Az óra elején az elmúlt évet értékeltük. Elővettük 2024-es naptárunkat és segítségével végig pörgettük elért eredményeinket, visszapillantottunk megélt eseményeinkre. Aztán egy idei naptár, tervező áttekintése következett. Idei céljainkat, célkitűzéseinket tervezgettük: bakancslistánk, elolvasandó könyvek, elvégzendő feladatok… Beszéltünk a rövid és hosszú távú célokról. Arról, hogy jó „időkertészként” bánjunk az időnkkel. Választottunk jelmondatot is: „Írd le a céljaidat, készíts terveket ezek elérésére, és minden áldott nap tégy valamit ebben az irányban. (Brian Tracy) Majd egy újévi történetet olvastam el: A Tündér újévi ajándéka (Emilie Poulsson). Mi is minannyian kaptunk egy könyvet erre az évre, mint a történetben szereplő gyerekek. A könyvek hátoldalán arany betűkbe foglalva ez állt: „Az új évre”. A lapok fehérek voltak! A történetet magunknak kell beleírni… Majd meghallgattuk és eljátszottuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát. Célba is dobtunk! Nem volt könnyű! Még gyakorolnunk kell! Végül elkészítettük a céljaink tábláját. A tündér ajándékát ti is megkaptátok. Fessétek színessé a fehér lapokat!
Célok kitűzése és elérése
Boldogóra keretében a gyerekekkel egy sarkvidéki expedícióra szerettünk volna eljutni. Megterveztük az úticélt, és kellő felszereléssel elindultunk, hogy felleljük a sarkvidéki állatokat. Az expedíció nem volt felhőtlen, mert hatalmas hóviharba keveredtünk. Menedéket kellett keresnünk, nem szerettük volna feladni az expedíciót. Elővettük bátorságunkat, és nekiláttunk egy jégkunyhó építésének. Ebben a jégkunyhóban vártuk meg a vihar végét, és közben átbeszéltük, hogy nem adjuk fel céljainkat, mert azok értelmet adnak az életünknek. A célok elérésével fejlődünk, értékesebb életet élhetünk.
Ahogy elült a vihar, azonnal útnak indultunk, hogy meglessük a jegesmedvéket, sarki rókákat. A hóban megleltük a nyomukat. El is indultunk a nyomon, de közben ismét akadályba ütköztünk. Darabokra tört jégtáblákon kellett átkelnünk. Ám közben használtuk varázsdalunkat, így sikeresen átjuthattunk a túloldalra. Ennek nagyon örültünk, hiszen a jéghegy mögött ott rejtőztek a jegesmedvék. Elővettük távcsövünket, és végignéztük ahogy a medvebocsok játszanak. Nagyszerű élmény volt a gyerekek számára.
Kis-forrás Német Nemzetiségi Általános Iskola
Boldogságóra: célok kitűzése és elérése
Az olvasó könyv 6. oldalán lévő Gyermekrovat ismeretterjesztő szöveg 1. kis részét olvastuk el a téma bevezetéseként. Majd sokat beszélgettünk a gyerekekkel, hogy szerintük, hogyan tudják elérni a kitűzött céljaikat. Beszélgetés közben írtunk is az olvasás füzetbe. A téma végén „Vizualizáltunk” azaz elképzeltük, hogy milyenek akkor, amikor elérték a céljaikat. Ezt rajzolták le az olvasás füzetbe.
Fazekas József Általános Iskola
Januári boldogságóránkat az akasztófa játékkal kezdtük, a CÉLOK szót kellett kitalálniuk a gyerekeknek. Miért is ezt a szót? Január minden ember életében egy új kezdet, amikor tele vagyunk vágyakkal, újévi fogadalmakat teszünk, meghatározzuk az adott évre szóló céljainkat. A célok kitűzéséről és eléréséről így már a téli szünetről való visszaérkezésünk első napján beszélgettünk a gyerekekkel. Elmesélték karácsonyi élményeiket, ki merre járt, többen már szilveszterkor is fent maradhattak, átélték az ünnepélyes évfordulást. Lezártuk a régi dolgokat, nyitottan állhatunk az új előtt: új lendülettel és célokkal kezdhetjük a 2025-ös évet. Beszélgetésünk során érintettük, hogy milyen a jó cél, hosszútávú és rövidtávú célokat kerestünk, hogyan érhetjük el a céljainkat, mi a reális cél, kik segíthetnek elérni céljainkat stb.
