A kilencedik téma a testmozgás volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: Egészséges szokások kialakítása! Tudatosuljon a gyermekekben, hogy a mozgás nélkülözhetetlen hatással van egész életükre, növekedésükre, semmi mással nem helyettesíthető, és pótolható a testi és lelki fejlődésük során. Kiemelt fejlesztési terület: társas kapcsolatok fejlesztése, együttműködési készség fejlesztése alkalmazkodó képesség fejlesztése, akarati tulajdonságok fejlesztése, globális állóképesség: a test általános erejének fejlesztése.
Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a testmozgás, és az egészséges táplálkozás fontosságáról. Meghallgattuk a testmozgás hónap dalát (Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie), majd hozzá illő mozgásformákkal egészítettük ki. Tükörjátékot játszottunk. Kedden meséltem el Bezzeg Andrea: Lusta király meséjét. Lerajzolták kedvenc sportjukat, kedvenc mozgásos tevékenységüket. A Kihívás Napja (május utolsó szerdája) remek alkalom az óvodában is a Testmozgás hónapja és a Boldogságóra program ötvözésére. Ezt a napot játékosan és örömtelien megünnepeltük óvoda és csoport szinten is. Cél: A gyerekek örömteli, közös mozgásélményhez jussanak, fejlődjön mozgáskultúrájuk és pozitív énképük, miközben megtapasztalják az együttműködés és a sikerélmény örömét.
Programötleteink voltak:
1. Boldogságóra mini beszélgetést folytattunk: Miért jó mozogni? Hogy érzed magad mozgás után? Mikor vagy a legboldogabb, amikor mozogsz?
2. Reggeli bemelegítő torna (Boldogságmozgás). Vidám zenére közös mozgásos bemelegítés, játékos nyújtás, ugrálás, mosolygás, tapsolás.
3. Mozgásos állomásjátékok: Ugróiskola – Egyensúly és figyelem fejlesztése. Akadálypályák – Kúszás, mászás, ugrás, labdavezetés, labdás célba dobás. Sikerélmény és ügyesség „Boldogság-kör” – Egy körben állva továbbadtunk: egy „boldogságlabdát”, mindenki mondott egy mozgással kapcsolatos örömteli dolgot.
4. Közös tánc. Egyszerű koreográfia pl. „Táncol a tavasz” vagy más vidám zenére.
Fontos volt, hogy közös sikerélmény és öröm legyen a cél, nem a tökéletesség.
5. „Élő szobor” játék: Mozgás – megállás – póz, miközben a gyerekek nevetnek, lazítanak. Zárásként mindenki kapott egy „Boldogan Mozgok!” pecsétet, és érmeket osztottunk ki.
Csütörtökön játékidőben poharakból várat építettek, majd „Vigyázz a várra!” játékot játszották. Szivárvány ernyő játék mindig kedvelt tevékenység. A szivárvány ernyővel rengeteg játék játszható, ahol nincs nyertes, csak közös játék. Ahhoz, hogy az ernyő magasba emelkedjen, összehangoltan kell mozgatni. Kis labdákkal, vagy önmagában is rengeteg játék játszható vele. Kint is, bent is használhatjuk és nagyon jó hatással van az együtt cselekvés élményére. Miközben nagyon mulatságos is a színes ernyőt mozgatni, segítségként szolgál az irányok megismerésének és megtanulásának folyamatában is. Körbe is jártunk vele, és a gyerekek be is bújtak alá, amit szintén nagyon szeretnek csinálni ebben a korban. Pénteken: Természetbe illeszthető játékok voltak: Kincskeresés. Természetes tárgyak (levelek, kavicsok, tobozok) keresése adott szempont szerint. A mozgás mindennapjaink szerves része!!!
Testmozgás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A 3-6 éves gyermekek lételeme a mozgás. Így a hónap témájának feldolgozása nem jelentett gondot. Ez is a kedvenc témáink közé tartozik. Mivel ebben a hónapban ünnepeltük a gyereknapot is így ezen a programon is sok mozgásos feladatot kínáltunk a gyerekeknek. Építettünk akadálypályát, melyen dínó talpakkal kellett végigmenni. Nagyon élvezték a gyerekek, sokan kipróbálták ezt a mókás feladatot. Eltáncoltuk a dínók táncát, fejükön egy fejdísszel. Felrögzítettünk egy hevedert két fa közé, melyre petpalackokat kötöttünk. Ezt egy erős mozdulattal megrántottuk, ennek hatására a palackok ide-oda mozogtak. Úgy kellett végig szaladniuk, hogy a palackok ne érjenek hozzájuk. Volt célba dobás is. Természetesen itt is egy dínó szájába kellett bedobni egy kislabdát. Az egész gyereknapunkat a mozgás jellemezte.
Természetesen a kihívás napjához is csatlakoztunk. Ebben az évben a fiatal kolleganők melegítették be a gyerekeket és a felnőtteket. Zenére mozogtunk. Ezután az óvoda környékén lévő kis utcákban futottunk. Az egész óvoda együtt tette meg ezt a távot. Nagyon élvezték a gyerekek. Szerintük ez volt a legjobb nap az óvodában.
