A célok kitűzése témát Dóra és Vili vezette be, mint minden alkalommal. A két báb közötti dialógus segíti a gyerekeknek megérteni a lényeget, és gyermeki közelségbe hozni. A „Mi leszek, ha nagy leszek?” kérdés többször elhangzik, többféle összefüggésben. Most a nagycsoportos gyermekek voltak elsősorban megszólítva, nekik már elérhető közelségben van az iskola. Érdekes válaszok érkeztek a kérdésre, a reális foglalkozásokon kívül: Pókember, Elza is.
A gyerekek segítségével készítettem el a Meseszövő manók szigetét, kicsi emberkékkel játszottam el a mesét, megszólítva a gyerekeket is. Nagyon tetszettek a „Miért szeretjük a meséket?” kérdésre adott válaszok: „valamelyik nagyon vicces… érdekesek… minden jót megtanulunk… hogy magyar népmeséket hallgatunk…”
A mozgásos feladatok közül a szobor játékot illesztettem bele a testnevelés foglalkozásba, így kétféle szabállyal is játszottuk, az egyik, hogy jelre indul a futás, majd jelre szoborrá merevednek, a másik változata, hogy két fogó fogja meg a gyerekekket, és így lesznek szobrok, majd amég futó gyerekek feloldják őket. Itt is megfigyelhető, hogy ki és kit old fel hamarabb, illetve, hogy mely gyerekek maradnak tovább szoborként.
Célok kitűzése és elérése
Január hónapban elérkeztünk az ötödik Boldogságóránkhoz. Ebben a hónapban is sok eseményen vettek részt a gyermekek. Az én célkitűzésem volt, hogy a gyermekeket minél jobban felkészítsem a nyílt napra, mert nemcsak a szüleik, de a tanító nénik, kolleganők is ellátogatnak a csoportunkba. A célom eléréséhez, tervet állítottam össze a gyermekek számára, minden héten újabb ismeretanyaggal bővítettem tudásukat. A hónapok, évszakok, témakörében tevékenykedtünk. A Boldogságórához érve szerettem volna, hogy a gyermekek érezzék jól magukat, töltődjenek fel egy kicsit, felszabadultan énekeljenek, táncoljanak. Szerezzenek minél sokoldalúbb tapasztalatokat a Boldogságórán, zökkenjenek ki a hétköznapokból, a célkitűzésemet szem előtt tartva. Így a Boldogságóra anyagát a saját elképzelésem szerint kibővítettem, alakítottam, az oktatási segédanyagokat figyelembe vettem. Az eddig kialakított jól bevált szokásainkkal indítottam a nap eseményeit. A varázsládára ültettem „Boldog Dórát”. A gyermekek, ahogy érkeztek az óvodába, szinte mindenki már magától mondta ma Boldogóra lesz. Közösen megfogalmaztuk a mai óránk célját: egy lépcsőfokkal feljebb szeretnénk jutni a Boldogvárunkhoz, hogy a végén kinyílhasson a vár kapuja. A kezdő relaxációs gyakorlatunk az „Égig érő fa vagyok…”, többször gyakoroltuk, hogy érezzék át a gyermekek, milyen nagyra lehet nyújtózkodni, egyre feljebb hogy, egyszer csak sok gyakorlással elérhetjük, majd amit szeretnének. A kezdő éneklésre mozdulatsorokat improvizáltak, amiben a lányok leleményesebbek voltak minta fiúk. A zene alatt feloldódtak, vidám hangulat alakult