Csoportom a hónap választható feladatai közül az írásmű (napló bejegyzés) elkészítése mellett döntött.
Célok kitűzése és elérése
A „célok kitűzése és elérése” témakört egy hetes intervallumban dolgoztam fel a gyerekekkel. Az egészet úgy indítottam, hogy beszélgettünk arról, vajon tudják-e, mit is jelent az, hogy cél. Megbeszéltük, hogy mindig van valamilyen célunk az életben. Ezek helyzettől függően változnak (a társasjátéknál és a különböző szabályjátékoknál az a célunk, hogy együtt játszva jól érezzük magunkat, valamint, hogy győztesek lehessünk. A fogócskánál az a célunk, hogy ne kapjanak el, ha fogók vagyunk, az a célunk, hogy mindenkit elkapjunk. A színezéssel, hogy fejlődjön a kezünk, a verstanulással, hogy fejlődjön a memóriánk). Azt is megbeszéltük, hogy a céljaink eléréséhez az kell, hogy tervezzünk, hogy segítsük egymást és hogy mindig a a célra összpontosítsunk.
Az első napon játszottuk a „Boldogságpuzzle” játékot. Nagyon élvezték, hogy térképpel, nagyítókkal a kezünkben kutattuk át az óvoda egész épületét az eltűnt puzzle darabok után. Nagy volt az öröm, amikor kirakták a boldogságvár képét. Másnap elolvastam nekik a Boldogvár meséjét. Érdeklődve hallgatták. Harmadik napon színeztünk boldogság váras színezőket, emellett a hét minden napján meghallgattuk a hónap dalát, mutogattunk, táncoltunk rá. Írtam számukra egy verset, amit a hét végére meg is tanultunk.
Célom
Óvodába járok,célokat találok.
A fogócskát megnyerem,
a mondókát megjegyzem.
Célom, hogy okos legyek,
iskolába mehessek.
Óvodába járok, célokat találok.
Otthon sokat segítek,
ágyazok és terítek.
Célom, hogy ügyes legyek,
iskolába mehessek.
Óvodába járok, célokat találok.
Szép csendesen étkezem,
vidám arccal érkezem.
Felnőtteknek szót fogadok,
olyan leszek, mint a nagyok.
Célom, hogy kedves legyek,
társaim szeressenek.
A feltöltendő feladatokat is sikerült teljesítenünk, hiszen lerajzolták, mik lesznek, ha nagyok lesznek, és közösen megírtuk a „Mi hősünk” című mesét is. A hét zárásaként főzött gyurmából „építettük fel” közös erővel a Boldogságvárunkat. Annyira lekötötte ez a tevékenység a gyerekeket, hogy észre sem vették, hogy két órán keresztül dolgoztunk rajta. Élmény volt minden perce ennek a tevékenységnek. A „téglák” formázásakor arról is beszélgettünk, hogy a nagy céljaink eléréséhez mindig kisebb célokat kell teljesítenünk. Így itt is ahhoz, hogy állhasson a boldogságvárunk, előbb a téglákat kell elkészítenünk. Amikor készen lettünk, még díszítették is a vár környezetét fákkal, virágokkal. Nagyon jó lezárása volt ez a boldogsághetünknek.
Célok sikeres elérését segítő megerősítésének gyűjteményének elkészítése.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A Csodasuhanó különleges jármű, amely minden körülményhez képes alkalmazkodni. Ha kell, repül, úszik, siklik, gurul, lebeg.
Két jövőbe látó motor mellett további 13 örökmozgó motor működteti. Üzemanyaga a kitartás, a lelkesedés, az érdeklődés.
A hónap feladata a „Célok kitűzése és elérése” volt. A hónap dala a „Van egy álmom…” belopta magát a gyerekek szívébe. Beszélgetésünk kiindulópontja az volt, hogy mi a hasonlóság és a különbség a két fogalom között: álom, cél.
Tisztáztuk, hogy a célok elérését hogyan segíthetjük önmagunk számára és mások számára. Mindenki meghatározott 3 célt, rövid-, közép- és hosszútávút.
Pontosítottuk az időtávokat: egy héten belüli (farsangig), öt hónapos (tanév végéig), hosszútávon pedig felnőtt korunkig. Megbeszéltük, hogy milyen lépésekre lehet bontani a célok elérését, majd nagy lendülettel hozzáláttak a megírásához. Ki is raktuk a falra, hogy szem előtt legyenek, s majd a megfelelő időben elbeszélgessünk arról, hogy hogyan teljesültek a célok. Amíg mindenki elkészült, akinek kedve volt, a hónap dalára táncolt a szőnyegen.
Ezután az „Ígéretkártyák” elkészítéséhez is hozzáláttak, miután megbeszélték, hogy ki, milyen célokat fogalmazott meg. Szerintem ezek a jól átbeszélt célok meg is valósulnak majd, hiszen az előre átgondolás, egymás támogatása nagy mértékben előmozdítja ezt. Remélem sikerült tudatosabbá tenni a gyerekeket terveik, céljaik, álmaik valóra váltásában. Úgy látom, hogy már egyre többen elhiszik, hogy képesek elérni azt, amit szeretnének, csak tenniük kell, merni kell cselekedni és önmagukat felvállalni.
A téma feldolgozásában a kézikönyv és a munkafüzet tökéletes segítséget adott, kár, hogy az összes jó ötlet, feladat megvalósítására nem volt elég időnk.
Többféle medvékről szóló, medvékkel kapcsolatos tevékenységet kínáltam fel a gyerekeknek a héten. Szóba került, hogy milyen terveink, céljaink lesznek a közel jövőben – gyermek szemmel. Felcsillanó szemekkel mondták el a gyermekek, mit szeretnének megvalósítani a közeljövőben. Egy nagycsoportos kislányunk nagyon kedves a többi gyermek felé: kedvesen segítőkész, barátkozó mindegyik gyermekkel (még azzal a gyermekkel is, aki talán megbántotta őt többször is: meg tud bocsátani). Örömmel, vidáman játszottak gyermekeink az általuk készített barna medvékkel.
A gyerekekkel a saját egyéni és közös céljainkról beszélgettünk és rajzoltunk.
Közösen kitűztük kis csoportunk céljait, majd mindenki megfogalmazta saját céljait is. Mi hiszünk abban, hogy elérjük céljainkat, és ezért meg is teszünk mindent, és támogatjuk egymást! Együtt, vidáman, haladunk céljaink felé vezető úton.
A januári hónap feladai is megmozgatták a gyerekek fantáziáját. A mesebeli jármű tervezése során sok ötletttel álltak elő diákjaim. Végül sikerült kiválasztanunk a mindenkinek tetsző járgányt és közösen összegyűjtöttük a tulajdonságait. A célok kitűzése és az elérésükhöz szükséges lépések meghatározása könnyen ment mindenkinek. A naplóbejegyzés leírásában a cél és motíváció nélküli bejegyzések megfogalmazása nem ment nagyon könnyen.
Az osztálynak nagyon tetszett a hónap dala.