A hét folyamán megbeszéltük az évre vonatkozó közös céljainkat.
Célok kitűzése és elérése
CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
A foglalkozást a „Napraforgó a napra forgó” relaxációval indítottuk, mely lehetőséget nyújtott az irányok gyakorlására is.
A témát A kis búzaszem története c. mesével vezettem be, amit közös énekléssel, (Süssünk,süssünk…), mondókázással, ritmustapsolással (Gyerekek,gyerekek…) kapcsoltunk össze.
Ezt követően beszélgettünk a meséről, majd ehhez kapcsolódva saját céljaik megfogalmazására biztattam őket. „A búzaszem célja az volt,hogy kenyér szeretett volna lenni. Neked mi a célod? Mit szeretnél elérni/megtanulni mire nagy leszel?” Mivel önmaguktól ezt még nem igazán tudták megfogalmi, segítségül a munkafüzet képeiből választhattak.
Kiszínezte mindenki a saját boldogságvárát, a hozzá vezető útra pedig ráragaszthatták a kiszínezett célok képeit.
A foglalkozás lezárásaként felragasztottuk a Célok jelét a Boldogság várához vezető utunk 5. lépcsőjére.
Olyan mozdulatsor kivitelezése volt a célunk, ami arra sarkalja az embert, hogy ne adja fel.
Türelemre, kitartásra, odafigyelésre. együttműködésre ösztönöz.
5-6.: Célok kitűzése, Megküzdés
A foglalkozás címe: Lásd meg a rossz dolgok jó oldalát!
Foglalkozást tartó pedagógus: Molnárné Litványi Krisztina
Ajánlott életkor: 16 év
Osztály/Csoport: 10. osztály
Tantárgy/Ismeretkör: Osztályfőnöki óra/ 45 perc
Fő didaktikai feladatok: Érdeklődés felkeltés, témára hangolás, motiváció. Tanári közlés, megbeszélés, magyarázat, gamefikáció
Tantárgyi/Foglalkozási átjárhatóság: Hit- és erkölcstan, etika, magyar irodalom, történelem, pszichológia, biológia
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Idő/perc Az óra menete Módszerek, munkaformák
5 perc Egy történet felolvasása.
1 beteg emberről.
Megbeszélés: Kinek mit jelent ez a történet?
Neked milyen a hozzáállásod a dolgokhoz? Gondolkodj el rajta. Motiváció, érdeklődésfelkeltés
Az ablak / 1. számú melléklet
Célkitűzés, témamegjelölés
Lásd meg a dolgok jó oldalát!
25 perc
10 perc
5 perc https://youtu.be/BUcVs09zFps letöltés ideje: 2021. 07. 31.
A film egy-egy mondatát kiemeltem, írd mindegyik mellé, a mondat pozitív értelmezését.
Próbáld a hozzáállásodat megváltoztatni!
„Két ember nézte a börtönrácsokat, egy
csillagot látott, egy meg sarat…”
Ez a mondat számomra azt jelenti, hogy……
Téma lezárása
Egy történet meghallgatása
https://elozoeletek.blogspot.com/2016/03/a-kut-es-szamar-meseje.html
Pillangócirkusz film megtekintése.
Pár perc elcsendesedés.
Önálló munka.
Mindenki elmond egy-egy átírt mondatot.
Felolvasom a következő mondatot
Mondatbefejezés
Történettel kapcsolatos vélemények megfogalmazása
Záró tanmese a Kútba esett szamárról.
2. számú melléklet
1. számú melléklet:
Az ablak
Két, súlyosan beteg ember feküdt ugyanazon kórteremben. Egyikük minden nap délután felült az ágyban egy órácskára, hogy ezzel megmozgassa a szervezetét. Az ágya a kórterem egyetlen ablakához közelebbi volt. A másik beteg ember egész nap csak feküdt az ágyában, a plafont bámulva. Beszélgettek a családról, feleségről, gyerekekről, a katonakorukról, a nyaralásaikról, ahogy az szokásos ilyen helyzetben. Az az ember, aki az ablaknál feküdt, minden délután, amikor felült, azzal töltötte az időt, hogy elkezdte közvetíteni a másiknak, mit lát az ablakon át a kinti világból. A másik ágyon fekvő embert egy idő után szinte csak ezek a színes beszámolók tartották életben, már alig várta őket, ez volt minden változatosság az életében. Az ablak egy kellemes , tavacskával díszített parkra nézett. Vadkacsák és hattyúk úszkáltak a tavon, és gyerekek játszottak távirányítós játékhajóikkal rajta. Szerelmespárok üldögéltek a színes virágágyások mellett órákig, egymásba felejtkezve.
