A januári első foglalkozást tantermi meditációs gyakorlatokkal indítottuk. A téma feldolgozását Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mese felolvasásával kezdtük. Megbeszéltük a mese tanulságát, és a célok fontosságát. Összeszedtük közösen, hogy milyen feladatok és célok várnak az osztályra ebben a tanévben. Tetszőlegesen választott célt rajzoltak le a gyerekek, ezeket a faliújságra kitettük. Közben megismerkedtünk Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalával. A gyerekek elmesélték hogy felnőtt korukban milyen foglalkozást szeretnének végezni, valamint összeszedtük a negatív visszatartó és a pozitív előre vivő gondolatokat a cél elérése érdekében. Ezekből szó kártyákat készítettem a következő foglalkozásra. Délután meg is néztük a mesét közösen.
A második foglalkozás tornateremben zajlott, és meditációs gyakorlattal kezdődött. A gyerekek akadálypályán mentek végig Bagdi Bella Van nekem egy álmom című dalára.
A harmadik foglalkozás a játék jegyében zajlott. Először a gyerekek Polgármester-választót játszottak, majd az ő instrukciói alapján Rajzold le amit mondok játékot. Az utolsó játék a Varázsecset volt. Ezt a játékot még nem ismerték, úgyhogy a kezdeti nehézségek után végül örömmel játszották. A foglalkozást meditációs gyakorlattal zártuk. A foglalkozásról készült videót lentebb nem engedi belinkelni, úgyhogy itt megnézhető:
Célok kitűzése és elérése
8. osztályosokkal a célok kitűzéséről és eléréséről beszélgettünk. Leírták, hogyan látják magukat évek múlva és most milyen célokat tűztek ki maguknak.
A Januári hónapunk a céljaink elérésének és megvalósításának megbeszélésével telt a 12. osztályban, hogy kinek mit jelent. Majd ráhangolódásként megnéztük A varázsecset című kínai mesét amit nagyon élveztek. Ebből kifolyólag rajzolták le a közeli és távoli céljaikat. Majd elkezdtünk mélyebben foglalkozni ezzel a témával, hogy mik a céljaik az életben. Hogyan is tervezik az életüket, ha kikerülnek az iskolából. Majd a főzés is szóba került, hogy szeretnének megtanulni főzni, és hát nálunk, mivel mi sok mindenre nyitottak vagyunk fakanalat ragadtunk és elkezdtünk főzni. Összekötöttük céljaikat azzal, hogy január közepén volt az Olasz konyha napja és ennek tiszteletére egy könnyű kis spagettit készítettek egy kis sütivel a gyerekek. Nagy örömmel és boldogsággal fogyasztották el a közösen elkészített ételt. Készülünk a Magyar Kultúra napjára is, mert az egyik tanulónknak a céljai között szerepelt hogy képes legyen elmondani a megtanult verset.
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
Óvodánkban már hagyomány A MAGYAR KULTÚRA NAPjának a megünneplése. Ebben az évben a ,,Tündöklő napsugárkák” által nagyon kedvelt népmesékhez kötöttük ezt a napot.Miútán több napon keresztül is népmeséket hallgattunk és dramatizáltunk, január 22-én az ünnephez méltóan felöltöttük népviseleti ruhánkat s elindultunk szerencsét próbálni a nagyvilágba.Tarisznyánkba hamuba sült pogács a cél: kiszabadítani a királykisasszonyt legyőzve az utunkba került akadályokat.
Hétmérföldes csizmával lépkedtük át a hegyeket, aztán hosszú kígyót tapostunk el, magokat válogattunk ( ahogy Hamupipőke is tette), legyőztük a hétfejű sárkányt és amint kiraktuk a kastély puzzleját is kiszabadult a királykisasszony és így mi is igazi mesehősökké váltunk, királyfik és királykisasszonyok.
Természetesen népi gyerekjátékokat énekelve megtartottuk a mulatságot is, majd a nap végén Bagdi Bella: Boldog vagyok című dalát elénekelve zártuk le az élménnyel és jókedvel töltött napot.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A januári hónap témája a „Célok kitűzése és elérése” volt.
