Csacsogók csoport
Célok kitűzése és elérése
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Beszélgető körben arról folyt a társalgás, hogy hogyan képzeljük el magunkat a jövőben. Eljátszottuk milyenek voltunk kicsinek és milyen nagyok leszünk s közben énekeltük a Kicsi vagyok én dalocskát. Ezt követően lerajzoltuk, hogy milyenek leszünk és mi leszünk ha nagyok leszünk. Az elkészült képekből közös kiállítást készítettünk.
A foglalkozás elején beszélgettünk arról, hogy kinek mi a célja, mit szeretne elérni az életben. Elkészítettük a munkafüzet 38. oldalán található feladatokat. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, majd kört alakítva táncoltunk.
A hónap során több foglalkozást is szenteltem a célok kitűzése és elérése témának. Nagyon fontosnak tartom ezt a témát, mivel céljaink elérése nélkül megkeseredett, elégedetlen emberekké válhatunk. Megpróbáltam érzékeltetni a gyerekekkel a téma fontosságát a saját életemből vett példákkal is. Először is tisztáznom kellett a gyerekekkel cél fogalmát, mert a legtöbb gyerek a futóversenyeken elért célra gondolt vagy összetévesztette valami kívánsággal, ajándékkal, amelyet karácsonyra vagy születésnapra szeretett volna megkapni. Miután tisztáztuk az „életcél” fogalmát, meghallgattuk a Van nekem egy álmom című dalt. (Ezt a dalt többször is meghallgattuk a hónap során a gyerekekkel.) Elmeséltem Bezzeg Andrea Boldogvár meséjét is a gyerekeknek, amely céljaik elérésére ösztökéli a gyerekeket. A mese után többen is kijelentették, hogy a fő céljuk , hogy boldogok legyenek. A téma feldolgozása során több ötleteket is merítettem a Boldogságóra könyvből. Többek között kipróbáltuk a varázshópelyhek beszippantását járás közben, majd leültünk és beszélgettünk, a gyerekek megpróbálták megfogalmazni vágyaikat, céljaikat. Természetesen arról is beszélgettünk, hogy nem szabad feladni céljainkat akkor sem, ha nem sikerül elsőre. Addig kell próbálkozni míg nem sikerül, és bízni kell önmagunkban. Miközben vágyaikat, céljaikat vizuálisan is próbálták megjeleníteni, rajzolás közben hallgattuk Bagdi Bella Repülj velem CD-jét. Végül a gyerekek lerajzolták céljaikat. A csoportom szeret zenére alkotni, érdeklődéssel hallgatnak különböző stílusú zenéket is. Többen szeretnének rendőrök, katonák, mentősök, orvosok lenni. Valószínű, „A hétköznapi hősök” című mesés történet is inspirálta Őket, amit egy délelőtti foglalkozás alkalmával olvastam a gyerekeknek. De többen cirkusznál is szeretnének dolgozni, mint légtornászok, ketten kertészek is szeretnének lenni. A téma lezárásaként, a hónap utolsó boldogságóra foglalkozása alkalmával a segédanyagban ajánlottak szerint, közös, csoportos célokat is kitűztünk. Fontos célunk, hogy senkit nem közösítünk ki, azokkal a gyerekekkel is játsszuk, akikkel egyébként nem mindig játszanánk szívesen.
A 2020-as évet kitörő örömmel üdvözöltük bár egy kicsit beárnyékolta örömünket, hogy idén el kell válnunk. Vigasztal azonban, hogy egy új, izgalmas időszak veszi kezdetét ősszel, amikor ötödikbe lépünk. Lélekben már készülünk. Kitűztük azokat a célokat, melyek felé haladva a siker mellénk szegődik. És, hogy gyorsítsuk a haladást bevetettük a célrakétákat! Céljainkat a színes lángcsóvákra írtuk és a rakéta ott mosolyog majd az íróasztal fölött, hogy emlékeztessen arra, amit megcéloztunk.
Január a célok és tervek hónapja volt.
A téma feldolgozása kapcsán előkerültek rövid- és hosszútávú céljaink egyaránt.Az osztállyal, másodikos koruk óta vagyunk együtt, s most már egyre jobban érzik, hogy hamarosan vége lesz ennek az „utazásnak”.Sokszor kerül szóba és foglalkoztatja őket a 8. osztály és az utána következő időszak. Ezért a mi mesebeli járművünk egy „osztályhajó”, ami elindul ezen céljaink felé. Nehézségek természetesen várnak ránk, ezt nem tagadjuk, de megküzdünk velük erősségeinket kihasználva!
