A havi téma feldolgozását a „Van nekem egy Álmom” című dal meghallgatásával kezdtük, majd mindenki felsorolta, milyen célok, titkos kívánságok, nagy álmok valóra válását szeretné elérni. Ezután megbeszéltük azt is, mit tehetünk a célok eléréséért.
Mivel egy nevezetes napot, a Pálfordulat napját is ezen a napon ünnepeltük, a tevékenység második részében a csoportszobában járkálva gyakoroltuk az irányváltásokat, majd csigabigák segítettek abban, hogy minél jobban megjegyezzük, merre van a jobb és a bal irány.
Célok kitűzése és elérése
2024. Január
Célok kitűzése és elérése
Óvodánk Katica csoportos gyermekei mindig nagy izgalommal várják a Boldogságórát, szívesen vesznek részt a játékos feladatokban. Relaxációval kezdtünk (villámlazítás). Meghallgattuk a hónap dalát, a „Van nekem egy álmom” címűt, melyre örömmel táncoltunk, énekeltünk szabadon.
Megismertük a hónap meséjét is, melynek címe: „Boldogvár meséje”. A témával kapcsolatosan megbeszéltük a gyermekekkel, hogy mik a céljaink, mi az, amit nagyon szeretnénk? Mire vágyunk? Készítettünk célbadobós hóember játékot, melynek lényege az volt, aki beletalál, az eléri a célját. Mindenkinek sikerült célbatalálni. Kartondobozból „Boldogság várat” készítettünk, oly módon, hogy lefestettük, majd ajtót és ablakokat is festettünk rá. Miután elkészült a Boldogság vár, kihelyeztem az óvoda udvarára, a mászóka végébe. A mászóka volt a „mi Mount Everestünk”. Tulajdonképpen a hegy, mint akadály visszacsatolás a mesére, majd, mint kihívás is egyben a gyermekeknek. Megkértem őket, hogy menjenek végig a mászófalon. Kitartóan küzdöttek, maguk is érezhették, néha mennyi küzdelem szükséges, hogy az ember célba érjen. Minden gyermeket egyenként tapsoltunk meg a kitartó küzdelméért, óriási örömet és büszkeséget okozott számukra mindez. Rendkívül fontosnak találom, hogy a gyermekeket megtanítsuk küzdeni a kívánt célok eléréséért, majd mindezt mutassuk is be nekik különféle feladatok által.
Carl Gustav Jung szavait idézve: „Aki kifelé tekint, álmodik, aki befelé, az ébred.”
A győzelem célba érés jelét hazavihették kiszínezni. „Békés harcos” Katicák vagyunk!
2024. Február
Megküzdési stratégiák
A Boldogságórát óvodásainkkal, mint minden esetben relaxációval kezdtük, „domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga”. Megismertettem a gyermekekkel a februári hónap meséjét, melynek címe az „Aranykulcs” volt. Beszélgettünk arról, hogy ha mi magunk nehéz helyzetbe kerülünk, rajtunk is rossz érzések lesznek úrrá. Mi az, ami megnyugtat? Hol tudunk megnyugodni? Ha nem érezzük jól magunkat, mit tehetünk annak érdekében, hogy ez megszűnjön, pozitív irányba változzon? Képek segítségével felsoroltuk érzelmeinket. Ezt követően meghallgattuk a hónap dalát, az „Ellazulni jaj de jó” címűt. A közel 11 perces relaxációs dalnál közösen követtük végig a lépéseket, teendőket. A látvány önmagáért beszélt, hiszen a gyermekek csendben, nagy figyelemmel kísérték a dalt. A végéhez közeledve szemlátomást valóban ellazultak.
„Valaki” egy levelet csúsztatott be az ajtónkon. A gyermekek izgatottan várták, hogy mi lehet benne? Pók néni levele volt, aki „elcsent” néhány játékot, és elrejtette, mivel előző nap túl hangosan játszottunk. Leírta, hogy abban az esetben, ha kiálljuk a próbát (mint a mesében), visszakaphatjuk kedvenc játékainkat. Így aztán volt közös éneklés, versmondás, csomag érkezett játék, melynek lényege, hogy a csomag érkezett szóra leguggoltak és nem mozdultak, a csomagból egy csomó kiscica bújt ki (itt úgy mentek, mint a cicák), majd újra csomag érkezett…. Volt titkos alagút játék (egymás terpesztett lába alatt kellett végig bújni és előre haladni). Aztán hátrafelé kellett menni, de volt gumiember játék, illetve körben ülve ellentétpárokat soroltunk.