Az erősségprogram ajánlott témája a vitalitás, lelkesedés gyakorlása. Mi ezt a rakéta játékkal gyakoroltuk. Indultunk a halktól, és eljutottunk a hangosig, majd újra a halkig. Megtapasztalhatták, hogyan kell levenni a hang erejüket.
Minden alkalommal, amikor azt tapasztalom, hogy egy kicsit nyugtalanabbak lettek, vagy hangosabbak a kelleténél a mindfulness kedvenc gyakorlatával , a fütyülős légzéssel szoktam őket lenyugtatni.
Mivel az egészséges életmód számunkra nagyon fontos, ezért sokat szoktunk arról is beszélgetni, hogy mely ételek, italok az egészségesek, vagy éppen egészségtelenek. Kiscsoport kezdete óta szülői segítséggel a gyerekek minden nap ehetnek zöldséget, vagy gyümölcsöt. Ha véletlenül elfogyott, azt ma már gyermekeink hiányként élik meg, mert tudják, hogy mielőtt kimegyünk az udvarra, mindig fogyaszthatnak almát, banánt, vagy bármilyen idény jellegű gyümölcsöt. Arra is nagyon odafigyelünk, hogy a levegőzés még rossz idő esetén is legyen megoldott. Csak a szakadó eső állíthat meg bennünket! Tesszük ezt azért, mert sajnos az a tapasztalatunk, hogy sokszor a szülők már nem maradnak a szabadban gyermekeikkel óvoda után.
Összegezve: A hónap témáját maximálisan megvalósítottuk, felnőttek, gyerekek legnagyobb örömére. Óvodánk dolgozói is, beleértve a dajka néniket is bevonódtak a hónap témájának feldolgozásába.
A testmozgás és az egészséges életmód fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel. A mindennapos sport a barátokkal nagyon jó közösségformáló erő is. Beszélgetésünk során kiderült, hogy az osztály kedvenc mozgásformái között szerepelnek a labdajátékok, a kerékpározás és a séta. A foglalkozást egy közös röplabdázással zártuk.
A testmozgás nagyon fontos az emberek egészséges életmódjához, lehet ez bármi, táncolás, sportolás, kertészkedés, futás. Napjainkban egyre fontosabb, mert nagyon sokan ülő munkát végezünk, sokat ülünk a képernyő előtt, felgyorsult világunkban. Felmérések bizonyítják, hogy a fizikai aktivitás hat a lelkiállapotunkra. Aki keveset mozog, nagyobb eséllyel lesz depressziós, stresszes. Aki beiktatja a mozgást a mindennapjaiba, sokkal jobb kedvvel kezd hozzá bármilyen tevékenységhez. Ezért fontos és hasznos beiktatnunk a saját magunk és gyermekeink életébe is a megfelelő mértékű, rendszeres testmozgást.
A mi óvodánkban ez a hónap a ballagás előkészületeiről szólt többségében, és a ballagásról. Utoljára vagyunk együtt a nagycsoportban ezekkel a gyerekekkel. Akik elballagnak azokból lesz olyan gyerek, aki nem jön egész nyáron. „Elengedjük, kirepülő fecskéinket.”
A foglalkozást a Dagasztás című relaxációs gyakorlattal kezdtük. Körben álltunk a gyerekekkel, majd elindítottam Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című számát és mozogtunk a dalra. Majd ezután megtanultuk az Egy, kettő, három, négy nézd, a kezem égig ér című mondókát. Leültünk körbe és elmeséltem a lusta király történetét, majd kérdéseket tettem fel a mesével kapcsolatban és megbeszéltük a mese történéseit is.
Ezután mondtam a gyerekeknek, hogy álljunk fel és kezdjük el a testmozgást egy közös feladattal. Az erőt adó szoborjátékot játszottuk, a Madagaszkár: Riszálom úgyis, úgyis című dalára. Nagyon vidáman teltek el a mozgásra szánt percek. A gyerekek nagyon élvezték, jókat nevettünk egy-egy egyéni mozgásformán.
Zárás képen meghallgattuk még egyszer Bagdi Bella: Jól érzem magam boogieját. A gyerekekkel megint jó hangulatba telt a boldogságóra foglalkozás.
A májusi Boldogságóra témája a testmozgás fontossága volt. A gyerekekkel közösen jártuk körül, miért van szükségünk mozgásra, milyen érzés, amikor sokat mozgunk, és mit tapasztalunk, ha ezt elhanyagoljuk. Az óra elején egy mozgásos mondókát tanultunk, ez játékos és vidám hangulatot teremtett, és kiválóan megalapozta az óra további részét.
Beszélgettünk az egészséges életmódról is: a mozgás mellett szóba került a helyes táplálkozás, a sok folyadék fogyasztása és a pihenés fontossága is. A gyerekek aktívan osztották meg saját tapasztalataikat: elmondták, mit szoktak enni reggelire, mit sportolnak a testvéreikkel, vagy hogyan mozognak együtt a családdal. Ezután közösen gyűjtöttük össze az általuk ismert sportágakat.
