A 3. b-ben így fest az Erősségek kertje.
Célok kitűzése és elérése
Megkezdődött az új év, itt az ideje új célok kitűzésének. Ennek jelképét, egy hajót készítettünk el, hogy jelképesen útjára indítsuk az új esztendő vizén és megfogalmazzuk jövőbeli céljainkat.
A következő boldogságóránk témája a célok kitűzése és elérésének gyakorlása volt. A téma bevezetéseként kötetlen beszélgetést kezdeményeztem a célok elérésének folyamatáról., ahol a bejárt úton való tapasztalatokból épül fel. A kitűzött célunkig, rengeteg új, ismeretlen kihívással és helyzettel találkozunk, amelyek során gyakoroljuk a megküzdést, a rezilienciát, és folyamatosan tanulunk magunkról, és a világról. Megbeszéltük, hogy a csoportban milyen célokat tűztünk ki, amit az évvégéig teljesíteni szeretnénk. A témára való hangolódásához meghallgattuk ,,Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát”, ami után mindenki elmesélte mi az ő álma, vágya. Örömvolt hallani, hogy a gyermekek milyen reálisan tudnak gondolkodni, hiszen olyan vágyaik voltak, amelyek könnyen megvalósíthatóak. A gyermekeknek bemutattam ,,Szőlő Szelli álma, avagy miért szőnek meséket a meseszövő manók?” című mesét, ami nagyon tetszett nekik, hiszen a mese interaktív volt, ahol folyamatos új helyzetekkel találkoztak, mire eljutottak a mese végéig. Pozitív életérzéssel tölt el, hogy mennyire fantáziadús és érzelem gazdagság rejlik a gyermekekben a mesén keresztül én is tapasztalatokat szerezhettem, hogy mi az, amit szeretnek egy mesében és egy-egy gyermek milyen kapcsolata van a szüleivel, szeretteivel, kinek mi az érték az ajándékozás során. A mese végén a gyermekek egy távcső segítségével lerajzolhatták, hogy mi lesz, ha nagy lesz. Öröm volt látni, hogy több gyermek is olyan szakmát választott, amivel másokon tud majd segíteni (pl.: orvos, állatorvos, mentős, ápoló, rendőr). A hónapban több önkontroll és vezetői képesség, nyitott gondolkodásmód fejlesztő játékot játszottunk a gyermekek szeretik a különböző szituációs játékokat és ez számomra is visszaigazolást ad a gyermekek aktuális szerepéről a csoportban. Az egész hónap színes és izgalommal teli utazás volt a gyermekek és jómagam számára is, elmeséltem a gyermekeknek ,,A varázsecset” című kínai népmesét, ahol olyan történettel is találkozhattak, amely sajnos nagyon is valós szituációkat tartalmaz még is azt mondja, hogy soha ne ad fel az álmaidat még ha kilátástalan is az egész élet. Azt tapasztaltam, hogy nagyon sokan megértették a történet lényegét és átértékelték azokat a problémákat, melyeket eddig nagyoknak gondoltak. A gyermekek visszajelzése erről a téma feldolgozásról, nagyon pozitív volt nagyon izgalmasnak és érdekesnek tartották ezt a témát. Kicsit féltem, hogy hogyan fogják befogadni ezt a témát, de úgy gondolom sikerült azokat a módszereket megtalálnom, aminek köszönhetően könnyedén és sikeresen megtudtam valósítani.
A gyerekekkel a mese segítségével megismerkedtünk a célokkal és az oda vezető út nehézségeivel. Megbeszéltük közösen mik lehetnek a céljaink, majd a kör közepére helyezett karikába bele kellett dobniuk a babzsákot, miközben maguk elé képzelték a céljukat. A boldogság füzetekbe pedig bekerült a munkafüzet egyik feladata, amelyben a kitűzott céljaikat jelölték meg a gyermekek.