Építsünk vitorlást!
Két nagy hajót építettünk kartonból, miután elkészült, a gyermekek beszálltak a hajóba. Kalandos utunk során „átéltünk” cápatámadást, hatalmas vihart, tomboló hullámokkal. Viszontagságos hajózásunk végén elértünk a „Biztonság Szigetére.”
Biztonság sziget!
A csoportszoba egyik sarkában felépítettük a Biztonság Szigetét, ahová jó megérkezni. A legénység és utasok kiszálltak és felfedezték a szigetet. Megbeszéltük, hogy miért jó ide a szigetre megérkezni, milyen felülete van, puha, kemény? Mit lehet vajon itt csinálni? Milyen kalandokat, viszontagságokat éltünk át, míg megérkeztünk erre a helyre?
Lezárás – Hangjáték
Milyen hangokat hallottál a Biztonság szigetén? Tenger morajlása, arcodat simogató, pálmafák ágait lengedeztető lágy szellő suhogása, madárcsicsergés….
Fantázia szabad szárnyalása vette kezdetét. Kitartóan küzdő kicsi Katica csoportosok vagyunk!
2024. Március
Apró örömök
A gyermekek örömmel várták a Boldogságórát, mint eddig minden alkalommal. Relaxációként megmozgattuk a száj körüli izmokat, csücsörítés, lazítás, száj mosolyra húzása, ellazítása követte.
Ízek, illatok, hangok öröme
Képek segítségével összegyűjtöttük és megbeszéltük milyen zöldségek, gyümölcsök teremnek, milyen virágok nyílnak és milyen állatok hangját halljuk tavasszal?
Bekötött szemmel megtapogattuk, megszagoltuk ezeket a zöldségeket, gyümölcsöket, virágokat.
Érzékszervek leltár
Összegyűjtöttük az öt érzékszervhez kapcsolódóan, milyen apró örömök értek bennünket ébredéstől egészen a foglalkozásig.
Esős napon örömök
Egy esős délelőtt megbeszéltük milyen apró örömök érhetnek bennünket az óvodában (közösen énekelt vidám dal, egy szép rajz, jó illatú szappan, finom ebéd, közös mesehallgatás….).
Öröm Ödön Öröm Bödöne
Miközben Öröm Ödönről meséltem, összegyűjtöttünk a bödönbe számunkra különleges dolgokat. Illatozó ibolyacsokrot, kedvenc plüssjátékot, illatos mécsest, szappant, kedvenc rajzot, finom gyümölcsöt. Megbeszéltük, hogy Ödön szívesen ad ezekből az örömteli dolgokból a szomorú társaknak.
Boldog Dóra felhős napja
Ma Boldog Dóra (melyet egy játékbaba illusztrált), szomorúan ébredt. Mindent szürkének látott és semmihez sem volt kedve. Megbeszéltük, hogy ilyen bárkivel előfordulhat, velünk is. Hogyan tudnánk megvígasztalni, jobb kedvre deríteni? Olyan élményeket, pozitív lehetőségeket kínáltunk neki, melyek az élet apró örömeit hordozták magukban. Megkínálták Dórát sütivel, ropival, egy kisgyermek bohóckodott neki, egy másik megölelte, volt, aki énekelt egy szép dalt és mosolygott rá, és volt, aki megsimogatta a fejecskéjét. Boldog Dóra ezen apró örömök után, ismét valóban felhőtlenül boldoggá vált.
Esőtánc
Az Alma együttes Zivatar lányka című dalára eljátszottuk, hogy esőben táncolunk. Az eső minden cseppjének örültünk, átéltük a hangulatos pillanat adta boldogságot, nagyokat tapsolva végtelen örömünkben.
Végtelenül boldog kis Katicák vagyunk!
Megbocsájtás gyakorlása, Testmozgás, Fenntartható boldogság
A megbocsájtás gyakorlása. Mint minden téma, ez is egész hónapban jelen volt a mindennapjainkban. A téma kapcsán megismertettem a gyerekekkel a Tündéri bocsánat c. mesét és a könyvben szereplő bábjátékot is. A gyerekek mindennapjaiból összegyűjtöttük azokat, ami bántja őket vagy ami miatt megharagudtak valakire. Megbocsátási stratégiákat, varázsszavakat gyűjtöttünk a gyerekekkel, melyeket következetesen, rendszeresen alkalmazva valóban elérik majd céljukat. (ölelés, kézfogás, sajnálom, ne haragudj…)
Az egészséges életmód alakítására egész évben nagy hangsúlyt fektettünk, melynek részét képezte a gyermekek testi-lelki fejlődése szempontjából kiemelt fontosságú mozgás is. A testmozgás fontos területe a fejlesztésnek, hiszen szimbiózisban van a kognitív képességek fejlődésével is. Minden nap arra törekszünk, hogy az életkoruknak megfelelően elegendő időt, teret, lehetőséget biztosítsunk a gyermekeknek a mozgásra. Ebben a hónapban a mozgáshoz való pozitív viszonyulásukat, valamint a családokkal való kapcsolatunkat erősítettük azzal, hogy közös mozgásra, játékra invitáltuk a szülőket is. Fenntartható boldogság. Az utolsó témakör kapcsán, az év folyamán nagyon megkedvelt dalok, táncok, játékok kerültek felszínre.
