A testmozgás nem csak ebben a hónapban volt fontos számunkra. A teljes tanév alatt minden napunkban jelen volt. A jó idő beköszöntével azonban sokkal több lehetőségünk adódott a mozgásra.Bicikliztünk, kirándultunk, játszótérre jártunk.
Testmozgás
Egy délutáni foglalkozás keretében a gyerekekkel kimentünk a szabadba, ahol vidám mozgásos játékokat játszottunk. A közös élmények, a friss levegő és a sok nevetés igazán jó hatással volt mindenkire.
A gyerekek felszabadultan vettek részt a programban – öröm volt látni, mennyire élvezik az együtt töltött aktív időt.
A foglalkozás célja az volt, hogy a testmozgás iránti pozitív élményt erősítsük bennük, és hogy érezzék: a mozgás nem csak hasznos, hanem szórakoztató is lehet – különösen, ha jó társaságban, a természetben történik.
Májusban tudatosan kiemeltem a testmozgás fontosságát a csoportban, hogy a gyerekek megértsék: a rendszeres mozgás segíti egészségüket, közérzetüket és fejlődésüket. A tevékenységeket úgy alakítottam, hogy játékos formában tapasztalják meg a mozgás örömét és a csoporthoz tartozás élményét. A játékok során törekedtem az egészséges versenyszellem kialakítására. Sokat beszélgettünk arról, ki milyen sportot űz, melyik mozgásforma a kedvence, illetve milyen sportokat ismernek vagy láttak tévében. Emellett átbeszéltük, mi jár annak, aki a legügyesebb: nem csupán érem vagy kupa, hanem új készségek — mint az egyensúly, kitartás és csapatmunka —, a fejlődés öröme és az elért eredmény miatti büszkeség. Egy feladatlap segítségével összekötöttük a megadott sportágakat a hozzájuk tartozó sporteszközzel.
A tevékenységet a „Mozgómanócska” vidám mondókájával kezdtük, majd a „Ketyeg az óra” versike segítségével megalapoztuk az Erdei tornaverseny című mese iránti érdeklődést. A mese szereplőinek mozgását utánozva – gyors futás, cammogás, sétálás, ugrálás, lassú lépegetés – a gyerekek aktívan bekapcsolódtak a történetbe.
Ezután közösen megrendeztük a saját erdei tornaversenyünket. A gyerekek akadálypályán haladtak végig, amelyben futás, kúszás, mászás szerepelt. Változatos eszközöket alkalmaztunk (mozgáskotta, bordásfal, pad, babzsák, hulahopp karika), amelyek gazdagították a mozgásélményt és hozzájárultak a testtudat, koordináció, egyensúly és mozgásszókincs fejlesztéséhez.
Az egyik legsikeresebb játék során párokat alkottunk, és a gyerekek egymással szemben ülve különböző testrészeiket (homlok, könyök, derék, lábfej) érintették össze. Ez a játék nemcsak nagy örömet okozott, de elősegítette a testtudat és a térbeli tájékozódás fejlődését is.
A tornaverseny lezárásaként egy relaxáció következett a képzeletbeli erdő tisztásán, ahol jógapózokat (fa, híd, kobra, cica, kutya, rák) gyakoroltunk. Ez segített az aktív mozgás és a nyugalom harmonikus egyensúlyának megteremtésében.
A tevékenység zárásaként láncfogót játszottunk, ami a futás, egyensúly és térérzékelés mellett az együttműködési és társas készségeket (kitartás, csapatmunka, tolerancia) is fejlesztette.
Végül minden gyermek saját érmet és kupát színezett, majd kivágott – ezzel tettük személyessé és emlékezetessé a közös élményt.
A májusi boldogságóránkat az elmúlt tanév pozitív tapasztalata alapján nem a tanteremben, hanem a község sportpályáján kezdtük. A Kihívás napján nemcsak az osztály, hanem iskolánk tanulói együtt a falu lakosságával közös zenés tornán csatlakozott a sportprogramhoz.
Ezután visszatértünk a tanterembe, ahol egy beszélgetőkör keretében mindannyian egyetértettünk abban, hogy az emberi jóllétnek alapvető feltétele a fizikai aktivitás. A fittség megőrzéséhez hozzátartozik az elegendő és pihentető alvás, az egészséges táplálkozás, a különböző élvezeti szerek kerülése (pl. alkohol, dohány).
Azok a tanulók, akik rendszeresen sportolnak, elmesélték, hogy az elmúlt évben milyen eredményeket értek el. A tanulók otthoni feladatként a számítógépen plakátot készítettek az egészséges életmódról, táplálkozásról.
