A hónap nevezetes napjai közül az újévet, a Magyar Kultúra Napját és a hóembernapot ünnepeltük meg. A tanítás első napján végig jártuk az osztályokat és rövid műsorunkkal köszöntöttük őket. A Himnusz születése napján városi versmondó verseny zajlott iskolánkban. A harmadik jeles napot sem pontosan a napján, hanem néhány nappal később ültük meg. Milyen jól tettük, mert az időjárás miatt még az udvaron is tudtunk egy hóembert készíteni. Természetesen ekkor a termet is ellepték a hóemberek. Papírból minden féle hóembereket kreáltunk. A játszósarkunkba is beköltözött egy, akit kedvünkre díszíthettünk. Hógömb készítést a mindfuness technika gyakorlására használtuk fel. A hóemberekből érzelemkártyák is születtek. Ezek segítségével egész érzelmi hullámvasutas történetek születtek. Ebben a hónapban beindultak történetmeséléseink. Sokszor elővettük sztori kockáinkat. S mint később Szelli mi is meseszövőkké váltunk.
Ahhoz, hogy az izgalmas téli szünet után ismét visszaszokjunk az iskolai életbe. Újra élvezzük egymás társaságát jónéhány közösségfejlesztő játékot játszottunk. Ilyen volt a polgármesterválasztás, a láthatatlan törzsfőnök. A szoborjátékot és Add körbe c. játékot már a mesével kapcsoltuk össze. Az ajánlott történetek közül először a Varázsecset mesét dolgoztuk fel. Képzeletbeli ecsettel a varázsjátékaink közül az álarc festőset többször is eljátszottuk. Majd Szőlő Szellivel is megismerkedtünk. A történetében olvasott Szív-szigetek elkészítéséhez szíveket szőttünk össze. Az összeszőtt láncokból alakítottuk kis szigetek lettek a szívfoglaló játékunk alapjai. Ugyancsak a szívlánc vonta körbe a felépített Szív-szigetünket. Ide a Morcos mezőről indultak a gyerekek. Átbújtak a szivárvány alagúton és vidáman érkeztek meg Szív-szigetre. A varázsszigetünknek kikötőjében lehorgonyoztak meghajtogatott gőzhajóink, melyekkel Szóperenciás – tenger hajóskapitányaként szinte mindenhová eljutottunk. Megtaláltuk jövőbeli biztonságot nyújtó, megnyugtató helyeinket. Majd napi, heti és hosszútávú céljainkat is számba vettük. Minden megszőtt történet, minden megfogalmazott cél az érzelmek kavalkádját hozta. Ezért különböző érzelmeket megjelenítő arcokat rajzoltunk forgatható papírtányérokra. Így jelezve egy-egy nap, hogy hogyan érezzük magunkat. S jeleztük azt is, hogy a nap végére ez hogyan változott meg. Eljutottunk odáig, hogy a megfelelő célok segítségével, akár szuperhősökké is válhatunk. Ilyen szuperhősöket gyártottunk a hónap végeztével.
Célok kitűzése és elérése
A tanulóknak fontos, hogy megerősödjön az önbecsülésük és ezáltal az önbizalmuk. Így egymást is jobban értékelik és tisztelik majd. Ezért januárban célul tűztük ki, hogy folytatjuk a december hónapban elkezdett jó cselekedetek további megvalósítását. Azt szerettük volna elérni, hogy a napi jó cselekedetek által a tanulók, jobban figyeljenek önmagukra, társaikkal való bánásmódra és növekedjen az egyetértés a társak között. A Wordwall online foglalkoztató programban a „Szerencsekerék” típusú feladatok mintájára szerkesztettem a hét öt tanítási napjára egy-egy jócselekedetet. Minden reggel úgy indítottuk a napot, hogy a gyermekek minden napra kipörgettek egyet. Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg kezdésként, majd a feladat kiválasztása után a „Van nekem egy álmom” számát hallgattuk meg. A gyermekek is szívesen énekelték a dalt. Ilyen feladatok voltak például, hogy elpakolom a játékokat, letörlöm a táblát, szépen beszélek, udvarias leszek stb. A nap folyamán minden helyzetben gyakorolták a feladatot. Minden nap várták a gyermekek az aznapra kiírt feladatot. Napközben egymást is biztatták vagy éppen figyelmeztették, örömmel vették a feladatokat. Az osztályban e rövid idő alatt is érezhető a pozitív magatartás. Az osztály hangulatának jó irányba történő változása nagyon motiválóan hatott rám is.
