2025.május 28-án iskolánk csatlakozott a Kihívás Napja országos kezdeményezéshez, melynek célja a rendszeres testmozgás és az egészséges életmód népszerűsítése. Az idei nap jelmondata: „Törj ki a hétköznapokból!” – és mi valóban kiléptünk a megszokott keretek közül! A program reggel fél hatkor indult a „Lehet két kerékkel több?” felhívással, amely során a munkába indulók biciklivel tették meg az utat, ezzel is hozzájárulva a nap sikeréhez. 8 órától lendületes reggeli tornával mozdult meg az egész település: az iskolában, az óvodában, az Önkormányzatnál, a Védőnői Szolgálatnál, a Konyhánál és a Biztos Kezdet háznál egyaránt zajlottak az ébresztő gyakorlatok. Ezután egész nap zajlott a „Kinder Joy of Moving” kihívás, amely során hullahopp karikával, ugrálókötéllel, csocsóval, pingponggal, tollaslabdával, gombfocival és darts-szal sportolhattak kicsik és nagyok.. Kiemelkedő esemény volt a 9 órás fapakolás az iskolaudvaron, amely valódi fizikai kihívást jelentett, és példás összefogást igényelt – nemcsak diákok, de felnőttek is részt vettek benne. Délelőtt került sor az óvodások kihívására. Délután a Roma népismereti kihívás és a 2025 méteres séta vagy futás várta a résztvevőket – a legkisebbektől a legidősebbekig mindenki bekapcsolódott. A napot az ARANYOSAPÁTI LSE fociedzése zárta, ahol fiatalok és idősebbek együtt mozdultak meg. Közös edzés az Aranyosapáti LSE labdarúgó csapatával. Az Aranyosapáti LSE labdarúgócsapatának edzésén vettek részt tanulóink 21gyerek, 14 fő felnőtt, egy közösen megszervezett tréning keretében. Az esemény célja az volt, hogy a tanulók testközelből ismerkedhessenek meg egy sportegyesület mindennapjaival, valamint fejlődjenek technikai és taktikai készségeik a labdarúgás terén. A közös edzés során a diákok együtt gyakoroltak az Aranyosapáti LSE játékosaival. A program bemelegítéssel indult, majd különféle labdás gyakorlatok és játékhelyzetek gyakorlása következett. Az edzés barátságos hangulatban telt, és a résztvevők nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába. Az esemény kiváló lehetőséget nyújtott a sport iránt érdeklődő tanulók számára, hogy inspiráló környezetben, tapasztaltabb játékosokkal közösen fejleszthessék tudásukat
Testmozgás
A testmozgás témakörét vidám, élményekben gazdag formában közelítettük meg, hiszen az 5–6 éves korosztály számára a mozgás természetes örömforrás, és a boldogság egyik kulcsa. Az udvaron egy akadálypályát állítottunk fel, ahol a gyerekek ügyességüket, bátorságukat és kitartásukat is próbára tehették.
A pályán különböző mozgásformákat kombináltunk: mászáson, ugráláson, egyensúlyozáson és kúszáson keresztül haladtak végig a gyerekek. A feladatokat játékos formában, ösztönző, bátorító légkörben végezték. Mindenki a saját tempójában haladhatott, és megtanultuk: nem a versengés a fontos, hanem az, hogy kipróbáljuk magunkat és örömmel mozogjunk.
A gyerekek együtt drukkoltak egymásnak, bátorították a többieket, és látható volt, hogy nemcsak a fizikai sikerélmény, hanem a közösség megtartó ereje is boldogságot adott számukra. A mozgásos feladatok végén beszélgettünk arról, hogyan érezték magukat, mit tanultak magukról, és milyen érzés volt túljutni egy-egy nehezebb akadályon.
A testmozgás nemcsak a testet frissítette fel, hanem a lelket is: a sikerélmények, a felszabadult nevetés és a közös játék mind hozzájárultak a belső jóllét erősítéséhez. A gyerekek megfogalmazták, hogy jó volt mozogni, jól esett a friss levegőn játszani, és örültek annak, hogy kipróbálhatták magukat különféle kihívásokban.
Ez a foglalkozás segített tudatosítani bennük, hogy a mozgás öröme nemcsak az egészségüknek tesz jót, hanem a hangulatukra, önbizalmukra és a kapcsolataikra is pozitív hatással van – vagyis valódi boldogságforrás lehet a mindennapokban.
