Kítűztük céljainkat, megbeszéltük, hogy mennyire fontos az ember számára a feltétel nélküli önszeretet. Elmondtuk egymásnak, miért szeretjük annyira és játszottunk a Ki vagyok én? kártyákkal is.
Rendkívül jó hangulatban telt ismét az óra, feltöltődtünk.
Célok kitűzése és elérése
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Január
Célok kitűzése és elérése
A boldog embernek mindig van min dolgoznia.
A célok elérésére tett törekvés tesz bennünket boldoggá, nem maga a célba érés.
Az út a fontos, nem a cél!
Miért fontos, hogy legyenek céljaink?
Milyen apróbb, hétköznapi és jelentősebb, életcéljaink lehetnek?
A céljaink irányt adnak az iskolai mindennapjainknak is.
Meg kell tanulnunk jól beosztanunk az időnket, hogy a tanulás mellett legyen lehetőségünk a játékra is.
Móka, tánc, kacagás
Január végén az iskolai farsangra készültünk.
Sok ötletünk volt. Kiválasztottuk azokat, amelyek mindnyájunknak tetszettek, és hozzákezdtünk a megvalósításukhoz. A boldogságórán is vidáman táncoltunk, jókedvűen terveztük a színpadi fellépésünket.
A jövőkép megalkotása
Merjünk olyan jövőt elképzelni magunknak, amilyenben szívesen élnénk!
Képzeld el, hogy tökéletesen egészséges vagy!
Hány évig fogsz élni?
Lásd magad, amint sokat mozogsz, egészségesen táplálkozol, és sok vizet iszol!
Mi mindent tehetünk még a céljaink eléréséért?
Kapcsolat más témákkal
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy hogyan kapcsolódott a célok kitűzése és elérése a korábban már megismert boldogságfokozó technikákhoz.
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban van az optimizmussal, mert…
A célok kitűzése és elérése köthető a társas kapcsolatok ápolásához, mert…
A célok kitűzése és elérése kapcsolatban lehet a hálával, mert…
A célok kitűzése és elérése érintkezhet a jó cselekedetek gyakorlásával, mert…
Az ötödik témakör feldolgozása a célok kitűzése és elérése. A gyerekekkel megismertetem a Boldog vár meséjét, majd ezt megbeszéltük. Hogyan jutott el János a Boldog várhoz, milyen akadályok állták az útját. Útja során, hogyan segítették a színes kövek, hogyan érte el a célját. Hogyan lett a boszorkányból szépséges királykisasszony, és a Boldog várba hogyan költözött be a boldogság. Ezáltal gyakoroltuk a szövegértést, az ok, okozati viszonyok közötti összefüggés megértést. Sokan kiszínezték a Boldog várat, a szépen színező gyerekek jutalmat kaptak.
A munkafüzetben található feladat segített a téma további feldolgozásában. Ki milyen célt szeretne kitűzni. Sokan választották célul, hogy meg tanuljanak olvasni, szépen írni, festeni, rajzolni, helyesen cipőt kötni, jól számolni és úszni. A gyerekek már készülnek az iskolába, ezért sokan szívesen dolgoznak a kisméretű kockás füzetbe. Céljaik eléréséhez az óvodai élet mindennapjai is hozzá segítik a gyerekeket. Távolabbi célokat is meghatároztunk, milyen foglalkozást választanának, amikor már felnőnek. Mit kell azért tenni, hogy elérjük a célunkat. Fontos a türelem, akarat, kitartás, figyelem, koncentráció, feladattudat kialakulása és a szabályokhoz való alkalmazkodás.
A gyerekekkel gyakoroltuk a cipő kötés technikáját, de ez még továbbra is kitűzött cél maradt, ezt még többször meg kell mutatni és ismételni kell.
A téli idő beálltával leesett az első nagy mennyiségű hó, ezért ellátogattunk a római katolikus templomkertbe csúszkálni. Célunk volt, a mozgásigény kielégítése, mindenki jól érezze magát a friss levegőn, és a balesetveszély elkerülése. Célunk volt még, a félelem leküzdése, a meredek domboldalon mindenki bátran csúszon le.