Nagyon szeretem ebben a csoportban, hogy ha elkezdünk valamit csinálni, vagy valamiről beszélgetni, lehet, hogy egy teljesen más témánál kötünk ki, vagy egy igazán mély beszélgetés, vagy megtapasztalás lesz belőle. Ezen a héten is sokat tanultunk. Rájöttünk, hogy a kezdeti nehézségek segítségèvel erősebbekké, kitartóbbá válhatunk. Hogy az álmainkért bizony sokat és sokszor sokáig kell küzdenünk, úgy ahogy azt Liang is tette a mesében. Megrajzoltuk a meseszövő manónkat kicsiként, majd felnőttként, közben beszélgettünk az álmainkról. A gyerekek rajzai alapján, volt, aki csak nagyobb manót rajzolt, de volt, aki szinte egy teljesen más a korábbi önmagához alig hasonlító felnőtt manót ábrázolt, mely akár azt is szimbolizálhatja, hogy sokszor egy gyermeknek kívül-belül át kell alakulnia, ahhoz, hogy azzá váljon, akivél lenni szeretne…? A Célkitűzés fő témáján túl az önuralom témakörével foglalkoztunk még részletesebben, amit a gyerekekkel szavaztattam meg, mert úgy gondolták talán arra van a legnagyobb szükség. És milyen jól látják és hogy változtatni is akarnak ezen…. Ilyenkor érzem azt, mennyit tudunk,tudnánk mi tanulni ezektől a „kis csodáktól”. Végtelenül hálásak vagyunk értük, és mindazért, amit kaptunk, kapunk tölük. Az „újfajta” szoborjátékot pedig nagyon élveztük, jót szórakoztunk. Köszönjük a lehetőségeket, és az elismerést is. Nagyon örültünk neki. Bár úgy gondolom, az igazi jutalom az, a szeretetteljes légkör, amit bàrki megérez, ha az osztályunkba lép. És amiben nagy szerepe volt az innen letöltött tananyagoknak is. Köszönjük, hogy vagytok nekünk.
Nagyon szeretem ebben a csoportban, hogy ha elkezdünk valamit csinálni, vagy valamiről beszélgetni, lehet, hogy egy teljesen más témánál kötünk ki, vagy egy igazán mély beszélgetés, vagy megtapasztalás lesz belőle. Ezen a héten is sokat tanultunk. Rájöttünk, hogy a kezdeti nehézségek segítségèvel erősebbekké, kitartóbbá válhatunk. Hogy az álmainkért bizony sokat és sokszor sokáig kell küzdenünk, úgy ahogy azt Liang is tette a mesében. Megrajzoltuk a meseszövő manónkat kicsiként, majd felnőttként, közben beszélgettünk az álmainkról. A gyerekek rajzai alapján, volt, aki csak nagyobb manót rajzolt, de volt, aki szinte egy teljesen más a korábbi önmagához alig hasonlító felnőtt manót ábrázolt, mely akár azt is szimbolizálhatja, hogy sokszor egy gyermeknek kívül-belül át kell alakulnia, ahhoz, hogy azzá váljon, akivél lenni szeretne…? A Célkitűzés fő témáján túl az önuralom témakörével foglalkoztunk még részletesebben, amit a gyerekekkel szavaztattam meg, mert úgy gondolták talán arra van a legnagyobb szükség. És milyen jól látják és hogy változtatni is akarnak ezen…. Ilyenkor érzem azt, mennyit tudunk,tudnánk mi tanulni ezektől a „kis csodáktól”. Végtelenül hálásak vagyunk értük, és mindazért, amit kaptunk, kapunk tölük. Az „újfajta” szoborjátékot pedig nagyon élveztük, jót szórakoztunk. Köszönjük a lehetőségeket, és az elismerést is. Nagyon örültünk neki. Bár úgy gondolom, az igazi jutalom az, a szeretetteljes légkör, amit bàrki megérez, ha az osztályunkba lép. És amiben nagy szerepe volt az innen letöltött tananyagoknak is. Köszönjük, hogy vagytok nekünk.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Január hónap az iskolákban mindig az 1. félév zárásáról, majd a 2.félév új terveiről szól.
A gyerekekkel sokat beszélgettünk arról, hogy az iskolában tanulás terén hogyan lehetne változtatni, ha jobb eredményt szeretnének elérni; mit tehetünk, milyen módszereket alkalmazhatunk ennek érdekében.
Zenehallgatás közben „varázsceruzával” rajzolta le mindenki, hogy mik a következő félévben az iskolai céljai, hogy mit gondol, hogy látja magát a későbbiek során, mi lesz belőle, ha felnő vagy hogyan képzeli el az életét. Sok színes, ötletes, vidám rajz született. 😊
A Varázsecset c. mesével kezdtük a téma megbeszélését. Fejlődésünk érdekében fontos, hogy kisebb, nagyobb célokat tűzzünk ki.
Folytattuk az Add tovább a varázsecsetet! c. játékkal. Lényege: hogy csapatként kell eljuttatni az ecsetet a célig. Milyen fontos az összefogás a cél érdekében.
Harmadjára használtuk is a varázsecsetet, és lerajzoltuk a saját céljainkat. Hogy ki-ki mit tartott fontos elérendő célnak, az természetesen nagyon különböző volt.
A Boldogságóra program 5. hónapjának témáját beszélgetéssel indítottuk. Az óévről mindenki elmondott egy szép emléket, élményt. Az óév értékelését követően az újévet terveztük.