A diákok olyan kérdéseket kaptak, ahol mozgással kellett eldönteniük melyik sportolási formát szeretik jobban. Ezután activity formájában sportágakat kellet kitalálniuk mutogatás alapján.
A hónap során a testmozgás témakörét jártuk körül. Első alkalommal egyfajta „kerekasztal” beszélgetés során beszélgettünk a testmozgás fizikai és lelki előnyeit vettük górcső alá. Egy kisebb kitekintéssel beszélgettünk a különféle függőségekről, azok lelki hátteréről, rövid és hosszú távú hatásairól.
A hónap során górcső alá vettük a testmozgás és a lustaság előnyeit és hátrányait, hiszen mindkettőből akad. A testmozgás rengeteg előnye mellett rengeteg szabadidőt, odafigyelést, akaratot és szorgalmat igényel, vagy lesérülhet az ember. A lustaság előnyei a szabadidő, a pihenés, a fizikai biztonság. Ezek után táblázatban összegeztük az előnyöket és a hátrányokat, mire megértettük azt, hogy a testmozgás előnyei főleg hosszú távon jönnek elő, míg a lustaság rövid távon előnyösnek tűnhet, de a hosszú távú hatásai rombolók.
A gyerekek megrajzolták a testmozgás és a lustaság karikatúráit is, amin rendkívül jól szórakoztak.
Májusban az egészséges életmód került előtérbe, melyet rendhagyó módon, más aspektusból közelítettünk meg. Az életmentés természetes!- akadálypályát készítettem a gyerekeknek a tanteremben, melyet 5-6 fős csoportokban teljesítettek. Élethelyzeteket játszhattak el, mellyel problémamegoldó képességüket emelték magasabb szintre. Az izgalmas akadálypályán meg kellett keresniük a feladatokat, teljesíteniük kellett, majd kaptak egy állomáskérdést, amiért újabb pontokat szerezhettek. A különböző akadályok során elméleti kérdéseket és gyakorlati feladatokat egyaránt megoldhattak a csapatok, így nagyon sok új ismerettel és gyakorlati tapasztalattal gazdagodtak.
A mozgásos játékok és tevékenységek során a gyerekek szociális készségei is erősödnek: megtanulnak együttműködni, szabályokat követni, és átélhetik a közös siker vagy verseny élményét. Ez segíti őket abban, hogy önbizalmuk, önfegyelmük és empátiás készségük is fejlődjön. A mozgás oldja a feszültséget, segít levezetni a bennük felgyülemlett energiát, így érzelmi stabilitásuk szempontjából is kiemelkedően fontos. A szabadban végzett mozgásos tevékenységek ráadásul közelebb hozzák őket a természethez, és hozzájárulnak a környezettudatos szemlélet megalapozásához.
A Boldogságóra program keretében a mozgásos tevékenységek nemcsak a testet edzik, hanem a lelket is táplálják: örömforrást jelentenek, sikerélményt adnak, és pozitívan hatnak a gyermekek általános jóllétére. Összességében a mozgás alapja a harmonikus személyiségfejlődésnek, és érdemes már az óvodáskorban tudatosan teret adni neki a mindennapokban.
Mozgásra fel!
A testmozgás öröme – Oviolimpia
A testmozgással kapcsolatos tevékenységet a könyvben ajánlott mese feldolgozásával indítottam. A mese során a gyerekek megismerkedhettek a mozgás fontosságával játékos és élményszerű módon. A mese után közösen beszélgettünk a történtekről, majd kérdésekkel irányítottam a figyelmüket arra, hogy miért jó mozogni, mit éreztek a mese szereplői, amikor sportoltak, és ők maguk mit szeretnek legjobban mozogni.
Ezután eljátszottuk egyik kedvenc mozgásos játékukat, a Ropi, gombóc palacsinta játékot, hogy megérezzék a mozgás örömét.
A játék után a beszélgetést áttereltem arra, hogy az óvodában is milyen fontos a mindennapi mozgás. Megbeszéltük, hogy a mozgás segít egészségesnek, erősnek és vidámnak maradni, ráadásul segít levezetni a feszültséget és örömöt is ad. A gyerekekkel együtt gyűjtöttünk ötleteket: mitől lesz egészséges az életünk? A gyerekek elmondták, hogy fontos a sok mozgás, a friss levegő, a zöldség-gyümölcs, a pihenés, és az is, hogy sokat nevessünk, játsszunk.
