E havi feladatból a varázsecset körbeadását választottuk!
Először a Csön- csön gyűrű alapján lejátszottunk pár kört, majd az itteni feladatra nehezítettünk. A játékok végén megbeszéltük milyen volt nekünk ez a feladat és gyűjtöttünk még pár ötletet amiben össze tudunk fogni majd mint egy nagy csapat.
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése, elérése
A mai boldogságóra keretein belül a célok kitűzéséról és céljaink eléréséről beszélgettünk a gyerekekkel, és oldottunk meg különböző feladatokat, válaszolva azokra a kérdésekre közösen, amelyek a gyerekekben a témával kapcsolatban felmerültek.
Az órát A zarándokút kínai tanmese közös olvasásával kezdtük.
A gyerekek előtte megfigyelési szempontokat kaptak, ezzel bevezetve azt, miről fog szólni a tanító jellegű mese, és mire kell oda figyelniük az olvasása során.
KIK A MESE SZEREPLŐI?
MI A KÜLÖNBSÉG A KÉT SZERZETES KÖZÖTT?
MIÉRT HALOGATTA A GAZDAG SZERZETES A ZARÁNOKUTAT?
MI A MESE TANULSÁGA?
A mese tanulságának megbeszélése után rátértünk a gyerekek céljainak, terveinek kitűzésére, és a célok elérésének lehetőségére.
Céljaim:
LÉPÉSEK:
– CÉLOK KITŰZÉSE, MEGHATÁROZÁSA
– LEGYEK TISZTÁBAN AZZAL, MIT SZERETNÉK
LEGYEK TISZTÁBAN A KÉPESSÉGEIMMEL
– LEGYEK TISZTÁBAN A LEHETŐSÉGEIMMEL
Útrakelés:
A CÉLHOZ VEZETŐ ÚT, TALÁN FONTOSABB, MINT MAGA A KITŰZÖTT CÉL
LEHETŐSÉGEK AZ ÚT SORÁN: RENGETEG ÚJ DOLOGGAL TALÁLKOZHATOM, RENGETEG ÚJ KIHÍVÁS ÁLL ELŐTTEM, KÖZBEN GYAKORLOM A MEGKÜZDÉST, FOLYAMATOSAN TANULUNK MAGUNKRÓL A VILÁGRÓL.
FONTOS, HOGY A KITŰZÖTT CÉL A MI DÖNTÉSÜNK ALAPJÁN SZÜLESSEN MEG, ÉS NE KÉNYSZER LEGYEN!!!
Miről szól a fent idézett Bibliai igevers?
HISZEM, HOGY ÉLETÜNKET MEGHATÁROZOTT CÉLLAL TEREMTETTE ISTEN!
ÉLETÜNK MEGHATÁROZOTT CÉLLAL LETT TEREMTVE
A CÉLJAINK MEGVÁLASZTÁSÁNÁL NE FELEJTSÜK MEG MAGÁT A MI TEREMTŐNKET MEGKÉRDEZNI, HOGY
„MI IS A CÉLJA AZ ÉLETEMMEL ISTENNEK?”
URAM! MIT SZERETNÉL, HOGY CSELEKEDJEM?
Az óra végén saját bakancslistát készítettek a gyerekek maguknak. Előtte megbeszéltük, miből áll egy bakancslista, mit tartalmaz.
CÉLOKAT
ÁLMOKAT
VÁGYAKAT
TÁRGYAKAT
ÚTI CÉLOKAT
Készítsünk fordított bakancslistát!
Házi feladatként a gyerekeket megkértem, készítsenek fordított bakancslistát, azokról a dolgokról, amelyeket már elértek az életükben.
A csoportban megbeszéltük, hogy kinek mi volt és mi lesz az egyéni célja a tanév során. Előzetesen megbeszéltük, hogy mit jelent a cél fogalma, ami egy kihívás, teljesítendő feladat. Érdekes volt látni, hogy a gyerekek mennyire eltérő szinten fogalmazzák meg a céljaikat és azoknak a nagyságát. Ezt követően mindenki írt egy ígéret kártyát a jövőbeli önmaguk számára, amit a tanév végén megbeszélünk, hogy mekkora mértékben sikerült teljesíteni. Utána pedig feladatlapokat kaptak, ahol a főszereplőnek mindig egy akadályt kellett leküzdenie ezzel is próbáltuk őket motiválni a kitartás fontosságára. És a foglalkozás zárásaként hallgatunk zenét is ami ezt a témát domborítja ki.
