Több foglalkozáson beszélgettünk céljainkról. Gyűjtöttük az erősségeket, a hátráltató tényezőket. Mi hajt és mi hátráltat. A gyerekek gondolataikat leírhatták. Más alkalommal terveztük a járművet, amely elrepít bennünket. Sokféle ötletből kiválasztottuk a legkedvesebbet, egy kutyus formájút.
Célok kitűzése és elérése
A témáról való beszélgetést célba dobó játék előzte meg. A gyerekeket ezzel a játékkal vezettem rá arra, hogy megértsék mi a cél. Nemcsak saját érzéseiket élték meg a játékban, hanem megfigyelhették társaik érzelmi megnyilvánulásait. Beszélgettünk az érzéseikről. Egy másik alkalommal labdaszerző versenyjátékot játszottunk, ahol nem a másik legyőzése, hanem a labdaszerzés volt a cél. A cél elérését nehezítettük, „sártengeren” kellet átkelni”kövekre” lépkedve. Nem volt csak 4 „kő”, vagyis babazsák. Meg kellett terveznie a gyerekeknek, hogyan jutnak el a labdáig, milyen messzire helyezik a babzsákot, hogy arra rá tudjanak lépni, majd visszanyúlni érte. Nem volt könnyű a feladat. Volt olyan gyermek, aki többszöri próbálkozás után jött rá arra, milyen messzire tegye le maga előtt a babzsákot, hogy a feladatot tljesíteni tudja. A végén megbeszéltük, hogy kellegy jó terv, hogy elérjük a célt. A gyerekek arca tükrözte, hogy jól érezték magukat játék közben, hogy gondolkodtak, próbálták megoldani a felmerülő problémát.
Célok kitűzése és elérése az óvodában…Kezdésként kiengedtük a hangunkat és a sok (i, e, a, o,u) hangtól volt hangos csoportunk. Ezután viszont nyugodtan végig tudták hallgatni a Boldogvár meséjét, sőt utána még sok új célt soroltak, melyet szeretnének elérni. A végén pedig ügyesen koncentráltak, miközben a vágyott cél elérésére gondoltak. Sőt ha nem sikerült, nem adjuk fel. Mondták ovisaim bölcsen…
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
Januárban a célok kitűzésével és elérésével foglalkoztunk.
Boldogságóráinkat légzőgyakorlattal, és a „Van nekem egy álmom” című dal meghallgatásával, közös énekléssel kezdtük.
Ezután feldolgoztuk a „Három kívánság” című mesét, megbeszélve azt, hogy olyan célt, kívánságot tűzzünk ki magunk elé, ami nem túl nagy, amit el tudunk érni.
Célbadobás következett, hogy mindenki megtapasztalja, milyen érzés elérni egy célt. A cél közel volt, mindenki eltalálta, így nagy volt az öröm. Megtanultuk a célba érés kézjelét, amit boldogan mutattak. A feladat végzése közben az egymásnak való szurkolás felidézte bennem a Társas kapcsolatok témakörét, amikor elkezdtünk közösen gondolkozni, egymás felé fordulni, a közösségünk minden tagjával kapcsolatot teremteni. Mára a kis osztály majdnem minden tagja egymás felé fordul, kapcsolatot teremt a másikkal, segítenek egymásnak. Nekem is örömet okozott őket így látni, hiszen nyilvánvalóvá vált: én is közelebb kerültem kitűzött célomhoz. Mindezek után kiszíneztük a cél elérését szimbolizáló képeket. Mindenki azt a 4 színt választotta ki, ami kifejezi számára az örömet, boldogságot.
Beszélgetés következett. Kicsit visszatértünk a meghallgatott meséhez. Arról faggattam őket, hogy van-e valami céljuk vagy kívánságuk, amit el szeretnének érni. Csak egy tanulónak volt, ezért példákat soroltam fel, milyen elérhető céljaik lehetnek az életben. Ebben segítségemre volt a munkafüzet képes színezője, de ki is egészítettem azt a beszélgetés során. Rövid távú célokat fogalmaztunk meg, hiszen a célok és a célok elérése úgy vettem észre, eddig többségük számára ismeretlen volt, arról nem is szólva, hogy hosszú távú cél elérésére ők még nem képesek, talán nem is lesznek azok. Rövid távú célok között szerepelt például egy-egy rossz szokás elhagyása, jobb magatartás, több segítségnyújtás a szüleiknek vagy társaiknak, megtanulni a feszültségeiket megfelelő módon levezetni, vagy zsebpénz gyűjtése valamilyen kívánt dologra, több „mosolygós” gyűjtése az ötösért. Elmondtam nekik, hogy ehhez akarat, kitartás, odafigyelés kell, ami nem könnyű feladat, de ha elhatározták magukat egy cél elérésében, én és az osztály gyógypedagógiai asszisztense, szüleikkel együtt segíteni fogunk, de egymásnak is tudnak segíteni néhány cél elérésében.
A gyerekek a feldolgozott mesét követőén kitűztéj saját vágyaikat, amiket halacskákra írták, rajzoltak. A halakat kitettük az osztályba, hogy mindenki szem előtt tudja tartani céljait.
A gyerekek a feldolgozott mesét követőén kitűztéj saját vágyaikat, amiket halacskákra írták, rajzoltak. A halakat kitettük az osztályba, hogy mindenki szem előtt tudja tartani céljait.