A beszélgetések során először letisztáztuk a cél szó jelentését. Eleinte senki nem tudott mit válaszolni, de miután megismerték a szó jelentését, egyre több és egyre bátrabb hozzászólások születtek. Az egyéni célokon átlépve próbáltuk az osztály közös célját megtalálni, amelynek a tanulást tartották. A „járművet” ők készítették kis csoportokban, mindenki rajzolt rá valamit, amit épp a témával kapcsolatban gondolt. A végére elkészült egy színes jármű, amely elviszi őket az írás, olvasás , számolás birodalmába. Külön pozitív hozadéknak tartom, hogy olyan gyerekek is együtt dolgoztak békésen, akik alapvetően mindig civódnak egymással.
Célok kitűzése és elérése
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Témaindítóként az újévi fogadalmakról beszélgettünk. Kíváncsi voltam, hogy akad-e köztük olyan tanuló, aki tett bármilyen fogadalmat az új évben. Általában a tanulmányi téren való fejlődést, sportosabb, egészségesebb életmódot emelték ki a gyerekek, meglepetésemre volt egy olyan kislány is, aki még nem hallott erről a szokásról.
A célok kitűzése, elérése téma néhány gyereknél kissé megfoghatatlannak bizonyult, mert mindenképp az óhajtott tárgyak megszerzésével hozták összefüggésbe. Rá kellett világítani, hogy ez a téma sokkal inkább belső motivációra, kihívásra, akaratra, megküzdésre irányul, mintsem egy vágyott tárgy megszerzésére. Örömmel figyeltem a rajzokban a környezetvédelemmel, tudatos állattartással, majdani felnőtt családi életével, jövőbeni vágyott foglalkozással, hobbival kapcsolatos terveiket. Persze akadt olyan gyermek is, aki a tárgyaihoz ragaszkodott, de a többi gyerek munkáját látva, azt gondolom, ő is átgondolta lehetőségeit, terveit….:)
A relaxációs gyakorlat után, meghallgattuk a gyerekekkel közösen a hónap dalát. A gyerekekkel beszélgettünk kinek mi a célja,, mit szeretne elérni, megtanulni. A mese feldolgozása után” Brumi maci”(heti témánkhoz kapcsolódóan)elrejtette a boldogságvár puzzle darabjait a csoportban. A gyerekeknek kisebb csoportokban kellett megtalálnia a különböző utasítások alapján. Ezután közösen összeillesztették a puzzle darabokat. A gyerekek szabad játéktevékenység ideje alatt Brumi maci boldogságbarlangját is megépítették.
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
Egy jógagyakorlattal, a lefelé néző kutya pózzal kezdtünk, amit a foglalkozás végén „kapuként” újra felhasználtunk. Ezt célba dobás követte 2 csapatban, majd leültünk körbe és megbeszéltük, mi az, hogy cél, kitűztünk aznapra is vonatkozó célokat. Eztán újra célba dobtak a gyerekek, ezúttal fókuszálva arra is, amit megfogalmaztak. Alagút következett. Igazán kitartóak voltak a gyerekek és a végén mindenki egy csapatként élvezte a közös sikert: átjutottak az alagúton! 🙂 Öröm volt nézni a Boldog arcokat. 🙂
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Ha megnövünk sokat szeretnénk utazni, hogy sok érdekes tájat megismerhessünk.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Témaindítóként az újévi fogadalmakról beszélgettünk. Kíváncsi voltam, hogy akad-e köztük olyan tanuló, aki tett bármilyen fogadalmat az új évben. Általában a tanulmányi téren való fejlődést, sportosabb, egészségesebb életmódot emelték ki a gyerekek, meglepetésemre volt egy olyan kislány is, aki még nem hallott erről a szokásról.
A célok kitűzése, elérése téma néhány gyereknél kissé megfoghatatlannak bizonyult, mert mindenképp az óhajtott tárgyak megszerzésével hozták összefüggésbe. Rá kellett világítani, hogy ez a téma sokkal inkább belső motivációra, kihívásra, akaratra, megküzdésre irányul, mintsem egy vágyott tárgy megszerzésére. Örömmel figyeltem a rajzokban a környezetvédelemmel, tudatos állattartással, majdani felnőtt családi életével, jövőbeni vágyott foglalkozással, hobbival kapcsolatos terveiket. Persze akadt olyan gyermek is, aki a tárgyaihoz ragaszkodott, de a többi gyerek munkáját látva, azt gondolom, ő is átgondolta lehetőségeit, terveit….:)
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Ebben a hónapban a céljainkról és azok elérésének lehetséges módjairól beszélgettünk. Minden vágyunk egyetlen célt szolgál, hogy életünk során lelkünk kiegyensúlyozott és boldog legyen. Ezt pedig elérnünk együtt könnyebb, hiszen egymás boldogságát is építhetjük. Ezért rajzoltunk egy közös buszt, amin az osztály és velük együtt én is közös utazáson veszünk részt. Az út végén látszik az úticélunk is, a Boldogság nevű település táblája.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A megszokott órakezdés után a témát egy útvesztővel vezettem be. Majd A soványító palacsinta című mese kapcsán csapamunkában dolgozták ki a gyerekek, hogy egy konkrét célt, hogyan milyen lépésekkel lehet elérni, milyen segítséget tud a főszereplő igénybe venni, mik az erősségei, mi a jutalma.
A prezentációk meghallgatása után fordultunk a saját céljaink felé. A gyerekek egy üvegbe zárták a saját megfogalmazott céljaikat, amelyet tanév végén fogunk kinyitni, s akkor fogunk a megvalósulásról beszélgetni.
Saját közös célként a Kiváló közösséggé válást fogalmazták meg a tanulók. Elkészítettük a közös mozdonyunkat, s mindenki saját járművet is készített. 3 tanóra sem bizonyult elegendőnek a téma körüljárásához.
Kirándulós, barangolós, felfedezni vágyó csoport a Napocska csoport. Hátizsákos túristák vagyunk, de ez a mostani téli időszak kevés lehetőséget adott a túrázásra. Éppen ezért nagy várakozással készültünk a veresegyházi Medvefarmra, ahol szerettük volna megnézni az ott élő állatokat. Igen ám, de a kirándulás napján „leszakadt az ég”. Először az eső, majd ónos eső, végül pedig hó esett, ami kis idő múlva el is olvadt,
Döntöttünk. Visszamondtuk a lefoglalt autóbuszt, mert nem éreztük biztonságban a gyerekeket.
Na, de mi legyen az elemózsiával és az állatoknak csomagolt csemegével? Újratervezés. Birtokba vettük az üres tornatermet, berendeztük barlangokkal, alagutakkal, játszó- mászó akadály pályával és erdei állatokká változtunk. Amikor megéheztünk kinyitottuk a hátizsákot és vidám falatozásba fogtunk. A zoo csemegéket pedig másnap elhelyeztük az udvarunkon a madaraknak és az apró rágcsálóknak
Jó megfigyelés volt számunkra, hogy vannak kitűzött célok, melyek tőlünk független okok miatt meghiúsulnak.
De nem csüggedünk, hanem: „ami hátunk mögött van azt elfelejtjük, ami előttünk van, annak nekifeszülve futunk egyenest a cél felé….”