ki, örömmel töltött el, hogy egymással egyre felszabadultabban táncolnak. Beszélgető kört kezdeményeztem. Mit kell tenni a célok elérése érdekében. Saját példával álltam elő, szeretném, hogy jól ismerjék az évszakokat, hónapokat. Egy kosárban tárgyakat rejtettem el, melyek a négy évszakot szimbolizálták. Tapintással fel kellett ismeri, mit fogtak meg, majd melyik évszakra jellemző. Megbeszéltük melyik a legkedvesebb évszakuk, van-e valamilyen céljuk a különböző évszakokban. Segítettem őket az elindulásban, majd hamarosan meg is jöttek az ötleteik. (korcsolyázni, focizni, biciklizni, úszni) Megerősítettem bennük, hogy a céljainkért tenni kell. Beszélgettünk arról milyen az, ha tudatosan készülünk egy-egy célunk elérésére, és miket kell tenni hozzá. A tervezés, a sok gyakorlás segíti a céljaink elérését. Kértem őket, hogy segítsenek az én célom elérésében. Amikor jönnek a szüleik az oviba a nyílt napra, akkor nagyon ügyesek, okosak legyenek, lássák a tanító nénik is, hogy nemsokára iskolások lesznek. A hónapok egymásutániságának tudatosítása érdekében megtanulták, Csanádi Imre: Hónapsoroló versét, valamint a Kerek mese: Hónapos dalát. Közösen elmondták a verset, dalt. Ezután egy közös játékra invitáltam őket. Térkép segítségével meg kellett keresni a Boldogvár kirakó darabjait. Csapatokat szerveztünk 3-4 főből állót. Az óvoda helyiségeiben nyomokat hagytam, melyeket a térkép alapján meg kellett találniuk. Az együttes keresgélés nagy izgalommal töltötte el a gyermekeket, ujjongva jelezték, ha megtalálták a kirakós puzzle darabokat. A csoportban összerakták a Boldogvárat, a céljukat elérték. Nagyon jó kis játék volt, kérték máskor is játszunk ilyet. A mesehallgatás szokásait megtartva a mesepárnákon helyezkedtek el, meggyújtottuk a mesegyertyánkat, majd meghallgatták Boldogvár meséjét. A képzelőerejüket hívtam elő, igyekeztem előadásmódommal a mesét minél jobban megjeleníteni. A mese végén elmondták álmaikat. Örültem, hogy egyszerű dolgokat fogalmaztak meg. Bagdi Bella: Képes vagy rá dalát hallgattuk meg zárásaként, majd felhelyeztük a várunkra a célok elérésének a jelét. A szülőktől visszajelzést kaptam már több alkalommal is, milyen jó, hogy a gyermekük Boldogságórán vehet részt, mindig lelkesen mesélnek otthon róla. Szülői megbeszélésen, a készült fényképekből, diavetítést fogok bemutatni a szülőknek, hogy ők is jobban megismerhessék a Boldogságóra programját, eseményeit. Megtartottuk hónap végén a nyílt napunkat, mely jól sikerült. A célom sikerült elérnem sok munkával, odafigyeléssel, gyakorlással, minden kisgyermek tudta, mikor született, melyik hónapban, évszakban. A szülők pedig megismerkedhettek Boldog Dórával. A gyermek örömmel üdvözölték, szívesen fogadták, hogy ismét eljött hozzájuk, aki a tevékenységek végzése közben játékossá tette a feladatok megoldását.
