A januári boldogságórát a hóemberek világnapja köré építettük fel, mert már nagyon várták a gyerekek a havat, hogy tudjanak hóembert építeni. Utána néztünk, hogy honnan is ered a hóemberek világnapja. Ez még jobban felkeltette a gyerekek érdeklődését. Megnéztünk két kis videót filmet a hóemberről, ami nagyon meghatott a gyerekeket. Mindenki lerajzolta a saját hóemberét és bemutatta, hogy számára mit jelképez, ez a hóember. Hóembereket ábrázoló érzelmi kártyákkal játszottunk pantomim-t. Végül a céljaikat is meghatározták. Volt, aki csak éves célt és volt, aki egészen felnőtt koráig meghatározta a jövőjét. Mindenki a saját célját egy varázs hógömbbe zárta, melyet a Varázsecset című mese alapján képzeltek el.
Célok kitűzése és elérése
Januárban is kíváncsian várta a következő boldogságórát a 11. A-s németes csoportom. A hónap témájához („Célok kitűzése és elérése”) kapcsolódóan az óránk központi feladata egy német nyelvű „bakancslista” elkészítése volt.
A boldogságórát ismét egy online játékkal kezdtük, hiszen ennek a segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját. A kapott feladatlapról közösen németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy a németek nem a „bakancslista”, hanem a „kanállista” (Löffelliste) kifejezést használják. Ennek az eredete a középkorra vezethető vissza, amikor is a szegény embereknek egyetlen kanaluk volt, amit nagy becsben tartottak, és mindig felakasztottak a falra. A „leadom a kanalat” („den Löffel abgeben”), tehát azt jelentette, hogy az illető többé már nem vesz magához ételt, tehát meghalt.
Az óra további részében megnéztünk egy német nyelvű videót, amelyben kiderült, hogy a németek bakancslistája mit is tartalmaz. Természetesen filmnézés közben a diákoknak egy feladatot is meg kellett oldaniuk.
Az óra befejezéseként a tanulók összeállították a saját bakancslistájukat, amihez rengeteg ötletet is kaptak.
Az óra ismét jó hangulatban telt, és a listák is elkészültek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Nagyon szeretünk olvasgatni az adott hónaphoz kapcsolódó nevezetes napokról. Január hónapban a Hóemberek világnapja nyerte el a tetszésünket, aminek kapcsán megtanultunk szabadkézzel hógömböt rajzolni.
A Varázsecset című mese elolvasása után hosszasan beszélgettünk a mese szereplőinek tulajdonságairól, céljairól, valamint arról, hogy ki mit festene meg magának. Az „Add körbe a Varázsecsetet” játékot mindenki nagyon élvezte. Igazán jó kis csapatként oldották meg a feladatot.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Januári Boldogságóránkon jó volt újra együtt énekelni, boldogságbeszédet mondani, és a ritmusfitneszt gyakorolni. A Boldogság várának 5. ajtaja mögött lévő kincses ládában, olyan játékokat találtunk, amelyek segítségével a külső és a belső tulajdonságainkat ismerhettük meg jobban. A hógolyózás játékban megrajzoltuk egymás arcképét, ráírtuk egy szerethető tulajdonságát és átadtuk egymásnak. Megbeszéltük, hogy az önismeret segít minket céljaink kitűzésében és elérésében.
Az Újévet tervezéssel kezdtük. ÉN ÉS AZ ÚJ ÉV címmel megfogalmaztuk és lerajzoltuk mit szeretnénk megtanulni, elolvasni, megpróbálni és miben szeretnénk változni, fejlődni.
A MESEKÚTBAN Szőlő Szelli álma című mesét találtuk. A meseszövő manóktól megtanultuk a vágy és a cél közti különbséget. Elképzeltük, hogy hogyan érheti el Szelli a célját, hogyan szerezheti meg a saját varázsfonalát. Mindenkinek van varázsfonala, ami segíti céljai elérésében, és abban hogy ne féljen a kudarc lehetőségétől sem. Ha valamit nagyon szeretnénk, annak sikerülni kell, ha igazán akarjuk és mindent megteszünk érte.
Mindig találunk segítőket, akik támogatnak minket az úton.
BARÁTSÁG PÓKHÁLÓT alkottunk a varázsfonal segítségével. ADD KÖRBE A VARÁZSFONALAT! játékban megtapasztaltuk, milyen jó érzés csapatként eljutni a célig, és hogy milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Az osztály minden tanulója kapott egy CÉL-FÜZETET, amit saját képére formálhatott. A borítót az ilyen vagyok, majd az iskolai életem, és terveim az új évre oldalak követték. Mindenki lázasan készült a sajátjának bemutatására, nagyon sok érdekes és új dolgot tudtunk meg egymásról.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Kicsi alsósaim ráhangolódását a szokásos mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”. Majd a védettségi érzés aktivizálása után a szabad nyitás gyakorlatát is elvégeztük. „Kitárom a világom, mint egy virág, kinyílok…kitárom a világom. Utána Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalát hallgattuk meg, amire a macikkal táncoltunk is. Majd kitűztük a mai célunkat: a maci célba dobálót. A héten „Medve-hét” van, így a központi témánk köré építettem a Boldogságóra foglalkozást is. A gyerekek hoztak otthonról saját macit, így a célba dobálást is a kedvenc macijukkal végeztük el.
