…fókuszpontok…
Célok kitűzése és elérése
Nagyot álmodtunk ebben a hónapban.
Miután a téli szünetről megjöttünk sokat beszélgettünk a hagyományokról, szokásokról és az újévi kívánságokról. Ehhez a feladathoz ezeket a kívánságokat vettük elő. Megbeszéltük, hogy elengedhetjük a fantáziánkat és álmodhatunk nagyot! Volt aki rögtön tudta mit is szeretne, de akadt olyan gyerkőcünk is, aki sokat gondolkodott rajta! Sőt annyira dolgozott a rajzán, hogy a közös csoportképről le is maradt, mert ha már kívánhat azt szépen kell megrajzolni:))))). Na de semmi gond, mert róluk is készült azért fénykép!
Reméljük minél több kis csemeténknek teljesül a kívánsága!
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: „A terv nélküli cél csak vágy.” Antoine de Saint Exupery
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2024. január 25., 20h
A foglalkozáson célom volt, hogy kollégistáink ismerjék fel, hogy sokkal boldogabbak azok az emberek, akik olyan dologra törekszenek, ami számukra fontos.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. A résztvevők első feladata volt meghatározni:
Mit gondolnak arról, miért kellenek célok az embereknek? Miért és hogyan tehetnek boldogabbá minket?
Ezt követte egy rövid tanári magyarázat – PPT-n kivetítve – arról, milyen helye és szerepe van az életünkben a célkitűzéseknek és azok megvalósításának. Majd három híres személyiség (Michael Jordan, Martin Luther King Jr., John Goddard) életpályáján keresztül beszéltük meg, hogy mely(-ik) tulajdonsága(-i) volt(-ak) azok az említett személyeknek, amelyek a céljaik eléréséhez fontos(-ak) voltak.
A PPT-ből azt is megismerték kollégistáink, hogy mi az az 5 pont, amit sikeres célmegvalósítók mondtak arról, hogy nekik miként sikerült elérniük álmaikat.
Majd célokat kellett meghatározniuk az életük következő területeire: család, magánélet; barátok, közösség; iskola; fizikai, testi; pihenés; körülmények, tárgyak.
Utolsó feladatuk is játékosan telt: Richard Wiseman, a pozitív pszichológia jeles alakja bemutatott egy 10 módszerből álló táblázatot. Minden módszer elé igent (I), vagy nemet (N) kellett írniuk a foglakozáson résztvevőknek, ha használják életük során. Nagy meglepetés volt számukra, hogy a kutatások alapján mely módszereket használók tudták elérni céljaikat.
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónapban többször meghallgattuk a hónap dalát és eljátszottuk. Beszélgettünk a célokról, mit jelent egy célt kitűzni, azt hogyan lehet elérni. Megbeszéltük, azért járunk iskolába, hogy tanuljunk, okosak legyünk. Minden kisgyerek megfogalmazta , mi szeretne lenni, ha nagy lesz. Igyekeztem arra terelni őket, elérhető foglalkozásokat nevezzenek meg, majd ezután lerajzolták.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást Bagdy Emőke dalának meghallgatásával kezdtük, ezután beszélgettünk arról, hogy mindenki szeretne elérni valamit, mindenkinek van álma, amit meg akar valósítani.
Egy kosárba célba dobtak a gyerekek, dobás közben megfogalmazták céljaikat, álmaikat. A következő gondolatok hangzottak el: jó legen a bizonyítványuk és másodikosok lehessenek, szerezzenek új barátokat, maradjon együtt a családjuk.
A Boldogvár meséjének meghallgatása után a gyerekek kiszínezték Boldogvárat, majd puzzlet készítettünk a színezőből. Lezárásképpen beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos megtalálnunk azokat a kisebb és nagyobb célokat, amelyeket mi magunk úgy ítélünk meg, hogy számunkra nélkülözhetetlenek. Mit terveznek, mire vágynak, és kitől kérnének segítséget céljaik megvalósítása érdekében, kik azok, akikre mindig számíthatnak.
Január elején megfogalmaztuk céljainkat. Digitális kultúra órán pedig szófelhő is készült az osztály kitűzött feladataiból.
Az év első boldogságórája azzal telt, hogy egy hosszabb koreográfia betanulását tűztük ki célul ebben a félévben, amihez kiválogattuk Bella fldalai közül azokat, amik a gyerekeknek tetszenek.
Kezdő kiscsoportban naponta nagyon sokszor halljuk: „Nem tudom!” Ilyenkor természetesen rögtön megadjuk rá a választ mi felnőttek: „Dehogynem tudod! Próbáld meg!” Sokszor mindennemű próbálkozás nélkül rávágják a gyerekek mindenre, hogy nem tudják megcsinálni, aztán pedig…
A hónap témája tökéletesen beleillet a mindennapi életünkbe. Az egész nap folyamán gyakoroltuk azt a technikát, hogy nem álltunk neki keseregni, hanem nekilátunk megcsinálni pl.: cipő felvételét, puzzle kirakását, baba felöltöztetését, garázs megépítését stb. Voltak akiket sokat kellett motiválni, voltak akiknek csak a kezdő motivációs mondat elég volt, és máris minden gördülékenyen ment a maga útján. Persze a lustábbak még mindig próbálkoznak és elvárják, hogy mindent megcsináljunk helyettük, de előbb-utóbb ők is kénytelenek lesznek beállni a sorba, mert attól, hogy kiscsoportosok, nem megcsináljuk helyettük a dolgokat, hanem segítjük őket a célok elérésében!
1. osztály – boldogságóra
Megbeszéltü , mik azok a pozitív tulajdonságok , amik értékek számunkra.
Játékos formában egymás önbizalmát erősítettük.