Egyéni és közös célokról is beszélgettünk!




Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Mindenki másképp képzeli el a Boldogság várát. Egy dologban azonban egyet értettek a kis óvodások. Abban a várban mindenki boldog, vidám, mosolygós és hisz abban, hogy elérheti a célját.
A gyermekekkel játékos formában beszélgettünk a céljainkról, azok eléréséről, a kitartásról, a bátorságról. Labirintus játékon keresztül jutottunk el az apró célig. Volt aki lerajzolta, volt aki kreatívan elkészítette és volt aki építőkockából állította össze a saját gondolati boldog várát. Az ehhez kapcsolódó mese csak még jobban alátámasztotta, színesítette a tevékenységet.

Kecskeméti Zrinyi Ilona Belvárosi Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Célok kitűzése, elérése
Tanulóim már nagyon várták a következő boldogságórát. Visszatekintettünk az előző hónapokra, azok témáira. Elmondták, hogy mindegyik órán jól érezték magukat, de talán a jó cselekedetekhez kapcsolódó feladatok tetszettek nekik a legjobban. Örültek, hogy örömet tudtak szerezni egymásnak.
Ezután a jövőről, a kitűzendő célokról beszélgettünk. Mindenki elmondta, hogy mik a vágyaik, céljaik. Kis segítség kellett ahhoz, hogy megkülönböztessék a célokat a kívánságoktól.
Végül kiválasztottunk egy közös célt, ami feltétlenül szükséges mindenkinek ahhoz, hogy további célokat lehessen kitűzni. Ez pedig a tudás. Ehhez készítettünk egy „céltáblát”, közepén a tudás megszerzéséhez szükséges eszközökkel. Aztán lerajzolta mindenki magát, majd önkritikusan a megfelelő körre ragasztották arcképüket aszerint, hogy ki milyen távol vagy éppen közel van a szép íráshoz, olvasáshoz, pontos számoláshoz. Ez motivációként is hatott, mert a kész munkát nézegetve megjegyezték, hogy milyen jó 1-2 osztálytársuknak, mert már közel vannak a célhoz, és a többiek is szeretnének minél hamarabb oda jutni.
Majd továbbgondolták az életet, és távolabbi egyéni célokat is próbáltak megfogalmazni, lerajzolni. Erről is készítettünk egy tablót. A munka közben többször is meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Végül egyesével elmondták, hogy miben érzik magukat ügyesnek, kitartónak, ami majd segítheti őket céljaik megvalósításában.
Máhr Attiláné
1. o. osztályfőnöke

A célok eléréséről beszélgetőkör indításával kezdtük el a témát körüljárni. A gyerekek képzelete szárnyalt a céljaik felé és a megvalósítás terén is egész ügyesen rájöttek, hogy ahhoz hogy elérjék céljaikat, igenis tenni kell érte.
Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola
Januárban a nyolcadik osztállyal az újévi fogadalmakról és célokról beszélgettünk. A többség nem szokott semmit megfogadni, az idén csak ketten tettek újévi fogadalmat: hogy kevesebb édességet fog fogyasztani és többet fog sportolni, a másik diák pedig a sportteljesítményén szeretne javítani. Az óra fő feladata egy fantázia gyakorlat volt. El kellett képzelniük magukat 20 évesen és leírni minél részletesebben, hogyan képzelik el az életüket: munka/tanulmányok, család/barátok/kapcsolatok, egészség, hobbi, körülmények. A diákok visszajelzése alapján ez egy nehéz feladat volt, de jó volt a jövőjükről gondolkodni, hasznosnak ítélték a feladatot.
Márai Sándor Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium és Alapiskola
Januárban az első boldogságóra a 3.b-ben valósult meg. Az óra első részében a kívánságokról beszélgettünk. El kellett képzelniük, hogy kifogtak egy aranyhalat, ami teljesíti 3 kívánságukat. Nagyon különböző dolgokat kívántak a gyerekek, voltak egészen meglepő kívánságok is. Néhány kívánság a gyerekektől: egy papír, amire mindig lehet rajzolni és egy ceruza, amelyen minden szín megtalálható, a világ legjobb mobiltelefonja, lego, gördeszka, 1 milliárd kívánság, az élete szerencsés és jó legyen, a világ ura legyen, DJ-ként szerepelni a világ legnagyobb fesztiválján, egészség, unikornis, szárnyak.
Az óra második felében el kellett képzelniük magukat annyi idősen, mint most a szüleik. Elképzelték és lerajzolták, hogy felnőtt korukban milyen házban fognak lakni, mivel fognak foglalkozni, majd az óra végén néhányan elmesélték az osztálytársak előtt, hogyan képzelik el a jövőjüket.

Eszterlánc északi Óvoda Homokvár tagintézmény
A próbatételek a célbadobással kezdődtek, ahol csoportokat alkotva igyekeztek minél ügyesebben megoldani a feladatot. A célkitűzésnél magam kezdtem a felsorolást, hogy rávezessem a gyerekeket, milyen célok is lehetnek és hogy nem szabad feladni, próbálkozni kell. Térkép segítségével, társaikkal együttműködve, izgatottan igyekeztek megtalálni az elrejtett vár darabjait, amit ügyesen összeraktak és igazi sikerélményt nyújtott számukra. Érdekes és eddig nem ismert célok is elhangzottak a gyerekektől.

A Tasnádi Gimnázium tanulói vidám bohócos naptárakat készítettek a 2018-as évre. Ezt követően minden gyerek megalkotta az ez évre szóló bakancslistáját. A tervek között szerepeltek iskolai tevékenységekre vonatkozó célkitűzések, illetve családi vonatkozású célok is bőven akadtak. Mindenki szívesen fogalmazta meg céljat és az ezek megvalósításához szükséges legfontosabb teendőket.

Szepsi Magyar Tannyelvű Alapiskola
„Mindenki a maga szerencséjének a kovácsa.”
Korántsem volt könnyű dolgunk, amikor a mottóul választott közmondásunk alapján meseírásba kezdtünk. Mivel ötödikeseink éppen a legveszélyeztetettebb korosztállyá cseperedtek, beszélgetésünk fonalát a „rosszal” szembeni ellenállás felé tereltem. Mi a fontos? Az én biztonságom, vagy a kortársaim hamisan csábító ajánlatai? Jól járok ha követem a bűnre hívogató csapatot?… Így született meg rövid történetünk a hűséges házőrzőről, aki nem engedett a róka csalogatásának, és megőrizte biztonságos otthonát, gazdája gondoskodását. Mi a tanulság? Kezünkben a döntés! A cél felé csak határozott és tiszta szándék vezet!