Relaxációinkat is ehhez igazítottuk: milyen tempóval haladhatunk céljaink felé? Totyogunk, mint a libák („Totyog a liba, nagy a galiba.”)? Cammogunk, mint a medvék („Medve vagyok és cammogok.”)? Ha ügyesedünk („Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj!”), akkor majd szárnyalhatunk céljaink elérése felé („Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár!”).
Igyekeztünk a hétköznapi feladatainkat is egy-egy célkitűzéssel kezdeni. Közös tevékenységeink előtt meghatároztunk egy célt (pl: ma úgy megyünk le a játszótérig az iskolaudvaron át, hogy mindenki néma csendben lesz, hogy ne zavarjuk a többiek óráját; ma mindenki megkóstolja az ebédnél a levest; ma csupa jót mondunk egymásról és nem árulkodunk stb.), majd nap végén megbeszéltük, hogy megvalósult-e az adott cél, miért sikerült, vagy esetleg miért nem sikerült. Megvalósítható volt-e a célunk, vagy nem? Megtettünk-e mindent azért, hogy sikerüljön? Jó érzés volt-e céltudatosan véghezvinni a cselekedeteinket? Hogyan segítettük egymást közös célunk elérésében? stb.
Céljainkat két feladatlap segítségével listáztuk. Az első lapon mondatkezdések segítettek minket: Megpróbálom…; Többet fogok tenni…; Kevesebbet fogok csinálni…; Szeretnék lenni… A másik feladatlapon 3-4 célt tűztünk ki magunknak a 2025-ös évre, majd ezeket a rajzos-írásos céljainkat kivágtuk és plakátot készítettünk belőlük.
Következő gondolatunk arra irányult, hogy kik segíthetnek nekünk egy-egy célunk elérésében. Mindenki kiválasztott egy tanulót, akinek a megismert céljai közül egyben biztosan tudna segíteni. A munkafüzet ígéretkártyáit kitöltöttük, majd átadtuk annak a társunknak, akinek megígértük, hogy egy adott céljában támogatjuk, segítünk neki elérni a célját.
Az órát egy társasjátékkal zártuk, amiben felidéztük a témával kapcsolatos ismereteinket, a legfontosabb kérdéseket a célokkal kapcsolatban. A játék öröme mellett átélhettük a tudás örömét, hiszen már sokat tudunk a célokról, és ami igazán fontos, hogy igyekszünk a mindennapjainkat is céltudatosan, a meghatározott céljaink felé haladva élni.
Január hónap sok kreatív feladatot hozott az Életrevalók számára. Rajzos formában „átugrottunk” a 2025-ös évbe, majd saját naptárat színeztünk magunknak, amin inspiráló idézetek voltak. Egy másik alkalommal megrajzoltuk a szemünket, és belerajzoltuk azt, amit nagyon szeretnénk elérni. A szerelemtől, új barátoktól kezdve az utazásokon át az elérendő gimnáziumokig sok minden előkerült. Megírtuk a fordított bakancslistánkat is. Csatlakoztunk az iskolai wc-k szebé tételéhez, mint rövidtávú cél megvalósításához. Aranyos tengeri élőlényeket készítettünk el üvegfestékkel. Úgy belejöttünk, hogy a termünkbe is készítettünk az ablakra különböző alkotásokat. Végül a csokoládé torta világnapján megfogyatkozva bár, de megtartozzuk egy bögre kakaó és sütemény társaságában a saját kakaó szeánszunkat, és nagyon jót beszélgettünk.
Január hónapban a Boldogságórákon a célok kitűzésének és elérésének témájával foglalkoztunk. A cél az volt, hogy a gyerekek megértsék, miért fontosak az álmok és a célok az életünkben, valamint hogy hogyan lehet lépésről lépésre közelebb kerülni ezek megvalósításához.
Az órát egy nyugtató légzőgyakorlattal kezdtük, amely segített a gyerekeknek ellazulni és a jelen pillanatra koncentrálni. Ezt követően elolvastam nekik a „Szőlő Szelli álma, avagy miért szőnek meséket a meseszővő manók?” című interaktív mesét. A mese kapcsán arról beszélgettünk, hogy a kitartás és a hit milyen fontos szerepet játszanak a célok elérésében.