A gyerekekkel boltosjátékot játszottunk, a szerepjáték során a legfontosabb célunk a vásárlási szokások megismertetése és a köszönési és illemszabályok gyakorlása volt.
A tornateremben a félelmeink leküzdése volt a cél. A feladat az volt, hogy mindenki másszon fel a bordásfalra, amilyen magasra mer.
A hónap során több alkalommal is meghallgattuk, Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalt, a Repülj velem albumról
Egy lépcsővel közelebb kerültünk boldogsághoz. Az ötödik lépcsőfokra felragasztottuk a célok elérésének a jelét.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A hónap dala az osztályom egyik kedvence, nagyon szeretik eljátszani a dal szövegét táncos mozdulatokkal, így most is kellően hangulatba kerültek, hogy a céljaikról, álmaikról beszéljenek. A közmondások felkerültek a táblára és átbeszéltük melyik mit jelent. Belátták, hogy nagyon sok apró részből és kemény munkából áll egy – egy komoly cél elérése. Azt is megbeszéltük, hogy semmi baj, ha akadályok gördülnek elénk vagy feladnánk már, mert ha igazán akarjuk, ezek további tettekre motiválnak, hogy azért sem adom ha, ha már eddig eljutottam. A sok-sok álomból mindenki kiválasztott magának egyet, és megalkották saját jelen és jövőbeli címerüket. A rajzok magukért beszélnek.
A célok, vágyak kitűzése cím kezdetben nehezen indult meg beszélgetés terén a gyerekeknél. Az, hogy mi a céljuk, nehezen tudták megfogalmazni. Inkább azt tudták, hogy mik a vágyaik. De azt is azon a téren, hogy mikre vágynak tárgyilagosan. Pl. plüss állat, játék, egy kis állat a ház körül, kedvenc lego, könyv. Amikor egy tornász kislány azt mondta, hogy egy éremre vágyik a következő versenyén, akkor átértékelődött a gyerekekben ez a kérdés. Volt aki furcsán nézett rá, vagy akár kinevette, de megbeszéltük, hogy ez miért is olyan nehéz ennek a megszerzése. Mert míg a többi vágyakat a boltból, polcról, intenetről megrendeljük, a szülőktől megkapják, addig az éremért a kislánynak kell megdolgozni. Neki kell jól teljesíteni, kemény edzéssel elérnie az ő nagy vágyát. Sokkat nehezebb feladat ez, mint a szülők pénzén megvásárolt dolog, tárgy. Született azért néhány jó ötlet ezekután. Jó volt a gyerekeket rávilágítani erre a különbségekre.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
“Az én nagy álmom”
Beszélgetőkör keretében tettem fel a kérdést a gyerekeknek: “Mi a titkos kívánságod, álmod?”
Minden gyerek elmondhatta, hogy mire vágyik a legjobban, szokott-e álmodni, emlékszik-e az álmaira, Ezek jó vagy rossz álmok, Melyek azok az álmok, amelyek szeretné, hogy megvalósuljanak, mit lehet tenni ezért?
Volt aki egy-két szóval válaszolt, de akadt olyan is aki hosszan kifejtette a többieknek, hogy ő mire vágyik a legjobban és meg is nevezte, hogy kit szeretne, hogy segítsen ebben. Íme néhány ezek közül: -fodrász, mint anya fodrász nénije mert mindig szép hajat csinál anyának; – sminkes, aki szépen kifest mindenkit aki akarja és mehetnek a buliba, olyan mint apa (vállalkozó), aki mindig ide-oda megy, gyerekorvos, hogy ne legyenek betegek a pici babák, számítógépes játékkészítő, óvó néni, síelő, autószerelő, gazda stb.
A beszélgetések során többen is megértették, hogy mindent meg kell tenni, céljaink elérése érdekében.
Ezt követte a vizuális megjelenítés, amikor is lerajzolhatták azt amiről megnyilatkoztak. Ez már azoknak a gyerekeknek is jobban ment, akik verbálisan kevésbé tudták kifejezni önmagukat.
