A diákok olyan kérdéseket kaptak, ahol mozgással kellett eldönteniük melyik sportolási formát szeretik jobban. Ezután activity formájában sportágakat kellet kitalálniuk mutogatás alapján.
Testmozgás
A hónap során a testmozgás témakörét jártuk körül. Első alkalommal egyfajta „kerekasztal” beszélgetés során beszélgettünk a testmozgás fizikai és lelki előnyeit vettük górcső alá. Egy kisebb kitekintéssel beszélgettünk a különféle függőségekről, azok lelki hátteréről, rövid és hosszú távú hatásairól.
A hónap során górcső alá vettük a testmozgás és a lustaság előnyeit és hátrányait, hiszen mindkettőből akad. A testmozgás rengeteg előnye mellett rengeteg szabadidőt, odafigyelést, akaratot és szorgalmat igényel, vagy lesérülhet az ember. A lustaság előnyei a szabadidő, a pihenés, a fizikai biztonság. Ezek után táblázatban összegeztük az előnyöket és a hátrányokat, mire megértettük azt, hogy a testmozgás előnyei főleg hosszú távon jönnek elő, míg a lustaság rövid távon előnyösnek tűnhet, de a hosszú távú hatásai rombolók.
A gyerekek megrajzolták a testmozgás és a lustaság karikatúráit is, amin rendkívül jól szórakoztak.
Májusban az egészséges életmód került előtérbe, melyet rendhagyó módon, más aspektusból közelítettünk meg. Az életmentés természetes!- akadálypályát készítettem a gyerekeknek a tanteremben, melyet 5-6 fős csoportokban teljesítettek. Élethelyzeteket játszhattak el, mellyel problémamegoldó képességüket emelték magasabb szintre. Az izgalmas akadálypályán meg kellett keresniük a feladatokat, teljesíteniük kellett, majd kaptak egy állomáskérdést, amiért újabb pontokat szerezhettek. A különböző akadályok során elméleti kérdéseket és gyakorlati feladatokat egyaránt megoldhattak a csapatok, így nagyon sok új ismerettel és gyakorlati tapasztalattal gazdagodtak.
A mozgásos játékok és tevékenységek során a gyerekek szociális készségei is erősödnek: megtanulnak együttműködni, szabályokat követni, és átélhetik a közös siker vagy verseny élményét. Ez segíti őket abban, hogy önbizalmuk, önfegyelmük és empátiás készségük is fejlődjön. A mozgás oldja a feszültséget, segít levezetni a bennük felgyülemlett energiát, így érzelmi stabilitásuk szempontjából is kiemelkedően fontos. A szabadban végzett mozgásos tevékenységek ráadásul közelebb hozzák őket a természethez, és hozzájárulnak a környezettudatos szemlélet megalapozásához.
A Boldogságóra program keretében a mozgásos tevékenységek nemcsak a testet edzik, hanem a lelket is táplálják: örömforrást jelentenek, sikerélményt adnak, és pozitívan hatnak a gyermekek általános jóllétére. Összességében a mozgás alapja a harmonikus személyiségfejlődésnek, és érdemes már az óvodáskorban tudatosan teret adni neki a mindennapokban.
Mozgásra fel!
A testmozgás öröme – Oviolimpia
A testmozgással kapcsolatos tevékenységet a könyvben ajánlott mese feldolgozásával indítottam. A mese során a gyerekek megismerkedhettek a mozgás fontosságával játékos és élményszerű módon. A mese után közösen beszélgettünk a történtekről, majd kérdésekkel irányítottam a figyelmüket arra, hogy miért jó mozogni, mit éreztek a mese szereplői, amikor sportoltak, és ők maguk mit szeretnek legjobban mozogni.
Ezután eljátszottuk egyik kedvenc mozgásos játékukat, a Ropi, gombóc palacsinta játékot, hogy megérezzék a mozgás örömét.
A játék után a beszélgetést áttereltem arra, hogy az óvodában is milyen fontos a mindennapi mozgás. Megbeszéltük, hogy a mozgás segít egészségesnek, erősnek és vidámnak maradni, ráadásul segít levezetni a feszültséget és örömöt is ad. A gyerekekkel együtt gyűjtöttünk ötleteket: mitől lesz egészséges az életünk? A gyerekek elmondták, hogy fontos a sok mozgás, a friss levegő, a zöldség-gyümölcs, a pihenés, és az is, hogy sokat nevessünk, játsszunk.
Oviolimpia – élményszerű mozgásos nap
A beszélgetés után nagy lelkesedéssel jelentettem be, hogy idén is megrendezzük az Oviolimpiát, amelyen a mi csoportunk is részt vesz. Elmagyaráztam, hogy a versenyzés során nem az a legfontosabb, ki a leggyorsabb vagy legerősebb, hanem hogy együtt csináljuk végig, próbálkozzunk, és örömmel vegyünk részt a mozgásban. Aki végigcsinálja az öt versenyszámot, egy különleges érmet kap majd jutalmul!
A felkészülés részeként megtanultuk a saját csapat indulónkat.
