Célok kitűzése és elérése

Konyári Óvoda Napocska csoport:
Kedves Joulupukki Télapó Bácsi!
Nagyon örülünk, hogy eljöttél hozzánk Finnországból. Köszönjük szépen az ajándékokat, a finom édességeket. Azóta is gyakran gondolunk rád. Most a mi kis falunkban is nagyon hideg van, sok a hó az óvodaudvaron is. Megmutatjuk neked, hogy hóból milyen szép hókarácsonyfát lehet építeni. Fel is díszítettük tavalyi, megbarnult borostyán levéllel, amit az óvoda udvarán találtunk. Óvónéni sokat mesélt nekünk a maciról, aki télen téli álmot alszik a barlangjában. Ezért célul tűztük ki, hogy közösen építünk egy hómacit. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ebben a hidegben sikerült elérni célunkat és óvónénivel együtt felépítettük a hómacit, és a hókarácsonyfát. Ugye tetszik Télapó bácsi? A madarakról nagy szeretettel gondoskodunk úgy, hogy különböző magokat szórunk a madáretetőre. Sajnos erről nem tudunk képet küldeni, mert egyetlen egy cinege sem szállt le az ablakban lévő madáretetőre míg ott voltunk. Tudjuk, hogy elhiszed, mert mindent látsz az óriás mesebeli távcsöveden keresztül.
Nagyon várunk, addig is jó pihenést kíván a Napocska csoport Konyárról!


Speciális Alapiskola Hurbanovo
A januári témához céltérképet készítettünk. A boldoság ora keretén belül a tanulók célokat tűztek ki maguk elé,elmondták,miként,hogyan szeretnék ezeket elérni.Ezekből a célokból hármat kiválasztottunk,és lépésről-lépésre haladva ábrázoltuk a célhoz vezető feladatokat.Az első cél egy kerékpár,a feladatok:segítek az otthoni munkákban,a kerti munkákban,paprikát,paradicsomot szedek
Segítek édesanyámnak ,takarítok,összesepregetek,elmosogatok. A második cél egy telefon,ami nagy vágya minden gyereknek.Elhatároztam,hogy az alkalmakra kapott pénzt egy perselybe gyűjtögetem,a tanulásban is iparkodni fogok,odafigyelek az órákon. A harmadik cél egy igazi,aranyos kiskutya lett,amihez akadályként először is apukám segítségével ólat keszítünk,biztositanom kell az ételt,vizet,kistálkat a számára,mert egy kisállat sok-sok szeretetet igényel. A tanulók tudatosították,hogy a célok eléréséhez akadályokon kell átjutni es feladatokat teljesíteni (Kisürge csoport, Horváth Tímea-Boldogságóra-oktató)

Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Hogyan is tudjuk elérni a céljainkat? Mik lehetnek a lépések? Van olyan, ami akadályoz téged?
Ezekre a kérdésekre kerestük a választ ebben a hónapban. A célok kitűzése és elérése mindenki számára fontos téma, ám nagyon bonyolult. Így ennek a feldolgozása több órán és héten keresztül zajlott.
Először is tisztáztuk a cél elvont fogalmát, és megbeszéltük, hogy kinek milyen Újévi fogadalma volt. Újra elővettük a tanulók által a tanév elején választott egyéni célokat és átbeszéltük őket. Megismerték a Bliss Alapítvány által fenntartott Műhelyt, ami súlyosan, halmozottan sérült felnőttek számára biztosít munkahelyet. Az egyik naplátogatást is tettünk a Műhelybe, ahol a növendékeknek lehetősége volt interjút készíteni a dolgozókkal, akiktől megtudhatták, mi kell ahhoz, hogy elérjék a céljaikat, milyen tulajdonságok segítenek ebben.
Ezután került sor a boldogság napra, ahol a Műhelyben tett látogatást felelevenítettük egy videó segítségével. Elmesélték egymásnak a saját beszélgetéseik tanulságát, a kapott válaszokat. A megértést és a beszélgetéseket természetesen megtámogattuk AAK-s eszközökkel. Mindenkinek saját kommunikátora volt, a válaszokat és a később megbeszélt akadályokat is képesítettük. Ezen eszközök segítségével a Műhelyben generalizált, irányított beszélgetés zajlott, ahol nemcsak a szociális képességeket fejlesztettük, de a spontán kommunikációs kísérletek is kibontakozhattak.
A videó feldolgozását követően újra átbeszéltük a tanult fogalmakat. Majd a felmerülő akadályokról is szó esett. Mindenki választhatott egy olyan nehézséget, amely a saját életében sokszor felmerül. (Pl. lustaság, mások negatív véleménye, türelmetlenség, aggodalom stb.)
A program lezárásaként a kézműves órán fekvő helyzetben a tanulók a saját maguk által választott akadályokat, egy- egy festékbombára rögzítve pukkaszthatták ki. Ebből kialakult egy szép festmény. A tanulók visszajelzései alapján a program sikeres volt és motiváló, de nagyon elfáradtak.
Készítette: Kondákor Anna és Langné Felföldi Anna


Speciális Alapiskola Hurbanovo
A Kis Csemeték az e havi feladatok közül a céltéképet választotta. Egy kislány
történetét ábrázolják, aki az iskola legjobb táncosa szeretett volna lenni.
A cél eléréséig hosszú út vezetett. Hetente háromszor vett részt az iskolai tánccsoport
edzésein, követte a tanító néni minden utasítását. Úgy érezte, ez nem elég, így hát otthon is
sokat gyakorolt. A sok gyakorlástól a kislány elfáradt, kimerült, de a tanító néninek
köszönhetően nem adta fel, kitartott. Így végül eljutott a versenyre, ahol első helyezést ért el.
(Noszkai Czibor Barbora – Boldogságóra-oktató)

Speciális Alapiskola Hurbanovo
CÉLTÉRKÉP
Csoportunk közös célja egy iskolakert kialakítása és megmunkálása. A kertészkedés szerves része a tervezés. Megbeszéltük, elterveztük milyen folyamatokra van szükség, milyen kerti munkákat kell elvégezni, amíg eljutunk a leghálásabb feladatig a betakarításig.
(Spongyabob csoport, Csókás Margit-Boldogságóra-oktató)
