Januárban gőzerővel koncentráltunk a tanulásra, hiszen közeledett a félévzárás. Az osztály közös célja az volt, hogy mindenki sikeresen teljesítse a követelményeket, melyet sikerült is megvalósítanunk. Ennek örömére a csokitorta világnapján amerikai csokis kekszet sütöttünk. A gyerekek és mi felnőttek is mindig nagyon örülünk az ilyen közös programnak, hiszen mindenki részt vesz az előkészületekben és a közös munkában, mely jókedvűen, vidáman, viccelődve zajlik. A közös sütievés igazi boldogsághormon a mindennapokban, pláne úgy, hogy mi készítettük a kekszet. Evés közben azt is megbeszéltük, hogy kinek, milyen lett a félévi bizonyítványa, miből ügyeskedett és mi az, amiből többet kell gyakorolnia.Motiváló, biztató üzeneteket is megfogalmaztunk,amivel társainkat segíthetjük céljaik elérésében. A Boldogságóra Erősség Program havi témáját illetően a vezetői képességgel már nagyobb közösségben foglalkoztunk. Egy nagyon jó hangulatú hangversenyen vettünk részt, ahol nemcsak a zenei élményben volt részünk, hanem egy közös zenélésben is, ahol kipróbálhattuk és közösen megszólalhattuk a hangszereket. Nagy élmény volt az egymásra hangolódás.
Célok kitűzése és elérése
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Mi is felhasználtuk a példaképek erejét a kisebb-nagyobb célok meghatározására.
A csokoládé torta világnapja alkalmából megtartottuk a magunk kakaó szertartását is, a főszerep természetesen a forró csokié volt.
Január: Motiváló jövőkép, célok kitűzése, mindfulness gyakorlatok
Ebben a hónapban is folytattam a Boldogságórákat saját csoportomban, a Boldogság klubban és a felső tagozatban.
Az órákat az életkornak megfelelő mindfulness gyakorlatokkal kezdtem. Triangulum hangjának megfigyelése, „hó gömb” gyakorlat, az 5-4-3-2-1 gyakorlat és különböző vizualizációs légző gyakorlatok.
A téma feldolgozásánál a „Bakancslista” a „Rajzkaland”, az „Ötletroham”, a saját cél megfogalmazása, ami már megvan benned, amit már elértél megbeszélése leírása képezte a gerincét a foglalkozásoknak. Volt „Véleményvonal”, álmok, célok megkülönböztetése.
A Boldogság klubban elkezdtük a tíz hetes „Pillanatkapitány” programot. Két foglalkozáson vagyunk túl. Elkészült a varázscsákó, útnak indultunk és jártunk az ötök szigetén, megismerkedtünk Kóborlóval.
A gyerekek szívesen vettek részt a foglalkozásokon. A felsősök kevésbé voltak aktívak.
Boldogságóra: Január – Célok kitűzése és elérése téma
• Foglalkozást kezdő relaxáció: (38-39. oldal kézikönyv)
„Az én hangom” (Kézikönyv 37. oldal)
„Hintaszék”
• Foglalkozást kezdő mondóka:
„Kicsi vagyok én, majd megnövök én,
Én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” (Munkafüzet 11. oldal)
• Foglalkozás dala:
„Bagdi Bella: Van nekem egy álmom”
• A téma bevezetése:
Beszélgetés a mindennapi feladatainkról, céljainkról
Célba dobás babzsákkal
• A téma feldolgozása:
• Mese:
Megtölteni a termet (ismeretlen eredetű legenda)
• Játék:
„Óvó néni játéka” (kézikönyv 126. oldal)
• A téma lezárása:
„Téli útkereső” színező
• Foglalkozást záró éneklés:
„Bagdi Bella: Boldog vagyok”
Új év, új célok, új lehetőségek! A növendékem továbbtanulás előtt áll, a hónap közepén részt vett a középiskolai írásbeli felvételin – arról beszélgettünk hogy mit kellett ahhoz tennie hogy ezt a célját elérje, hogy miért fontosak a lépcsők,l, hogyan lehet a céljainkat elérni. Miért fontos a kitartás, miért jó ha hibáztunk – hiszen akkor van egy újabb lehetőség a tanulásra/a fejlődésre. Kértem, hogy idézzen fel olyan dolgokat, amiket már sikerült megvalósítania – így elkészült a fordított bakancslistája.