A célok kitűzése témát Dóra és Vili vezette be, mint minden alkalommal. A két báb közötti dialógus segíti a gyerekeknek megérteni a lényeget, és gyermeki közelségbe hozni. A „Mi leszek, ha nagy leszek?” kérdés többször elhangzik, többféle összefüggésben. Most a nagycsoportos gyermekek voltak elsősorban megszólítva, nekik már elérhető közelségben van az iskola. Érdekes válaszok érkeztek a kérdésre, a reális foglalkozásokon kívül: Pókember, Elza is.
A gyerekek segítségével készítettem el a Meseszövő manók szigetét, kicsi emberkékkel játszottam el a mesét, megszólítva a gyerekeket is. Nagyon tetszettek a „Miért szeretjük a meséket?” kérdésre adott válaszok: „valamelyik nagyon vicces… érdekesek… minden jót megtanulunk… hogy magyar népmeséket hallgatunk…”
A mozgásos feladatok közül a szobor játékot illesztettem bele a testnevelés foglalkozásba, így kétféle szabállyal is játszottuk, az egyik, hogy jelre indul a futás, majd jelre szoborrá merevednek, a másik változata, hogy két fogó fogja meg a gyerekekket, és így lesznek szobrok, majd amég futó gyerekek feloldják őket. Itt is megfigyelhető, hogy ki és kit old fel hamarabb, illetve, hogy mely gyerekek maradnak tovább szoborként.
Január hónapban elérkeztünk az ötödik Boldogságóránkhoz. Ebben a hónapban is sok eseményen vettek részt a gyermekek. Az én célkitűzésem volt, hogy a gyermekeket minél jobban felkészítsem a nyílt napra, mert nemcsak a szüleik, de a tanító nénik, kolleganők is ellátogatnak a csoportunkba. A célom eléréséhez, tervet állítottam össze a gyermekek számára, minden héten újabb ismeretanyaggal bővítettem tudásukat. A hónapok, évszakok, témakörében tevékenykedtünk. A Boldogságórához érve szerettem volna, hogy a gyermekek érezzék jól magukat, töltődjenek fel egy kicsit, felszabadultan énekeljenek, táncoljanak. Szerezzenek minél sokoldalúbb tapasztalatokat a Boldogságórán, zökkenjenek ki a hétköznapokból, a célkitűzésemet szem előtt tartva. Így a Boldogságóra anyagát a saját elképzelésem szerint kibővítettem, alakítottam, az oktatási segédanyagokat figyelembe vettem. Az eddig kialakított jól bevált szokásainkkal indítottam a nap eseményeit. A varázsládára ültettem „Boldog Dórát”. A gyermekek, ahogy érkeztek az óvodába, szinte mindenki már magától mondta ma Boldogóra lesz. Közösen megfogalmaztuk a mai óránk célját: egy lépcsőfokkal feljebb szeretnénk jutni a Boldogvárunkhoz, hogy a végén kinyílhasson a vár kapuja. A kezdő relaxációs gyakorlatunk az „Égig érő fa vagyok…”, többször gyakoroltuk, hogy érezzék át a gyermekek, milyen nagyra lehet nyújtózkodni, egyre feljebb hogy, egyszer csak sok gyakorlással elérhetjük, majd amit szeretnének. A kezdő éneklésre mozdulatsorokat improvizáltak, amiben a lányok leleményesebbek voltak minta fiúk. A zene alatt feloldódtak, vidám hangulat alakult ki, örömmel töltött el, hogy egymással egyre felszabadultabban táncolnak. Beszélgető kört kezdeményeztem. Mit kell tenni a célok elérése érdekében. Saját példával álltam elő, szeretném, hogy jól ismerjék az évszakokat, hónapokat. Egy kosárban tárgyakat rejtettem el, melyek a négy évszakot szimbolizálták. Tapintással fel kellett ismeri, mit fogtak meg, majd melyik évszakra jellemző. Megbeszéltük melyik a legkedvesebb évszakuk, van-e valamilyen céljuk a különböző évszakokban. Segítettem őket az elindulásban, majd hamarosan meg is jöttek az ötleteik. (korcsolyázni, focizni, biciklizni, úszni) Megerősítettem bennük, hogy a céljainkért tenni kell. Beszélgettünk arról milyen az, ha tudatosan készülünk egy-egy célunk elérésére, és miket kell tenni hozzá. A tervezés, a sok gyakorlás segíti a céljaink elérését. Kértem őket, hogy segítsenek az én célom elérésében. Amikor jönnek a szüleik az oviba