Célfelhők készítése, célok kitűzése legtöbb tanulónál: SIKERES VIZSGA!
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Januárban is készítettünk egy egyszerű, de nagyon kifejező faliújságot az iskola diáksága részére. Visszatekintettünk a magunk mögött hagyott évre, s próbáltunk az új évre célokat megfogalmazni. Nem volt könnyű feladat!
Nagycsoportosként szeretik a gyerekek a versengést. Néhányan már külön sportágakban mérettetik meg magukat kisebb nagyobb versenyeken. Ezeket az alkalmakat mindig megünnepeljük és újabb célokat tűzünk ki. Ilyen volt az OVIDOBOGÓ rendezvényünk is, ahol sakkban és mozgásban mérhették össze tudásukat.
Elemeztük a kézikönyv 146. oldalán található képet, majd megkértem az osztály tagjait a kis lapokra rajzoljanak le 1-1 célt, amit el akarnak érni 2 hónapon belül, 2 éven belül, 5 éven vagy 10 éven belül.
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2. Célbadobó játék: Aki 3-szor eltalálja a Darts táblát választhat egy matricát.
II.3. A Boldogságóra munkafüzet 38. oldalán található feladatot átbeszéljük,azt a rajzot színezik ki a gyerekek,amire nagyon vágynak.
4. Kedvenc társasjátékkal való játék
III. 5. Bagdi Bella: Bátorságdal c. zenéjére táncolunk.
A program témáinak egyik legfontosabb előnye, hogy nagyon jól illeszkedik az iskolai éves feladatainkhoz, tennivalókhoz, aktualitásokhoz. Így volt ez a januári hónapban is, mivel ekkor zárjuk a tanév féléves munkáját: szükséges mérleget készíteni, valamint ekkor tervezzük a második ciklus céljait, s azok megvalósításának lehetőségeit. Megismerkedtünk a boldogságkutatók álláspontjaikkal, mely szerint egyáltalán nem mindegy, hogy milyen célokat tűzünk ki magunknak. Mert a céljaink meghatározzák, hogy vajon boldoggá fognak e tenni bennünket a céljaink elérése érdekében tett erőfeszítések.
Csoportosítottuk a célokat: belső cél, ami belülről motivál, saját örömünkért, sikerünkért választjuk, belső erőforrásunk lesz, kitartást és energiát nyerünk általa. A külső célok elérése közben pedig arra törekszünk, hogy környezetünk által elvártaknak feleljünk meg.
A hónap feladata: Szerencse lóhere formában mindenkinek meg kell fogalmazni a különböző területeken – tanulás, iskola, család, barátság, egészség-felállított céljait, erősségeit, gyengeségeit. A megvalósítás elérésének határideje a tanév vége, amikor újból visszatérünk a témához.
Januárban boldogságóránkat a „Beszélgető kör”-rel kezdtük. Visszatekintettünk december havi témánkra, megbeszéltük, hogy azóta ki milyen jó cselekedeteket tett, megnéztük a képes dokumentációkat, és értékeltük, hogy ki mire a legbüszkébb. Ráhangolásként meghallgattuk A Győzelem Tündér Dalát (Bagdi Bella), majd relaxáció következett a „Villámlazítás” és a „Repül a karom…” mozgással.
Megfogalmaztuk azokat a lépéseket, melyek segítségével megtervezhetjük céljainkat. Ezután a gyerekek összegyűjtötték, hogy kinek milyen céljai vannak hosszabb és rövidebb távon. Az ifjú és az angyal történetének tanulságait leszűrve beszéltünk a céltudatosságról.
Elképzeltük, hogy húszévesek vagyunk, meghívót készítettünk a szülinapi partira, ahol elmeséltük, hogy mi történt velünk az elmúlt időben.
Otthon bakancslistát készítettek a gyerekek.