A téma feldolgozása:
A mozgásalapú relaxációs gyakorlatok elvégzése után mindig nagy örömmel hallgattuk meg a hónap dalát, és igen gyakran tánca is perdültünk rá.
Gondolatébresztőnek Benjamin Elijah Mays idézetét választottam: „Az életben nem az jelenti a tragédiát, ha nem éred el a célokat, hanem ha nincsenek céljaid!” Beszélgettünk, hogy kinek, milyen céljai voltak az elmúlt időszakban, hogy sikerült-e megvalósítania; és ha igen, akkor hogyan vagy ha nem, akkor miért nem? Arról, hogy mit kellene tennie még…stb.
A felmerültekkel kapcsolatban képelemzést végeztünk a 10-14 éves munkafüzet 72.oldalán található kép segítségével.
Feldolgoztuk Az ifjú és az angyal című történetet is. Majd szókártyák segítségével kiválasztottuk a céltalan és a céltudatos ember tulajdonságait.
A tanulók megrajzolták saját címereiket, az aranyhalakba beleírták kívánságaikat. Mivel a halacskák között találtunk jó néhány reális célt is(Nem nagyon mertek elrugaszkodni! :)), így a halacskákat csoportosítottuk rövid- és hosszútávú célok szerint. A rövidtávú célokat lépésekre bontottuk és megbeszéltük a hozzájuk szükséges erőfeszítéseket is.
Az egyéni célok után következhetett a közös cél(ok) megfogalmazása és a tabló elkészítése.
Az úti cél: A ballagók törzséhez eljutni.
Hajónk igyekszik az Együttműködés áramlatát kihasználva hajózni, azonban ez nem mindig sikerül.A Feladás zátonyai, az Irigy-szirt és a Csúfolódó cunami sodorhatja bajba az utasokat, ezeken kívül a hátráltatás, a hiszti és széthúzás cápái akadályozhatják az utazás sikerét.
Ha nem vigyázunk, akkor könnyen a Gonosz tükör-szigetre is elsodródhatunk.
Erősségeinket szállítja a hajónk, gyengeségeink veszélyeztetik az utazásunkat.
Természetesen segítőink is akadnak az „út” során: Kedvesség almái, Szorgalom forrása, Nyugalom-sziget és a Csendmanók, Kitartás szörp és a szeretetsütik.
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A célok megbeszélésével kezdtük az órát. A gyerekek elmondták mit szeretnének megvalósítani az új évben. Majd megbeszéltük, hogy érhetik el ezeket a célokat. Mindenki lerajzolta a legfontosabb célját ebből képet készítettünk.
Majd megbeszéltük mi lehet az osztály közös célja és ez hogy valósítható meg, ki lenne a vezető, milyen képzeletbeli járművel érnénk el a közös célt.
A szitakötő csoport számára igazi kihívás volt ez a témakör,hiszen a mindennapjaink során gyakran előkerülnek azok a kifejezések,hogy ” én nem tudom megcsinálni” , ” nekem semmi sem sikerül”, így a célok és a bevezető feladatok rengeteg meglepetést okoztak a csoport számára.Megbeszèltük, hogy a csoportunk neve mit is hordoz magával,hogy miről is híres az a kitartó szitakötő.
A téma bevezetésére egy akadálykerülő játékkal készültünk,ahol a végén megbeszéltük mi volt a célunk a bólyàkkal. Ezt követően kitűztünk a napra csapatonkènt 1-1 közös célt, majd célbadobtunk a” megcsináltam,szuper” vödrökbe. Ezzel bevezetve a ” mi leszel ha nagy leszel ” kérdést.
Mi a mi leszel ha nagy leszel feladat során igazi hőshöz illő hivatásokat választottak a gyermekek,katona, orvos, buszvezető, rendőr és ezt még is elevenìtettèk , közben pedig jobbnál-jobb megfogalmazásokat hallhattunk ezekről a hivatásokról. Néhány szösszenet: ” a katona ereje a zöld ruhájában rejlik,azért tudja megvédeni az ovit is mert ugyanolyan színű” , ” a sofőr célja életében a jó kedvű utasok bulis szállítása” , „azért leszek orvos,hogy ne legyen több ilyen ízű gyógyszer”.Azok a gyermekek akik nem tudták kifejezni rajzzal ,hogy mivè szeretnènek válni felnőtt korukban,igyekeztünk lehetőséget teremteni rá más móddal. Szerelő, állatorvos. A hónap feladata meglepetésekkel , élményekkel és rengeteg új ismerettel gazdagította a csoport repertoárját.