A technika megválasztásában, eszközhasználatban választási lehetőséget adtam a gyerekeknek.
Rajzolhattak színes ceruzával, filccel, zsírkrétával. Időben nem sürgettem őket, saját ütemükben haladhattak.
A végeredmény jól sikerült, a gyerekek szép alkotásokat hoztak létre.
“A tartós boldogság elérésének legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.”
A nyolcadik osztály januári alkotása a Titkos kívánságaink címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
A hetedik osztály januári alkotása a Titkos kívánság címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
A második osztály januári alkotása a Célelefánt címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr.Beleznayné Váradi Anett Eszter
Boldogságóra február A megküzdés gyakorlása ,
Önbizalom Program
Önmagunkkal való együttérzés
Havi elbeszélgetésünket azzal indítottuk, hogy elmeséltem tanítói gyakorlatomból tanulóimnak egy történetet.
Néhány éve, amikor még minden tanulónak ellenörzőbe írtuk a jegyeket, az egyik tanulóm „ aláhamisította” egy rossz jegy mellé az édesanyja aláírását. Ezzel akarta megúszni az egyesért járó büntetést. Az elkövetkezendő napokban több jegyet is be kellett volna írnia az ellenörzőbe, de a „vétket” újabb hibával tetézte. Azt állította napokon keresztül, hogy otthonhagyta az ellenörzőt. Néhány nap elteltével egyre szorongóbb, feszültebb lett, nem tudott koncentrálni, gyakran elsírta magát. Nem találta a helyét, a közérzete egyre rosszabb lett.Végül egyik napon az iskolában rosszul lett, és elvágódott. Kiderült, hogy a hazugság és rossz cselekedet annyira nyomta a lelkét, hogy már nem tudta feldolgozni, nem tudott vele mit kezdeni. A félelem a következményektől, a büntetéstől teljesen felőrölte és megbetegítette. Mindent elmondott nekem. Természetesen helyrehoztuk a hibáit, és bár a felelősséget fel kellett vállalnia, szorongása rövidesen elmúlt, nagyot lélegzett, hogy a történtek nem folytatódtak és megszabadult a tehertől.
Tanulóimmal sokat beszélgettünk arról, mennyire meg tudnak betegíteni bennünket a hibáinkért érzett feszültségek. Példákat gyűjtöttünk arra, mikor szokták ők feszültnek érezni magukat, és mivel jár, milyen tünetei vannak a feszült állapotnak.
Ezek után tisztáztuk, mi is az a megküzdés. Elolvastuk szokás szerint a témához kapcsolódó idézeteket, és mindenki választott magának egy kedvenc idézetet. Azt is megbeszéltük, ki miért éppen azt választotta, amit.
Meghallgattuk, megtanultuk a Hónap dalát.
Lapra gyűjtögettünk példákat, kinek mi okozza a legnagyobb feszültséget az iskolában, vagy otthon. Arról is beszéltünk, hogyan lehetne megszüntetni a bennünk lévő fezsültségeket, hogy minél boldogabban élhessük meg a napjainkat.
Felolvastam nekik a Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? cí mű szöveget, és érdekes beszélgetést tartottunk róla. A legfontosabb kérdés az egész beszélgetés alatt az volt, hogyan szabadulhatunk meg a bennünk lévő stressztől, annak kellemetlen hatásaitól?
Ebben a hónapban a gyerekeknek a megküzdési stratégiák ötlete tetszett a legjobban. Nagyon élvezték, ahogy ötleteket gyűjtöttünk, fotókat készítettünk megküzdési stratégiákról. Sajnos, a végén annyira belelendültünk a stratégiák gyűjtésébe, hogy rengeteg fotót készítettünk. Sajnos, ennek csak kis töredékét tudjuk feltölteni az oldalunkra. Úgy érzem, ez annyira tetszett nekik, hogy ez a gyűjtemény a jövőben bővítve is lesz. Sokat nevettünk ennek a feladatnak a végzése közben.