Értelmileg akadályozott,1-2-3. osztályos tanulókkal, képességeikhez mérten csak egy pici, azonnal végrehajtható, látványos, konkrét célt tűztünk ki. Maci barlangot készítettünk. Majd mindenkinek a maciját azzal szórakoztattuk, hogy megpróbáltuk nekik a labdát bedobni a barlangba. (zsámolyba). A távolságot közösen kitűztük, majd egymás sikeres dobásainak örülve szórakoztattuk a medvéket és magunkat is. A célbadobós játékból előcsalogattuk a cél szót, nekünk most az volt a célunk, hogy ide beletaláljunk. Nagyon le kell egyszerűsítenünk a dolgokat, konkrét, megfogható élményalapú tevékenységekre, hiszen elvont fogalomértésük nehézkes. Sok-sok mozgásos, játékos tevékenységet alkalmazunk, hogy kielégítsük a kicsik mozgásvágyát.
A foglalkozást Bezzeg Andrea Boldogvár meséjével zártuk.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Meghallgattuk a Varázsecset mesét és beszélgettünk arról, ha nekünk is lenne egy ilyen varázsecsetünk? Mi mit festenétek vele? Az „Add körbe a Varázsecsetet!” játékkal megtapasztaltuk, milyen érzés csapatként eljuttatni a varázsecsetet a célig? Megbeszéltük milyen helyzetekben fontos még az összefogás a cél érdekében? Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című -dalával zártuk a boldogságóránkat.
Januárban a célok kitűzésével, a célok melletti elköteleződéssel foglalkoztunk. Megbeszéltük a különbséget a valódi cél kijelölése és az álmodozás vagy a kívánságlista között. Összegyűjtöttük, hogy mi segíthet bennünket vágyaink elérésében. Igyekeztünk azt is megérteni, hogy a nehézségektől és a lehetséges kudarcoktól sem szabad megijedni, mert azok természetes velejárói ennek a folyamatnak. Végül megfogalmaztuk, majd csoportmunkában le is rajzoltuk közös céljainkat, melyeket a tanév végére valamennyien szeretnénk elérni a 3.a osztályból.
Hogy mik is a céljaink? Miért jó, ha van célunk?
A Bogyó és Babóca csoport a közös kabalánkkal osztották meg a saját céljaikat,de kezdjük is az elején. Hógolyó nagyon szomorú volt , amikor megérkezett hozzánk egyből tízórai után. Lógatta az orrát és dúlt-fúlt. A csoportunk minden tagja megölelte, megsimizte és elmondták neki, hogy mennyire szeretik. Picit jobb kedve lett, végül elmondta miért szomorkodik ő igazán. Szóval éppen elindult volna az iskolába egy nyílt órára egyedül, mert neki az volt a célja, hogy eljusson oda ő maga. Csakhogy jaj az történt, hogy eltévedt és nem találta meg az oda vezető utat. Volt neki egy térképe,de bizony az csakis akkor nyílt ki ha 4 feladatot teljesítenek. A gyerekek bíztatták, őt, hogy majd segítenek neki. Így hát a következő feladatok vártak ránk:
-Énekeljetek olyan dalt,ami bizony egy mackóról szól.
-Cammogjatok úgy,mint a medve.
-Válaszoljatok a találós kérdésekre.
-Rajzoljátok le a célotokat, amit nagyon szeretnétek.
Miután sikerült teljesíteni a próbákat, a térkép kinyílt, de óó azokban csak nyilak voltak,melyek az irányokat jelölték. A csoport segített Hógolyónak,mert ők bizony már nagyon jól ismerik az irányokat.
Sikerült elérni végül az iskolához. Ennek megünneplésére meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát és elkészítettük a 2025-ös év céljait. A gyerekek nagyon örültek, hogy a kabalájuk újra boldog.
Egy gyermeknek úgy érdemes elmagyarázni a célok kitűzésének és elérésének fontosságát, hogy számára érthető, élményszerű példákat használunk.
1. Mesével vagy hasonlattal
„Képzeld el, hogy egy nagy hegyet szeretnél megmászni.”
• Ha nincs célod, csak úgy elindulsz, lehet, hogy eltévedsz, elfáradsz, és nem tudod, merre menj tovább.
