A Testmozgás hónapjában igyekeztünk még több időt tölteni futkározással, focizással, fogócskázással. Amikor csak tehettük a benti játék helyett az udvart, a játszóteret választottuk. A testi egészség mellett azonban lelki egészségünket is próbáltuk sok önvizsgálattal, beszélgetéssel erősíteni. Egyik délután „A Bátorság Nyila” című feladatot oldottuk meg. Az előre megírt célokat (félelem, lustaság, önbizalomhiány, figyelmetlenség) feltettük a céltáblánkra és egy pozitív mondat (pl. Bátor vagyok! Jobban odafigyelek!) elmondása közben találták el a gyerekek a táblán lévő szót. Nagyon élvezték a feladatot.
Testmozgás
„A közös mozgás testesíti a lelket!” Iskolai testnevelés percek bemelegítését a 6.a osztály lányai csinálták az iskolánk 25 osztálya előtt. Mindenki lelkesen mozgott.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A testmozgás boldogságot fokozó hatására egy izgalmas akadálypályás jógaóra szervezésével hívtuk fel a gyerekek figyelmét. Utána nagy hangsúlyt fektettünk a fizikai és lelki érzetek megfigyelésére, ezzel elmélyítve a tapasztalatokat.
Minden évben megrendezi óvodánk a Mozdulj Szapáry! sportdélelőttöt, ahol a gyerekek szüleikkel közösen vehetnek részt a délelőtt folyamán egy játékos váltóversenyen. Az idén is így volt ez. A Tiszaligetbe kivonulva az egész óvoda együtt sportolt.
Beszélgető körrel kezdtünk, majd közösen elmondtuk az Egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát. Tükörjáték formájában mindenki igyekezett egy általa kedvelt sportágat elmutogatni, amit a többieknek utánoznia kellett.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
1. Ráhangolódás (5 perc)
Cél: figyelem összpontosítása, jó hangulat megalapozása
• Körbe ülünk, és közösen mondogatjuk a mozgásos mondókát:
„Lábam, karom, hajlik szépen,
Mozgok reggel, délben, éjben.
Játék közben jól érzem,
A testem is megköszöni nekem!”
• Beszélgetésindító kérdések:
– Milyen mozgásokat szeretsz?
– Melyik testrészed mozog, ha ugrálsz?
– Miért jó, ha sokat mozgunk?
2. Bevezetés (5 perc)
Cél: a testmozgás fontosságának tudatosítása
• Képes kártyák bemutatása (pl. gyerek fut, biciklizik, jógázik, táncol)
• Beszélgetés: „Mit csinál a képen a kisfiú/kislány? Te szoktál ilyet?”
3. Játékos testmozgás – mozgásos állomások (20 perc)
Cél: mozgáskoordináció, testrészek tudatosítása, örömszerzés
Állomások:
1. Ugró-állomás – különböző módon ugrálunk (egy lábon, páros lábbal, karikákba)
2. Kúszó-állomás – alacsony székek alatt kúszunk át (mint a kígyók)
3. Táncos-állomás – Bagdi Bella: ‘Mozog a világ’ c. dalra táncolunk
4. Tükör-állomás – párban utánozzák egymás mozdulatait
5. Egyensúly-állomás – egyensúlyozás zsinóron, párnákon, labdán
4. Légzőgyakorlat és relaxáció (5 perc)
Cél: megnyugvás, testérzetek tudatosítása
• Légzőjáték – Fújd a buborékot
– Mély levegővétel, majd lassú kifújás – mintha szappanbuborékot fújnánk
• Pihenőmese:
„Képzeld el, hogy egy puha felhőn fekszel… a tested ringatózik… minden porcikád pihen.”
5. Zárókör és értékelés (5 perc)
Cél: visszacsatolás, élmények feldolgozása
• Körkérdés:
– Melyik mozgás tetszett a legjobban?
– Mit érzett a tested, amikor megmozgattad?
– Hogyan tudunk naponta többet mozogni?
• Érzelemkártyák – válassz egyet, ami szerinted ma jellemez téged!
Reflexió – pedagógus számára
• Mi sikerült jól?
A gyerekek felszabadultan vettek részt a mozgásos játékokban. Az állomásrendszer motiválta őket, a párban végzett tükörgyakorlat fejlesztette az empátiát és együttműködést.
• Mi volt a nehézség?