A foglalkozás végén egy játékos feladat során a gyerekek különféle mozgásformákat mutattak be egymásnak, amit a többiek utánoztak – így tanultunk egymástól új mozgásokat is. A testmozgás fontosságát nemcsak elméletben ismerték fel, hanem saját élményeik és örömteli tapasztalataik révén is megélték.
Nemcsak ezen az órán, hanem az egész hónap során kiemelt figyelmet fordítottunk a testmozgásra. A jó időt kihasználva sokat sétáltunk a környéken.
A gyerekek számára a mozgás természetes örömforrás, és ez a Boldogságóra segített még tudatosabbá tenni bennük, hogy milyen fontos ez a mindennapi jóllétük szempontjából is.
Boldogságórák a természet ölelésében – élmények a természetiskolában
A mai rohanó világban egyre fontosabb, hogy a gyerekek ne csak a tankönyvek lapjain keresztül ismerjék meg a világot, hanem testközelből, élményekkel gazdagodva tapasztalják meg mindazt, amit a természet nyújtani tud. Éppen ezért különleges helyet foglalnak el a természetiskolák és az olyan programok, mint a boldogságórák, ahol a tanulás összefonódik a mozgással, felfedezéssel és az őszinte örömmel.
Nemrég egy felejthetetlen hetet tölthettünk el Kokaván, a festői környezetben megbúvó hegyi üdülőtelepen. A friss levegő, a madarak csicsergése és az erdő ösvényei mind hozzájárultak ahhoz, hogy testben és lélekben is feltöltődjünk. A program részeként nemcsak túráztunk, hanem mindennap mozgással kezdtük a napot – reggeli tornával, vidám tánccal, sőt, ügyességi játékokkal is.
Az egyik legnagyobb élményt a kirándulás jelentette a Domicai cseppkőbarlangba, ahol lenyűgöző természeti csodákat láthattunk. A barlang mélyén sétálva egészen más világ tárult elénk – cseppkövek, különleges formák, és a föld mélyének titokzatos csöndje. A barlang után Fülek történelmi városkájában is jártunk, ahol a vár és a régi utcák meséltek a múltról.
A természetiskolai programok részeként minden nap volt idő a játékra is – fogócskáztunk, számháborúztunk az erdőben, és rengeteget nevettünk. A közös élmények erősítették a barátságokat, és megtanítottak minket arra is, hogyan figyeljünk jobban egymásra és a körülöttünk lévő világra.
A testedzés és a természet közelsége nemcsak egészségesebbé, de boldogabbá is tett minket. Minden egyes lépés, amit a puha mohán vagy kavicsos ösvényeken tettünk meg, közelebb vitt ahhoz, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben. A természet kincsei – legyen az egy különleges levél, egy kis béka, vagy épp egy pillangó – újra meg újra ámulatba ejtettek bennünket.
Ez a hét megtanított minket arra, hogy a boldogság sokszor ott van a legegyszerűbb dolgokban: egy tiszta levegőjű reggelben, egy baráti ölelésben, egy közösen megoldott feladatban, vagy épp egy nevetésben, amit az erdő visszhangzik.
Beszélgetőkör: Miért fontos, hogy sokat mozogjunk a friss levegőn?
Mondóka: Egy- kettő- három- négy…
Tükörjáték, szobros játék.
Utazás busszal a siklósi várkertbe- társas viselkedés, utazás szabályainak betartása.
Játszótéri játékok birtokba vétele.
Fagylaltozás, beszélgetés- kinek mi tetszett a legjobban?
Beszélgetőkör: Miért fontos, hogy sokat mozogjunk a friss levegőn?
Mondóka: Egy- kettő- három- négy…
Tükörjáték, szobros játék.
Utazás busszal a siklósi várkertbe- társas viselkedés, utazás szabályainak betartása.
Játszótéri játékok birtokba vétele.
Fagylaltozás, beszélgetés- kinek mi tetszett a legjobban?
Gyermeknapi projektünkben kiemelten foglalkoztunk a szabadban végzett mozgásos játékokkal. Hagyományőrzésként zenés torna várta gyermekeinket és dolgozóinkat az udvaron, majd ügyességi fajátékokkal, akadálypályával, szörpkóstolással, kavicsfestéssel és rendőrautóval találkozhattunk. Szabad játék során nagy sikere volt a kerékpároknak, kismotoroknak, hintáknak. Előző napon a Mesebőrönd előadásán vehettünk részt vendégségbe hívott bölcsődés társakkal, melynek lezárásaként közös táncot roptunk. Mondókázással katicákat is reptettünk, buborékot fújtunk. Pihenésként örömmel színeztük ki a nyomtatott gyermeknapi színezőket, melyeket az egyéni munkáikkal és ajándék szélforgókkal együtt boldogan haza is vittek gyermekeink.
Tartalmas napokat éltünk. Senki sem lustálkodott. Várjuk a nyarat!
Ezen a foglalkozáson a testmozgás jegyében sétát tettünk a közeli gyönyörű parkban, ahol az iemeretterjesztő táblák segítségével megfigyelhettük a parkban élő madarakat. A Madarak és fák napja ünnepének alkalmából madarakat festettek a gyerekek, melyeket száradás után tablóra tűzünk.