A testmozgás, mint boldogságforrás témakörben eljátszottuk az Én és a testmozgás című mozgásos feladatot, elolvastuk A mezei nyúl és a sündisznóról szóló mesét. Elkészítettük az Egészséges életem feladatot. Sétáltunk a falu környékén közben bodzavirágot szedtünk, amelyből egészséges nassolnivalót sütöttünk.
Testmozgás
A búza kalandos útja
A bárkalakók a búzaszem elvetésétől kezdve mozgásos formában követték annak útját egészen a frissen sült kenyérig: ugráltak, szlalomoztak, egyensúlyoztak, guggoltak, kúsztak-másztak mindezt stafétajáték formájában.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosaival megbeszéltük, mit jelent számukra a mozgás. A szóban elhangzottakat közös játékkal erősítettük meg.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és AMI 1. osztályos tanulói a boldogságóra elején a testmozgás és az egészséges életmód kapcsolatáról beszélgettek. Meghallgatták a hónap dalát és megbeszélték az olvasott mese tanulságát. Megoldották a keresztrejtvényt, és kitöltötték a sportág választó táblázatot.Az óra második felében az iskola udvarán ügyességi játékokat játszottak.
Az idei évben is nagy örömmel rendeztük meg az iskolai sportnapot. Először az 1-2. osztályosok, később a 3-4. osztályosok mutathatták meg képességeiket a nyolc állomásnál.
Ezen Boldogságóra fő jelszava a Hopp! volt. A foglalkozás bármely részében, amikor ezt a szót kimondtam, ugrott minden gyermek egyet. Nagyon élvezték a foglalkozást, viszont el is fáradtak, mert sokt mozogtunk ténylegesen. A képeken látható vidámság, a jókedv pedig a sok-sok mozgásból fakad, mint a meséből is megtudtuk.
A fizikai erőnlét fontos része az egészséges életmód kialakításának már az óvodás korosztály körében is. A „Lusta király” mese cselekményén keresztül a gyerekek megismerkedhettek a főszereplő életével, a problémákkal, amivel szembe kellett, néznie. A király az utazása során észrevétlenül egyre erősebb, edzettebb lett és útja végén már nem szorult rá senki segítségére. A játékok közül a „Tükörjáték” és az „Akadálypálya” tetszett nekik legjobban. A jövőben fontos feladatnak tartom a csatlakozást a Kihívás napjához, melynek keretében az Óvoda udvarán Boldogság-futáson, Boldogság-zumbán és Boldogság-táncon vehetnek részt gyermekeink.
TESTMOZGÁS
1. Foglalkozást kezdő torna – „Előre jobb ezed, utána hátra…”
A csoportban a gyerekek egyszerre végzik a feladatot.
2. Bevezetés – Móka torna zenére
3. Téma feldolgozása mesével – Pap Jánosné: Macigondok
4. Mackó, mackó ugorjál mondóka mozgással való kísérése
5. Foglalkozás lezárása – Testmozgás jelének kiszínezése
Eszközök: testmozgás jele, színes ceruza
6. A téma továbbadása
A gyerekeknek az alsó udvaron színes labdákat kellet szétválogatniuk szín szerint. A felső udvarról a többi óvodás figyelte és bátorította a gyerekeket. Aki kedvet kapott, az kipróbálhatta a feladatot.
2025.május 28-án iskolánk csatlakozott a Kihívás Napja országos kezdeményezéshez, melynek célja a rendszeres testmozgás és az egészséges életmód népszerűsítése. Az idei nap jelmondata: „Törj ki a hétköznapokból!” – és mi valóban kiléptünk a megszokott keretek közül! A program reggel fél hatkor indult a „Lehet két kerékkel több?” felhívással, amely során a munkába indulók biciklivel tették meg az utat, ezzel is hozzájárulva a nap sikeréhez. 8 órától lendületes reggeli tornával mozdult meg az egész település: az iskolában, az óvodában, az Önkormányzatnál, a Védőnői Szolgálatnál, a Konyhánál és a Biztos Kezdet háznál egyaránt zajlottak az ébresztő gyakorlatok. Ezután egész nap zajlott a „Kinder Joy of Moving” kihívás, amely során hullahopp karikával, ugrálókötéllel, csocsóval, pingponggal, tollaslabdával, gombfocival és darts-szal sportolhattak kicsik és nagyok.. Kiemelkedő esemény volt a 9 órás fapakolás az iskolaudvaron, amely valódi fizikai kihívást jelentett, és példás összefogást igényelt – nemcsak diákok, de felnőttek is részt vettek benne. Délelőtt került sor az óvodások kihívására. Délután a Roma népismereti kihívás és a 2025 méteres séta vagy futás várta a résztvevőket – a legkisebbektől a legidősebbekig mindenki bekapcsolódott. A napot az ARANYOSAPÁTI LSE fociedzése zárta, ahol fiatalok és idősebbek együtt mozdultak meg. Közös edzés az Aranyosapáti LSE labdarúgó csapatával. Az Aranyosapáti LSE labdarúgócsapatának edzésén vettek részt tanulóink 21gyerek, 14 fő felnőtt, egy közösen megszervezett tréning keretében. Az esemény célja az volt, hogy a tanulók testközelből ismerkedhessenek meg egy sportegyesület mindennapjaival, valamint fejlődjenek technikai és taktikai készségeik a labdarúgás terén. A közös edzés során a diákok együtt gyakoroltak az Aranyosapáti LSE játékosaival. A program bemelegítéssel indult, majd különféle labdás gyakorlatok és játékhelyzetek gyakorlása következett. Az edzés barátságos hangulatban telt, és a résztvevők nagy lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába. Az esemény kiváló lehetőséget nyújtott a sport iránt érdeklődő tanulók számára, hogy inspiráló környezetben, tapasztaltabb játékosokkal közösen fejleszthessék tudásukat
A testmozgás témakörét vidám, élményekben gazdag formában közelítettük meg, hiszen az 5–6 éves korosztály számára a mozgás természetes örömforrás, és a boldogság egyik kulcsa. Az udvaron egy akadálypályát állítottunk fel, ahol a gyerekek ügyességüket, bátorságukat és kitartásukat is próbára tehették.
A pályán különböző mozgásformákat kombináltunk: mászáson, ugráláson, egyensúlyozáson és kúszáson keresztül haladtak végig a gyerekek. A feladatokat játékos formában, ösztönző, bátorító légkörben végezték. Mindenki a saját tempójában haladhatott, és megtanultuk: nem a versengés a fontos, hanem az, hogy kipróbáljuk magunkat és örömmel mozogjunk.
A gyerekek együtt drukkoltak egymásnak, bátorították a többieket, és látható volt, hogy nemcsak a fizikai sikerélmény, hanem a közösség megtartó ereje is boldogságot adott számukra. A mozgásos feladatok végén beszélgettünk arról, hogyan érezték magukat, mit tanultak magukról, és milyen érzés volt túljutni egy-egy nehezebb akadályon.
A testmozgás nemcsak a testet frissítette fel, hanem a lelket is: a sikerélmények, a felszabadult nevetés és a közös játék mind hozzájárultak a belső jóllét erősítéséhez. A gyerekek megfogalmazták, hogy jó volt mozogni, jól esett a friss levegőn játszani, és örültek annak, hogy kipróbálhatták magukat különféle kihívásokban.
Ez a foglalkozás segített tudatosítani bennük, hogy a mozgás öröme nemcsak az egészségüknek tesz jót, hanem a hangulatukra, önbizalmukra és a kapcsolataikra is pozitív hatással van – vagyis valódi boldogságforrás lehet a mindennapokban.