A vegyes életkor miatt egyes feladatokat differenciálni kellett. Fontos volt az ismétlés és vizuális támogatás.
• Fejlődési lehetőségek:
A jövőben több természetes mozgásformát (pl. kinti futóverseny, mozgásos mesék) is beépítenék, és nagyobb hangsúlyt fektetnék a relaxáció utáni önreflexióra.
A testmozgás témája nagyon közel áll az óvodás korú gyerekekhez, mivel alapvető igényük a mozgás. A téma hangsúlyozásához Bezzegh Andrea: A lusta király meséjét hívtam segítségül. Illetve a gyermeknap eseményei is segítették a mozgás fontosságának hangsúlyozását, ahol játékos mozgásos feladatokban vehettek részt a gyerekek, egy mesejáték /Morzsa színház előadásában, A kiskakas gyémánt félkrajcárja/ megtekintése után az óvoda udvarán. Volt célbadobós, kötélhúzás, közlekedési verseny stb.
Ez a témakör arra hívja fel a gyerekek figyelmét, hogy a rendszeres testmozgás nemcsak a testet tartja egészségesen, hanem segít boldogabbnak, energikusabbnak, kiegyensúlyozottabbnak is érezni magunkat. A mozgás hatására boldogsághormonok szabadulnak fel a szervezetben, amelyek javítják a hangulatot, csökkentik a feszültséget és segítenek megbirkózni a stresszel. A gyerekek megtanulják, hogy a mozgás lehet szórakoztató, játékos és egyben hasznos is – különösen, ha rendszeresen végzik.
A mozgás örömforrás – nem csak a sportórákon, hanem a szabadidőben is.
A rendszeres testmozgás jobb kedvre derít.
A mozgás segít abban, hogy jobban tudjunk koncentrálni, tanulni.
Mozogni nem csak sportoláskor lehet – a séta, ugrálás, tánc, játék is számít!
A mozgás közben együtt lenni másokkal közösségi élmény is.
„Boldogságtánc” Készítettek közösen egy rövid, vidám táncot egy pozitív zenére. Mozgás közben figyelték meg, hogyan változik a hangulatuk. Könnyű dolgom volt, mert többen járnak modern táncra.
„Érzésfutás” Egy érzést mondtam (boldog, szomorú, dühös, nyugodt), a gyerekeknek pedig úgy kellett mozogniuk (sétálni, futni, ugrálni), ahogy szerintük az az érzés mozogna.
„Mozgásos boldogságkártyák” –at készítettünk, amiken egyszerű mozgások szerepelnek
(„ugorj 10-et”, „járj, mint egy kacsa”, „forogj körbe 3-szor”, „adj pacsit 5 embernek”). A gyerekek húztak egyet-egyet és végrehajtották.
A testmozgás témája fontos része a Boldogságóra programnak, mert segít a gyerekeknek megtapasztalni, hogy a mozgás nemcsak az egészségükre van jó hatással, hanem a hangulatukra, önbizalmukra, sőt még a kapcsolataikra is. Az élményszerű, játékos megközelítés pedig elősegíti, hogy a mozgás szeretete hosszú távon beépüljön a mindennapjaikba.
Encsencsi Százszorszép Óvoda és Konyha
Az óvodai életben nagyon fontos az „egészséges életmód szokásainak” fejlesztése, korrigálása, ezért örültünk, hogy bekapcsolódhatunk a Kihívás Napja programba is. A családokat sikerült bevonnunk a közös mozgásba, amelyet a helyi fitnesz edző tartott, „BOLDOGSÁG AEROBIC” címmel.
Ezt megelőzően megismerkedtek a Boldogságóra ezzel kapcsolatos meséjével, amelyből kiderült, hogy a MOZGÁS ÖRÖMFORRÁS……
Reméljük, hogy a családok minden nap biztosítják a különböző mozgáslehetőségeket gyerekeik számára, amellyel elősegíthetik a testi-lelki- szociális fejlődésüket.
Májusban gyermeknapot tartottunk óvodánkban, és a boldogságórás tevékenységgel kötöttük össze. A napot egy bemelegítéssel kezdtük, amit több játékos feladat követett. A gyerekek egyik kedvenc játéka a lufigyűjtő volt, amikor zsákban ugrálva, megadott szín alapján kellett lufikat gyűjtsenek. Ezt a mesepillanatok követték, majd a napot szintén mozgásos és zenés játékokkal zártuk.