A mai boldogságórán közös vers, közös relaxáció és köszös együtténeklés után beszélgetőkör formájában minden résdztvevő elmondhatta milyen célja , milyen merész nagy álma van amit el szeretne érni mire felnőtt lesz. Célbadobós játék után a Boldogságvár meséjét vettük és kérdéseket intéztem feléjük ebben a témában. Ezután a szituációs játék következett a könyv útmutatása szerint, végl pedig mindneki kiszínezhette a célok elérésének jelét és felhelyezhette az ötödik lépcsőfokra. A foglalkozás utolsó mozzanataként közösen elénekeltük a Boldog vagyok című dalt.
-Beszélgetés : Nagycsoportosak vagyunk , -mire készülünk,milyen céljaink vannak, mitől érezzük magunkat boldognak ?
– Grimasz játék : érzelmek kifejezése,arcunkkal,kezünkkel,lábunkkal.
– Hajó hajtogatása,kikötő építése.
-Hangosabb,halkabb játék.
-Szoborjáték.
-Mások megismerése :beszélgetés -miként zajlottak a családokban az ünnepek ?
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
A téli szünet után nagy örömmel találkoztunk az iskolában.
Beszélgettünk az új esztendő során lévő szokásokról.
A közös foglalkozás során mindenki elkészítette az új évre a saját fogadalmát.
Reméljük egy év múlva elmondhatjuk, hogy sok mindenben sikerül fejlődni, a célokat teljesíteni, vagy közelebb kerülni hozzá!
A varázsecset mese után pedig nagy örömmel játszottunk. Jó érzés volt megtapasztalni, hogy mennyire figyeltek egymásra a gyerekek.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 5.
(A Boldogságóra Alapprogram)
A célok kitűzése és elérése
(Önbizalom Program)
Motiváló jövőkép
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal ötödik alkalommal tartottam az osztályban.
Az Általános Iskolába az egyeztetett időpontban, a pénteki napon mentem a gyermekekhez. Általában ezen a napon megyek mindig hozzájuk. Több elsős gyermekkel találkozom az óvodában, amikor reggel az édesanyjukkal együtt hozzák a testvérüket a csoportba. Már hétfőn reggel megkérdezte az egyik kislány, hogy jössz hozzánk pénteken? Örömmel mondtam, hogy igen! Jó érzés ez számomra, hogy várnak az elsősök és örülnek nekem, ha ott vagyok. Most is megérkeztem a megbeszélt időben. Még dolgoztak az asztalaiknál csendben, de a tanító néni megkérte őket, hogy pakolják el a füzeteket. Minden gyermek hamar megtette. Mivel eddig ültek, ezért egy kicsit megmozgattam őket a relaxációs gyakorlatokkal. Igen mozgékonyak és vidámak. A Mindfullness gyakorlatok közül az ellazulást is gyakoroltuk, valamint a tudatos légzést, a számolásos légzést próbáltuk ki. Először még néha nevetgéltek a gyerekek, de a végére nagyon jól csinálták.
Elvittem a gyerekeknek a Szívmanó kártyajátékot, az érzelmi intelligenciát fejlesztő játékot. Mindenki húzott egy-egy kártyát és próbálták kitalálni, hogy milyen érzelmet mutat a kismanó. Volt pár gyermek, aki a rövid kis mondatot el tudta olvasni, amit nagy örömmel mondott. Aki nem tudta végig olvasni, annak segítettem és befejezte a megkezdett mondatot. Nagyon jó játék volt, mert meglepően jó dolgokat mondtak a gyermekek. A tanító néni is bent volt a Boldogságórán és figyelte a gyermekek válaszait és örült annak, ha saját, egyedi, csak rájuk jellemző választ adtak a kis szívmanó által mutatott érzelmek alapján. Jó játék volt, így legközelebb is elviszem az első osztályba.