A Szivecskék 6.a csoport – az osztályfőnök tartós betegsége után – végre ismét aktívan részt vesz a boldogságóra programban. A januári hónapban a – A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE – téma feldolgozása mellett megemlékeztünk a csokoládétorta világnapjáról is. Megtörtént a félévzárás, a gyerekek megkapták a félévi bizonyítványt, melyet értékeltünk. Többen büszkék voltak magukra és akadtak olyanok, akik rájöttek, hogy ennél többre is képesek. Fontosnak tartom, hogy a tanulók fogalmazzák meg maguknak mit és hogyan szeretnének elérni. Ezért a januári boldogságórán célokat tűztek ki három megjelölt területen. Mi a célja II. félévben az iskolában? Mi a célja otthon, a szabad idejének eltöltésében? Mi a célja a társas kapcsolatai tekintetében? A célok kitűzése előtt összegyűjtöttük, hogy mitől jó egy célmeghatározás (saját cél legyen, eléréséért kelljen tenni, értelmes cél legyen, melynek elérésekor büszkeséget, örömöt érzünk). A gyerekek az iskolában a képességeiknek megfelelő tanulmányi eredmény megtartását, illetve 1-2 tantárgyból a javítást tűzték ki. Otthon általában a szülőknek való több segítségadást, a hobbijuk eredményesebb gyakorlását (pl. több gyakorlás a fociban, néptáncon, stb.), a háziállataikkal való aktívabb foglalkozást, kevesebb internetes játékkal eltöltött időt vagy több szabadban szervezett kirándulást fogalmaztak meg. A társas kapcsolataik esetében egyesek a szülőkkel való több együtt töltött időt, az osztálytársakkal való jobb, szeretet teljesebb kapcsolatot, a barátokkal való, programokkal gazdagabb kapcsolattartást tartották fontos célkitűzésüknek. Mindenki elmondta mit tűzött ki célként, majd megfogalmaztak hozzá feladatokat, ami a céljuk elérésében segíti őket. Hasznos és tanulságos beszélgetés volt.
Szerencsésnek mondhatom magam, mert a szülői közösség is pozitív gondolkodásmódú. Látszik ez abból is, hogy a gyerekek meglepetésből milyen csokoládét kaptak a világnap alkalmából. Persze mi az, amit a legjobban szeretnek? A forrócsokit! A boldogságóránkat egy együtt töltött, szeretetteljes hangulatú forrócsokizással zártuk.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekek nagy örömmel vettek részt a játékban. Mindenkire nem került sor, ezért megbeszéltük, hogy az elkövetkező napokban is játszunk majd ezt a játékot.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a témánk. A hosszú, tartalmas és pihentető téli szünet után, ahogy első alkalommal találkoztunk, már érintettük a hónap témáját. A gyerekek élménybeszámolói után az új évről beszélgettünk. Kis post it-eket osztottam ki a gyerekeknek, melyre célokat írtak, melyeket az újév során szeretnének megvalósítani. Voltak köztük könnyebben elérhető célok és reálisak (pl. jobb bizonyítványt szeretne év végére, többet szeretne szabad levegőn mozogni) és voltak olyanok, melyek kicsit elérhetetlenebbnek tűnnek (pl. találkozni a kedvenc focistával) és olyanok is, melyek egyenesen elrugaszkodnak a valóságtól és már-már vágyálmoknak lehet őket nevezni.
Természetesen megbeszéltük, hogy miért fontos magunk elé célokat kitűzni, mi mindent tudunk megtenni a cél érdekében, illetve milyen érzéssel tölt el minket, ha több próbatételt kiállva, szorgos munkával a célokat tényleg sikerül is elérni. Milyen hosszú az az út, amíg eljutunk a végéig és addig mennyi érzéssel találkozhatunk. (pl. sikertelenség, kudarc, ha valami mégsem sikerül; önbizalom és kitartás, hogy meg tudom csinálni)
Ezek átbeszélése után, mégis inkább a „vágyálmokhoz” kanyarodtunk vissza és mindenki elmesélte, hogy mi szeretne lenni, ha felnő és ehhez mit kell megtennie. Szép rajzok is készültek belőle. Voltak teljesen hétköznapiak: fodrász, műkörmös, informatikus. De valaki híres sztárfocista vagy éppen szuperhős szeretett volna lenni és ezt festette papírra.
Ahogy az ecsetet és a ceruzát fogták a kezükben, kértem, hogy játszanak el a gondolattal, hogy mi lenne, ha az egy varázsecset lenne és amit megfestenek/rajzolnak vele, valósággá válna. A fantáziájukat szabadon engedve nagyon szuper ötletek születtek. Először mindenki csak magára gondolt, magának akart új cipőt, kiskutyát, tengerparti nyaralást, versenyautót stb. aztán a barátaikra és a szeretteikre is gondoltak. „Egy szép nagy házat festenék, hogy mindegyikőnknek legyen saját szobája!” vagy „Azt szeretném, ha apukámnak lenne egy gyorsabb autója és hamarabb hazaérne vele a munkából!” vagy ‘Azt szeretném, ha több pénzünk lenne és eltudnánk menni nyaralni!”
