A mai boldogságórán közös vers, közös relaxáció és köszös együtténeklés után beszélgetőkör formájában minden résdztvevő elmondhatta milyen célja , milyen merész nagy álma van amit el szeretne érni mire felnőtt lesz. Célbadobós játék után a Boldogságvár meséjét vettük és kérdéseket intéztem feléjük ebben a témában. Ezután a szituációs játék következett a könyv útmutatása szerint, végl pedig mindneki kiszínezhette a célok elérésének jelét és felhelyezhette az ötödik lépcsőfokra. A foglalkozás utolsó mozzanataként közösen elénekeltük a Boldog vagyok című dalt.
Célok kitűzése és elérése
-Beszélgetés : Nagycsoportosak vagyunk , -mire készülünk,milyen céljaink vannak, mitől érezzük magunkat boldognak ?
– Grimasz játék : érzelmek kifejezése,arcunkkal,kezünkkel,lábunkkal.
– Hajó hajtogatása,kikötő építése.
-Hangosabb,halkabb játék.
-Szoborjáték.
-Mások megismerése :beszélgetés -miként zajlottak a családokban az ünnepek ?
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
A téli szünet után nagy örömmel találkoztunk az iskolában.
Beszélgettünk az új esztendő során lévő szokásokról.
A közös foglalkozás során mindenki elkészítette az új évre a saját fogadalmát.
Reméljük egy év múlva elmondhatjuk, hogy sok mindenben sikerül fejlődni, a célokat teljesíteni, vagy közelebb kerülni hozzá!
A varázsecset mese után pedig nagy örömmel játszottunk. Jó érzés volt megtapasztalni, hogy mennyire figyeltek egymásra a gyerekek.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 5.
(A Boldogságóra Alapprogram)
A célok kitűzése és elérése
(Önbizalom Program)
Motiváló jövőkép
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal ötödik alkalommal tartottam az osztályban.
Az Általános Iskolába az egyeztetett időpontban, a pénteki napon mentem a gyermekekhez. Általában ezen a napon megyek mindig hozzájuk. Több elsős gyermekkel találkozom az óvodában, amikor reggel az édesanyjukkal együtt hozzák a testvérüket a csoportba. Már hétfőn reggel megkérdezte az egyik kislány, hogy jössz hozzánk pénteken? Örömmel mondtam, hogy igen! Jó érzés ez számomra, hogy várnak az elsősök és örülnek nekem, ha ott vagyok. Most is megérkeztem a megbeszélt időben. Még dolgoztak az asztalaiknál csendben, de a tanító néni megkérte őket, hogy pakolják el a füzeteket. Minden gyermek hamar megtette. Mivel eddig ültek, ezért egy kicsit megmozgattam őket a relaxációs gyakorlatokkal. Igen mozgékonyak és vidámak. A Mindfullness gyakorlatok közül az ellazulást is gyakoroltuk, valamint a tudatos légzést, a számolásos légzést próbáltuk ki. Először még néha nevetgéltek a gyerekek, de a végére nagyon jól csinálták.
Elvittem a gyerekeknek a Szívmanó kártyajátékot, az érzelmi intelligenciát fejlesztő játékot. Mindenki húzott egy-egy kártyát és próbálták kitalálni, hogy milyen érzelmet mutat a kismanó. Volt pár gyermek, aki a rövid kis mondatot el tudta olvasni, amit nagy örömmel mondott. Aki nem tudta végig olvasni, annak segítettem és befejezte a megkezdett mondatot. Nagyon jó játék volt, mert meglepően jó dolgokat mondtak a gyermekek. A tanító néni is bent volt a Boldogságórán és figyelte a gyermekek válaszait és örült annak, ha saját, egyedi, csak rájuk jellemző választ adtak a kis szívmanó által mutatott érzelmek alapján. Jó játék volt, így legközelebb is elviszem az első osztályba.
