Május- Testmozgás
A májusi Boldogságórát Activity-vel kezdtük. Sportágakat kellett elmutogatniuk a gyerekeknek egymásnak. Csoportokban játszottuk, nagy sikere volt. Az óra második lépésében a könyvben lévő idézetekből húztak tanulóim, majd ezek alapján gondolatébresztő beszélgetést folytattunk. Ezt a „Bajnok lett a Down-szindrómás fiú” története, annak megbeszélése követte. Mivel osztályomban több sportoló is van, lelkesen megosztották véleményüket, tapasztalataikat a nehézségekről, kitartásról, sportszerűségről. Sajnos nem sok időnk maradt, csupán annyi, hogy megcsináljuk a rendszeres testmozgással kapcsolatos tesztet, és elvégezzük a kiértékelést. Májusban egy napot tanulmányi kirándulással töltöttünk egy Öko-kertben, ahol sok hasznos, fenntarthatósággal kapcsolatos foglalkozás mellett a gyerekek szabadon játszhattak. Legkedveltebb a trambulin volt, és a foci illetve tollas, mely tevékenységek jól összekapcsolhatók a hónap témájával. Itt még volt alkalmunk folytatni a beszélgetést a testmozgás fontosságáról, egészségünkre való jótékony hatásairól.
Testmozgás
A mozgást nem megszerettetni kell a gyerekekkel, hisz a mozgás szeretete, minden
gyermekben benne van. A mi feladatunk, hogy minél sokszínűbb lehetőséget kell biztosítanunk, hogy mozgásigényüket kielégíthessék, lehetőséget adva változatos mozgásformákra és sok-sok szabad játékra, lehetőleg a szabadban.
Nagyon vártam ezt a témakört, tudva, hogy a gyerekek egyik kedvence, külön öröm volt, hogy már
részben az udvarra is tudtam tervezni a jó idő miatt.
Pap Jánosné: Macigondok meséjére fűztem fel a foglalkozást, mivel mese segítségével mindig könnyebb megőrizni a gyermekek mozgáskedvét, és a kevésbé mozgékony gyermekeket is könnyen motiválhatjuk a mozgásra. A gyerekek szívesen vettek részt a mesés tornán, örömmel mozogtak meseszereplőként társaikkal együtt, vagy épp lelkesen nyújtottak segítséget az arra szoruló mesehősnek.
A foglalkozás további részét az udvarra terveztem. Az udvaron 10 sportág képes kártyáit
rejtettem el. A gyerekeknek ezt kellett megkeresniük. Megbeszéltük milyen sportágak láthatóak a képen. A csoportomba járó gyerekek közül többen is sportolnak (judo, foci, tánc), ők örömmel osztották meg ezzel kapcsolatos élményeiket.
Ezt követően Activity játszottunk, mindenki húzott egy kártyát, és a rajta lévő sportágat el kellett mutogatnia a társainak.
A délelőttöt a fiúk kérésének engedve, egy „foci-kupával” zártuk.
A testmozgás foglalkozás keretein belül az egészséges életmódra nevelés céljaként egyrészt a tornaterem adta lehetőségeket aknáztuk ki, ezért játszottunk egy Boccia játékot. Majd a jó időt kihasználva a szabadtéri sport és játékeszközöket használtuk.
Cél: A testmozgás örömének megtapasztalása, a bátorság megélése játékos helyzetekben
Tevékenységek:
• Mozgásos kihívás: Kiscsoportos „vicces sportverseny”
• Bátorság-interjú: Párokban kérdezgetik egymást: mikor voltál bátor? Mi motivált?
• Kreatív plakát: „A mozgás ajándékai” – mit ad a testmozgás a lelkednek?
• Vitalitás-skála: Mennyire érzed most energikusnak magad? Milyen tevékenységek töltenek fel?
Kérdések:
• Miben vagy bátor a hétköznapokban?
• Mikor érezted, hogy „élsz” – teljes energiával?
Reflexió: Milyen mozgásformát tudnál beépíteni a mindennapjaidba?
– Beszélgettünk az egészséges és egészségtelen dolgokról: miket eszünk, milyen mozgásformákat ismerünk, mik az egészségtelen dolgok.
– Relaxációs gyakorlat: „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”.
A gyakorlat során kitártuk a karunkat, majd utánoztuk a madarak repülését.Tettszés szerint kifejeztük, milyen szabadok a madarak, hogyan szárnyalnak.
– Játék: „Tükörjáték”
Különféle mozgásformákat mutogattunk el (úszás, futás, lovaglás, karate). Közösen kitaláltuk, majd elmutogattuk.
– Játék: „Tűz, víz, levegő”
A gyerekek sétáltak a szőnyegen, ha azt hallották, hogy „tűz”, akkor leguggoltunk, ha „víz”, akkor valahová fel kellett állni, ha pedig „repülő” akkor le kellett hasalni a földre.
– Cicafa készítés: Készítettünk közösen egy fát, amelyet kiszíneztünk együtt. Végül mindenki választott egy cicát, melyik lenne szívesen, majd a fára ragasztottuk.
– Meghallgattuk Bagdi Bella: Tükördal c. személyiségfejlesztő dalát.