Ezután még jobban kiterjesztették ezt a gondolatot és még nagyobb dolgokon kezdtek el gondolkodni, ami még több ember életét befolyásolná, akár az egész világét. „Ne éhezzenek gyerekek sehol a világon!'” vagy „Mindenki kapjon karácsonyra ajándékot!”
Egy kisfiú ügyesen megfogalmazta, hogy ő a „nagyobb jó”-ra törekszik. Olyat festene a varázsecsettel, mellyel több embert is boldoggá tehetne és segítene sok mindenkin, nem csak magára gondolna, hiszen ha másokon segít, az őt is jó érzéssel és boldogsággal tölti el.
A közös beszélgetéseink, foglalkozásaink után, néhány gyerek összeült egy délután és közösen megírtak egy történetet, melynek címe: A varázsecset. Hétfő reggel felolvasták és bemutatták nekem és az osztály többi tagjának. A történetet itt megosztom, elolvasása után azt gondoltam, hogy igazán sikeres volt ez a Hónapunk a Boldogságóra jegyében, én a kitűzött célomat elértem!
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Céljaink eléréséhez nem vezet mindig egyenes és egyszerű út. Néha nagy kitérőkkel, erőfeszítéssel, segítséggel jutunk el a célig. Ha van bennünk elég kitartás, bátorság, erő, akarat, hit, remény és nem adjuk fel, akkor garantált a győzelmünk.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Hiszem, hogy ha összejövünk, megvan a kezdet,
ha összetartunk, megvan a haladás,
ha összefogunk, az SIKER.” (Paksi Beáta)
Januári Boldogságóránkat már nagyon várták a gyerekek. Jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hógolyózás játékban megrajzoltuk egymás arcképét, ráírtuk egy szerethető tulajdonságát és átadtuk egymásnak. Jókat nevettünk az elkészült rajzokon. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében. A Pozitivity társasjáték Ez vagyok én! kártyáiból húztak a gyerekek, ami zseniális kiindulópontja lett egy jó kis beszélgetésnek.
Az Újévet tervezéssel kezdtük. ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV címmel megfogalmaztuk és lerajzoltuk mit szeretnénk megtanulni, elolvasni, megpróbálni és miben szeretnénk változni, fejlődni. LEGYEN MALACOM!-Szerencse malacot is készítettünk, benne az új évre vonatkozó kívánságainkkal.
A MESEKÚTBAN Szőlő Szelli álma című mesét találtuk. A meseszövő manóktól megtanultuk a vágy és a cél közti különbséget. Elképzeltük, hogy hogyan érheti el Szelli a célját, hogyan szerezheti meg a saját varázsfonalát. Mindenkinek van varázsfonala, ami segíti céljai elérésében, és abban hogy ne féljen a kudarc lehetőségétől sem. Ha valamit nagyon szeretnénk, annak sikerülni kell, ha igazán akarjuk és mindent megteszünk érte. Mindig találunk segítőket, akik támogatnak minket az úton.
BARÁTSÁG PÓKHÁLÓT alkottunk a varázsfonal segítségével, megsimogattuk egymás lelkét a kedves szavakkal. ADD KÖRBE A VARÁZSFONALAT! játékban megtapasztaltuk, milyen jó érzés csapatként eljutni a célig, és hogy milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról. Megbeszéltük, hogy egy év múlva megnézzük, mi az amit sikerült megvalósítani céljainkból, mik azok a dolgok, amikben változtunk.
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA segítségével készült az ÚT A CÉL FELÉ c. dal, amiből alkotás közben inspirálódtunk.