A játék után elmondtam Lukács Elvira: Rosszcsont Ricsi remekel (tervezős manómese) Beszélgettünk a mese szereplőjéről, hogy hogyan érte el azt, hogy rosszcsontból remek, jó legyen. Kíváncsi voltam, hogy van -e a gyermek között olyan, aki valamit kitűzött célul. Sokan válaszolták azt, hogy szeretnének jól tanulni. Volt egy gyermek, aki tovább ment és azt mondta, hogy szeretne már felnőtt lenni és dolgozni. Megbeszéltük, hogy nagyon szép cél, de addig is sokat kell még tanulnia, hogy elérje a célját. A gyermekek örömmel mutatták az osztály falán lévő betűket, mert azokat már tudják és el tudják ezért olvasni a könyvben lévő szavakat, mondatokat, a kis Szívmanó kártyán lévő érzelmeket kifejező mondatokat, amelyeket be lehet fejezni.
A gyermekekkel nagyon jókat beszélgettünk és jól éreztük magunkat. Az egyik kislány ödajött hozzám és egy kis lapot adott oda és azt mondta, hogy nyisd ki! A lapra ráírta, hogy Anikó néni szeretlek és egy szivecskét is rajzolt, valamint egy mosolygós arcot is. Megölelt, én is megöleltem és meghatódva megköszöntem neki. Mindig meglepnek engem az elsősök. A cél, amit kitűztem magam elé, hogy Boldogságórát tartok az első osztályban azért, hogy segítsem az óvoda-iskola átmenetet, ilyenkor bebizonyosodik, hogy jól választottam és jó irányban haladok előre!
A Boldogságórát a szokásos módon a témához kapcsolódó zenével zártuk. Bagdi Bella: Van nekem egy álmom. Öröm volt az elsősökkel a zenére mozogni. Jókedvűek, vidámak és célratörőek!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus, Mesterpedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 5.
A célok kitűzése és elérése
A Kiscsoportosokhoz már ismerősként jövök és tudják, hogy ilyenkor a játékokat összepakolják, hogy tornázhassunk egy kicsit. Már egész ügyesen utánoznak, ahogyan mutatom és mondom, hogy mit csinálunk, ők hasonlóan próbálkoznak mozogni. Nagyon aranyosak. Ahogyan mosolygok rájuk, ők visszamosolyognak, tehát működik a mosolyválasz! Kitűztük célul, hogy ügyesen mozgunk és ez a gyerekek többségének igen jól sikerült. A relaxációs gyakorlatok közül a 3. napimádás, 7. kitárom a virágom, mint egy virág kinyílok, 14. Meglengetem a karom, pedig alig akarom, Óriások voltunk, majd kis törpék lettünk. A végén még a tenger hullámai is mozgatták a karjainkat, csak lazán hömpölyögtünk a hullámokkal. Kipróbáltam, hogy végig tudják-e hallgatni a mesét. Egy kicsit rövidítettem a korcsoporthoz mérten és az ő nyelvezetükhöz, olyan szavakat használtam, amelyekkel számukra érthető a mese, amit elmeséltem. Általában sokkal érdekesebb a gyermekek számára, ha az egyik gyerekről szól a történet. Van a csoportban egy nagyon eleven, de nagyon figyelmes kisfiú, akinek a nevében mondtam a mesét. Rosszcsont Lackóból jó Lackó lett. A gyermek figyelmesen hallgatta, néha mosolygott és a többiek is érdeklődve hallgatták, amit mondtam. A végén volt egy kislány, aki végig figyelt megkérdezte, hogy rólam is elmondod a mesédet, hogy én is jólegyek? Mondtam a kislánynak, hogy nálad jobb gyermek talán nincs is. Anya és apa büszke lehet rád, hogy ilyen szép és okos kislánya van. A kislány elmosolyodott és azt mondta: – „Akkor jó, majd elmondom otthon, hogy én jó vagyok!”
A tevékenység zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella dalát: Van nekem egy álmom, amit valóra váltok!
A zenére mozogtunk és a gyermekek ügyesen próbáltak utánozni engem a mozgásban. Másztunk, sétáltunk, úsztunk, tapsoltunk, táncoltunk, dobbantottunk és próbáltunk csettinteni. Jó kis móka volt. A célunkat elértük, újra jól éreztük magunkat a Boldogságórán! A kiscsoportosok óvónénije is látta, hogy milyen együttműködőek és ügyesek voltak a gyermekek, ezért ő is megdicsérte őket.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 5.
