A másodikosok számára a 2025-ös év fontos mérföldkő lehet, hiszen ebben az életkorban kezdik el igazán felfedezni a tanulás örömeit és kihívásait. A rövid távú céljaik gyakran az iskolai feladatok teljesítése, a házi feladatok rendszeres elvégzése, és az új tantárgyak megértése. A tanulás iránti érdeklődés, a kitartás és a céltudatosság erősödése ezekben az években segíthet nekik abban, hogy magabiztosabbá váljanak a mindennapi kihívásokkal szemben. Bár a legtöbb másodikos még nem gondolkodik a jövőbeli karrierjén, sokan álmodoznak arról, hogy mik lesznek, ha nagyok lesznek. A 25 év múlva megvalósuló álmok között szerepelhet építész, mentős, tanító néni, vagy éppen állatorvos, mindezek pedig a céltudatosság és a kitartás eredményeként válnak elérhetővé. A legfontosabb, hogy bármi is legyen, amit választ, szeretné, ha a munkája hozzájárulna a világ jobbá tételéhez. Bízom benne, hogy tanulóim olyan felnőttek lesznek, akik büszkén tekintenek vissza a gyermekkori álmaikra, céljakira. A jövő pedig tele van lehetőségekkel – csak bátran kell lépni és követni a szíve útját!
Célok kitűzése és elérése
2025. 01. 28-án a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Célok kitűzése és elérése témakörében az Együtt is lehet című boldogságórát.
Tanulóink életében fontos az állandóság, ami biztonságérzetet nyújt. Ezt az állandóságot a boldogságóráinkon a Napüdvözlet jelenti számukra, melyet dalhallgatás és ritmushangszerekkel történő kísérés követett (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom).
A témát a következőképpen dolgoztuk fel: a gyerekek életéből hozott egyszerű példákon keresztül beszéltünk arról, hogy ha valamit szeretnénk, akkor azt hogyan érjük el, lehet segítséget is kérni, és együtt is, apró lépésenként is haladhatunk célunk felé.
Ezt követően megnéztük A kis hajó című mesét, majd megneveztük a mese szereplőit, tárgyképekkel egyeztettük őket, és összeállítottuk a „megoldás” folyamatábráját. Mi is kitűztük célul, hogy összeállítunk egy kis hajót, ahogy azt a mesében láttuk. Kiválasztottuk a mese szereplőit a mesefigurák kártyáival (kispipi, egérke, hangya, katicabogár), és a hozzájuk tartozó valós tárgyakkal (falevél, dióhéj, szalmaszál, cérna). A gyerekekkel összeállítottuk kis hajónkat. „Hajóhintába” szállva újra meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt, és mi is örültünk, hogy együtt elértük célunkat, ahogy a mesében a kis állatkák.
A foglalkozás lezárásaként értékeltem az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak voltak. A mai óra utolsó céljaként a rendrakás következett.
Kovácsné Vadász Szilvia
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az új évben naptárt készítettünk, melyben mindenki – otthoni segítséggel – bejelöli a fontos családi ünnepeket. Megbeszéltük, ki tudja, ezeket a dátumokat. (Családtagok születésnapja, névnapja stb.) Készítettünk egy „Céljaink” dobozt is, melybe mindenki beletette azt a cédulát, melyre felírta, mit vállal, mit szeretne megvalósítani. Júniusban újra elővesszük. Meglátjuk, ki mit valósított meg! A Van nekem egy álmom című dal mellett még elénekeltük kedvenceinket és mozogtunk is rá.
Az 5. boldogság hónaphoz érkeztünk. A Január a célok elérése hónapja.
A boldogságminyonunk körbeszeretgetésével kezdődött el foglalkozásunk.
Relaxációnk: A puha meleg felengedek, meleg vagyok,elolvadok! Egy fészket alkottunk az ölelő karunkból, amit olyan meleg érzésekkel töltöttünk meg, hogy a jég is felolvadna.
Ezután a hónap dalára táncoltunk örömmel, vidáman. A hónap meséjének felidézésével a téma bevezetése történt. Meghallgattuk egymást, hogy kinek mi a célja. Nagyon bátran megnyilatkoztak egymás előtt. Megbeszéltük, a célok követése értelmet ad életünknek, a célok eléréséhez szükségünk van az együttműködésre.
A Láthatatlan törzsfőnök játék nagyon izgalmas és érdekes játék volt. Egy pillangós kisgyermek kimegy a teremből. Addig választunk egy törzsfőnököt, akit a többieknek utánoznia kell. A kint lévő gyermeknek majd a gyermekeket megfigyelve kell kitalálni hogy ki a törzsfőnök.
A következő játékunk a Varázshópehely játék volt.
Elképzeltük hogy esik a hó, és gyönyörű nagy varázshópelyhek is hullanak ránk néha. Amikor egy nagy varázshópehely ránk hullik, megállunk-jó mélyen belélegezzük .Ha 3 varázshópelyhet begyűjtöttünk, leülünk, és kívánhatunk valamit. Megbeszéltük mit éreztünk közben.
A foglalkozások játék során kis képeket felismerve tettük interaktívvá a történetünket.
A Mackós játék során Kismackó érkezett csoportunkba, aki sírva mondta el bánatát: eltévedt, nem talál haza az anyukájához.
A pillangós gyerekek nagyon segítőkészek voltak és minden próbát kiállva segítettek a macinak a hazajutásban.-Énekeltünk egy dalt, Lufi fújtunk-pukkasztottunk, Úgy jártunk mint a maci, háromszor mondtuk:mackómama jövök már.
