A célok, vágyak kitűzése cím kezdetben nehezen indult meg beszélgetés terén a gyerekeknél. Az, hogy mi a céljuk, nehezen tudták megfogalmazni. Inkább azt tudták, hogy mik a vágyaik. De azt is azon a téren, hogy mikre vágynak tárgyilagosan. Pl. plüss állat, játék, egy kis állat a ház körül, kedvenc lego, könyv. Amikor egy tornász kislány azt mondta, hogy egy éremre vágyik a következő versenyén, akkor átértékelődött a gyerekekben ez a kérdés. Volt aki furcsán nézett rá, vagy akár kinevette, de megbeszéltük, hogy ez miért is olyan nehéz ennek a megszerzése. Mert míg a többi vágyakat a boltból, polcról, intenetről megrendeljük, a szülőktől megkapják, addig az éremért a kislánynak kell megdolgozni. Neki kell jól teljesíteni, kemény edzéssel elérnie az ő nagy vágyát. Sokkat nehezebb feladat ez, mint a szülők pénzén megvásárolt dolog, tárgy. Született azért néhány jó ötlet ezekután. Jó volt a gyerekeket rávilágítani erre a különbségekre.
Célok kitűzése és elérése
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
“Az én nagy álmom”
Beszélgetőkör keretében tettem fel a kérdést a gyerekeknek: “Mi a titkos kívánságod, álmod?”
Minden gyerek elmondhatta, hogy mire vágyik a legjobban, szokott-e álmodni, emlékszik-e az álmaira, Ezek jó vagy rossz álmok, Melyek azok az álmok, amelyek szeretné, hogy megvalósuljanak, mit lehet tenni ezért?
Volt aki egy-két szóval válaszolt, de akadt olyan is aki hosszan kifejtette a többieknek, hogy ő mire vágyik a legjobban és meg is nevezte, hogy kit szeretne, hogy segítsen ebben. Íme néhány ezek közül: -fodrász, mint anya fodrász nénije mert mindig szép hajat csinál anyának; – sminkes, aki szépen kifest mindenkit aki akarja és mehetnek a buliba, olyan mint apa (vállalkozó), aki mindig ide-oda megy, gyerekorvos, hogy ne legyenek betegek a pici babák, számítógépes játékkészítő, óvó néni, síelő, autószerelő, gazda stb.
A beszélgetések során többen is megértették, hogy mindent meg kell tenni, céljaink elérése érdekében.
Ezt követte a vizuális megjelenítés, amikor is lerajzolhatták azt amiről megnyilatkoztak. Ez már azoknak a gyerekeknek is jobban ment, akik verbálisan kevésbé tudták kifejezni önmagukat.
A technika megválasztásában, eszközhasználatban választási lehetőséget adtam a gyerekeknek.
Rajzolhattak színes ceruzával, filccel, zsírkrétával. Időben nem sürgettem őket, saját ütemükben haladhattak.
A végeredmény jól sikerült, a gyerekek szép alkotásokat hoztak létre.
“A tartós boldogság elérésének legfontosabb stratégiája egy értelmes életcél kitűzése és elérése.”
A nyolcadik osztály januári alkotása a Titkos kívánságaink címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
A hetedik osztály januári alkotása a Titkos kívánság címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
A második osztály januári alkotása a Célelefánt címet kapta.
A januári boldogságórát elkészítette és feltöltötte: dr.Beleznayné Váradi Anett Eszter
Boldogságóra február A megküzdés gyakorlása ,
Önbizalom Program
Önmagunkkal való együttérzés
Havi elbeszélgetésünket azzal indítottuk, hogy elmeséltem tanítói gyakorlatomból tanulóimnak egy történetet.