A játék után elmondtam Lukács Elvira: Rosszcsont Ricsi remekel (tervezős manómese) Beszélgettünk a mese szereplőjéről, hogy hogyan érte el azt, hogy rosszcsontból remek, jó legyen. Kíváncsi voltam, hogy van -e a gyermek között olyan, aki valamit kitűzött célul. Sokan válaszolták azt, hogy szeretnének jól tanulni. Volt egy gyermek, aki tovább ment és azt mondta, hogy szeretne már felnőtt lenni és dolgozni. Megbeszéltük, hogy nagyon szép cél, de addig is sokat kell még tanulnia, hogy elérje a célját. A gyermekek örömmel mutatták az osztály falán lévő betűket, mert azokat már tudják és el tudják ezért olvasni a könyvben lévő szavakat, mondatokat, a kis Szívmanó kártyán lévő érzelmeket kifejező mondatokat, amelyeket be lehet fejezni.
A gyermekekkel nagyon jókat beszélgettünk és jól éreztük magunkat. Az egyik kislány ödajött hozzám és egy kis lapot adott oda és azt mondta, hogy nyisd ki! A lapra ráírta, hogy Anikó néni szeretlek és egy szivecskét is rajzolt, valamint egy mosolygós arcot is. Megölelt, én is megöleltem és meghatódva megköszöntem neki. Mindig meglepnek engem az elsősök. A cél, amit kitűztem magam elé, hogy Boldogságórát tartok az első osztályban azért, hogy segítsem az óvoda-iskola átmenetet, ilyenkor bebizonyosodik, hogy jól választottam és jó irányban haladok előre!
A Boldogságórát a szokásos módon a témához kapcsolódó zenével zártuk. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom. Öröm volt az elsősökkel a zenére mozogni. Jókedvűek, vidámak és célratörőek!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus, Mesterpedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 5.
A célok kitűzése és elérése
A Kiscsoportosokhoz már ismerősként jövök és tudják, hogy ilyenkor a játékokat összepakolják, hogy tornázhassunk egy kicsit. Már egész ügyesen utánoznak, ahogyan mutatom és mondom, hogy mit csinálunk, ők hasonlóan próbálkoznak mozogni. Nagyon aranyosak. Ahogyan mosolygok rájuk, ők visszamosolyognak, tehát működik a mosolyválasz! Kitűztük célul, hogy ügyesen mozgunk és ez a gyerekek többségének igen jól sikerült. A relaxációs gyakorlatok közül a 3. napimádás, 7. kitárom a virágom, mint egy virág kinyílok, 14. Meglengetem a karom, pedig alig akarom, Óriások voltunk, majd kis törpék lettünk. A végén még a tenger hullámai is mozgatták a karjainkat, csak lazán hömpölyögtünk a hullámokkal. Kipróbáltam, hogy végig tudják-e hallgatni a mesét. Egy kicsit rövidítettem a korcsoporthoz mérten és az ő nyelvezetükhöz, olyan szavakat használtam, amelyekkel számukra érthető a mese, amit elmeséltem. Általában sokkal érdekesebb a gyermekek számára, ha az egyik gyerekről szól a történet. Van a csoportban egy nagyon eleven, de nagyon figyelmes kisfiú, akinek a nevében mondtam a mesét. Rosszcsont Lackóból jó Lackó lett. A gyermek figyelmesen hallgatta, néha mosolygott és a többiek is érdeklődve hallgatták, amit mondtam. A végén volt egy kislány, aki végig figyelt megkérdezte, hogy rólam is elmondod a mesédet, hogy én is jólegyek? Mondtam a kislánynak, hogy nálad jobb gyermek talán nincs is. Anya és apa büszke lehet rád, hogy ilyen szép és okos kislánya van. A kislány elmosolyodott és azt mondta: – „Akkor jó, majd elmondom otthon, hogy én jó vagyok!”
A tevékenység zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella dalát: Van nekem egy álmom, amit valóra váltok!
A zenére mozogtunk és a gyermekek ügyesen próbáltak utánozni engem a mozgásban. Másztunk, sétáltunk, úsztunk, tapsoltunk, táncoltunk, dobbantottunk és próbáltunk csettinteni. Jó kis móka volt. A célunkat elértük, újra jól éreztük magunkat a Boldogságórán! A kiscsoportosok óvónénije is látta, hogy milyen együttműködőek és ügyesek voltak a gyermekek, ezért ő is megdicsérte őket.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus