Felidézték a gyerekek a testmozgással kapcsolatos gondolataikat majd a rájuk vonatkozó állítások közül választottak. A jól érzem magam boogie-t kitartóan végig mozogták. Erőt adó pózokat is kipróbáltunk.
Testmozgás
A májusi boldogságórák középpontjában a testmozgás gyakorlása állt, amely különösen jól illeszkedett osztályunk életéhez. A gyerekek alapvetően is mozgáskedvelők, sokan vesznek részt rendszeresen sportversenyeken, szabadidejükben pedig szívesen futnak, játszanak, ugrálnak – egyszerűen szeretnek mozogni és „lozogni”. A program lehetőséget adott arra, hogy tudatosítsák: a mozgás nemcsak játék és sport, hanem a testi és lelki egészségük egyik alapja is.
Mozgásos játékokat játszottunk, beszéltünk a mozgás és a hangulat kapcsolatáról. A gyerekek megosztották kedvenc sportjaikat és aktív szokásaikat.
Szabadon alkothattak: festés, rajzolás, történetírás és dramatizálás is szerepelt. A gyerekek felszabadultan fejezték ki magukat, és megdicsérték egymás munkáit.
Végül egy tablót is készítettünk.
Májusban a testmozgás kiemelt helyen szerepelt osztályunkban. Boldogságórán feldolgoztuk a javasolt mesét, melynek címe: A természet varázsa. Meghallgattuk a hónap dalát: Jól érzem magam. Május 28-án a Kihívás napján egész nap a sportté volt a főszerep. Közös bemelegítés után játékos sorversenyek, mozgásos játékok következtek. Levezetésképp este a tanulók közül többen részt vettek a városi kerékpározásban.
Május hónapban a Boldogságóra témája a testmozgás volt, amely kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy a gyerekek megérezzék a mozgásban rejlő örömet, felszabadultságot és energiát. A Katica és Csiga-biga csoportban mindennapi tevékenységeink középpontjába a játékos, örömteli mozgásformák kerültek, amelyek nemcsak a testet, de a lelket is felfrissítik.
A hónap során különféle mozgásos játékokat, táncos feladatokat, akadálypályákat szerveztünk az udvaron és a csoportszobákban egyaránt. A gyerekek lelkesen vettek részt minden mozgással kapcsolatos tevékenységben, legyen az futás, ugrálás, mászás vagy akár közös tánc. A cél az volt, hogy megérezzék: a mozgás nemcsak egészséges, de élvezetes is – különösen, ha azt közösségben, jókedvűen végezhetik.
Májusban egy különleges programunk is volt: minden gyermek hozott virágot az óvodába, amelyeket együtt ültettünk el az udvaron. A virágültetés során a gyerekek nemcsak a természet szépségét élhették meg, hanem megtapasztalták a közös munka örömét is. A növények gondozása, az udvar szépítése szintén hozzájárult a testi-lelki jóllétükhöz.
Kiemelt figyelmet fordítottunk a gólyára, aki visszatért fészkébe, hiszen az óvodánk közelében található gólyafészek mindig izgalmas megfigyelési lehetőséget nyújt. A gyerekekkel gólyás dalokat, énekeket tanultunk, mozgásos játékokat játszottunk, amelyek a gólya mozgását, röptét, járását utánozták. Ezek az élmények játékosan fejlesztették a mozgáskoordinációt, miközben a természeti jelenségekhez való kapcsolódást is erősítették.
Májusban feldíszítettük az óvoda udvarán álló nagy gesztenyefát, amely májusfaként szolgált. Színes szalagokat, virágokat helyeztünk rá, majd közösen körbeálltuk, körbetáncoltuk, énekeltünk. Ez a közösségi élmény méltó ünnepe volt a tavasznak, a mozgás örömének és a természet szépségének.
Május tehát a testi aktivitás, a közös élmények és a természethez való kapcsolódás hónapja volt. A gyerekek nap mint nap megtapasztalhatták, hogy a mozgás örömforrás, és hogy a testmozgás és a természet közelsége együtt különleges, boldogságot hozó élményeket teremthet.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A Boldogságpszichológia egyik tanácsa: törődj a testeddel, tedd részévé mindennapjaidnak a kedvenc mozgásodat a fizikai aktivitás valamely formáját.
Ennek szellemében az ovis mindennapjainkat és nem csak május hónapban, hanem a nevelési év során átszőtte sok mozgásos tevékenység. Nagy hangsúlyt fektettünk a testmozgás fontosságára.
A csoportomban minden napra jut valamilyen mozgásos tevékenység: kutyaasszisztált foglalkozás, ovitorna, ovikosár- csoportos gyógytorna – mozgás- ovifoci színesítik a gyermekek mindennapjait.
Május hónapban az óvodai szociális segítők egy szuper élő társasjátékot is hoztak az oviba, amit együtt játszottunk és a gyerekek voltak a bábuk. Az érzékenyítésé volt a főszerep Bartos Erika: Látásfogyatékosság meséje alapján.
A mozgás a gyermekek testi és szellemi fejlődésének alapja. Segít a motoros képességek fejlesztésében az idegrendszer fejlődésében, valamint a tanulási képességek kialakulásában.
Része az egészséges életmódnak is, melyhez mi az óvodában is próbálunk hozzátenni egy kicsit. Fogászati szűrésen jártunk, illetve egészséges zöldségeket (rukkola, retek) ültettünk a gyerekekkel a magaságyásunkba, amit el is fogyasztanak tízóraihoz és uzsonnához egyaránt.
Májust egy hét gyermekhéttel zártuk, amikor is rengeteget mozogtunk. Az utolsó napon a Papírszínház előadásunkat is végig mozogtuk, táncoltuk A kék meg a sárga mesével.
lletve az udvaron is sok mozgásos játékot játszunk.
Júniust pedig Erdei Óvodával indítjuk, amikor sokat fogunk túrázni a faluban és falun kívül.
Az osztály májusban felidézte, milyen döntéseket hozhatnak a sporttal kapcsolatban, majd eszerint álltak a jobb vagy a bal ablakhoz. Legtöbben nehezen döntöttek és a két ablak között tartózkodtak a legtöbbet.
A bátorsággal kapcsolatban megnéztük az ajánlott videót, beszélgettünk róla és készített az osztály egy plakátot ezzel kapcsolatban, ahol befejezték a mondatot: Emberi kapcsolatokban bátornak lenni…
A május 5-i esélyegyenlőség napjáról is készítettek egy gondolattérképet.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mese feldolgozása: A mezei nyúl és a tengerimalac. Rajz: kedvenc sportom.
A foglalkozás témája: Testmozgás (május)
Relaxációs zenével kezdtük a foglalkozást, napimádással folytattuk. A lusta király című mesét érdeklődéssel hallgatták. A témával kapcsolatban megbeszéltük a mozgás fontosságát. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című számát és mozogtunk a dalra. Majd ezután megtanultuk az Egy, kettő, három, négy nézd, a kezem égig ér című mondókát.
Zenés tornával zártuk a délelőttöt.
Megbeszéltük, mit jelent az ép testben ép lélek mondás. Ennek érdekében mit tehetünk, különböző mozgásformákat próbáltunk ki az iskola udvarán.