Hetedikes osztályommal arról beszélgettünk, hogyan tudunk reális célokat kitűzni és azokat lépésről-lépésre elérni. Ez ebben az évben különösen fontos, hiszen a pályaválasztás küszöbén állnak és erre nagy hangsúlyt fektetünk ebben az évben.
Célok kitűzése és elérése
Csoportunkban az új év beköszöntével a hónapok, a napok és az évszakok kerültek előtérbe. Úgy építettem fel a boldogság tevékenységet, hogy a projekttémánkhoz illeszkedjen. Az öltözködés, a téli öltözködés is központi szerepet kapott a relexációban. A gyerekekkel közösen „öltözködtünk fel”, imitáltuk a ruhák felvételét. A vidám hangulatot sikerült megteremteni ezzel a relaxiós gyakorlattal, ami a későbbi jókedvet is megalapozta.
Boldog Dóra megérkezett hozzánk, csupa mosollyal és jó kedvvel. Elmesélte nekünk, hogy van neki egy nagyon kedves barátja, Vidám Vilii. Az ő barátságuk azért tart olyan rég óta, mert mind a ketten pozitívak, mind a ketten vidámak. Vili kezet fogott a gyerekekkel, bemutatkozott nekik. A gyerekek is elmondták saját neveiket. (a témakörünk egyik fontos anyagrésze)
Egyszer csak Vili elszomorodott, amit nem értettünk, hogy vajon mi történhetet. Elmesélte nekünk, hogy azért bánatos, mert megszeretné Dórát lepni egy ajándékkal, amit ő készített, de sajnos nem tudja, hogy hogyan kell használni az ollót. (a gyermekekkel most tanuljuk a helyes ollóhasználatot) Az egyik kislány felajánlotta a segítségét Vili, hogy majd ő megtanítja és segít az ajándék barkácsolásában is. Ennek hallattán a többi gyermek is fellelkesült, és ők is felajánlották segítségüket. Vilinek újra jó kedve lett, ezért a gyermekkel meghallgattuk közösen a hónap dalát, a „Van nekem egy álmom” című dalt.
A célokról beszélgettünk, hogy mi az, amit nagyon szeretnénk. Az én célommal kezdeményeztem a beszélgetést. Elmondtam a gyerekeknek, hogy azt szeretném, ha mindenki megtanulná a hónapokat, napokat. Azért, hogy a célom teljesüljön nekem is tennem kell, méghozzá azt, hogy sokat játszok velük, sokat tanulunk. A célokat csak úgy tudjuk elérni, ha teszünk érte. A gyermekeket is meghallgattam, hogy ki mit tűz ki célként maga elé. Volt, aki szeretett volna két keréken megtanulni biciklizni, volt, aki szerette volna, ha lovagolni megtanul. Egy kislány mondata azonban mégis megragadta a gondolataimat. Azt mondta, hogy ő azt szeretné, ha Anyukája nagyon boldog lenne. Megragadva a pedagógiai szabadságom, úgy döntöttem, hogy a betervezettek ellenére ezt a célt fogjuk teljesíteni. Egy közös célunk van, mégis mindenkinek más. Mindenki a saját Anyukáját és/vagy Apukáját teszi boldoggá. Adott volt, hogy valamit barkácsolni fogunk, hiszen az ollóhasználatot is meg kellett tanítanunk Vilinek. Végül egy szivecskét vágtunk ki, majd ragasztottuk. Ha kihajtogattuk egy kisvirágot ábrázolt, melynek közepén a „szeretek” szó volt olvasható. A gyerekek délután büszkén adtak át szüleiknek az ajándékot. A következő napon, a beszélgető körben mindenkit megkérdeztem, hogy mit szóltak a meglepetéshez, hiszen a gyermekeknek feladatuk volt, hogy megkérdezzék szüleiket, hogy boldoggá tették –e őket. Kivétel nélkül minden gyermek elmesélte az élményit, és azt, hogy mennyire örültek az ajándéknak a szülők. A tevékenység végén megkérdeztem a gyermekeket, hogy szerintük sikerült -e elérnünk a célunkat?! Hangos kiáltással reflektáltak kérdésemre.