MI LESZEK, HA NAGY LESZEK? TÁTIKA készítését imádták a gyerekek, amit az is bizonyít, hogy otthon minden családtagnak készíteni kellett egyet. (szülői értekezleten nevetve mesélték a szülők) Nyolc olyan foglalkozást rajzoltak rá, ami szívesen kipróbálnának. Szünetekben nagyon szívesen játszanak vele, sok beszélgetés, nevetés kíséretében.
A Boldogságóra témája:Célok kitűzése és elérése
Korcsoport: Mini-kicsi csoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2025. január 17.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke- Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Lukács Elvira: Örömvár /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Boldogságóra készségfejlesztő és színező munkafüzet
– Pintér Krisztina: Csillagtündér
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök kihelyezése mindenki számára jól látható helyre, mellyel jelzem, hogy most Boldogságóra következik.
Szellőztetés, friss levegő biztosítása, hogy minél optimálisabb körülmények között kezdhessük meg a foglalkozásunkat.
2: Előzmények:
Az új év sok élménnyel kezdődött, hiszen szünet után mindenki izgatottan mesélte,hogyan teltek a napjaik nélkülünk.
Beszélgettünk a vágyakról, az érzésekről és eljutottunk a célok fontosságához is.
Januárban 3 kisgyermek is ünnepli a 3.szülinapját, ez is jó lehetőség volt számomra, hogy érzéseket tudjanak átélni, kimutatni egymás iránt.
A relaxációs gyakorlatok mindennaposak a csoportomban, nagyon élvezik a „pihiidőt”
Bagdy Bella dalait is gyakran meghallgatjuk, hiszen tetszik és kérik is a picik.A tornateremben el is játszottam velük, mert több mozgási lehetőséget is ad a dal/ forgás, dobbantás, bordásfalra mászás, séta/
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– Puha, meleg, felengedek…
– Czeglédi Csilla versére hóemberekké változunk:
Orrom répa, szemem szén / két összeszorított öklünket orrunk, majd szemünk elé tesszük
Kedvencem a hideg tél! / karok mellkas előtt keresztezve, vállunkhoz érintjük
A fejemen fazékkalap / kezek a fej fölött
Csíkos sálam szélben szalad / oldalsó középtartás, karemelgetés
Kerek hasam hófehér /hasunk előtt a levegőbe kört írunk
Száz hógolyó belefér / hasunkat körbesimítjuk
Ha fú, ha fagy, táncolok / sarkunkon megpördülünk magunk körül
A hóember én vagyok! / meghajolunk
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Vaan nekem egy álmom c. dalára közösen mozgunk körben.Utánozzuk a mozgásformákat játékosan.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Elővarázsolom Boldog Dórát, és már tudják, hogy most mese következik.
Bezzeg Andrea: Boldogvár meséje
A mese befejeztével átbeszéljük, hogy miről is szólt a mai mesénk.
Kérdésekkel segítem, rávezetem a gyerekeket a mese mondanivalójának megértésére.
TEVÉKENYKEDÉSEK:
Boldogvárat építünk a szőnyegen.
Kiegészítésként kartonból készítettem egy „várfalat”, hogy a rossz dolgok ne juthassanak be a vár belsejébe.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
Kihelyezzük a Boldogvárunk következő lépcsőfokára a hónap szimbólumát.
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Öröm tölti be szívem..c. dalára örömtáncot járunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be az óvodát!
A téli madárgondozást terveztem, hiszen éppen aktuális és mivel szeretnénk „Madárbarát óvoda „ címre pályázni, szükséges tudatosítani már a picikben is, hogy mennyire fontos, hogy gondoskodjuk télen / is/ a madarakról.
-Vond be a családot!
Mivel elkészítettük a féléves értékeléseket, így lehetőségük lesz a szülőknek bejönni és egy időt eltölteni az intézményünkben, amolyan nyílt nap keretében.