• Ha van egy célod, tudod, hogy a hegy tetejére szeretnél feljutni. Eltervezed, hol állsz meg pihenni, viszel magaddal elemózsiát és térképet. Így lépésről lépésre eléred a csúcsot!
2. Példák a mindennapi életből
• Ha egy gyermek szeretne ügyesebben biciklizni, először megtanul egyensúlyozni, majd pedálozni, és végül egyre gyorsabban és ügyesebben megy.
• Ha egy gyerek szeretné megépíteni egy nagy LEGO várat, először az alapokat kell megcsinálni, aztán falakat építeni, és végül a tornyokat.
3. Játékos kérdésekkel segítheted a megértést
• Mit szeretnél nagyon elérni? (Pl. gyorsabban futni, szépen rajzolni, megtanulni egy új dalt)
• Szerinted hogy lehet ezt elérni?
• Hogyan éreznéd magad, ha sikerülne?
4. Bátorítás és sikerélmény
Fontos, hogy a gyerekek érezzék: minden kis lépés siker, és nem baj, ha néha nehezebb vagy több idő kell hozzá. A lényeg az, hogy ha van egy céljuk, tudják, merre haladjanak, és így egyre boldogabbak és ügyesebbek lesznek!
Cél:
A gyerekek megértsék, hogy a célok kitűzése segít nekik abban, hogy sikeresek és boldogok legyenek. Megtanulják, hogyan tűzzenek ki kisebb és nagyobb célokat, és hogyan haladjanak lépésről lépésre ezek felé.
Bevezető beszélgetés: Mi az a cél? Miért fontos, hogy legyenek céljaink?
Játékos feladat: Mindenki rajzolt, vagy írt egy célt, amit szeretne elérni (pl. ügyesebben focizni, szépen rajzolni).
Lépések tervezése: Közösen megbeszéltük, hogyan lehet elérni ezeket a célokat kis lépésekkel.
Akadályok és megoldások: Mi nehezítheti a cél elérését, és hogyan lehet ezeket leküzdeni?
Bátorító üzenetek: Mindenki kapott egy kis kártyát, amire írhatott egy motiváló mondatot saját magának.
Összegzés:
A gyerekek felismerték , hogy a célok elérése időt és kitartást igényel, de ha lépésről lépésre haladnak, sikerélményük lesz, ami boldogságot ad.
Óra célja:
• Tudatosítsam a diákokban, hogy a célok meghatározása és elérése hozzájárul a boldogságukhoz és önbecsülésükhöz.
• Segítsem őket abban, hogy megtanuljanak reális és elérhető célokat kitűzni.
• Fejlesszem a kitartásukat és problémamegoldó képességeiket.
Miért fontosak a célok?
• Megkérdeztem a diákokat: „Volt már olyan célod, amit sikerült elérned? Milyen érzés volt?”
• Rövid beszélgetés következett arról, hogyan kapcsolódik a célkitűzés a boldogsághoz és a sikerélményhez.
• Ezt közös ötletelés követett a célok típusairól (pl. tanulmányi, sport, személyes fejlődés, közösségi célok).
Interaktív feladat – „Álmaim és céljaim”
•A diákok kaptak egy lapot, amelyen két oszlop szerepelt: Álmaim – Céljaim.
• Először leírták az álmaikat, majd átgondolták,hogyan alakíthatják ezeket konkrét célokká.
• Segítettem megkülönböztetni a rövid távú (néhány hét vagy hónap) és hosszú távú (évek) célokat.
Lépcsőzetes tervezés – Út a célhoz
• A diákok kiválasztották egy céljukat, és lebontották kisebb lépésekre. Például:
• Cél: Jobban szeretnék angolból teljesíteni.
• Lépések:
1. Minden nap 10 percet gyakorlok.
2. Hetente egy új szótanulási technikát próbálok ki.
3. Havonta egyszer angol nyelvű filmet nézek felirattal.
4. Akadályok és megoldások – Hogyan küzdjük le a nehézségeket?
• Milyen akadályok merülhetnek fel a cél elérése során? (pl. időhiány, motivációvesztés, kudarcélmény)
• Csoportmunka: a diákok megbeszélték, hogyan lehet ezeket leküzdeni (pl. időbeosztás javítása, támogatók keresése, kisebb célokra bontás).
5. Zárás – Motivációs üzenet
• Minden diák írt egy rövid bátorító üzenetet saját magának, valaki az egy társának, amelyet eltehetett és később elővehet.
• Beszélgettünk arról, hogy a célok kitűzése nemcsak sikert, hanem önbizalmat és boldogságot is adhat.
Óra összegzése:
A diákok az óra végére megértették, hogy a célkitűzés és a tervezett haladás növeli az önbecsülést és a boldogságérzetet. Megtanulták, hogyan alakítsanak ki reális célokat, és hogyan birkózzanak meg az akadályokkal.