A testmozgás témakörben került megszervezésre a Boldogságfutás párban című rendezvényünk. A sportpályán gyűltünk össze és egy zenés bemelegítést követően következett a párban futás. Aki tehette piros felsőben érkezett. A futást az alsó tagozaton tanuló gyerekeknek hirdettük meg.
Csoportunk életében fontos szerepe van a mozgásnak, a friss levegőn valót tartózkodásnak. A gyermekközösségünkben az erre való igényt évek óta folyamatosan alakítjuk. Napriendünk szerves részét képezi, melyet a gyermekek is már aktívan jeleznek, hiszen a belső órájuk már erre rá van hangolódva.
A mozgás, és a friss levegőn való tartózkodás jót tesz a testnek, és a léleknek is, legyen az gyermek, vagy felnőtt, idős avagy fiatal. Midnennek tükrében közös év végi kirándulásunkat immár második éve a szülőkkel tervezzük meg, és valósítjuk meg.
Mindez nemcsak a szülő-gyermek kapcsolatot erősíti, hanem a csoporton belül is formálja szülői közösségünket is. Az idei kirándulásra is nagy örömmel kísértek el bennünket, és készítették el számunkra a finom ebédet.
A testmozgás témakörében bevezetés képen mondókát tanultunk a gyermekkel.
összekötöttük az egészséges életmóddal és megbeszéltük, hogy miért fontos minden nap mozogni. Körben ültünk és mindenki mondott egy sportot/tevékenységet amit minden nap ellhet végezni a mozgás jegyében. Használtuk a munkafüzet játékait és előjött a tornateremben és az udvaron a tűz, víz, repülő játék az egyéb fogócska és körjátékok között. Zárás gyanánt a Mozdulj Szapáry napon vett részt a csoport ami egy egész délelőttös sport program.
A testmozgás témakörében bevezetés képen mondókát tanultunk a gyermekkel.
összekötöttük az egészséges életmóddal és megbeszéltük, hogy miért fontos minden nap mozogni. Körben ültünk és mindenki mondott egy sportot/tevékenységet amit minden nap ellhet végezni a mozgás jegyében. Használtuk a munkafüzet játékait és előjött a tornateremben és az udvaron a tűz, víz, repülő játék az egyéb fogócska és körjátékok között. Zárás gyanánt a Mozdulj Szapáry napon vett részt a csoport ami egy egész délelőttös sport program.
A májusi témánk a „testmozgás” volt. Bátran állíthatom, hogy ez a téma állt az osztályhoz a legközelebb ebben a tanévben. Szinte kivétel nélkül szeretnek mozogni. Többen rendszeresen sportolnak: táncolnak, korcsolyáznak, fociznak, kosárlabdáznak, röplabdáznak, futnak.
Együtt is mozogtunk, hisz az osztálykiránduláson az „Einstand – A Pál utcai fiúk nyomában” című program keretében a Nemzeti Múzeumtól a Füvészkertig jutottunk el. A közel 3 órás séta során megelevenedtek Molnár Ferenc regényének helyszínei, szereplői. A tanulók játékos formában eleveníthették fel az olvasottakat, és sok érdekes, új információval gazdagodhattak. Együtt mozogtunk, játszva tanultunk!
A tanító néni az egészséges életmódról beszélgetett a gyerekekkel. Megkérdezte:
– Mitől leszünk egészségesek?
A gyerekek elmondták, hogy sok gyümölcsöt, zöldséget kell enni, sok vizet inni, jókat aludni, és minden nap mozogni is kell!
Ezután eljátszottunk egy játékot: „Egészség-torna” lett a neve. A tanító néni sorolta az egészséges ételeket, mi pedig mindegyikhez mozdulatokat találtunk ki:
• Ha azt mondta, hogy alma, akkor úgy tettünk, mintha almát szednénk a fáról.
• A répánál guggoltunk, mintha kihúznánk a földből.
• A tej szóra karikáztunk a kezünkkel, mint a tehén tőgye.
• A hal szóra úsztunk a levegőben.
• A víz szóra nagyot kortyoltunk képzeletben.
Ezután következett a „Torna a testemért” játék: különböző mozgásokat végeztünk – futkároztunk, ugráltunk, nyújtózkodtunk, mint a cicák, és gurultunk, mint a narancs.
A végén a tanító néni azt kérdezte:
– Hogy éreztétek magatokat mozgás közben?
A legtöbben azt mondták, hogy jókedvűek lettek, kipirult az arcuk, és szívesen mozognának többet is.
Megbeszéltük, hogy minden nap mozogni fogunk legalább egy kicsit, mert a testünk hálás lesz érte. Azt is megbeszéltük, hogy a mozgás nem csak a testünknek, hanem a kedvünknek is jót tesz!