A célok kitűzése és elérése
A nagycsoportosoknak a Boldogságóra kedvelt tevékenység. Mindig örömmel várják. A héten a célok kitűzése és elérése volt a fő témánk a Boldogságóra témaköreiből.
A Méhecske nagycsoport nagyon vidám és mozgékony gyerekekből áll. Nagyon szeretnek mozogni, játszani. A relaxációs gyakorlatok, a Mindfullness gyakorlatok, a mindennapos testnevelés a napunk kezdő tevékenysége. Ezt sohasem hagyjuk ki. Ha véletlenül mégis kimarad, akkor a gyermekek hiányolják. A torna végén Bagdi Bella dalára mozogtunk: Van nekem egy álmom.
A mozgás után beszélgetőkörben folytattuk a tevékenységet. Játszottunk: Azt szeretem benned, hogy…; azt szeretem magamban, hogy…; Nagyon érdekes beszélgetés volt. Olyan érdekes és kedves tulajdonságokat mondtak magukról és a mellettük ülő társukról a gyermekek, amelyeket még nem hallottam tőlük. Kedvesek és abszolút gyakorlatias gondolatok voltak. (Figyelsz rám, kedves vagy, meghallgatsz, játszol velem, szép vagy, jó veled játszani, mindig beveszel a játékba, megvigasztalsz, ideadod a játékot, ha kérem stb.
Jó volt hallani, hogy meg tudják fogalmazni azt, amit éreznek.
Az előző héten már beszélgettünk az évszakokról, Mit csinálunk télen., milyen az időjárás télen. A hét napjai, az idő múlása. Megszülettünk, kisbabák voltunk, majd bölcsődések, óvodások… Hóembert sajnos csak gyurmából tudtunk formázni, mert nem esett a hó.
A Boldogságóra Programban a célok kitűzése és elérése a feladatunk.
A gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy mi lehet az egyéni és a csoportos célunk, amit el szeretnénk érni. Megegyeztünk abban, hogy nagycsoportosok vagyunk, ezért az elsődleges célunk, amit kitűztünk magunknak az, hogy iskolába mehessünk. Mikor mehetünk iskolába? Több részcélunk is van: tudjunk gyurmázni, cipőt kötni, legózni, puzzlét kirakni, színezni, festeni, faladatlapot megoldani. A ceruzát, a színest helyesen fogni. A mesét végighallgatni, a verseket mondókákat megtanulni. A szüleinknek, és a felnőtteknek az óvodában szót fogadni. Odafigyelni és a kéréseiket teljesíteni. Csak úgy záporoztak a jobbnál jobb ötletek. Hogy mennyire tudjuk betartani, az már egy következő feladat. A Boldogságóra zenéjét, mint mindig, alig várták a gyerekek. Meghallgattuk, mozogtunk rá. A következő játék a szoborjáték volt, amit nagyon figyelmesen megoldottak a gyerekek. Olyan sok mókás pózban tudtak megállni, hogy alig tudtuk megállni nevetés nélkül. Mindkét mese tetszett a gyermekeknek. Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje és Lukács Elvira: Rosszcsont Ricsi remekel. Alvásidőben a kérések alapján újra elmeséltem. A babzsákkal célbadobós játék és a varázsecset megtalálása nagy örömmel töltötte el a gyermekeket. A célbadobást addig kellett gyakorolni, míg bele nem találtak a kijelölt helyre. Versenyeztünk is két csapatban. A nyeremény 1-1 szaloncukor volt, amit a dajka nénitől és az egyik szülőtől kaptunk. Nagyon jól éreztük magunkat a héten, szerintem folytatjuk a célkitűzéseket a következő hetekben is, hogy elérjük a célunkat és iskolások lehessünk. A hét játéka volt még a varázsecset megtalálása. Szorosan körbe álltunk és a hátunk mögött adtuk körbe az ecsetet úgy, hogy aki középen állt ne vegye észre, hogy kinél jár az ecset. A héten többször is kérték a gyerekek, hogy játsszuk ezt a játékot. Sőt, ők maguk is játszottak szabad játékidőben.