A mese után a gyerekek egy kreatív feladatot kaptak: lerajzolhatták, hogyan képzelik el magukat a jövőben, milyen célokat szeretnének elérni. A gyerekek örömmel meséltek is a terveikről.
Az óra végén egy játékos gyakorlat következett: tükörjátékot játszottunk, amely során a gyerekek párban utánozták egymás mozdulatait. A játék célja az volt, hogy megtapasztalják, milyen fontos a figyelem, az összpontosítás és a másikra való ráhangolódás – ezek mind hozzájárulhatnak a célok sikeres eléréséhez.
A gyerekek nagy lelkesedéssel vettek részt az órán, és a beszélgetések során sok inspiráló gondolat hangzott el. Remélem, hogy ez a foglalkozás segített nekik abban, hogy merjenek álmodni és tudatosan dolgozzanak a céljaik megvalósításán.
Kezdő relaxációnak a „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” gyakorlatot választottam.
Majd meghallgattuk a célok kitűzése hónap dalát (Bagdi Bella: Van nekem egy álmom), amit mozgással is kísértünk. Hegyre másztunk, bordásfalra mászva, úsztunk, táncoltunk-taps-tánc-forgás-dobbantás.
Beszélgettünk, hogy milyen céljaink lehetnek, van-e, amit nagyon szeretnének? Volt, aki cipőt kötni szeretne megtanulni, nevét leírni, sokan iskolások szeretnének lenni.
Meséltem a meseszövő manókról, majd a Szóperenciás tenger hajóskapitányaiként belenézhettek a „Mi leszel, ha nagy leszel?”-távcsőbe, ezt le is rajzolták.
Kiszíneztük a célok elérésének jelét, felragasztottuk a Boldogságvárunk ötödik lépcsőfokára, míg közben újra meghallgattuk, s már a gyerekek is énekelték a Van nekem egy álmom c. dalt.
Csoportunk azt a célt tűzte ki, hogy a Napocska csoporttal és a bölcsisekkel közösen farsangi bált rendezünk, melyre közösen készítünk dekorációt a csoportszobákba, folyosóra. További cél pedig, hogy mindenki a jelmezéhez kapcsolódó verset mond vagy énekel.
Január 18-án, a Hóemberek világnapját hóemberes mesék,versek mondásával, énekekkel, rajzokkal ünnepeltük meg. Mivel hóból nem tudtunk hóembert építeni, fényképeken néztük vissza, hogy milyen hóemberek készültek már az óvoda udvarán, s egy nagy hóembert is „varázsoltunk „a csopotszobába.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Hangolódás játékokkal, feszítő, lazító feladatokkal. „Sudár fa vagyok.” Magocska a földben.”
Beszélgettünk a célokról. Kinek mi a célja? Érzéseket fogalmaztunk meg. A „Boldog vár mesét meghallgatták, eljátszották bábok segítségével. Mindenki kiszínezte a boldog várát és buzdító feliratú könyvjelzőt készített. Macikkal játszottunk és megbeszéltük, hogy mindenki figyeli az időjárást. Célba dobást gyakorolhattak reggelente, és egész héten erősítettem bennük, hogy bízzanak önmagukban. A vidám zene hallatára mozgást utánozva mozogtak. /” Boldog vagyok”/
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A gyerekekkel sokat beszélgettünk a célokról, a célok kitűzéséről és hogy milyen lépéseket tudunk tenni a céljaink elérése érdekében. A Varázsecset című mesét olvastam el a gyerekeknek, majd a kérdések segítségével átbeszéltük, hogy miről szólt a mese. Utána a mesefilmet is megnéztük, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A foglalkozás végén elkészítették, hogy mit varázsolnának maguknak a varázsecset segítségével. Nagyon szép, kedves rajzok születtek házikóról, kutyáról, cicáról, játékokról. 🙂
A Boldogságóra foglalkozáson A célok kitűzése és elérése témakörét fejezzük be. Elolvasom a témakörhöz tartozó mesét, aztán beszélgetünk arról, hogy kinek sikerült teljesítenie olyan célt, amit a téma elején beszéltünk. Meghallgatjuk a Van nekem egy álmom című dalt, amire tudunk táncolni is. Végezetül kiszínezzük a témakör jelét, amit felrakunk az ötödik lépcsőfokra.