Táncoltunk, sportoltunk, beszélgettünk, sőt még vitatkoztunk is a sportokról. Mindenki bemutathatta magát a sportok által. A kedvenc sportját mindenki le is rajzolta.
Testmozgás
Ebben a hónapban az osztályunkban a táncé volt a főszerep. Mozgásunk összerendezettségéért, a színvonalas előadásért, a zenére történő örömteli mozgásért nap, mint nap gyakoroltunk. A párunkkal történő összhangért is sokat kellett dolgozni. Mindennek meg lett a kiváló eredménye: aktív hónap és egy színvonalas előadás.
A Testmozgás hónapjában igyekeztünk még több időt tölteni futkározással, focizással, fogócskázással. Amikor csak tehettük a benti játék helyett az udvart, a játszóteret választottuk. A testi egészség mellett azonban lelki egészségünket is próbáltuk sok önvizsgálattal, beszélgetéssel erősíteni. Egyik délután „A Bátorság Nyila” című feladatot oldottuk meg. Az előre megírt célokat (félelem, lustaság, önbizalomhiány, figyelmetlenség) feltettük a céltáblánkra és egy pozitív mondat (pl. Bátor vagyok! Jobban odafigyelek!) elmondása közben találták el a gyerekek a táblán lévő szót. Nagyon élvezték a feladatot.
„A közös mozgás testesíti a lelket!” Iskolai testnevelés percek bemelegítését a 6.a osztály lányai csinálták az iskolánk 25 osztálya előtt. Mindenki lelkesen mozgott.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A testmozgás boldogságot fokozó hatására egy izgalmas akadálypályás jógaóra szervezésével hívtuk fel a gyerekek figyelmét. Utána nagy hangsúlyt fektettünk a fizikai és lelki érzetek megfigyelésére, ezzel elmélyítve a tapasztalatokat.
Minden évben megrendezi óvodánk a Mozdulj Szapáry! sportdélelőttöt, ahol a gyerekek szüleikkel közösen vehetnek részt a délelőtt folyamán egy játékos váltóversenyen. Az idén is így volt ez. A Tiszaligetbe kivonulva az egész óvoda együtt sportolt.
Beszélgető körrel kezdtünk, majd közösen elmondtuk az Egy, kettő, három, négy kezdetű mondókát. Tükörjáték formájában mindenki igyekezett egy általa kedvelt sportágat elmutogatni, amit a többieknek utánoznia kellett.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
1. Ráhangolódás (5 perc)
Cél: figyelem összpontosítása, jó hangulat megalapozása
• Körbe ülünk, és közösen mondogatjuk a mozgásos mondókát:
„Lábam, karom, hajlik szépen,
Mozgok reggel, délben, éjben.
Játék közben jól érzem,
A testem is megköszöni nekem!”
• Beszélgetésindító kérdések:
– Milyen mozgásokat szeretsz?
– Melyik testrészed mozog, ha ugrálsz?
– Miért jó, ha sokat mozgunk?
2. Bevezetés (5 perc)
Cél: a testmozgás fontosságának tudatosítása
• Képes kártyák bemutatása (pl. gyerek fut, biciklizik, jógázik, táncol)
• Beszélgetés: „Mit csinál a képen a kisfiú/kislány? Te szoktál ilyet?”
3. Játékos testmozgás – mozgásos állomások (20 perc)
Cél: mozgáskoordináció, testrészek tudatosítása, örömszerzés
Állomások:
1. Ugró-állomás – különböző módon ugrálunk (egy lábon, páros lábbal, karikákba)
2. Kúszó-állomás – alacsony székek alatt kúszunk át (mint a kígyók)
3. Táncos-állomás – Bagdi Bella: ‘Mozog a világ’ c. dalra táncolunk
4. Tükör-állomás – párban utánozzák egymás mozdulatait
5. Egyensúly-állomás – egyensúlyozás zsinóron, párnákon, labdán
4. Légzőgyakorlat és relaxáció (5 perc)
Cél: megnyugvás, testérzetek tudatosítása
• Légzőjáték – Fújd a buborékot
– Mély levegővétel, majd lassú kifújás – mintha szappanbuborékot fújnánk
• Pihenőmese:
„Képzeld el, hogy egy puha felhőn fekszel… a tested ringatózik… minden porcikád pihen.”
5. Zárókör és értékelés (5 perc)
Cél: visszacsatolás, élmények feldolgozása
• Körkérdés:
– Melyik mozgás tetszett a legjobban?
– Mit érzett a tested, amikor megmozgattad?
– Hogyan tudunk naponta többet mozogni?
• Érzelemkártyák – válassz egyet, ami szerinted ma jellemez téged!
Reflexió – pedagógus számára
• Mi sikerült jól?
A gyerekek felszabadultan vettek részt a mozgásos játékokban. Az állomásrendszer motiválta őket, a párban végzett tükörgyakorlat fejlesztette az empátiát és együttműködést.
• Mi volt a nehézség?
A vegyes életkor miatt egyes feladatokat differenciálni kellett. Fontos volt az ismétlés és vizuális támogatás.
• Fejlődési lehetőségek:
A jövőben több természetes mozgásformát (pl. kinti futóverseny, mozgásos mesék) is beépítenék, és nagyobb hangsúlyt fektetnék a relaxáció utáni önreflexióra.