A harmadikosok a képzeletbeli varázsecsetükkel rajzot készítettek elképzelt jövőjükről. Van, aki magát rajzolta le felnőttként, van aki a jövőbeli otthonát, tárgyakat, amire vágynak. Néhányan egy foglalkozást rajzoltak, amelyre vágynak felnőttként.
Célok kitűzése és elérése
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Január 18. A hóemberek világnapja alkalmából tartottuk meg havi boldogságóra foglalkozásunkat.
A hóember a tél egy szeretnivaló szimbóluma, gyakorlatilag a hóember vagy hófigura építés, ahol csak hó van ott megtörténik a gyermekek körében.
A foglalkozás „Meglengetem a karom, pedig alig akarom …” relaxációs gyakorlattal vette kezdetét a tanult téli mondóka segítségével.
Ezt követte a hónap dalának meghallgatása „Van nekem egy álmom”.
Tevékenység leírása: „Van nekem egy álmom”
1. Beszélgetőkör – Álmok és célok
„Neked milyen álmod van? Mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Mit szeretnél elérni?”
Ezek a kérdések segítettek abban, hogy a gyermekek saját álmaikról gondolkodjanak.
2. Alkotó tevékenység – Dobj és folytasd a színezést!
Helyezd a megfelelő helyre!
A célok eléréséhez gyakran arra van szükség, hogy együttműködjünk egymással, így volt ez az előttünk álló feladatok során is.
A gyermekek közös feladata kiszínezni a domboldalon álló vidám hóember sálját.
A színezés során használt eszközök: dobókocka, színesceruzák, a domboldalon álló vidám hóember.
Dobj és folytasd a színezést! – Közös célunk a számoknak megfelelően kiszínezni a hóember sálját.
Helyezd a megfelelő helyre! – Közös célunk megfelelő helyre helyezni a téli örömöket ábrázoló képkirakó darabjait.
A tevékenység során voltak gyermekek, akik nehézségekbe ütköztek, de bátorítással és újabb próbálkozással sikerült elérnünk közös célunkat.
A tevékenység lezárásaként megválaszoltuk a következő kérdést: Milyen érzés, amikor sikerül elérni valamit?
Ezzel a tevékenységgel játékosan és érzelmekkel gazdagon vezettük be a célok és álmok fogalmát, amely nemcsak a gyermekek önismeretét fejleszti, hanem segíti őket a tervezés és a kitartás megtapasztalásában is.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A januári boldogságórák alapprogram havi témája a Célok kitűzése és elérése volt. Az új év apropójaként feladatlapon Én és az új év címmel olyan célokat fogalmaztak meg a gyerekek, illetve megkezdett mondatokat fejeztek be, melyeket az év során szeretnének elérni, megvalósítani, hiszen minden kitűzött és elért cél előre visz, boldogabbá tesz bennünket. Azt is megállapítottuk, hogy céljaink eléréséhez gyakran arra van szükség, hogy együttműködjünk másokkal, vagyis társas kapcsolatokra is. A Varázsecset c. mese olvasását követően beszélgettünk róla, majd mindenki „Látom a jövőt!” címmel illusztrációt készített jövőbeli legjobb életükről illetve boldogító céljaikról. Játékos feladatokat is játszottunk: Add körbe a varázsecsetet!; Láthatatlan törzsfőnök; Polgármester választás; Rajzold le, amit mondok! Megemlékeztünk január 22-én a Magyar Kultúra Napjáról is.
A Varázsecset
Megnéztük a mesét, majd vágtunk és illesztettünk és közben meghallgattuk Bagdi Bella dalát is. Megbeszéltük, ahhoz, hogy valami reális célunk valóra váljon, mindent meg kell tennünk érte. Elidőztünk annál a résznél, hogy mit is jelenthet. „…meg többet is…”. Az érdekelte őket, mi van akkor, ha a cél előtt fogy el az erejük. Gyakorlatilag a motiváció és az aktivitás, és ezek fenntartása foglalkoztatta őket. Abban megegyeztünk, hogy a jókedv, a nyitottság és a lelkesedés soha ne hagyja el őket!
A jövő ott belül, hátul és távol nagyon kicsi, megfoghatatlan és fénnyel teli. Olyanná varázsoljuk, amilyenné csak szeretnénk.
