
Célok kitűzése és elérése


Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Bár az óvodások e kérdés hallatán királylányok, pókemberek, vagy esetleg csillámpónik szeretnének lenni, azért akad néhány, aki meg tudja fogalmazni miért is vágyik az áhított célra. A beszélgetés után elkészítettük a csoport céltérképét, melynek első állomása a család, mely visszatérő motívum is egyben. Óvodába lépéskor, úgymond egy mesevilágba csöppenve, majd a realitás utján továbbhaladva különböző iskolákat elvégezve eljutnak a végső célig: rendőr, katona, fodrász, pék, anyuka, óvónéni…
Az elmúlt időszak nagy kihívásokat állított az osztály elé. Mivel most kezdték a középiskolai tanulmányaikat, új iskola, új tanárok, új osztálytársak, ismeretlen tantárgyak, nehéz volt mindennel megküzdeni. A félévi eredmény sajnos a többségüknél jóval a várt alatti lett. Az osztály átlaga iskolai szinten is alacsony volt. A januári témához hűen sokat beszélgettünk a célokról. Az osztály célkitűzése fokozatosan alakult ki: Jobb átlageredményt elérni. Elkészítettük a céltérképünket, amely egy űrutazásra invitál bennünket. A diákok a Föld bolygóról elindulva, bolygóról bolygóra repülve jutnak el a Holdra, amely a jobb átlageredményt szimbolizálja. A bolygók olyan neveket kaptak mint: jó hozzáállás, segítőkészség, szorgalom, időben beérni az órára, odafigyelni az órán, stb. Az űrutazás folyamán olyan meteoritokba ütközhetnek, mint például a figyelmetlenség, lustaság, kedvetlenség, túl sok mobilozás, amik lelassítják az utazást. De az akadályokat legyőzve mindenki szeretne eljutni a Holdra.
Szerencsi Óvoda és Bölcsőde Napsugár épület
Az idei tél bőven hullatja áldását és megörvendeztet minket a hóval.
Célul tűztük ki erre a hónapra, hogy még többet tartózkodunk a szabadban. Az óvodai udvar adta lehetőségeket kihasználjuk, szánkózunk a domboldalon, hóembert építünk, sétálunk a hóesésben.
Gyermekeinkkel megbeszéltük hogy többet teszünk az egészségünkért, hiszen a mozgás, a friss levegő erősít minket, növeli az ellenállóképességünket. Ahhoz, hogy minél hamarabb kijussunk az udvarra elhatároztuk,hogy meggyorsítjuk az öltözködésünket, megtanulunk hamar felöltözni.
Ez nem kis próbatétel gyermekeinknek, hiszen a téli ruhadarabok felvétele nem egyszerű dolog.
Nagy akaraterővel húzták magukra az overál nadrágokat, bújtak bele a vastag kabátokba. Közben a lassabban haladókat segítették az ügyesebbek. Így a „jó cselekedeteket”, a mások segítését, és a „hála” érzését is átélhettük, „céljaink” elérése közben.
A jutalom sem maradt el, mert az együtt átélt játékélmények és a közösen felépített hóember napokig visszaköszönt nekünk az udvaron.Másik nagy célunk a „Maci hét” lebonyolítása volt, melynek gyűjtőmunkájában nagy lelkesedéssel vettek részt a szülők is. Egész héten a maci körül forgott az életünk: méznyalakodás, macitorna,barlangozás, mackó táncoltatás,mackó bújtatás, kiállítás szervezése, maci- süti kóstolása….stb.
További céljainkat, amelyeket a gyerekekkel kitűztünk, értekezlet keretében megbeszéltük a szülőkkel is: bábszínház látogatás, könyvtár látogatás, csoport kirándulás , vonatozás, állatkerti séta…stb.
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
Ezt a témát a fél év zárása előtt tartottuk; aktuális volt a hatosztályosba felvételizők számára elsősorban.
1. Szómagyarázat: cél . A cél jellemzői, buktatói. Van jó cél? Van rossz cél?
2, Kérdések a témában: Jelenleg van célod? Mi az? Mit teszel azért, hogy elérd?