– Igen!!!”
A cél elérése lehetővé tette számunkra, hogy a célok eléréséhez tartozó szimbólumot feltegyük a Boldogság vár következő lépcsőfokára.
Többször hallgattuk a héten Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Január 17-én a hóemberek világnapjára tartottam meg a boldogságórát. Az udvarunkra kevés hó hullott, így nem tudtunk igazi hóembert készíteni, ezért a csoportszobában valósítottuk meg.
A padlóra felragasztottam egy óriási hóember formát. A gyerekek egyenként fehér papírlappal felöltöztették. Kialakítottuk az arcát, kalapját, tettünk rá gombokat és seprűt. Beszélgettünk a formákról, színekről, az igazi hó tulajdonságairól. Utána szépen összepakoltunk, és utána engedtem őket játszani. A gyerekek önállóan ugróiskolának használták a felragasztott hóember formát. Egyénileg variálták, hogyan ugrálják végig. Egyik ötlet jött a másik után. Sőt több szülő elmondta, hogy otthon pont ugyanilyen formát kellett csinálniuk és nagyon szeretik a gyerekek.
Januári Boldogságórás foglalkozásainkon az alábbi tevékenységekre került sor:
– Beszélgetés céljainkról, kinek milyen rövid és hosszútávú céljai vannak, mit kell hozzá tennünk, ki mi szeretne lenni ha felnő? Rajzkészítés.
–
– A varázsecset c. mese elolvasása után a mese feldolgozása, feladatok megoldása, drámajáték.
– A varázsecset c. meséhez kapcsolódó társasjáték alkalmazása. (Történet kirakó) hozzá rajzillusztráció készítése.
– Meghallgattuk Van nekem egy álmom” című Bagdi Bella-dalt, rajzot készítettünk a hallottak
alapján!
– Add körbe a Varázsecsetet!- közös játékot játszottunk
A gyerekek az órák végén értékelték a hangulatjelző táblán kinek hogyan tetszett az adott foglalkozás, nagyon jól sikerült, mindenki mosolygósan, jól érezte magát:)
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Értelmes cél
Számunkra azok a kis célok, amelyek hétköznapi életünket könnyebbé teszik, ha megvalósulnak, nemcsak a környezetünk, a magunk számára is előre lépésként jelennek meg életünkben. Az akadályozottságok, melyek körül vesznek bennünket, könnyebben leküzdhetők, ha beszélünk róla, és meghatározzuk a teendőket célként. Ha egy-egy célra összpontosítunk, megerősít bennünket, ha elérjük. céljaink felé törekvés legfontosabb eleme, hogy az „út”
Az utunk során értékes és kihívásokat jelentő tevékenységeket kínáljon.
Megbeszéltük, hogy haladjunk kis lépésekben az elhatározások után a megvalósítás útján. Azt, hogy mit kell tennem érte, megint csak egyénilég elemeztük.
Rajzainkban a felhők, melyek a fejünk felett úsznak, ha felnézünk, emlékeztetnek céljainkra. A céljaink a mi vállalásaink. Hagyunk magunknak időt az elérésére, de majd időnként visszatérünk rá, ki hol áll, a hozzá vezető úton.
Egész utcát építettünk. A „szomszédok” otthonai felett is ott úsznak a felhők. Ha felnézünk az égre, nem is lehet tudni melyik felhő, melyik ház lakójának kívánsága. Lehet, hogy többen is ugyanazt a célt szeretnék elérni? Az nem baj. A fontos, az erőfeszítés, amit megvalósulásáért teszünk. De mire való a jó szomszéd? A jó szomszéd segít. Ugyan azon az úton járunk, segítünk egymásnak. Az út során a támaszt egymásnak nyújthatjuk. Igy lesz céljaink felé törekvés legfontosabb eleme, az „út”, mely számunkra kihívásokat jelent, de azokkal együtt, akik hasonló célok felé utaznak.
„Célok kitűzése”
A foglalkozást mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük „Medve vagyok ,cammogok”.
Hangosabb -halkabb , oroszlán- kisegér, kismadár- medve játékkal folytattuk.
Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalára szoborjáték ,foglalkozások mutatásával.
Célba dobás.
Befejezésül tudatos légzés, számolásos légzéssel fejeztük be.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
💕💕💕💕💕💕💕Varázsecset ihlette motiváló jövőkép
A jövő tervezése felé vezető úton a Varázsecset történetével haladtunk. A helyett, hogy azon gondolkodtunk volna, hogyan haladunk majd céljaink felé, álmodtunk egy nagyot. Eljátszottuk, mintha elég lenne ha „varázskrétát” használnunk, amivel rögtön a jövőbe találjuk magunkat.
Az út közbeni akadályokról, erőfeszítésekről, segítőkről nem beszéltünk, bár a történet visszaidézése közben ezeket mind emlegették. A jövő elképzelése sem sikerülhetett volna motiváció nélkül. A Varázsecset működött. Rajzaikat elemezve hitték, hogy amit akarnak úgy lesz. Volt, aki megkérdezte, hogy valóban azt rajzolhat, amit el akar érni? Mintha korlátjaik, gátlásaik oldása is megtörtént volna az előzetes beszélgetés után.
Három rajz különösen kedves történettel született:
1. „Hosszú dús hajam lesz és állatorvosként fogok dolgozni. Mindig sok állatka vesz körül. Ők is szeretnek engem, nemcsak én őket. Azt rajzoltam, amikor szurit adok nekik. Mindenkit meggyógyítok.”
2. „Cirkuszban fogok dolgozni, produkciókat csinálok. A produkciómat maszkban fogom előadni. Ez lesz a munkám. Ismert leszek, mindenki tapsolni fog, nagy sikereim lesznek.”
3. „Ahol lakom, állatfarmom lesz. Az állatok kísérgetnek engem, mindenki jól érzi magát.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Nagyon sok kitűzött célja van a Katica csoportnak! Kis-,középső csoport lévén céljaink közt szerepelt az egészség hét keretében a helyes fogmosás elsajátítása, helyes kézmosásra való odafigyelés, egészséges életmód tudatosítása, testmozgásra való odafigyelés a szülők segítségével, szülők bevonásával. Boldogvár meséje helyett olyan mesét sikerült kitalálni amelyben mindenki részt tudott venni a csoportból, volt valami szerepe, amellyel közelebb kerülhetett a céljához, ahhoz hogyan lehetne még egészségesebb, hogyan lehetne még kedvesebb a társaihoz. Sikerült az eltévedt Mackó kislányt is közös összefogással hazajuttatni a feladatok megoldásával. Bátran tevékenykedtek, jók voltak a közös játékok, jó volt látni az önfeledt boldog gyermekarcokat. Ezzel segítve őket, megértetni miért kell kitartónak lenni , hogy valamit eltudjunk érni.
Ebben a hónapban az alsósok és a felsősök közösen alkottak. Minden gyermek a csokira szavazott. 🙂 Először megterveztük a plakátot, majd megkértük az édesanyákat, nagymamákat, hogy süssenek valami nagyon-nagyon csokis finomságot. Január 27-én délután minden osztály a saját asztalánál árulta a sütiket. A programon sok látogató vett részt, mely jó hangulatban telt. A befolyt összeg osztálykirándulásra lesz fordítva.
Január a fogadalmakról, az egész éves célok kitűzéséről is szól. A gyerekek kaptak egy rajzot, amin 8 kép volt, az általuk megfogalmazott 8 leggyakoribb célról. Azokat a rajzokat kellett kiszínezniük, amiken javítani szeretnének az idei évben. A szülőket is bevontam ebbe a feladatba, hogy segítsenek az otthoni dolgokra vonatkozóan a teljesítés sikerességében.
Kaptak egy páros feladatot is. Egyikőjük kapott egy egyszerű rajzot, a másik tanuló pedig egy lapot. Egymással háttal ültek, majd el kellett mondani, mit látnak a rajzon, a másiknak pedig le kellett rajzolni. A feladat lényege a közös munka, egymás irányítása, segítése, illetve elfogadni a másik irányítását.