalkozás után. Sajnos az a tapasztalat, hogy nagyon kevés tanuló van, aki aktívan és rendszeresen sportol. Remélem, hogy ezekkel a foglalkozásokkal ezen tudok segíteni, és fel tudom nyitni a szemüket, hogy lássák, érezzék a mozgás örömét. A foglalkozást egy kis mozgással zártuk.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Mese: A lusta király
Akadálypálya a tornateremben
Tűz, víz, repülő játék – Aki megtudja mutatni, hogy melyik madárra gondoltam, a Tűz, víz, repülő játékban ő lesz a játékvezető (ő mondja, hogy tűz, víz vagy repülő)
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
Májusban nagyszerű alkalmunk nyílt a testmozgásra, hiszen az iskolánk biciklitúrát szervezett a közeli hegy körül, amelybe mi is boldogan bekapcsolódtunk. Indulás előtt felidéztük a testmozgással, sporttal kapcsolatos gondolatainkat, élményeinek. Megbeszéltük a mozgás fontosságát, kitértünk arra is, hogy a mozgás nem csak fizikai, hanem a mentális egészségünkre is jó hatással van. A közös biciklizés pedig az osztályon belüli kapcsolatokat is erősítette.
A boldogságórákon a testmozgás fontosságáról beszélgettünk. Megismertük, hogy a mozgás nemcsak az egészségünknek tesz jót, hanem boldoggá is tehet minket. Amikor sportolunk, játszunk, futunk, táncolunk, vagy akár csak sétálunk, a testünk boldogsághormonokat termel, amitől jobb lesz a kedvünk. Beszélgettünk arról, hogy: Milyen sportokat próbáltunk már? Milyen érzés mozogni vagy sportolni? Milyen mozgásformákban érezzük jól magunkat? Mozgásos játékokat játszottunk (pl. mozgásos memória, zenés torna). Lerajzoltuk, hogy mit sportolnak szívesen.
Ennek a témának a kapcsán ebben a tanévben olyan osztálykiránduláson vett részt az osztály, ahol egész nap a szabadban, mozgásos feladatokat végezhettek a gyerekek. Ügyességi játékokat próbálhattak ki. Természetesen a hónap dalának meghallgatása sem maradhatott ki a kirándulást követő napon, amikor is értékeltük az osztálykirándulást.
Az óvodánk pedagógiai programjának alapja a Komplex Prevenciós Óvodai Program, melyben a mozgás központi szerepet játszik. Ezért nem csak ebben a hónapban, hanem az egész nevelési év folyamán tanítunk a gyermekeknek mozgásos mondókákat minden témakörhöz, a heti mozgásóránk „szent és sérthetetlen”, ahogy a munkatársnőm szokta mondani. A testmozgás témahéten megtanítottam a gyermekeknek a tk. 192. oldalán található mondókát, elmeséltem nekik A lusta király című mesét, megkapták a hozzá tartozó színezőt a munkafüzetből. Ha jó az idő, mindig kimegyünk az udvarra a gyermekekkel. Rossz idő esetén az öltöző helyiségben (eléggé tágas) mozgatjuk meg a gyermekeket változatos módszerekkel. Ezen a héten a ragadós labda játékot játszottuk velük.
A május hónapunk a testmozgás jegyében telt. Mivel már jó idő van, így igyekszünk egyre többet a szabad levegőn tartózkodni, de sajnos néha az eső miatt bekényszerülünk a terembe ilyenkor ügyességi akadálypályákat állítunk fel a teremben, melyet a gyerekek szívesen használnak.
Mivel a csoportból sok gyermek jár óvodán kívüli mozgásra, így mindenki elmesélhette, hogy óvoda után milyen mozgás tevékenységet végez.
A hónap során még elmeséltem nekik a Lusta király című mesét, melyből a gyerekek a kedvenc részüket le is rajzolták!
Májusi téma a testmozgás volt. A mozgás az óvodai élet alapvető, szerves része, ami a gyermekek számára nélkülözhetetlen, hiszen hozzájárul testi- lelki egészségük alakulásához, jó közérzetük biztosításához. Az óvodás gyermekek számára a mozgás nélkülözhetetlen. A rendszeres mozgás nemcsak a testi egészségükhöz, hanem a jó közérzetükhöz, lelki jólétükhöz is hozzájárul. Éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy a mindennapokban a mozgás a gyermekek életének szerves részévé váljon. Megtanultuk a hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie). A dal szövegét utánozva táncoltunk (forogtunk, dobbantottunk, ugrottunk). Elmeséltem a gyerekeknek A lusta király című mesét, majd megbeszéltük a mese utáni kérdéseket. Játékos formában fejlesztjük a gyerekek állóképességét, az egyensúlyi, a gyorsasági és a koncentrációs képességet. A hónap során különféle mozgásos játékokat, táncos feladatokat, akadálypályákat szerveztünk az udvaron és a csoportszobában egyaránt. A gyerekek lelkesen vettek részt minden mozgással kapcsolatos tevékenységben, legyen az futás, ugrálás, mászás vagy akár közös tánc. A cél az volt, hogy megérezzék: a mozgás nemcsak egészséges, de élvezetes is – különösen, ha azt közösségben, jókedvűen végezhetik.