Záróöleléssel fejeztük be boldogságóránkat.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy ki milyen célokat tűzött ki maga elé rövid távon és hosszú távon is. A céljaink eléréséért tenni is kell és nem mindig könnyű az út, amely ezek megvalósításához vezet. A célok kitűzése segít abban, hogy tudatosan éljük az életünket és elégedett, boldog emberek legyünk. Osztályközösségünk egyik jelenlegi célja, hogy farsangi produkcióval lépjünk fel az iskolai rendezvényen, így igyekszünk mindent megtenni azért, hogy sikeres legyen a farsangi táncunk.
Mai Boldogságóránk a kitűzött céljainkról, azok eléréséről és a kitartás fontosságáról szólt. A téma feldolgozását a Boldogvár c. mese bábos meseelőadásával kezdtük. Miután megbeszéltük, hogy a mese hősének mi volt a célja, és azt hogyan tudta elérni, a gyermekek is elmondták saját céljaikat (pl. Céljuk, hogy megtanuljanak biciklizni, többet játsszanak a tesóval, okosodjanak). Minden elhangzott cél után a gyermekek célbadobtak egy babzsákkal. Senki sem keseredett el, ha nem talált bele a célba, mindenki kitartóan próbálkozott addig, míg végül mindenkinek sikerült.
Azt is megbeszéltük, hogy céljainkat sokkal könnyebben elérhetjük, ha együttműködünk és segítünk egymásnak. Ennek szellemében egy kooperációs ejtőernyős játékot is játszottunk a csoporttal, amit nagyon élveztek a gyermekek.
Levezetésként mindenki kiszínezhette saját Boldogvárát. Az alkotás folyamán Bagdi Bella: Van nekem egy álmom c. dalát hallgattuk.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A negyedikesekkel bevezetésként meghallgatuk Bagdi Bella Van nekem egy álmomcímű dalát. A dalszövegből kiindulva elkezdtünk beszélgetni arról, hogy ki mit álmodott. Majd azzal folytattuk, hogy ki miről álmodik, mire vágyik. Mindenki meghajtogatta a maga papírhajóját, és ráírta a saját vágyait, álmait. KIállítást szerveztünk a hajókból, megcsodáltuk egymás alkotásait. Befejezésül ismét meghallgattuk a dalt.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: Aktivizáló, ébresztő ritmus: „A ritmustól éber leszek, mindig élesen figyelek!” (15.)
Ráhangolódás: Bagdi Bella: Van nekem egy álmom
II. FŐRÉSZ: Beszélgetés a témakörről.
Téma feldolgozása:
„Látom a jövőt!” gyakorlat.
A4-es lapon saját címer készítése.
„Közös célok”-gyakorlat.
Konkrét célok megfogalmazása mindenki számára. Fontos megbeszélni a végén azt, hogy mit lehet tenni érte. Fontos a kívánság és cél közötti különbség tudatosítása. Az akarat, kitartás, céltudatosság kiemelése.
III. BEFEJEZÉS: Meditációs gyakorlat: a célok fontosságának megélésére.
A gyermekekkel a Tél – Északi és Déli sark élővilága témakörében tevékenykedtünk. Egyik reggel, amikor megépítették a sarki élővilágot a szőnyegre, észrevették, hogy néhány plüss hiányzik. Mondtam nekik, hogy később megkeressük.
9 órakor hozott az óvodatitkár egy levelet (képen látható), ahol a legkisebb pingvin plüss segítséget kér a gyermekektől, hogy mentsék meg, mert felfedező útra ment 4 társával, de vissza már nem találnak.
A gyerekekkel felöltöztünk, és elindultunk a közeli tóhoz. Az óvoda épületén belül megtaláltunk 2 plüsst, az óvoda udvarán még 2 plüsst, és a tónál a kis pingvint, akinek addigra lett 20 kis „barátja” (pingvin nyaklánc formájában).
A küldetés sikeres volt, hiszen megtaláltuk mind az 5 elkóborolt „állatot”, akiket másnap talán még nagyobb becsben tartva játszottak.
A „küldetés” napján, amíg ebédeltünk a szomszéd csoport óvónénije minden kisgyermek szekrényébe rejtett egy oklevelet, melyet megtalálva még nagyobb volt a boldogság.
A gyermekek szüleiknek örömmel, mosolyogva mesélték a plüssmentő akciót, és azt, hogy milyen ügyesen, sikeresen elértük közös célunk.
A pingvin nyaklánccal a nyakukban, az oklevéllel a kezükben mosolyogva indultak haza.
A foglalkozást relaxációs gyakorlatok nyitották, lazító gyakorlatokat végeztünk: a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” kezdetűt és a Rongybaba gyakorlatot. Megbeszéltük, miért érdemes célokat kitűzni magunk elé, milyen pozitív hatásai vannak az életünkre nézve és melyek a célok elérésének lépései. Ezt követően megfogalmazott mindenki három saját rövid-, de akár hosszú távú célt is, ezeket leírtuk a füzetbe. Felolvastuk őket és megbeszéltük, mennyire túlzóak ezek és megállapítottuk, hogy a többségük kisebb-nagyobb erőfeszítések árán elérhető. Felolvastam „Az öreg halász és a nagyravágyó felesége” c. mesét és megbeszéltük, hogy miért lett mérges a ponty és tanult-e az asszony a leckéből. Írtunk egy közös mesét, amelynek „Sikertörténet” volt a címe. A foglalkozás végén erősségléggömböket készítettünk; a célok eléréséhez szükséges erősségeiket írták rájuk a gyerekek, majd kitűztük ezeket a faliújságra.