Oviolimpia – élményszerű mozgásos nap
A beszélgetés után nagy lelkesedéssel jelentettem be, hogy idén is megrendezzük az Oviolimpiát, amelyen a mi csoportunk is részt vesz. Elmagyaráztam, hogy a versenyzés során nem az a legfontosabb, ki a leggyorsabb vagy legerősebb, hanem hogy együtt csináljuk végig, próbálkozzunk, és örömmel vegyünk részt a mozgásban. Aki végigcsinálja az öt versenyszámot, egy különleges érmet kap majd jutalmul!
A felkészülés részeként megtanultuk a saját csapat indulónkat.
Versenyszámok:
1. Szlalomfutás – kikerülve a bójákat, futással.
2. Egyensúlyozás bosu labdákon – végigsétálás leesés nélkül
3. Labdagurítás szlalomozással
4. Ugróiskola – mozgásos feladat
5. Kötélhúzás – közös erőpróba, csapatszellem fejlesztése
Az olimpia megnyitóját zászlólengetéssel és az indulónk közös elmondásával indítottuk. A gyerekek izgatottan vettek részt a mozgásos feladatokban, és nagy örömmel buzdították egymást. A versenyszámok végén minden gyermek a nyakába kapta az ovis érmet, amely nemcsak a teljesítményüket, hanem a lelkes részvételüket is elismerte.
Ez a nap nemcsak mozgásfejlesztésről szólt, hanem együttműködésről, kitartásról, és az apró sikerek örömének megéléséről is. A gyerekek büszkék voltak magukra – és egymásra is.
9. foglalkozás: Örökmozgók!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek kedvet kapjanak a rendszeres mozgáshoz. Ismerjenek meg többféle mozgásformát, hogy lássák mennyi lehetőségük van a mozgásra. Tapasztalják meg, hogy a mozgás örömet okoz, és ez által egészségesebbek lesznek.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Időkeret: 25-30 perc, az alkotás több időt is igénybe vehet.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel Madarak és fák napja alkalmából kirándulásra mentünk a madártani ösvényre. Végig haladtunk az ösvényen, közben hídon mentünk át, fák alatt bújkáltunk, és köveken lépkedtünk végig. Közben természetesen új ismereteket szereztünk a madarakről. Pillangókat kergettünk, hangyákat kerestünk.
A gyermekekkel elénekeljük az „Előre jobb kezedet, utána hátra!” éneket, miközben elvégezzük az énekben lévő mozdulatokat.
Sokféle mozgásformát kipróbáltunk: Jógáztunk, ugráltunk, karikás ugró játékok, volt egyensúlyozás gumikon, házfoglaló játék babzsákokkal, mászókázás, és elmentünk egy szuper játszótérre kirándulni!
Akadálypályát hoztunk létre a csoportszobába!: A gyermekekkel a csoportszobában székekből hoztunk létre akadálypályát, melyet bekötött szemmel kellett teljesíteni az egyik gyermeknek, úgy, hogy a társa hátulról vezette át a székek között.
Sportos mozgásokat utánoztak a gyermekek tükörjátékkal. Nagyon szerették ezt a feladatot a gyermekek.
Bozsik focitornán is részt vettünk ebben a hónapban.
Székfoglaló játék: A gyermekek zenére mozogtak, amikor megállt a zene, le kellett ülni egy székre. Akinek nem jutott, az kiesett a játékból. Többször is eljátszottuk, annyira tetszett a gyerekeknek.
Ugróiskoláztunk: Az udvaron ugróiskoláztunk! Nagyon jó volt! Ez a hónap tele volt mozgásos élményekkel.
A május a testmozgás mint boldogságforrás gyakorlásának hónapja. Ebben a hónapban nagyon sok időt töltünk az udvaron, ahol a friss levegőn szabadon mozoghatnak a gyermekek, mozgásigényüket a különféle udvari mozgásfejlesztő eszközök elégítik ki. A téma gyakorlásához most benti mozgásos feladatot választottam, a csoport kedvenc plüss állatát vittük magunkkal egy kis kirándulásra. Minden gyermeknek figyelni kellett arra, hogy az állatot felvegye, és a jelzett helyre letegye, hogy a következő gyermek fel tudja venni. A gyermekek szívesen teljesítették a feladatot, örömmel mozogtak.
Növendékhangversenyre készültünk fel és nagyon ügyesen helyt álltak a tanítványaim 🙂