Néhány éve, amikor még minden tanulónak ellenörzőbe írtuk a jegyeket, az egyik tanulóm „ aláhamisította” egy rossz jegy mellé az édesanyja aláírását. Ezzel akarta megúszni az egyesért járó büntetést. Az elkövetkezendő napokban több jegyet is be kellett volna írnia az ellenörzőbe, de a „vétket” újabb hibával tetézte. Azt állította napokon keresztül, hogy otthonhagyta az ellenörzőt. Néhány nap elteltével egyre szorongóbb, feszültebb lett, nem tudott koncentrálni, gyakran elsírta magát. Nem találta a helyét, a közérzete egyre rosszabb lett.Végül egyik napon az iskolában rosszul lett, és elvágódott. Kiderült, hogy a hazugság és rossz cselekedet annyira nyomta a lelkét, hogy már nem tudta feldolgozni, nem tudott vele mit kezdeni. A félelem a következményektől, a büntetéstől teljesen felőrölte és megbetegítette. Mindent elmondott nekem. Természetesen helyrehoztuk a hibáit, és bár a felelősséget fel kellett vállalnia, szorongása rövidesen elmúlt, nagyot lélegzett, hogy a történtek nem folytatódtak és megszabadult a tehertől.
Tanulóimmal sokat beszélgettünk arról, mennyire meg tudnak betegíteni bennünket a hibáinkért érzett feszültségek. Példákat gyűjtöttünk arra, mikor szokták ők feszültnek érezni magukat, és mivel jár, milyen tünetei vannak a feszült állapotnak.
Ezek után tisztáztuk, mi is az a megküzdés. Elolvastuk szokás szerint a témához kapcsolódó idézeteket, és mindenki választott magának egy kedvenc idézetet. Azt is megbeszéltük, ki miért éppen azt választotta, amit.
Meghallgattuk, megtanultuk a Hónap dalát.
Lapra gyűjtögettünk példákat, kinek mi okozza a legnagyobb feszültséget az iskolában, vagy otthon. Arról is beszéltünk, hogyan lehetne megszüntetni a bennünk lévő fezsültségeket, hogy minél boldogabban élhessük meg a napjainkat.
Felolvastam nekik a Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? cí mű szöveget, és érdekes beszélgetést tartottunk róla. A legfontosabb kérdés az egész beszélgetés alatt az volt, hogyan szabadulhatunk meg a bennünk lévő stressztől, annak kellemetlen hatásaitól?
Ebben a hónapban a gyerekeknek a megküzdési stratégiák ötlete tetszett a legjobban. Nagyon élvezték, ahogy ötleteket gyűjtöttünk, fotókat készítettünk megküzdési stratégiákról. Sajnos, a végén annyira belelendültünk a stratégiák gyűjtésébe, hogy rengeteg fotót készítettünk. Sajnos, ennek csak kis töredékét tudjuk feltölteni az oldalunkra. Úgy érzem, ez annyira tetszett nekik, hogy ez a gyűjtemény a jövőben bővítve is lesz. Sokat nevettünk ennek a feladatnak a végzése közben.
Titkos írással és rajzzal fejeztèk ki a gyerekek a legnagyobb álmukat, majd megpróbálták egymásét kitalálni.
Először beszélgettünk arról, hogy miért fontos célokat kitűznünk magunk elé, majd elolvastam nekik a Segíts rajtam! című történetet, végül mindenki egy körbe belerajzolta a rövidebb-hosszabb távú céljait. A jó idő miatt óra végén kimentünk egy kicsit focizni is.
Az órát a gyerekek kedvenc relaxációs gyakorlatával, az irka-firkával kezdtük, majd a tanult eléneklése után, a Van neked egy álmom című Bagdi Bella dallal ismerkedtünk meg.
Bezzeg Andrea Boldogvár című meséjének a felolvasása következett, majd a történet megbeszélése, dramatizálása.
Kiszínezte minden kis diák a saját Boldogvárát és közösen mi is készítettünk a tanteremben egy „Boldogvárat” legóból.
Az órát énekléssel zártuk.