Beszélgetés a testmozgás fontosságáról és az egészséges táplálkozásról. Utána játékosan álltak a gyerekek jobb és bal oldalra ki melyik sportot szereti vagy melyikben érzi ügyesebbnek magát.
,, Tanítsd meg a gyermeknek, hogy gyakran az utolsókból elsők lesznek, de a sor vége is gyönyörű, ha emelt fejjel, egyenes gerinccel áll, mert belátni a tájat.”
Ma a tornaórán egy érdekes kísérletet csináltunk. Ezzel azt szerettem volna szemléltetni, hogy a gyerekek megértsék: A látszat néha csal! Soha ne add fel! Küzdj a végsőkig! Nem mindig az győz, akire számítunk!
Majd játszottunk közösen.
A tánc világnapj alkalmából közös nagyszüneti táncra hívtuk az iskolai tanulóit. Ehhez a megmozduláshoz szívesen csatlakoztak a gyerekek és a pedagógusok is. A 15 perces szünetet lelkesen végig mozogták. Egy osztály az iskola diákjaival szembe állt és úgy mutatták a táncot. A többinek pedig le kellett utánozni. De mind ismert mozgás volt, ami a gyerekek körében népszerű. A tanulók és a tanáriak egütt tnáncoltak különféle zenékre – volt modern, népi és vidám gyermekdal is, hogy indenki megtalálja a kedvenc zenéjét. A cél az volt, hogy megünnepeljük a mozgás örömet, és megtapasztaljuk, milyen jó érzés együtt mozogni, figyelni egymásra, és közösen részt venni valamiben. A gyerekek nagy lelkesedéssel kapcsolódtak be a közös táncba, sőt néhány osztály még saját kis koreográfiát is rögtönzött. A szünet végére mindenki fáradtn, de mosollyal az arcán tért vissza a tanterembe.
Mivel az osztályban sokan sportolnak, így ez a téma nagyon megmozgatta őket. Természetesen a saját sportjukat ismertették, beszámoltak róla. Beszélgettünk azokról a sportokról is amit szívesen néznek, illetve azokról is amiket szívesen kipróbálnának. Az osztálykirándulás során nagyon sok szabadtéri sportot próbáltak ki.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A májusi hónap témája ,,A testmozgás és az egészséges életmód gyakorlása” volt.
A napot a következő motiváló idézettel kezdtük „Víz, te nemcsak az élet szükséges része vagy, hanem magának az életnek a megtestesítője; te vagy a Föld páratlan gazdagsága,
te vagy a legfinomabb, a legtisztább, te vagy a Föld lelke“ (Antoine de Saint – Exupery).
Ezt követően beszélgettünk a víz fontosságáról, élettani hatásairól.
A barátom a víz elnevezésű outdoor-os projekt segítette az óvodás gyermekeinket abban, hogy jobban megértsék a víz jelentőségét, tulajdonságait, a környezetben és a társadalom életében játszott szerepét. Természetesen mindezt a gyermeki, életkori és egyéni sajátosságaikra, tapasztalataikra, előzetes tudásukra alapozva tettük. A meglévő tudásukat, tapasztalataikat szélesítettük ki. A víz témakörének feldolgozása interdiszciplinárisan történt, kapcsolódott a külső világ tevékeny megismeréséhez, az anyanyelvi nevelés, ének zenei nevelés, rajzolás, ábrázolás, kézimunka, nevelési területeihez és természetesen a kisgyermek legfontosabb tevékenységéhez, a játékhoz. Az innovációnk során a tevékenységeket úgy állítottuk össze, hogy gyermekeink a tapasztalatszerzés során maguk fedezhessék fel a víz sokszínűségét, jelentőségét, szükségességét és tulajdonságait.
Az év második családi Boldogságóráját az óvoda udvarán tartottuk, mivel mozgással összekötött játékos feladatokat terveztünk a gyerekek számára.
A gyerekek a szülőkkel együtt a következő állomásokon haladtak keresztül:
1. „VÉDD MAGAD A CÁPAKTÓL!” elnevezésű staféta játék keretén belül az ovisoknak az volt a feladatuk, hogy védjék meg magukat a cápától, az útjukba kerülő akadályokat legyőzve (bukfencezés, átugrás, szökdelés, célba dobás) jussanak el a ,,béke szigetére”.
2. Gyakorlati tevékenység: „ESŐCSEPPEK” – az ovisoknak esőcseppeket kellett fűzniük a felhőkre.
3. Tapasztalati tevékenység: „SZIVACSBÓL KIS HAJÓ”- az ovisok vágás és illesztés technikájával szivacsból vitorlás hajókat készítettek. Ezt követően kísérleteket végeztek a szivacsból készült hajókkal. Az ovisoknak meg kell állapítaniuk, hogy a hajó lebeg vagy elsüllyed a vízen?
4. Szórakoztató játék: „HALÁSZAT”- az ovisoknak a volt a feladatuk, hogy minél több halat fogjanak ki.
5. Zene ovi: „CSEPP, CSEPP, CSEPEREG”- a gyerekek vízről szóló mondókákat és dalokat sajátítottak el.
A nyílt nap arcfestéssel zárult. A „VÍZMANÓK”, az óvodások jutalmul arcfestésen vehettek részt.
E téma keretén belül nagyon vidám, élményekben gazdag perceket éltünk át.