3, Van céltalan ember? Ismersz ilyet? Vannak jellemző jegyei, felismerhető valamiről?
4, Csoportmunkával csomagoló papírra elkészítették a tanulók: „Céltalan”,”Céllal” rendelkező ember jellemzői.
Nagy örömömre sok gyermeknek van több célja is. Értik, miért fontosak a célok. Sokkal több dolgot terveztem az órára, de nem akartam, hogy elmondatlan dolgok maradjanak bennük!
Az óra jó hangulatban telt.
Ezen a héten szerették volna fojtatni tovább, de most diákönkormányzati dolgokról kellett szavaznunk. Megbeszéltük, hogy ez marad folyamatos témánk.
Karmacsi Napközi Otthonos Óvoda
Bizonytalanul fogtunk bele a téma feldolgozásába, mert úgy éreztük, hogy ezek a fogalmak az óvodás korú gyermekektől távol állnak. Ám hamar kiderült, már a mese meghallgatása utáni beszélgetés során, hogy a gyerekek tisztában vannak a szavak jelentésével, és sok kisgyereknek határozott vágya, elképzelése van a jövőjét illetően, vannak konkrét céljaik.
Elsőre bejelentettem a gyerekeknek, hogy fogunk majd egy olyan játékot játszani, ami csalafinta lesz, és ha ügyesek lesznek, akkor együtt eljuthatunk a boldogság várába. Több napos várakozás után előkerült az általam készített játék, ami egy topológiai játékkal kezdődött az IKSZT (ahol jelenleg tartózkodunk) alaprajzát készítettem el, és egy társasjáték bábut mozgattam a rajzon. Aki helyesen meg tudta mondani, hogy hol áll a bábú, az kapott egy lezárt borítékot.Amikor elfogytak a borítékok, egyesével kinyithatták a gyerekek, benne pedig egy fotót találtak pl.: a kanapéról, a fogmosópohár tartó állványról, stb. A képen látott helyre kellett a gyereknek eljutni, és ott megtalálni a” kincset”, ami egy kis darab volt a boldogvár rajzának kirakójának. Amikor minden puzzle darabkát sikerült megszereznünk, akkor akkor közösen kiraktuk a vár képét, és együtt örvendeztünk. Megbeszéltük, hogy mennyi mindent kellett közösen megtennünk azért, hogy eljuthassunk idáig. (Várakozás, térkép nézegetés, helyfelismerés, puzzle összerakása)
Nekünk már évek óta van a csoportunkban egy jól működő mesevárunk, ahova hat lépéssel lehet bejutni különböző jó cselekedetek miatt, ügyeskedésekért. (Nem képességeket mérünk ezzel!) Akinek sikerül felérnie a vár kapujába, az választhat magának egyet a felsorakoztatott népszerű plüssjátékok közül, amivel alhat a délutáni pihenéskor, valamint ha szeretné, hétvégére haza is viheti vendégségbe a választott kedvencet, amit majd hétfőn visszahoz az oviba.
A boldogvárba együtt, közös erővel jutottunk el, így nagy volt az öröm, amikor a játékban részt vevő gyerekek egyszerre léptek a mi várunkba egyet, ahol folyamatosan zajlik a verseny.
A téma feldolgozásához kapcsolódik, hogy nekünk van egy közös vágyunk a gyerekekkel, hogy végre, hamarosan visszaköltözhessünk az óvodánkba, amit felújítás miatt ideiglenesen el kellett hagynunk (10 hónapja). Ehhez kapcsolódóan készítettünk egy naptárat, amin jelölni tudják a gyerekek az eltelt napokat, és örömmel számlálgatjuk, hogy már csak hány napot kell eltöltenünk átmeneti óvodánkban. Szerencsére napokon belül elérjük a kitűzött célt!
Ez az óra a 7. évfolyamot nagyot érdekelte, mivel a pályaválasztás előtt állnak éppen!
Nagyon jó óra volt élvezték ők is!