A boldogságóra keretén belül meghallgattuk a „Varázsecset” című mesét, melyet követően eljátszottuk az „Add körbe a Varázsecsetet!” című szórakoztató játékot. Egy gyermek volt a kereső, aki beállt a kör közepére. A többiek szorosan, egymás mellé állva kört alkottak. A körön belül kijelöltük a start és a cél mezőt. A kört alkotók hátradugták a kezüket és egy ecsetet adogattak egymásnak egyik kézről a másikra. A játék lényege, hogy anélkül érjen célba az ecset, hogy a kör közepén álló kitalálná annak pontos helyét. Ha kitalálta, akkor helyet kell cserélnie azzal a gyermekkel, akinek a kezében „ragadt” a varázsecset és a játék újra indul. A nagy sikerre való tekintettel, a játékot többször is újra kellett játszani.
A játék végén megbeszéltük, hogy milyen érzés volt közösen összefogni egy bizonyos cél elérése érdekében. A gyermekek arról számoltak be, hogy nagyon csalódottak voltak, amikor valaki kitalálta az ecset pontos helyét és folyamatosan azért szurkoltak, hogy az ecset végül tényleg célba tudjon érni, ami végülis nem sikerült.
Megbeszéltük, ha mindenkinek volna egy varázsecsete, akkor mi volna az a dolog amit szívesen lefestenének vele. Mivel a heti témánk az Univerzum volt, ezért a gyerekek azt szerették volna lefesteni. Viszont voltak olyanok is, akik azt mondták, hogy nem szeretik a sötétséget, mert olyankor félnek, ezért kitaláltuk, hogy a közös cél legyen az, hogy lefestjük a sötét éjszakát és a világos nappalt, így mindenkinek teljesülhet a kívánsága. Az elkészült napszakoknak megfelelően, öntapadós dekorgumiból ragasztottunk a nappalra napocskát és felhőt, valamint az éjszakára holdat és csillagot.
Ahhoz, hogy a kisebb félős gyermekek is bátrabbak legyenek a sötétségben, a nagyobb gyermekek elhozták otthonról a saját Univerzum éjszakai lámpáikat és planetárium projektoraikat, mely színes fényekkel bevilágítottuk az egész csoportszobát.
A Boldogságóra lezárásaként meghallgattuk és táncoltunk Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalára a színes fényekkel bevilágított óvódai teremben.
Az óvodás korú gyermekek érzelmi intelligenciáját nagymértékben fejleszti a mese. A szereplőkkel való azonosulás során átélik, megtanulják, megnevezik azok érzéseit.
A hónap témájának feldolgozásához egy mesét hívtam segítségül: A kis veréb leghőbb vágya volt felrepülni a legmagasabb hegy tetejére. A többi állat le akarta beszélni, mert nem hitték el, hogy képes lesz rá. A madárka kitartott az elhatározásánál és többször nekirugaszkodott, mire sikerült felrepülnie, célját elérnie.
Elkészítettük a mese főszereplőjét.
.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A Varázsecset nagyon jól működött a kicsik kezében. A játék közben felszabadultak, vidámak voltak, sokat nevettek. Mosolygós délutáni játék az esős napokban. Jó hatással volt a kisdiákokra, gyorsan alkalmazkodtak a néma kooperációhoz. Nagyon szívesen mutatják meg másoknak is ezt a kis csapatépítő játékot.
Január hónapban a boldogságóra témájának egy nevezetes napot választottunk: Az olasz konyha napját. Ehhez kapcsolódva pizza készítés, sütés volt a cél. Projektnap keretén belül foglalkoztunk a témával. A Wikipédián (picit kapcsolódva a Wikipédia napjához) rákerestünk és olvastunk a pizza történetéről, pizzafélékről gyűjtöttünk képeket, mindezt a digitális kultúra tantárgy keretén belül. Vizuális kultúra órán papírból készítettünk pizzát színes, nyomtatott hozzávalók (zöldségek, sajt, szalámi )felhasználásával. Ezután került sor a pizzakészítésre. A hozzávalókat és elkészítést módját elolvastuk, mindent kikészítettünk az asztalra. A gyerekek között felosztottuk a feladatokat, volt aki a hozzávalókat mérte ki, volt, aki a tésztát állította össze vagy nyújtotta. Voltak, akik a feltéteket vágták vagy éppen a sajtot reszelték. Ügyesen dolgoztak a gyerekek, minden egyes mozzanatát élvezték a pizza készítésének. Akadt olyan tanuló is, aki a pizza sülését is végignézte. A végeredmény ízletes, gusztusos sonkás pizza lett, amit aztán közösen jóízűen el is fogyasztottunk.
