Mesebeli autónk a kiválasztott középiskolába repít minket.
Célok kitűzése és elérése
Célok kitűzése és elérése az óvodában…Kezdésként kiengedtük a hangunkat és a sok (i, e, a, o,u) hangtól volt hangos csoportunk. Ezután viszont nyugodtan végig tudták hallgatni a Boldogvár meséjét, sőt utána még sok új célt soroltak, melyet szeretnének elérni. A végén pedig ügyesen koncentráltak, miközben a vágyott cél elérésére gondoltak. Sőt ha nem sikerült, nem adjuk fel. Mondták ovisaim bölcsen…
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
Januárban a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk.
Boldogságóráinkat légzőgyakorlattal, és a „Van nekem egy álmom” című dal meghallgatásával, közös énekléssel kezdtük.
Ezután feldolgoztuk a „Három kívánság” című mesét, megbeszélve azt, hogy olyan célt, kívánságot tűzzünk ki magunk elé, ami nem túl nagy, amit el tudunk érni.
Célbadobás következett, hogy mindenki megtapasztalja, milyen érzés elérni egy célt. A cél közel volt, mindenki eltalálta, így nagy volt az öröm. Megtanultuk a célba érés kézjelét, amit boldogan mutattak. A feladat végzése közben az egymásnak való szurkolás felidézte bennem a Társas kapcsolatok témakörét, amikor elkezdtünk közösen gondolkozni, egymás felé fordulni, a közösségünk minden tagjával kapcsolatot teremteni. Mára a kis osztály majdnem minden tagja egymás felé fordul, kapcsolatot teremt a másikkal, segítenek egymásnak. Nekem is örömet okozott őket így látni, hiszen nyilvánvalóvá vált: én is közelebb kerültem kitűzött célomhoz. Mindezek után kiszíneztük a cél elérését szimbolizáló képeket. Mindenki azt a 4 színt választotta ki, ami kifejezi számára az örömet, boldogságot.
Beszélgetés következett. Kicsit visszatértünk a meghallgatott meséhez. Arról faggattam őket, hogy van-e valami céljuk vagy kívánságuk, amit el szeretnének érni. Csak egy tanulónak volt, ezért példákat soroltam fel, milyen elérhető céljaik lehetnek az életben. Ebben segítségemre volt a munkafüzet képes színezője, de ki is egészítettem azt a beszélgetés során. Rövid távú célokat fogalmaztunk meg, hiszen a célok és a célok elérése úgy vettem észre, eddig többségük számára ismeretlen volt, arról nem is szólva, hogy hosszú távú cél elérésére ők még nem képesek, talán nem is lesznek azok. Rövid távú célok között szerepelt például egy-egy rossz szokás elhagyása, jobb magatartás, több segítségnyújtás a szüleiknek vagy társaiknak, megtanulni a feszültségeiket megfelelő módon levezetni, vagy zsebpénz gyűjtése valamilyen kívánt dologra, több „mosolygós” gyűjtése az ötösért. Elmondtam nekik, hogy ehhez akarat, kitartás, odafigyelés kell, ami nem könnyű feladat, de ha elhatározták magukat egy cél elérésében, én és az osztály gyógypedagógiai asszisztense, szüleikkel együtt segíteni fogunk, de egymásnak is tudnak segíteni néhány cél elérésében.
A gyerekek a feldolgozott mesét követőén kitűztéj saját vágyaikat, amiket halacskákra írták, rajzoltak. A halakat kitettük az osztályba, hogy mindenki szem előtt tudja tartani céljait.
A gyerekek a feldolgozott mesét követőén kitűztéj saját vágyaikat, amiket halacskákra írták, rajzoltak. A halakat kitettük az osztályba, hogy mindenki szem előtt tudja tartani céljait.
Boldogságóra
Dátum: 2020.01.24.
Aktivitás: Boldogságvár
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: babzsák, karika, feladatlapok, boríték, rajzlap, ragasztó, puzzle (boldogság vár), CD lejátszó
Megvalósítás:
A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Almát szedj, ügyeskedj, szőlőt szedj, ügyeskedj”.
Körbe állunk a szőnyegen, egyenes állásban felfelé nyúlva úgy teszünk, mintha a magas ágon el akarnánk érni a gyümölcsöket – almát, szőlőt és leszedjük őket. A leszedett gyümölcsöket pedig egy képzelt kosárba rakjuk.
A relaxációs gyakorlat után leülünk a szőnyegre és két csapatot alkotunk színes zászlók segítségével.
Mindenki kap egy babzsákot, és mind két csapat egy- egy karikát.
Mind két csapatnak az a feladata, hogy beletaláljon a karikába a babzsákkal.
Minden célba dobás után az, aki éppen dobott elmondja, hogy mit szeretne elérni – a munkafüzetből kinyomtatott feladatlap képsorozatából választ egy képet, amelyet kiszínezhet.
Ezt követően elmondom nekik a „Boldog vár” meséjét (leegyszerűsített formában).
A rövid mese után egy kis kincskereső kaland vár a gyerekekre. Mind két csapat kap egy borítékot, amelyen egy kép van: az egyiken egy könyvespolc, a másikon pedig egy sütő.
Ezeken a helyeken (könyvespolc, sütő) keresniük kell még egy borítékot, ugyan ezzel a jelzésű képpel. Ha megtalálták, a borítékban lévő boldogságvár puzzle-t, ki kell rakniuk és egy rajzlapra ragasztani.
Ha elkészültek a csapatok, mindkét csapat bemutatja a várat, amelyet,,megépítettek”.
Végezetül a Boldogságórát egy, a gyerekek által választott zenével zárjuk (Bagdi Bella).