Meghallgattuk Bagdi Bella -Van nekem egy álmom című dalát. Mindannyiunknak vannak álmai, kívánságai. Ha az embernek könnyen teljesülnek a kívánságai, hamar túlzásokba is eshet. Egy ilyen asszony történetét ismerhetjük meg Az öreg halász és a nagyravágyó felesége című mesében.
Felidéztük a múlt tanévben betanult, eldramatizált A három kívánság című mesét. Párhuzamba állítottuk a két mesében megfogalmazott kívánságokat, megbeszéltük, mi a különbség egy igazi cél kitűzése és az álmodozás között.
Elkészítettük a gyerekekkel a IV. osztályos román tankönyvben olvasott Copacul dorințelor szöveg alapján a mi kívánságfánkat. A levelekre a gyerekek ráírták kívánságaikat, céljaikat, amelyeket az új évre kitűztek, majd a leveleket ágakra aggatták. Ezt a kívánságfát egész évben az osztályban fogjuk tartani. Megbeszéltük, hogy a célok eléréséhez szükséges egy jó terv, a terv megvalósulásához pedig részcélok vezetnek. Erről a tervről nem szabad megfeledkezni, beszélni kell róla, és nagyon fontos, hogy higgyünk magunkban, mert bármit is el lehet érni, ha teszünk is érte minden nap.
Ha mindezt betartjuk, akkor a SIKERÜL varázsszó teljesülni fog.
Az óvodás gyerekek is megfogalmazták céljaikat, van aki az írást akarja elsajátítani, van aki egy hegy csúcsára szeretne feljutni, vagy autóbuszt vezetni, stb.
Egy alkalommal lerajzolták, hogy amikor nagyok lesznek milyen foglalkozást képzelnek el maguknak. Ezeket meg bemutatták.
A tevékenységeken mindenki jól érezte magát, bátorításként lelkünket meditációval erősítettük.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A gyerekekkel labirintust készítettünk Legoból, melyen keresztül Boldogvárhoz jutottunk.
Mindenki választhatott egy Lego figurát magának, aminek segítségével érzékeltethette, merre jár.
Cédulákra olyan célokat írtam fel, melyek a korosztálynak megfelelőek, könnyen érthetőek: pl. megkóstolom azt a gyümölcsöt is, amit eddig nem szerettem, többet mosolygok, udvariasabb leszek! stb.
A „megtalált” cédulákat felolvastam, megbeszéltük, ki szeretné ezt elérni, lehet-e ez az egész csoportnak is célja, mit kell tenni, hogy elérje/elérjük?
Néhány cédulára megerősítő mondatok kerültek, pl. Nem adom fel! Újra megpróbálom! Tudom, hogy meg tudom tanulni! stb.
Mielőtt elindultak volna, meghatároztam, hogyan járják be a labirintust.
– A lehető legtöbb cédulát találd meg!
– A legrövidebb úton menj!
– A leghosszabb utat járd be!
A következő foglalkozáson már saját céljaikat mondták el, megfogalmazódott néhány olyan cél is, amit felnőtt korukra szeretnének elérni (pl. mi szeretne lenni)! A nagycsoportosok azt is meg tudták fogalmazni, hogy mit kell tenniük érte.
Aki pedig már elért valamit az említett célok közül, büszkén mesélte: pl. az egyik kislány nem szereti a gyümölcsöt, de az egyik napon megkóstolta a banánt!
Nagyon szerették a hónap dalát, szinte minden nap kérték – sőt volt néhány gyermek, aki otthon is meghallgatta, megismertette családjával – , saját kis koreográfiát találtunk ki rá.
Az olasz konyha napján „spagetti evő” versenyt játszottunk a korábban elkészített eszközökkel.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A foglalkozást Szivárvány légzéssel kezdtük, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom című dalát, amit mozgással kísértünk.
Megbeszéltük, mit jelent a cél.
Körben álltunk, középre tettem a mesetakarót, mondtam egy célt (pl. megtanulok úszni, ötujjas kesztyűt felhúzni, cipőt kötni stb.), aki ezt el szeretné érni, ugorjon rá a takaróra!
A kishajó verseny jól szemléltette, hogy mindenki elérheti a célját, de van, aki gyorsabban, van aki lassabban.
A „Kapitány úr, hogy keljünk át a folyón?” c. játékkal folytattuk a foglalkozást. Ezután arról beszélgettünk, mik szeretnének lenni felnőtt korukban, ezt le is rajzolták.
Célok kitűzése és elérése
A januári boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. „A varázsecset” című kínai népmese felolvasása után a kártyák segítségével felidézték a mese tartalmát. Beszélgettünk tanulóim közeli és távolabbi céljairól, mit szeretnének elérni a közeljövőben. Hajót hajtogattunk, majd lerajzolták azt a biztonságos, megnyugtató helyet, ahova hajójukkal szívesen kikötnének. Játszottunk hangszeres ritmusjátékot, szoborjátékot, kerestünk párokban hasonlóságokat egymásban. Fontos célként tűztük ki a magatartás javítását, valamint az egymás iránti türelem, megértés, elfogadás erősítését. Az órát Bagdi Bella „Van nekem egy álmom” című dalával zártuk.