A Szívmanó kártyákkal is ismerkedtünk. A felnőtt segítsége kell még ehhez a játékhoz, de nagyon jól kitalálták a gyermekek, hogy a kismanó milyen érzelmet mutatott a kihúzott kártyán. Még gyakoroljuk, hogy az érzelmi intelligenciánk fejlődjön!
A Zsadányi Tündérkert Óvoda Méhecske csoportja
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
A téma bevezetésénél Boldog Dóra babával beszélgető kört indítottunk, hogy mit is jelent, a célok kitűzése és elérése. A beszélgetés során példákat mondtam, majd kértem a nagyobb gyermekeket, hogy mondják el álmaikat, céljaikat. Nagyon szép megfogalamzásokat hallhattam…pl.szeretnék helikopter pilóta lenni, mozdonyvezető szeretnék lenni, szeretném megnézni a múzeumban a meteorit kiállítást, szeretnénk gördeszkás lenni, megszeretnék tanulni síelni…
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c.dala nagyon tetszett a gyermekeknek. Ezután a célba dobás játék során mindenki dobott egy babzsákot karikába, és elmondta mi az álma. A Boldogvár meséje nagyon tetszett a gyermekeknek, együtt fújtuk el az akadályokat. Ezt a mesét nagyon jónak találtam, mert ezzel a történettel jól tudtam szemléltetni a gyermekekkel, hogy a célok elérése igen akadályokkal is járhat. De ha hiszünk benne, és nagyon szeretnénk, akkor sikerülni fog. Zárásként újra meg kellett hallgatni a Van nekem egy álmom c.dalt, mert nagyon tetszett a gyerekeknek. A nap folyamán többször hallottam, hogy énekelték a refrémet a gyerekek.
A szülőknek a kolléganőimmel közösen összeállítottunk újra egy motivációs üzenetekkel teli üveget, hogy mindennap mosolyt csaljunk az arcukra, vagy éppen megerősítést kapjanak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
A gyerekekkel a sarkvidék élővilágával és az ott élő eszkimók természetközeli kultúrájával foglalkoztunk. Egyrészt a klímaváltozás hatásait dolgoztuk fel játékos formában, másrészt pedig az ember segítő szerepét elemeztük, hogyan lehet minél zöldebben élni, hogy vigyázzunk az ökoszisztémára, Földünk biodiverzitásának megőrzésére. Ezért a célkitűzések kapcsán mindenki megfogalmazta, mint egy összefoglalásként saját gondolatait, majd iglut építettünk, ahol el is mondhatták egymásnak. Végül képzeletbeli közös eszkimó települést alkottak. Ahol mindenki megrajzolhatta önmagát, és hogy mi is igazán környezet tudatosok legyünk, egy óriási dobozra készült az alkotás, gyermekek kreativitása, kooperatív készsége és környezettudatos szemléletmódja komplex módon egyszerre fejlődött, miközben nyitottá váltak más kultúrák elfogadására, megismerésére.
Januári témánk a „Célok kitűzése és elérése” volt.
Az órát közös beszélgetéssel kezdtük. Mindenki elmondta néhány rövid-, és hosszútávú célját. Ezután jól illett a beszélgetéshez Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese. Ezt felidézve mindenki elgondolkodhatott azon, hogy mindig tudjunk örülni az elért sikereknek, az apró, pici lépéseknek és soha ne legyünk telhetetlenek, mert akkor semmit nem tudunk értékelni az életben. Ezután egy rejtvény megfejtése is erre világított rá. Miután az egyéni célokról beszélgettünk, rátértünk az osztály közös céljaira. A közeledő események, feladatok mindig rejtenek célokat. Ezeket átbeszéltük a kis közösségünkkel kapcsolatban is. Mivel lezártuk az első félévet, tanulmányi munkánkkal kapcsolatban is mindenki végig gondolhatta a saját céljait. Ehhez erősségléggömböket rajzoltak a gyerekek, hogy még inkább tisztában legyenek önmagukkal. Végül mindenki saját címert rajzolt, amelyben helyet kaptak a múlt fontosabb szimbólumai, illetve a jövő céljai. Az elkészült munkák a faliújságunkra kerültek.