Miközben az ablak melletti beteg kimerítő részletességgel írta le a kinti világot, a másik, folyton fekvő behunyta a szemét és maga elé képzelte a látványt. Egy meleg délutánon az ablak melletti ember egy, a parkon átvonuló karneváli menetről beszélt. Bár a folyton fekvő ember nem hallotta a zenészeket, maga elé képzelte őket a másik érzékletes leírása alapján. A napok és hetek teltek. Egy reggel a betegeket fürdetni készülő nővér az ablak melletti embert élettelenül találta az ágyában, mert az éjjel csendben elaludt örökre. Elszomorodva hívta a személyzetet, hogy kivigyék az elhunytat. Amint alkalom kínálkozott rá, a korábban a belső ágyon fekvő beteg kérte, hogy a másik ágyban fekhessen. A nővér szívesen segített, kényelembe helyezve őt azon az ágyon, majd magára hagyta. Lassan, fájdalmaktól gyötörve az ablak felé fordult az ember, és megdöbbenve látta: az ablak egy tűzfalra néz. Megkérdezte a nővért, mi történhetett az eltávozott szobatárssal, hogy olyan szépnek festette le az ablakon túli világot. A nővér elárulta, hogy az az ember vak volt, nem láthatta a falat sem. Valószínűleg csak bátorítani akarta Önt! – mondta a férfinak.
A Pillangócirkusz című film egy-egy mondatát emeltem ki, mindegyik mellé írd oda, annak pozitív megfogalmazását! Fordítsd az értelmét át! Pozitív hozzáállásba!
De ők különböznek tőlem……
Mert te magad is ezt hiszed……
Egy ember, akinek Isten hátat fordított……
Csak meg kellene látnod, hogy a szépség a hamuból támad fel….
Úgy gondolom, boldogulni fogsz…..
Valami csodára lenne szükségem!
2. számú melléklet:
Egy nap a paraszt szamara beleesett a kútba. Az állat órákon át szánalmasan bőgött, miközben a paraszt megpróbált rájönni mit is tehetne.
Végül úgy döntött, hogy az állat már öreg és a kutat úgyis ideje már betemetni; nem éri meg kihúzni az öreg szamarat.
Áthívta a szomszédjait, hogy segítsenek. Mindegyik lapátot fogott és elkezdtek földet lapátolni a kútba. A szamár megértette, mi történik és először rémisztően üvöltött.
Aztán, mindenki csodálatára, megnyugodott. Pár lapáttal később a paraszt lenézett a kútba. Meglepetten látta, hogy minden lapátnyi föld után a szamár valami csodálatosat csinál. Lerázza magáról a földet és egy lépéssel, feljebb mászik. Ahogy a paraszt, és a szomszédai tovább lapátolták a földet a szamárra, lerázta magáról és egyre feljebb mászott. Hamarosan mindenki ámult, ahogy a szamár átlépett a kút peremén és boldogan elsétált!
Az élet minden fajta szemetet és földet fog rád lapátolni. A kútból kimászás trükkje, hogy lerázd magadról és tegyél egy lépést. Minden probléma, csak egy lehetőség a tovább lépésre. Bármilyen problémából van kiút, ha nem adod fel, nem állsz meg! Rázd meg magad és lépj egyet feljebb.
Lezáró feladat: Teljesíteni a kihívást! Rakjátok fel a tornyot! Mindenki egy elemet rakhat a toronyra, ha leborul, vesztett a csapat. Egyenként kell majd kijönni, és egy elemel bővíteni az épülő tornyot mindenkinek!
Szikszai György Református Általános Iskola
A nyolcadikosok a felvételi időszakában vannak ez idő tájt. Így érthető módon a hetedikeseket is nagyon foglalkoztatja a továbbtanulás. Néhányan az év végi eredményeiket szeretnék javítani, néhányan viszont már azzal foglalkoznak, hogy milyen pályát válasszanak. Ehhez kapcsolódnak a vágyaik, céljaik, melyek például az egyes középiskolákba való bejutást tükrözik.
Eltelt ismét egy év. A 2024-es év, hogy mit tartogat, nem tudni. Viszont fontos, hogy mi emberek tele új célokkal induljunk neki a jövőnek. Visszatekintettünk az elmúlt évre, papírra vetettük, hogy milyen jó és rossz dolgok történtek velünk, és hogy ezekből mik tanultunk. Majd egy befőttes üvegben lezártuk a 2024-es céljainkat. Reméljük, valóra válnak!
Szakszolgálatunkon nagycsoportos óvodás gyermekeknek tartottunk boldogságórákat. A foglalkozások különlegessége hogy egy pszichológus és egy fejlesztő pedagógus foglalkozott a gyermekekkel, más fókusszal megközelítve az egyes témákat. Az aktuális foglalkozáson minden óvodás konkrét, számukra is elérhető célokat tűztek ki, melyeken már az órákon elkezdtünk dolgozni. Néhány képet is készítettünk a személyes céljaikról és azokért tett erőfeszítésekről.
A 9.C osztály tanulói példaképet kerestek telefonon, akiről elmondták, hogy miért néznek fel rá. Játszottak az 55 kérdés nevű kártyajátékokkal, majd terveket, célokat fogalmaztak meg a következő évre.
Tanórán átbeszéltük a téli szünetben történteket, majd azt mit is szimbolizál egy új év kezdete. megkértem őket, hogy rajzolják le mi az álmuk a jövőre nézve úgy, hogy azt csak ők tudják “megfejteni”!
Mi lehet az az egy dolog, ami segíthet abban, hogy a titkos kívánság valóra váljon?
A rajzok bonyolultak lettek.