Az óránkat mindig nagy izgalommal várják a gyerekek. Azt gondolom, hogy nagy igényük van, hogy kifejezhessék az érzéseiket, gondolataikat.
Órakezdő rexalációval bemelegítettünk. Ezután megfogalmaztuk közösen tanítói irányító kérdésekkel, hogy miért jó dolog, ha a kitűzött céljainkat elérjük? Mit jelent az számunkra? Kell-e újabb célokat kitűznünk? Meglepődtem, ahogyan erre a témára ráéreztek és nagyon érettnek mondható kijelentések születtek meg. Ilyenkor én is boldogsággal töltődöm fel.
Ezután a mellékeltben megadott mesét mutattam be. Időnként megálltam és a szereplők pozitív és negatív tulajdonságait kiemeltük közösen, hogy meglássák, mi visz előre a céljaink megvalósulásához.
Ezután a varázsecset játékkal tettük vidámmá, könnyedebbé az órát, amit nagyon élveztek, izgalmasnak találtak.
Az óra végére pedig az „Erősség, melyek a célig visznek” feladatot végeztük el. A gyerekek megrajzolták a saját erősségléggömbjüket, és beleírták, miben érzik magukat jónak.
A feladat közben Bagdi Bella dalát hallgattuk és a refrént énekeltük el közösen.
Célok kitűzése és elérése
1. Relaxációs feladat: „Mellkasi préssel légzés”
2. Megbeszélés
Mit szerettél volna csinálni gyerekkorodban? Miről álmodoztál? Milyen kitűzött célt értetek már el? Miért fontos, hogy legyenek céljaink? Ki segíthet céljaid elérésében? Miért fontos, hogy legyen egy jó tervünk? Mi fog történni akkor, ha eléred a célod?
új kihívás, új cél – út a cél eléréséig – tudatos tervezés – kis lépések – öröm, sikerélmény, önbizalom
Milyen célokat tűztél ki magadnak az elmúlt évben?, Melyeket sikerült megvalósítani?, Milyen új célokat tűzöl ki magadnak ebben az évben?…
3. Mondatok befejezése
A tanulók húznak egy lapot és a lehető leggyorsabban be kell fejezniük a mondatokat.
– Életemben az a legfontosabb, hogy …/ – Tökéletesen boldog lennék, ha …/ – Ha több pénzem lenne …/ – Olyan ember szeretnék lenni, aki …/ – Életem értelme, hogy …/ – Amit a legjobban szeretnék elérni, az az hogy …
4. Céljaink 2025-ben (Milyen célt érdemes kitűzni?)
Egy rövid gondolkodás után mindenki leírja egy lapra, milyen célt tűz ki magának ebben az évben. A tanulók gondolatait egy befőttes üvegbe zárjuk 1 évre. A jövő évben kibontjuk és remélem addig valamennyien elérik céljaikat.
5. Bakancslista
A tanulók felírják, hogy mit szeretnének megélni, megvalósítani az életük során. (Tk.: 105.) A lista megírása után körbejárva megnézhetik egymás bakancslistáját.
6. Példaképek
A tanulók elmondják, kit tekintenek példaképüknek és miért. A foglalkozásba bekapcsolódott iskolánk egyik pedagógusa, akivel rövid interjút készíthettek a tanulók a céljairól, a bakancslistájáról, a jövőbeli terveiről.
7. Polgármesterválasztás
A tanulók párokat alkotnak. A kő-papír-olló játékkal a nyertesnek egy másik nyertest kell keresnie, akivel újra játszik, a vesztesek a nyertesek mögé állnak, ők alkotják a szurkolótábort. A végén egy nyertes lesz. A játék után megbeszéljük, hogy milyen érzések, gondolatok játszódtak le bennünk.
8. Közös céljaink
Miután a tanulók leírták egyéni céljaikat, most az osztály közös céljait határozták meg. A tanulók olyan célokat gyűjtenek, amelyeket valamennyien meg szeretnének valósítani. A célokat lapokra írják és felragasztják a céltáblára.
9. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Valóra váltom a legnagyobb álmom
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást az „Add körbe a varázsecsetet” játékkal indítottuk, melynek mottója: „csapatként együttműködni, összefogni egy cél érdekében”.
Ezután „varázsecsetükkel” készítettek egy rajzot arról, hogyan képzelik el a jövőjüket, milyen céljaik, terveik vannak, mik szeretnének lenni.
Zárásként megnéztük a Varázsceruza című mesesorozat egyik epizódját.