Versenyszámok:
1. Szlalomfutás – kikerülve a bójákat, futással.
2. Egyensúlyozás bosu labdákon – végigsétálás leesés nélkül
3. Labdagurítás szlalomozással
4. Ugróiskola – mozgásos feladat
5. Kötélhúzás – közös erőpróba, csapatszellem fejlesztése
Az olimpia megnyitóját zászlólengetéssel és az indulónk közös elmondásával indítottuk. A gyerekek izgatottan vettek részt a mozgásos feladatokban, és nagy örömmel buzdították egymást. A versenyszámok végén minden gyermek a nyakába kapta az ovis érmet, amely nemcsak a teljesítményüket, hanem a lelkes részvételüket is elismerte.
Ez a nap nemcsak mozgásfejlesztésről szólt, hanem együttműködésről, kitartásról, és az apró sikerek örömének megéléséről is. A gyerekek büszkék voltak magukra – és egymásra is.
9. foglalkozás: Örökmozgók!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek kedvet kapjanak a rendszeres mozgáshoz. Ismerjenek meg többféle mozgásformát, hogy lássák mennyi lehetőségük van a mozgásra. Tapasztalják meg, hogy a mozgás örömet okoz, és ez által egészségesebbek lesznek.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Időkeret: 25-30 perc, az alkotás több időt is igénybe vehet.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel Madarak és fák napja alkalmából kirándulásra mentünk a madártani ösvényre. Végig haladtunk az ösvényen, közben hídon mentünk át, fák alatt bújkáltunk, és köveken lépkedtünk végig. Közben természetesen új ismereteket szereztünk a madarakről. Pillangókat kergettünk, hangyákat kerestünk.
A gyermekekkel elénekeljük az „Előre jobb kezedet, utána hátra!” éneket, miközben elvégezzük az énekben lévő mozdulatokat.
Sokféle mozgásformát kipróbáltunk: Jógáztunk, ugráltunk, karikás ugró játékok, volt egyensúlyozás gumikon, házfoglaló játék babzsákokkal, mászókázás, és elmentünk egy szuper játszótérre kirándulni!
Akadálypályát hoztunk létre a csoportszobába!: A gyermekekkel a csoportszobában székekből hoztunk létre akadálypályát, melyet bekötött szemmel kellett teljesíteni az egyik gyermeknek, úgy, hogy a társa hátulról vezette át a székek között.
Sportos mozgásokat utánoztak a gyermekek tükörjátékkal. Nagyon szerették ezt a feladatot a gyermekek.
Bozsik focitornán is részt vettünk ebben a hónapban.
Székfoglaló játék: A gyermekek zenére mozogtak, amikor megállt a zene, le kellett ülni egy székre. Akinek nem jutott, az kiesett a játékból. Többször is eljátszottuk, annyira tetszett a gyerekeknek.
Ugróiskoláztunk: Az udvaron ugróiskoláztunk! Nagyon jó volt! Ez a hónap tele volt mozgásos élményekkel.
A május a testmozgás mint boldogságforrás gyakorlásának hónapja. Ebben a hónapban nagyon sok időt töltünk az udvaron, ahol a friss levegőn szabadon mozoghatnak a gyermekek, mozgásigényüket a különféle udvari mozgásfejlesztő eszközök elégítik ki. A téma gyakorlásához most benti mozgásos feladatot választottam, a csoport kedvenc plüss állatát vittük magunkkal egy kis kirándulásra. Minden gyermeknek figyelni kellett arra, hogy az állatot felvegye, és a jelzett helyre letegye, hogy a következő gyermek fel tudja venni. A gyermekek szívesen teljesítették a feladatot, örömmel mozogtak.
Növendékhangversenyre készültünk fel és nagyon ügyesen helyt álltak a tanítványaim 🙂
Májusban az egészséges életmód, különösen a testmozgás fontosságát helyeztük előtérbe. Megosztottuk egymással kedvenc sportágainkat, rajzos tablón mutattuk be mozgásformáinkat, és számos élménydús programon vettünk részt: játszóházban, játszótéren, sétákon, valamint közös mozgáson az iskola udvarán. A testmozgás segített oldani a szorongást, csökkenteni a feszültséget, javítani a hangulatunkat és növelni az önbizalmunkat. Emellett erősítette a memóriánkat és koncentrációnkat, hozzájárulva kiegyensúlyozottabb, energikusabb mindennapjainkhoz.
A mai Boldogságóra keretében a testmozgás örömteli oldalát állítottuk a középpontba. A gyerekekkel közösen beszélgettünk arról, miért fontos, hogy minden nap mozogjunk, tornázzunk, és hogyan hat a mozgás a testünkre és a hangulatunkra.
Az udvaron egy vidám, zenés torna keretében mozgattuk át magunkat – ugráltunk, nyújtózkodtunk, táncoltunk és sokat nevettünk. A gyerekek felszabadultan vettek részt a közös tevékenységben, és megtapasztalhatták, hogy a mozgás nemcsak egészséges, hanem igazi örömforrás is lehet.
A foglalkozás során a hangsúly az örömteli mozgáson, az együtt táncolás élményén és a közösségben való aktív részvételen volt – így erősítve a test mellett a lelki jóllétet is.