a nyílt napra, akkor nagyon ügyesek, okosak legyenek, lássák a tanító nénik is, hogy nemsokára iskolások lesznek. A hónapok egymásutániságának tudatosítása érdekében megtanulták, Csanádi Imre: Hónapsoroló versét, valamint a Kerek mese: Hónapos dalát. Közösen elmondták a verset, dalt. Ezután egy közös játékra invitáltam őket. Térkép segítségével meg kellett keresni a Boldogvár kirakó darabjait. Csapatokat szerveztünk 3-4 főből állót. Az óvoda helyiségeiben nyomokat hagytam, melyeket a térkép alapján meg kellett találniuk. Az együttes keresgélés nagy izgalommal töltötte el a gyermekeket, ujjongva jelezték, ha megtalálták a kirakós puzzle darabokat. A csoportban összerakták a Boldogvárat, a céljukat elérték. Nagyon jó kis játék volt, kérték máskor is játszunk ilyet. A mesehallgatás szokásait megtartva a mesepárnákon helyezkedtek el, meggyújtottuk a mesegyertyánkat, majd meghallgatták Boldogvár meséjét. A képzelőerejüket hívtam elő, igyekeztem előadásmódommal a mesét minél jobban megjeleníteni. A mese végén elmondták álmaikat. Örültem, hogy egyszerű dolgokat fogalmaztak meg. Bagdi Bella: Képes vagy rá dalát hallgattuk meg zárásaként, majd felhelyeztük a várunkra a célok elérésének a jelét. A szülőktől visszajelzést kaptam már több alkalommal is, milyen jó, hogy a gyermekük Boldogságórán vehet részt, mindig lelkesen mesélnek otthon róla. Szülői megbeszélésen, a készült fényképekből, diavetítést fogok bemutatni a szülőknek, hogy ők is jobban megismerhessék a Boldogságóra programját, eseményeit. Megtartottuk hónap végén a nyílt napunkat, mely jól sikerült. A célom sikerült elérnem sok munkával, odafigyeléssel, gyakorlással, minden kisgyermek tudta, mikor született, melyik hónapban, évszakban. A szülők pedig megismerkedhettek Boldog Dórával. A gyermek örömmel üdvözölték, szívesen fogadták, hogy ismét eljött hozzájuk, aki a tevékenységek végzése közben játékossá tette a feladatok megoldását.
A Szivecskék 6.a csoport – az osztályfőnök tartós betegsége után – végre ismét aktívan részt vesz a boldogságóra programban. A januári hónapban a – A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE – téma feldolgozása mellett megemlékeztünk a csokoládétorta világnapjáról is. Megtörtént a félévzárás, a gyerekek megkapták a félévi bizonyítványt, melyet értékeltünk. Többen büszkék voltak magukra és akadtak olyanok, akik rájöttek, hogy ennél többre is képesek. Fontosnak tartom, hogy a tanulók fogalmazzák meg maguknak mit és hogyan szeretnének elérni. Ezért a januári boldogságórán célokat tűztek ki három megjelölt területen. Mi a célja II. félévben az iskolában? Mi a célja otthon, a szabad idejének eltöltésében? Mi a célja a társas kapcsolatai tekintetében? A célok kitűzése előtt összegyűjtöttük, hogy mitől jó egy célmeghatározás (saját cél legyen, eléréséért kelljen tenni, értelmes cél legyen, melynek elérésekor büszkeséget, örömöt érzünk). A gyerekek az iskolában a képességeiknek megfelelő tanulmányi eredmény megtartását, illetve 1-2 tantárgyból a javítást tűzték ki. Otthon általában a szülőknek való több segítségadást, a hobbijuk eredményesebb gyakorlását (pl. több gyakorlás a fociban, néptáncon, stb.), a háziállataikkal való aktívabb foglalkozást, kevesebb internetes játékkal eltöltött időt vagy több szabadban szervezett kirándulást fogalmaztak meg. A társas kapcsolataik esetében egyesek a szülőkkel való több együtt töltött időt, az osztálytársakkal való jobb, szeretet teljesebb kapcsolatot, a barátokkal való, programokkal gazdagabb kapcsolattartást tartották fontos célkitűzésüknek. Mindenki elmondta mit tűzött ki célként, majd megfogalmaztak hozzá feladatokat, ami a céljuk elérésében segíti őket. Hasznos és tanulságos beszélgetés volt.