Érdekes és elgondolkodtató téma volt, köszönjük.
A 2025-ös év új kihívásokat tartogat mindannyiunk számára!
Nagyon hálásak vagyunk, hiszen a januári boldogságórás feladatok erővel, lelkesedéssel töltöttek fel bennünket!
A reggeli üzenetünk napi rendszerességgel tartalmazza mindazt a sok feladatot, útmutatást, melyet ebből a kimeríthetetlen ötlettárból csipegethetünk!
A hónap minden egyes nevezetes napjáról megemlékeztünk. Megbeszéltük a témákat, feladatokat oldottunk, illusztrációkat készítettünk. Igazán nagy lelkesedéssel vesznek részt a gyerekek az ilyen különleges ünnepek megülésében!
Megszakítás nélkül folytatjuk a februári hónapban is!
Köszönet érte!
A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Van nekem egy álmom” című dalt az okos TV-n indítottam el nekik, amire rögtön felpattantak és boldogan táncoltak. Többször kérték az ismétlését. A gyerekek különbséget tudnak tenni a célok és a vágyak között. A célbadobós játékkal nagyon jól átérezték, hogy folyamatosan tartsák szem előtt a kitűzött célt, hogy beletaláljanak a karikába. Akinek elsőre nem sikerült, már nem csüggedt, mert tudta, hogy ha nem adja fel, úgyis sikerülni fog. Ezután – hó hiányában – jókedvű csoportszoba „hógolyó” csatát vívtak a gyerekek. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Boldog vár” című mesét.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „célok elérése” jelet, amik elhelyezésével feljutottunk az ötödik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hónap témával. Megbeszéltük kinek mi a célja, és ezeket hogyan tudjuk elérni.
Meghallgatták a Varázsecset mesét, a hozzá tartozó játékos feladatokat megoldottuk.
Az Add körbe a Varázsecsetet! el is játszottuk.
Álmok és tervek eléréséről, azok beteljesülésének érzéséről beszélgettünk. Mackónknak segítő mancsot kellett nyújtanunk, hogy eljusson az iskolába.
Cél- és feladatrendszer: Csoportunk céljainak megfogalmazása, egyéni célok megvalósításának megsegítésének lehetőségei.
Kiemelt fejlesztési terület: Érzelmi nevelés formálása. Empátia fejlesztése. Önkifejezés gyakorlása, szókincs bővítése.
A hónap dalát követően megnéztük a naptárunk üzenetét: „A hangodat kedvességre, a füleidet megértésre, a kezeidet támogatásra, az elmédet igazságra, a szívedet szeretetre használd!” Mindennapjaink pillanataiban felhívtuk a figyelmet az üzenet mondanivalójára, gyakoroltuk megfelelően alkalmazni.
A kesztyű mese feldolgozása volt a következő feladat: együttélés, munka, szabadidő, pihenés. Az állatok bőrébe bújva ismerkedtünk foglalkozásokkal és a hozzá tartozó munkakörrel. Szabadidő aktív eltöltésének jelentőségére hívtuk fel a figyelmet (sajnos többsége a telefon és a tv használatával töltik az időt). A napirendben fontos szerepet játszik, hogy pihentek legyünk másnap.
Rendhagyó módon felelevenítettük a hónap eseményeit képnézegetéssel, kollázs készítéssel:
• I. félévben elnyertük az általános iskolánkban a legjobb magatartású osztály címét, mellyel távlati célunk, hogy ezt az év végéig meg is tartsuk. Vannak társaink, akik tudnak még javítani a magatartásukon, erre biztattuk őket.
• Jó tanulmányi eredményért is kaptak többen osztályfőnöki dicséretet, azt tovább kell vinni, kitartóan dolgozni.
• Önálló életvezetésre nevelünk, kis lépésekben gyakoroljuk önmagunk ellátását egyre nagyobb önállósággal (öltözködés).
• Egymásra odafigyelés, feladatvállalás (segítségadás, házimunka gyakorlása).
Óránkat a székfoglaló zenés játékkal zártuk, ahol törekedtünk, hogy a saját siker mellett örüljünk a másik sikerének is.