Két csapatot alkottunk, mindkét csapatnak célba kellett dobnia- karikába kis babzsákkal. Ez által fejlődött a koncentrációs készség.
Relaxációs gyakorlat: „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”.
Meghallgattuk a ,,Boldog vár” c. mesét, majd ,,Kincskereső” játékot játszottunk, amely során a csapatoknak meg kellett keresniük az elveszett várat puzzle formájában. Végül pedig ki kellett rakni a puzzle várat. Ez által fejlődött a csapaton belüli együttműködés.
Végezetül pedig meghallgattuk Bagdi Bella egyik személyiségfejlesztő dalát.
Ebben a hideg, csúszós év eleji hónapban a célok kitűzése és megvalósításuk került a középpontba. Ellátogatott hozzánk Boldog Dóra, aki elmesélte, hogy elveszítette a Boldogságvárunk lakójának, Hálás Helgának a cicáját Cél Cilit, őt kellett megtalálnunk.
A gyerekeknek egy mesével vezettem be a célok kitűzésének témakörét.
Egy hajóskapitány céltalanul hajózgatott egyik szigettől a másikig, amikor megunta a céltalan utazást kikötött, de ott sem talált feladatot magának. Egyetlen társasága egy kiscica volt, aki a céltalan tengeri utazások alatt mindig hű társa volt. Ám egy viharos napon a cica eltűnt a hajóról, ezért a kapitány megtalálta legfőbb célját: meg kell találnia a cicát. Újra bejárta azokat a szigeteket, ahol a vihar előtt hajózott. Az első szigeten hatalmas pálmafák voltak. Ahhoz, hogy fel tudjon mászni a fára létrát kellett készítenie. Sajnos a cica nyomára nem bukkant, de talált sok kókuszdiót, így azokkal utazott tovább.
A következő szigeten rengeteg partra vetődött halacskát talált, kimosta őket a dagály. Gyorsan a halacskák segítségére indult és visszadobálta őket a tengerbe, de a cicáját még mindig nem találta. Eljutott az utolsó szigetre, ahol nem látott mást csak homokot. Elindult a homokban, egyre beljebb ment a sivatagos szigeten. Nagyon meleg volt, egyre jobban megszomjazott. Ahogy ment, meglátott néhány apró lábnyomot a homokban. Örömmel ismerte fel a kiscica nyomait, így követte őket. Egy oázisban talált rá szeretett barátjára. Miután a kapitány kipihente fárasztó kalandját, megfogta kis barátját és újra elindultak felfedezni a körülöttük lévő szigeteket, de már nem cél nélkül. Újabb barátokat kerestek és segítettek mindenkinek, akinek útjuk közben szüksége volt rá.
A mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi, a Kutyus csoport milyen célokat találhatnánk ki magunknak. Elhangzott, hogy mindenki rakjon rendet, kóstoljuk meg az ebédet és próbáljunk a játékokkal úgy játszani, hogy megosztjuk egymással. Ezután kitűztünk még néhány célt magunknak.
Kezdődhetett Cili cica felkutatása. Hajóba szálltunk és nekivágtunk a mesebeli háborgó tengernek. Egy csendes kis szigeten kötöttünk ki. Itt rengeteg akadályon átvágva kerestük az elveszett cicát. Eljutottunk a mindig éhes óriás kutyáig, akit megetettünk és ráleltünk Cilire. De a szigeten nem csak a kiscicát találtuk meg, hanem az általunk kijelölt célok képecskéit is elbújtatta a sziget. Ezeket is összegyűjtöttük, majd visszahajókáztunk az óvodába. A csoportszobánk békés nyugalmában elkészítettük a tablónkat a céljainkkal, amit az ajtónkba ki is tettünk, hogy a csoportba belépve minden reggel megnézhessük, hogy milyen céljaink is vannak idén.
A témát egy édes finomsággal zártuk le. Az egyik kitűzött célunk az volt, hogy a nem kedvelt ételeket is megkóstoljuk. A csoportunkba járó gyermekek nagy része nem szereti a sütőtököt, ezért arra gondoltunk, hogy jobban megvizsgáljuk ezt a zöldséget. Megsütöttük, leturmixoltuk és süteményt készítettünk belőle. Így már szinte minden gyermek megkóstolta, még a legválogatósabbak is.
„Ahhoz, hogy bármilyen értékes célt elérj, először el kell határoznod: „megteszem, bármibe is kerül”.”
Andrew Matthews