Szerencsésnek mondhatom magam, mert a szülői közösség is pozitív gondolkodásmódú. Látszik ez abból is, hogy a gyerekek meglepetésből milyen csokoládét kaptak a világnap alkalmából. Persze mi az, amit a legjobban szeretnek? A forrócsokit! A boldogságóránkat egy együtt töltött, szeretetteljes hangulatú forrócsokizással zártuk.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekek nagy örömmel vettek részt a játékban. Mindenkire nem került sor, ezért megbeszéltük, hogy az elkövetkező napokban is játszunk majd ezt a játékot.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és elérése volt a témánk. A hosszú, tartalmas és pihentető téli szünet után, ahogy első alkalommal találkoztunk, már érintettük a hónap témáját. A gyerekek élménybeszámolói után az új évről beszélgettünk. Kis post it-eket osztottam ki a gyerekeknek, melyre célokat írtak, melyeket az újév során szeretnének megvalósítani. Voltak köztük könnyebben elérhető célok és reálisak (pl. jobb bizonyítványt szeretne év végére, többet szeretne szabad levegőn mozogni) és voltak olyanok, melyek kicsit elérhetetlenebbnek tűnnek (pl. találkozni a kedvenc focistával) és olyanok is, melyek egyenesen elrugaszkodnak a valóságtól és már-már vágyálmoknak lehet őket nevezni.
Természetesen megbeszéltük, hogy miért fontos magunk elé célokat kitűzni, mi mindent tudunk megtenni a cél érdekében, illetve milyen érzéssel tölt el minket, ha több próbatételt kiállva, szorgos munkával a célokat tényleg sikerül is elérni. Milyen hosszú az az út, amíg eljutunk a végéig és addig mennyi érzéssel találkozhatunk. (pl. sikertelenség, kudarc, ha valami mégsem sikerül; önbizalom és kitartás, hogy meg tudom csinálni)
Ezek átbeszélése után, mégis inkább a „vágyálmokhoz” kanyarodtunk vissza és mindenki elmesélte, hogy mi szeretne lenni, ha felnő és ehhez mit kell megtennie. Szép rajzok is készültek belőle. Voltak teljesen hétköznapiak: fodrász, műkörmös, informatikus. De valaki híres sztárfocista vagy éppen szuperhős szeretett volna lenni és ezt festette papírra.
Ahogy az ecsetet és a ceruzát fogták a kezükben, kértem, hogy játszanak el a gondolattal, hogy mi lenne, ha az egy varázsecset lenne és amit megfestenek/rajzolnak vele, valósággá válna. A fantáziájukat szabadon engedve nagyon szuper ötletek születtek. Először mindenki csak magára gondolt, magának akart új cipőt, kiskutyát, tengerparti nyaralást, versenyautót stb. aztán a barátaikra és a szeretteikre is gondoltak. „Egy szép nagy házat festenék, hogy mindegyikőnknek legyen saját szobája!” vagy „Azt szeretném, ha apukámnak lenne egy gyorsabb autója és hamarabb hazaérne vele a munkából!” vagy ‘Azt szeretném, ha több pénzünk lenne és eltudnánk menni nyaralni!”
Ezután még jobban kiterjesztették ezt a gondolatot és még nagyobb dolgokon kezdtek el gondolkodni, ami még több ember életét befolyásolná, akár az egész világét. „Ne éhezzenek gyerekek sehol a világon!'” vagy „Mindenki kapjon karácsonyra ajándékot!”
Egy kisfiú ügyesen megfogalmazta, hogy ő a „nagyobb jó”-ra törekszik. Olyat festene a varázsecsettel, mellyel több embert is boldoggá tehetne és segítene sok mindenkin, nem csak magára gondolna, hiszen ha másokon segít, az őt is jó érzéssel és boldogsággal tölti el.
A közös beszélgetéseink, foglalkozásaink után, néhány gyerek összeült egy délután és közösen megírtak egy történetet, melynek címe: A varázsecset. Hétfő reggel felolvasták és bemutatták nekem és az osztály többi tagjának. A történetet itt megosztom, elolvasása után azt gondoltam, hogy igazán sikeres volt ez a Hónapunk a Boldogságóra jegyében, én a kitűzött célomat elértem!
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Céljaink eléréséhez nem vezet mindig egyenes és egyszerű út. Néha nagy kitérőkkel, erőfeszítéssel, segítséggel jutunk el a célig. Ha van bennünk elég kitartás, bátorság, erő, akarat, hit, remény és nem adjuk fel, akkor garantált a győzelmünk.