Fontosnak tartom, hogy jó kapcsolatot tudjak tartani a szülőkkel, hiszen mindkettőnknek a gyerkek jóléte fontos.
REFLEXIÓ
A célok elérése a napi tevékenységeinket is átszőtte.
Mivel kiscsoportosok vagyunk, és épp csak túl vagyunk a beszoktatás nehéz időszakán, így éppen elegendő új cél volt kitűzve a piciknek. Újdonság volt az intézményünk, a szülőktől való leválás, az új társak megismerése is. Szerintem nagyon ügyesen vették az akadályokat, és végre elmondhatom, hogy nincs sírás, nincs hiszti és mindenki egész jól alkalmazkodott .
Minden reggel a reggeli beszélgetőkörben megbeszéltük, hogy aznap milyen tevékenységeket hoztam nekik, ők pedig kiválaszthatták, hogy melyikben szeretnének részt venni.
Az útmutatóban lévő ajánlások közül a Varázsecset c. meséhez szerettem volna új ötleteket kitalálni, hiszen elég gyakran alkotok a picikkel és már elkezdtük a festést ecsettel.
Volt mindenkinek „varázsecsete”, amivel próbálkozhattak alkotni és mindenki nagyon élvezte.
/ Az ecseteket bevontam fóliával, hogy varázslatosnak tünjenek/
Önkontroll gyakorlatokat is próbáltunk végezni.Mozgásos játékoknál lehettek kisegerek vagy oroszlánok, akik hol halkabban, hol hangosabban szólalhattak meg.
Vezetői képességeket is felmértem, hiszen minden csoportban vannak olyan kisgyermekek, akik szívesen irányítanak. Rájuk építve gyakran vonatozunk/székekkel kirakva az utaskocsikat/ és mindig elfogadták, hogy ki lesz a mozdonyvezetője.
Motiváló jövőkép témában kishajókat hajtogattam a gyerekeknek, amiket egy kék papiron úsztathattak és mindenki oda utazhatott, ahol jól érezte már magát.
A hóemberek világnapja éppen akkorra esett, amikor leesett egy kis hó. A szülőktől több képet is kaptamarról, hogy micsoda csinos kis hóemberek készültek otthon.
Összerakható hóemberekkel készítettünk a csoportnak dekorációkat, hóember képekkel táncoltunk, verseltünk és énekeltünk, és közösen ki is raktunk egy hóemberes puzzlét.
Örülök neki, hogy néhányan már konkrét célokat is megtudtak fogalmazni a hónap végére,ami ettől a korosztálytól még nem várható el.
Januárban a boldogságórákon arról beszélgettünk, hogyan tűzzünk ki célokat, és hogyan érhetjük el őket. Megismerkedtünk a Varázsecset című interaktív mese főszereplőjével, és rajta keresztül értettük meg, mennyire fontos a kitartó munka álmaink eléréséhez. Az Add körbe a Varázsecsetet! című játékkal megtapasztaltuk, milyen érzés csapatként együttműködni egy cél elérésében. A Rajzoló tánc nevű játék során Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalára a levegőben bárminek a megfestésére képesekké váltunk, épp úgy, mint Ma Liang. Babzsákokkal célba dobtunk, melyeket képekkel jelöltünk (pl. gyümölcs, állat, játék). Ezek a zsámolyok voltak az ún. céljaink, melyeket el szeretnénk érni. Amikor a dobással beletaláltunk, átélhettük azt a boldogságot, amit akkor érzünk, amikor sikerül egy célunkat megvalósítanunk. Micimackó szülinapja alkalmából puzzle-t raktunk ki rá emlékezve. Számolós légzés gyakorlásával fejlesztettük a türelmünket és a kitartásunkat, ami Ma Liang esetében is látható volt. Megértettük, hogy a célok kitűzése segít abban, hogy egyre jobbak legyünk, és jobb legyen velünk a világ is.